Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

advies zwemles (dat rotgat!)

Dochter van ruim 6 mocht eind zomer afzwemmen. Het gat bleek een brug te ver, ze ging er "niet overtuigend" doorheen (lees: in de les ongeveer de helft van het aantal keren; tijdens proef- en afzwemmen helemaal niet - de druk was te groot denk ik).
Zwem nu elders met haar (in de zomer zwom ze buiten), en het is weer zo ver: ze mag aan het eind van de week "waarschijnlijk" afzwemmen. Tijdens het proefzwemmen was het gat weer niet overtuigend (paar x wel, paar x niet), nu krijgt ze nog een extra les om dat te oefenen, en als het dan goed gaat, mag ze door. Verder zwemt ze nl de sterren van de hemel, het is gewoon zo zonde dat ze niet verder komt.
Wat ik aan zie komen: onder de opgevoerde druk gaat ze er vast weer niet vaak genoeg doorheen. Wat doe ik dan? Wéér twee maanden lessen en kijken of het dan wel lukt? Ze zwom altijd met plezier, maar dat gat gaat haar nu zo tegenstaan. Ze wordt er steeds zenuwachtiger voor. Of ik kap er ff mee en begin in de zomer gewoon opnieuw. Wel enorm balen van die bakken met geld die ik steeds in dat zwembad gooi. Maar ik wil niet dat het te beladen wordt. Ze voelt zich misschien ook wel steeds zo mislukken. Het lijkt me zo'n rotervaring, steeds weer door dat gat gejaagd worden onder het oog van alle andere ouders. We zetten er zelf geen druk achter, ik heb het er nauwelijks over en probeer het luchtig te houden. Maar dat moment dat ze er doorheen moet wordt iedere keer moeilijker voor haar, dat zie ik gewoon gebeuren.
Vraag me ook af of je dit wel kunt oefenen. Fysiek kan ze het allemaal prima aan, het is een mentaal dingetje. Dus hoeveel zin die extra oefenles heeft, vraag ik me af.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

07-10-2013 om 07:56

certifkaat

Je kan een kind ook laten afzwemmen voor een certifikaat. Dat hebben wij ook gedaan toen onze dochter zwom als een vis, maar de borstcrawl maar niet onder de knie kreeg. Hier moet je wel even duidelijk om vragen bij de zwemjuf.
Om voor B af te zwemmen is een A-diploma niet verplicht. Dus ze kan dan nu voor een certifikaat en mocht ze later nog eens voor B willen, dan kan dat gewoon.

Jesse_1

Jesse_1

07-10-2013 om 08:31

Verder?

Zwemt ze wel onder water zonder gat?
Is er misschien op zondagochtend (of op een andere dag) iets van vrij zwemmen waarbij je "het gat" mag gebruiken? Ik zou eerst kijken of ze er ontspannen _buiten de lessen om_ doorheen kan gaan, en dan pas weer terug naar zwemles/proefzwemmen. Als ze zelf maar goed genoeg weet dat ze het kan, zal het pas onder druk ook lukken.
En anders het A-diploma lekker laten zitten, geen woord aan vuil maken. Pas als ze er mentaal ook klaar voor is, misschien met schoolzwemmen als dat bij jullie ook is?

Wat is het doel van zwemles?

Dat ze leren zwemmen.
Doel gehaald.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

07-10-2013 om 08:39

Jasam

Daar heb je gelijk in. Maar voor een kind is het wel fijn iets echt af te sluiten met een diploma of certifikaat. Zeker als andere kinderen ook op school lopen te pronken hiermee.

Dendy

ijsvogeltje

ijsvogeltje

07-10-2013 om 08:56

doel gehaald

Ik ben het helemaal eens met Jasam. Doel van zwemles is om te leren zwemmen. Dat kan ze, dus het doel is gehaald. De rest is bijzaak.

Als ze zelf toch nog verder wil om dat diploma te halen: prima, dan zou ze van mij mogen. Maar als ze zelf niet meer wilt: goed moment om te stoppen.

