Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Acrogym info gevraagd

Wie heeft ervaring met acrogym en kan mij daar nuttige informatie over geven. Doe je bij acrogym helemaal geen toestelturnen of oefeningen alleen?

Dochter is gevraagd voor deelname aan de competitiegroep acrogym. Ik heb al wel gekeken wat acrogym is, maar weet eigenlijk niet welke eisen er aan de 'bovenpartner' worden gesteld. Is het trouwens niet een gevaarlijke sport?
Ik zou ook willen weten of (net) 8 jaar eigenlijk niet al wat oud is omdat ze geen basiskennis heeft, en maakt het veel uit als we dit nog een jaartje 'on hold' zouden zetten door haar in de gewone groep laten gymmen (met veel minder uren)?

Mbt. de club zelf: waar moet ik op letten als ik wil zien of de club een goed niveau heeft en degelijke trainers? Ik heb al wat zitten googelen op gym ed. maar er is zoveel informatie, vandaar zou ik dankbaar zijn als iemand als interessante informatie kan geven.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sancy

Sancy

19-07-2011 om 09:09

Hmm

Ik weet er wel een klein beetje van omdat dochter het een aantal jaren heeft gedaan, maar dat was recreatief en niet in competitieverband. Dochter zat bij een pas opgerichte groep namelijk dus ik kan niet veel zeggen over competitie of niveaus. Dus voor wat het waard is:
Bij acrogym doe je geen toesteloefeningen. Voor zover ik weet zijn er ook geen solo-oefeningen, maar dat weet ik niet zeker. Dochter deed niets solo.
Wat de eisen zijn voor een bovenpartner: in ieder geval zo klein en licht mogelijk maar van belang is óók en vooral dat het turn/acro-niveau van de bovenpartner en onderpartner op elkaar aansluiten.
Ongelukken heb ik nog niet meegemaakt. Natuurlijk valt er wel eens iemand maar er wordt geoefend op matten die de klap kunnen opvangen en bij het trainen zijn assistent-trainers en trainers aanwezig die helpen. Als er duo's zijn, wordt ook wel geoefend door 2 duo's bij elaar te zetten en die afwisselend te laten assisteren en oefenen. Mijn indruk is dat een verzwikte enkel of verstuikte pols sporadisch voorkomen maar zeker niet meer dan bij turnen.
Basiskennis wordt snel opgebouwd hoor. Het gaat vooral om kracht, lenigheid, souplesse en ritme. Er zijn verschillende componenten in de oefeningen: een gronddeel, een til- of liftdeel, balans houden etc. Mijn dochter vond het leuk dat er ruimte was voor eigen inbreng want zo kreeg ze het idee dat ze zelf creatieve input kon leveren in plaats van alleen maar allerlei voorgeschreven oefeningen te doen.
Wat leeftijd betreft: hoe jonger hoe beter denk ik wel eens. Als je besluit het te gaan doen, zou ik niet nog een jaar wachten. Trouwens de reden dat mijn dochter stopte was dat ze van bovenpartner door herschikking van de groep onderpartner werd, en dat vond ze niet zo leuk. Als jouw kind een groeispurt krijgt, kan haar dit ook gebeuren
Wat de clubs betreft: ik ken een Nederlands kampioen acrogym bij wie ik of jij eventueel zou kunnen informeren, maar dan via de mail ivm privacy (SancyvdB at gmail dot com)
Oh ja, het is trouwens LEUK!!!!

Sancy

Sancy

19-07-2011 om 09:12

Oh ja

hier is meer informatie http://nl.wikipedia.org/wiki/Acrogym

Sasvangent

Sasvangent

19-07-2011 om 09:42 Topicstarter

Opgezocht

ik heb mij er gisteren eens in verdiept en ik heb heel wat info gevonden over acrogym zelf en veel fimpjes gezien. Ik vind het best akelig om bovenpartners te zien.

Ik denk dat je gelijk hebt dat nog een jaar uitstel niet bevorderlijk zou zijn, maar dochter doet nu al zoveel naschools dat ze er dingen voor zou moeten laten vallen.

Dat van onderpartner worden als ze eerst bovenpartner zou zijn, daar had ik nog niet bij stilgestaan maar momenteel hoeven we ons daar niet druk over te maken.

Hoeveel uren deed je dochter dan Sancy? De competitie zou meteen 10u/week zijn, er is ook nog een basisgroep voor 8u/week (bedoeld voor door te stromen naar competitie) en dan de recreatieve groep met 1.5u. De club heeft ook nog andere mogelijkheden (tumbling enzo). Ze is trouwens 'gespot' op een toestelturnen kamp wat ze erg leuk vond.

De club zelf bestaat al lang en doet al jaren aan wedstrijden mee, club is trouwens gekend waar ik woon, dat is, hoop ik, een zekere garantie. Maar ik vind dit een moeilijke beslissing, zeker omdat het 'nu of nooit' is.

Alvast bedankt voor je input, ik ga dit nog heel wat langer moeten overdenken maar vind 10u wel erg veel. Wie weet kom ik op een tussenoplossing uit.

Sancy

Sancy

19-07-2011 om 09:59

Nog even, sas

Dochter zat bij een startende groep en trainde maar 2 uur per week. volgens mij is die groep nu 7 jaar bezig en ik weet dat er een meisjesduo is dat intussen 3de is geworden bij het NK in hun klasse. Zij trainden wel 10 uur per week in de aanloop naar dat NK als ik de turntrainingen meereken want beide meisjes bleven ook turnen.
En ja, mijn dochter werd ook gespot, bij de verenigingskampioenschappen waar ze eerste werd op alle onderdelen (zo sneu voor haar, ze bereikte haar turnpiek al op haar 5de en dus verenigingskampioen in haar klasse.
Wat het gevoel betreft dat je overkomt als je je op bovenpartners concentreert bij het bekijken van filmpjes: héél herkenbaar. Maar ik heb zelf geturnd en ben zelf ook erg lenig (nou ja, meer hypermobiel dan lenig en ik vrat (vreet) ook wel eens dingen uit die eng lijken maar die ik niet als eng ervaar. Volgens mij komt dat gevoel van 'eng!' vooral omdat je het niet zelf ervaart. Dochter ging bij een bekende (die Ned. kampioen) vaak voor de lol op de schouders staan, soms midden op straat. Die bekende doet ook 'gewoon' even een salto op de stoep, of 3 flikflakken gevolgd door een salto op een grasveldje etc.
Ik denk dat turners en acrogymmers veel kracht en een heel goed afgestelde balans krijgen, en veel kennis over wat hun lijf kan en wat zij met het lijf kunnen. Dat is ook een mooi iets vond ik, dat je ziet hoe je kind lekker zeker over zijn/haar lijf is. Maar dat kan dus ook gewoon met turnen.

Sancy

Sancy

19-07-2011 om 10:03

Trouwens

Dit is de ultieme balansoefening, volgens mijn kennis dan


http://www.youtube.com/watch?v=PcPBtvzlvDQ&playnext=1&list=PL84B8FE3243EA2692

Sasvangent

Sasvangent

19-07-2011 om 12:10 Topicstarter

Sancy

wederom bedankt voor je antwoord.
Pieken op je 5 jaar ik moest er toch even om lachen .
Youtube filmpje kan ik nu niet bekijken maar doe het straks thuis wel even.

Je schrijft iets over 'gevaarlijk uitzien' en het 'gevaarlijk aanvoelen'. Hm, het is niet omdat het kind het niet zo aanvoelt, dat het niet gevaarlijk is hé. Bij die filmpjes denk ik, als dat kind op haar kop valt, heeft ze een gebroken nek... . Brr.
Maar ik heb ondertussen in ieder geval al wat nuttige informatie verzameld.