Katniss

Katniss

07-10-2013 om 09:49

Vooraf

Ik ben heel blij dat ze bij de zwemles van dochter het gat al vanaf dag 1 oefenden, zodat het bij het afzwemmen voor niemand een probleem was. Van iemand anders hoorde ik dat het bij haar zwemschool mogelijk was om het gat een kwartiertje voor het werkelijke afzwemmen te doen, zodat het niet op dat ene spannende moment aan kwam. Kind ging vervolgens ook probleemloos tijdens het afzwemmen door het gat, want ze wist dat het niet meer daar op aan kwam.

Limi

Limi

07-10-2013 om 10:28

oefenen

Je kunt om twee redenen niet door dat gat gaan: de afstand, of het gat zelf. Beide kun je oefenen. De eerste kun je oefenen door heel ver onder water te laten zwemmen zonder gat. (Dan weten ze dat ze zéker verder kunnen.) De tweede door steeds door dat gat te zwemmen zonder dat er een afstand aan verbonden zit. (Vlak ervoor naar beneden.) Maar niet alle kinderen kunnen duidelijk zijn over wat precies hun probleem is.

toja

toja

07-10-2013 om 10:30

Mijn tips

Hier ook gehad, bij het b diploma, dat wel. Zoon zat al in de afzwemgroep toen het gat ineens niet meer lukte.
In de eerste instantie was er een juf van wie hij het achter elkaar moest proberen. Nou dat werkt niet kan ik je zeggen. Gelukkig greep de andere zwemjuf in en heeft hem eruit gehaald en gewoon de andere dingen laten doen bij het proefzwemmen. Hij mocht toen op een andere afzwemmen, in zijn eentje. Gat ging weer niet. Geen probleem, gaan we lekker door met de rest. Op het eind toch nog een keer het gat, geen druk meer en hij zwom er ruim doorheen. Er was op deze manier veel minder druk.
Bij dochter was het ook een probleem. Zij heeft een enorm drijfvermogen en had veel moeite om onderwater te blijven. Op aanraden van een badmeester zijn we dingen gaan opduiken. Dat vond ze wel leuk en het hielp haar om het gevoel onder water te krijgen.
Op vrijdagavond mocht je hier vrijzwemmen om te oefenen en mocht je ook met het gat oefenen. Eerst klein stukje, dan steeds verder. Papa erdoor, vriendje erdoor.

Anneque

Anneque

07-10-2013 om 10:37 Topicstarter

doel nog niet behaald

Ze kan prima zwemmen, op niveau A. Ik wil dat ze minimaal op niveau B leert zwemmen, eigenlijk C. Is tegenwoordig ook het advies voor optimale zwemveiligheid. Maar goed, daar kun je nog over van mening verschillen. Dat gat heeft natuurlijk wel een functie. Als ze ooit door het ijs zakt, moet ze wel een wak kunnen vinden. Om maar iets te noemen. Kortom: helemaal stoppen is voor mij geen optie, wel tijdelijk om de druk eraf te halen. Wat Limi zegt stemt me tot nadenken. Inderdaad, het zijn verschillende vaardigheden. Ze is er idd niet zo duidelijk over wat het probleem is. De ene keer duikt ze gewoon niet diep genoeg, de andere keer wel maar "is haar adem op" en komt ze alsnog te vroeg boven. Jammer genoeg zijn ze hier niet zo soepel dat "in de les door het gat" voldoende zou zijn. Daar gaat het nl nog het beste. Nee, ze moet écht tijdens het afzwemmen erdoor.
Jesse, oefenen buiten de lessen om heb ik in de zomer veel gedaan. Heeft me gesterkt in de gedachte dat het (bij haar) niet zozeer te oefenen is. Het hielp in elk geval niet. Zit echt tussen de oren.
O Dendy, dat certificaat A heeft ze idd, maar ik wist niet dat ze daarmee wel naar B-lessen door zou kunnen! Bedankt voor de tip. Dat is dan nog een optie: nu stoppen (als ze deze week niet afzwemt) en dan in de zomer verder met B.