Sancy

Sancy

19-07-2011 om 13:28

Sas

(sorry, ik ben in huis bezig met een rotklus en beloon mezelf met af en toe pauzeren achter het oranje scherm
Het kwam er wat raar uit. Natuurlijk kan het gevaarlijk zijn als je verkeerd valt, springt, duikt etc. Wat ik bedoel is vooral dat je goed kunt aanvoelen of dit op het punt staat te gebeuren en je reflexen gefinetuned worden.
De wisseling bij dochter van boven- naar onderpartner werd veroorzaakt door nieuwe leden die ingepast moesten worden in de groep trouwens. Bij een competitiegroep zal daar minder snel sprake van zijn.

Competitieniveau 6 jaar

Hier heeft jongste 6 jaar acro gedaan als bovenmeisje op competitieniveau. Maar zij trainde nooit 10 uur. Gewoon 2 uur en als er wedstri8jden waren wel eens 2 uur extra. Kwamen ze ver in de competitie dan werden het meestal meer uren, maar hoogstens 6. Verschillende keren is haar groepje doorgedrongen in de landelijke finales, vorig jaar zelfs nog. En inderdaad er zijn dan tegenstanders die 10 uur per week trainen. Maar dat is ons te gek hoor, er is nog meer op de wereld dan alleen acro. Het moet wel leuk blijven. Maar ze zijn wel mooi afgelopen jaar 3de geworden in de landelijke finale en dat was hun laatste jaar samen dus leuke aflsuiting. En de laatste weken gewoon 2 uur getraind want haar onderpartners hadden examens en dat was net even belangrijker.
Ik denk dat dochter zich trouwens ook niet happyzou voelen met zoveel trainen en w.s. ook veel druk om te presteren.
Volgens jaar word dochter ondermeisje met 2 nieuwe partners.
Dochter heeft nog nooit ook maar 1 blessure opgelopen en zij haalt ook de gekste dingen uit, flikflakken op straat en in hoge palen klimmem of bomen.
Tja je evenwicht en balans en kracht nemen ook erg toe door de acrogym, dat is dus wel een voordeel.
En ja het lijkt eng, als ik de eerste keer hun nieuwe oefening zie draait mijn maag ook om, maar later zie ik dezelfde keer op keer en weet ik dat het goed gaat.
Dochter heeft vanaf 7,5 acro gedaan tot dit jaar en is nu 13 jaar.
groeten albana

Sasvangent

Sasvangent

21-07-2011 om 17:52 Topicstarter

Albana

Wat leuk om te lezen. Ik heb al wat langer kunnen nadenken en ik vind die 10 uur ook teveel en het past totaal niet in het schema van haar andere activiteiten.

Ik heb al bij een andere club gekeken (waar ze op competitieniveau 12! uur doen maar in de selectiegroep (tussengroep) 4,5u. Dat lijkt nog haalbaar. Maar ik denk dat ik haar gewoon in de normale groep laat starten met 2u en als ze het leuk vindt (en opnieuw gevraagd wordt), dan is 4,5 uur nog te doen (al wordt aangeraden om ook tumbling les te nemen). Is dat bij jullie ook zo?

Puck

Puck

25-07-2011 om 09:30

10 uur is erg veel

Voor die leeftijd vind ik 10 uur trainen erg veel, ook voor competitieniveau. Mijn campingbuurmeisje van 8 is onlangs 2e op de Nederlandse Kamioenschappen geworden bij de duo's en zij trainen 4 uur per week.

Sasvangent

Sasvangent

25-07-2011 om 12:26 Topicstarter

Puck

ja, het is teveel. We gaan dat ook niet doen, maar ze mag wel bij een andere club gewoon 2 uur doen (en aansluitend, dat is dus best gemakkelijk).
Maar ze ziet het wel al helemaal zitten, dat acrogym. Als ze trouwens 'maar' 2 uur doet, zal dat 'in de lucht gezwierd' worden ook nog niet voor meteen zijn denk ik. Dan kan ik nog wat aan het idee wennen .

Ik vind het wel gek dat er zoveel verschil zit in uren? Hier in de buurt is het allemaal toch zo'n 10u per week voor de competitie, ook op jonge leeftijd. Zoveel verschil tussen BE en NL kan er toch niet zijn.
En ook het gewone toestelturnen in erg uur-intensief, daar starten ze nog veel jonger en bv met 6 jaar al zo'n 12 uur.

Verschil in clubs sas

Er zit veel verschil in clubs onderling om te presteren. Er zijn clubs die erg prestatiegericht zijn en ook clubs die meer vinden dat plezier ook erg belangrijk is. Hier deed dochter ook selectie (nog steeds trouwens).
Ze doet ook gym (ook selectie) en ook dat helpt natuurlijk bij de acro. Hier is als je selectie doet verplicht dat je minstens 4 uur per week traint. 2 uur selectiegym en verder die andere 2 uur mag je zelf weten.
Voor dochter is dat dus 2 uur selectiegym en 2 uur selectieacro. Maar het had dus ook i.p.v. die selectieacro kracht/lenigheid kunnen zijn of springroep of tumbeling.
Voor de acro selectie gelden dezelfde voorwaarden, maar daaraan voldoet ze dus door de selectiegym.
Dat gegooi en gesmijt daaraan ontkom je dacht ik niet.
Normaal bij een oefening moet je minstens 3 balansoefeningen doen en 3 van die gooi en smijt oefeningen en dan nog een aantal losse oefeningen p.p.(radslag etc.). Die moeten samen worden geplakt in 1 (of op hoger niveau 2) van die oefeningen op muziek en daarbij dansen ze wat en moeten ze alle kanten van de mat gebruiken.
Volgens mij mag je volgens de officiele regels pas vanaf 8 jaar officieel meedoen. Op recreatief niveau is dat dacht ik niet zo van toepassing. Maar echte ongelukken heb ik in al die jaren nog nooit meegemaakt in de (best wel grote) groepen. Ze oefenen het eerst allemaal langzaam. Een salto ofzo, of dat ze er bovenop zitten in een soort piramide in spreid. En dan net zo lang tot ze het erg goed kunnen en helemaal op elkaar ingespeeld zijn. En dan pas gaan ze het sneller doen en daarna pas op de muziek.
Hier gaat dochter allang alleen overal heen, maar eerder toen ze jonger was bracht ik haar en zag ik het onstaan van die oefeningen. Nu zie ik ze pas als ze de eerste wedstrijd hebben.En dan gaat het meteen hopperdepop op snelheid en dat lijkt eng, maar ik weet dat ze het al een half jaar geoefend hebben, maar mijn moederhart draait zich natuurlijk om.
Acro is wel erg leuk. En zeker als ze jonger zijn, dochter vond het geweldig die oudere meiden erbij en dat zijn dan 'haar' partners. Ook met wedstrijden, je hebt er geen omkijken naar. Die wat oudere meiden zijn ook van haar afhankelijk en houden d'r angstvallig in de gaten, doen haar haren en zorgen dat ze er tiptop uitziet en zich goed voelt, praten de evt. zenuwen weg etc.
Dochter heeft al die jaren dezelfde onderpartners gehad en dan worden ze vanzelf beter op elkaar ingespeeld en sterker en vertrouwen bouwen ze op in elkaar.
groeten albana

Sasvangent

Sasvangent

01-08-2011 om 12:45 Topicstarter

Bedankt

albana. Ik heb ook gezien dat er verschillende niveau's zijn (A-B-C-I).
Trainingsuren hangen daar misschien ook mee samen.
Maar we gaan het toch maar op gewoon aantal uren houden. Ik hoop dat het opbouwen inderdaad traag en goed opgebouwd verloopt, letterlijk en figuurlijk.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.