Tijgeroog

Tijgeroog

07-10-2013 om 10:59

Duiken leuk maken

Misschien helpt het om het duiken leuk te maken, en dat gat even helemaal te vergeten. Hier duiken de kinderen graag ringen op. Maar ook met een slurf doen ze graag duikspelletjes. Dan houdt iemand de slurf voor ze in het water en moeten ze eroverheen duiken. En dan kan de slurf steeds hoger, of verder. Je kan ereden rondje van maken en daar als een leeuw in het circus doorheen duiken (dan is ie dus ook boven het water, niet onder water) Papa of mama laten duiken en de slurf dan nog hoger/verder weg houden. Onder elkaars benen door zwemmen, dat kan ook met meerdere paren benen.
Als je haar zo ver krijgt dat ze dat leuk vindt en graag doet dan is over een paar maanden dat gat in ieder geval niet meer zo ver weg. Zeker als je haar van te voren een keer die afstand hebt laten duiken zonder dat het gat er hangt.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

07-10-2013 om 11:05

zomercursus

Als het zwembad waar zij les krijgt zomercursussen aanbiedt, dan raad ik aan dat te doen voor B. Er hangt een heel andere sfeer tijdens zo'n zwemweek en tijdens dat afzwemmen.

Limi

Limi

07-10-2013 om 11:17

ik geef zelf

En het gat blijft een probleem. Bij mijn C-groep is vooral de diepte een probleem. Als je bij 6m aan de oppervlakte komt dan lukt het niet meer om bij 9 dan weer naar beneden te gaan. We hebben het een keer geoefend met pionnen op de bodem (zonder gat) en dan die aanraken. Maar bij A is de afstand daarvoor te kort. Duikt ze wel goed? Dan heb je al de helft van de afstand gewonnen.
Mijn zoon deed doodleuk zijn ogen dicht onder water en kwam dan boven omdat hij niet wist waar het gat zat. (Dat was bij A.) Na 100x vragen waarom hij steeds boven kwam bij 2m, terwijl hij gewoon 8m haalde zonder gat, kwam er pas uit 'ja maar ik heb mijn ógen toch niet open onder water'. Je zou ze toch....

Clowntje

Clowntje

07-10-2013 om 13:49

Omkopen?

Bij mijn dochter werkte dat wel. Ze kon prima zwemmen, kon de afstand tot en met het gat ook onder water zwemmen maar blokkeerde omdat ze door dat gat moest (en dan soms weer wel door het gat en dan weer niet, geen peil op te trekken).
Ik heb haar omgekocht met (in mijn ogen lelijke) schoenen. Er was een paar die ze heel graag wilde hebben, ik niet, maar heb haar gezegd dat als ze haar à-diploma heeft (en dus door het gat gaat) we ze meteen gaan kopen. En ja, dat werkte...

Omkopen is niet mijn opvoedstijl maar bij zwemles ellende is alles geoorloofd!!!

afstand of diepte?

Ik kon zelf vroeger de afstand niet halen omdat ik geen lucht genoeg had. Dochter had er ook moeite mee, en blijkt nu, jaren later toch inspanningsastma te hebben. Een pufje had toen voor meer adem kunnen zorgen...
Ze heeft zich over de angst voor de diepte heen kunnen zetten door een geweldige, oudere zwemleraar, die haar liet oefenen door náást het gat te laten duiken maar wel op dezelfde diepte ( even het doek aantikken moest ze geloof ik wel) Zo kreeg ze het vertrouwen dat ze het makkelijk kon. Het was bij haar meer de angst om vast te komen zitten bleek later.

en verder

Het gaat om het leren zwemmen, en dat kan je dochter al.
Door het ijs zakken en een wak opzoeken is weer heel wat anders dan door een gat van een aantal meters diep duiken, dus daarvoor hoeft ze het niet te kunnen.

Anneque

Anneque

07-10-2013 om 18:48 Topicstarter

wak en hoe het verder ging

Dat wak: ze moeten onder water kunnen kijken, en gericht ergens naar toe zwemmen. Dat is in elk geval gedeeltelijk de functie van het gat.
Goeie tip om evt. longproblemen in de gaten te houden, daar heeft ze een verhoogde kans op én het zit in de familie. Toch ga ik vooralsnog uit van de mentale drempel. Vanmiddag heeft ze weer proefexamen gehad. Ze ging er welgeteld één keer goed doorheen. Voor de rest kwam ze veel te vroeg boven - tenzij ze alleen moest duiken en zwemmen (en dus niet door het gat hoefde). Dan ging het veel beter. Ze gaat in elk geval niet afzwemmen deze week, dat doe ik haar niet aan. Ze was er vrij monter onder en wil wel nog graag doorgaan met de lessen. Ik denk er nog even over, heb 2 weken de tijd.
Dank voor de input!

Emmawee

Emmawee

07-10-2013 om 21:35

filmpjes

Hier hielp het bij beide jongens wel om op YouTube filmpjes te kijken van kinderen die door het gat zwommen. Om ze iets beter te laten zien wat er gebeurt en ook om ze te laten ervaren dat ze al die tijd met gemak hun adem kunnen inhouden.
Interessant trouwens, die reactie mbt de deelcertificaten. Daar zou je ook voor kunnen kiezen.
Bij ons heeft Stoffer voor z'n C het "zo goed als C-diploma" gekregen. Daar was ook het gat het enige probleem. Blik heeft alleen A, omdat bij B het gat te ver was en omdat we het hele zwemgedoe gewoon zat waren. Het was hoog tijd voor een leuke sport!
Succes! Maw.

Fiorucci

Fiorucci

08-10-2013 om 07:28

Gestopt

Mijn dochter, inmiddels 13, zwemt als een tierelier. Maar heeft geen diploma's, door dat gat inderdaad. Toen een zwemmeester haar stond uit te foeteren hierom, heb ik haar van les gehaald. Ze zwemt nog steeds veel en vaak, zonder diploma, jammer dan.

Lucerna

Lucerna

08-10-2013 om 09:23

De lat van zwemvaardigheids

Ik geloof meteen dat de bedoelingen o, zo goed zijn. Natuurlik wil iedereen graag dat kinderen zo goed mogelijk leren zwemmen, dat ze zich redden in lastige situaties als door het ijs zakken enz. Maar de lat gaat wel erg omhoog en ik heb recent gehoord dat er nóg een diploma tussen komt dat ook echt heel belangrijk is voor de zwemvaardigheid. En intussen zitten we als ouders vast aan járen in dat zwembad zitten, kinderen die het totaal zat zijn (want het is immers niet vaak de sport die ze zelf voor hun plezier zouden kiezen) en heel veel geld dat in het zwembad verdwijnt. Inmiddels wordt toch het doel wat voorbijgehold.

Mijn kinderen zijn allemaal na het halen van B afgehaakt, met mijn instemming overigens. Ze vinden zwemmen trouwens erg leuk. Als ze graag C hadden willen halen, had dat gemogen. Maar ze hadden het alledrie gewoon totaal gehad met het feit dat je elke les opnieuw het eerste halfuur met kleren aan moest zwemmen. Ze vroegen zich af waarom dat niet eens per maand was, of de vier keren vóór het diplomazwemmen. "Hoe vaak val je nou echt met kleren aan in het water en moet je na het diploma halen dan ook bij het vrij zwemmen steeds een half uur met kleren aan?" De kans is klein en nee, dus. Dus spartelen ze tot grote tevredenheid rond als we vrij zwemmen en C komt er niet. We zijn bij lange na de enigen niet. Als je met gaten en elke les kleren aan en andere hoge eisen zo zeer het gewone zwemplezier verknalt, ben je je doel voorbij aan het streven. Haalt ze het gat niet, pech, zou ik zeggen. Het gaat erom dat ze leren zwemmen.

het gat en het wak

Zeg mensen, ik neem toch aan dat dé reden om door 'het gat' te moeten zwemmen niet is dat je bij onverhoopt door het ijs zakken het wak moet kunnen vinden?

Hoe vaak ligt er ijs?
Hoe vaak gaan kinderen schaatsen op buitenwater?
Hoeveel helpt het dat je dan 'het gat' beheerst? Ijskoud water, zware schaatsen aan je voeten, winterkleding. Dat is toch iets totaal anders.

Zwemles is om te leren zwemmen. Als je dat eenmaal kunt, kun je uithoudingsvermogen trainen. Lijkt me nuttig.
Maar verder blijft zwemmen altijd gevaarlijke kanten houden; als je bijvoorbeeld in de vakantie een meer wilt oversteken en halverwege kramp krijgt, ben je verloren.

Lucerna

Lucerna

08-10-2013 om 09:35

bromvlieg

Nee, dat gat bij A en B is er niet om een wak na te bootsen. Het heeft een andere functie, maar die ben ik even kwijt.

Jesse_1

Jesse_1

08-10-2013 om 09:40

Bedoeling van het gat

"Wanneer je onder water bent, is het belangrijk dat je je kunt oriënteren en onder water kunt verplaatsen om weer boven te kunnen komen. Wanneer een roeibootje omvalt en een kind komt er onder, weet het kind hoe het er onder vandaan kan komen. De essentie van de opdracht om door het gat in het zeil te zwemmen is daarom dat de kandidaat onder water kan kijken en zich (daarna) onder water kan verplaatsen in een bepaalde richting (oriënteren). De manier waarop je je onder water verplaatst is vrij, het gaat om het volbrengen van de opdracht. Verplaatsen onder water met de schoolslag is de meest effectieve manier. Wanneer dit goed wordt uitgevoerd, kost het de minste energie en zorgt voor de meeste verplaatsing. De afstand kan daardoor gemakkelijker worden overbrugd. En hoewel het niet verplicht is, is het wel verstandig om in de opleiding voor het Zwem-ABC kinderen te leren onder water te verplaatsen met de schoolslag."
www.zwemwiki.org

Limi

Limi

08-10-2013 om 09:41

Bromvlieg

Met welk soort kramp ben je verloren dan? Over het algemeen beperkt zich dat tot het tijdelijk niet gebruiken van één been of voet.

Maar goed, als je niet de zwemvaardigheid hebt om te drijven of met 3 ledematen te zwemmen, is het ook beter om geen meren over te steken

Lucerna

Lucerna

08-10-2013 om 09:43

Interessant

Maar niet verplicht, blijkbaar -waarom blijven zoveel kinderen hier dan zo lang op hangen? Dat hele verhaal van omgeslagen boot komt hier trouwens pas bij diploma C aan de orde.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

08-10-2013 om 09:44

Dat wak

heeft mij dochter gekregen bij schoolzwemmen. Hier zwemmen ze niet meer voor een diploma, maar voor één of ander certifikaat. Iets van overleven in het water. Veel obstakels in het water waar ze op en af moesten en een groot zeil met daarin een gat.
Ik heb er toendertijd wel op gemopperd ( gewoon een natte gymles en je moet er nog voor betalen ook), maar misschien was het toch nog niet zo erg stom.

Jesse_1

Jesse_1

08-10-2013 om 09:48

Wel verplicht

Volgens de (landelijk geldende?) regels is het wel verplicht om door het gat te gaan, maar blijkbaar niet om de 3 meter met schoolslag te overbruggen. Al heb je dik kans dat dit van de betreffende zweminstructeur wel moet.
Het pure omslaan met de boot komt later, maar dit is dus blijkbaar al een voorbereiding; leren oriënteren onder water.

Jesse_1

Jesse_1

08-10-2013 om 09:49

Edit

Volgens de (landelijk geldende?) regels is het wel verplicht om door het gat te gaan, maar blijkbaar niet om onder water de 3 meter met schoolslag te overbruggen. Al heb je dik kans dat dit van de betreffende zweminstructeur wel moet.
Het pure omslaan met de boot komt later, maar dit is dus blijkbaar al een voorbereiding; leren oriënteren onder water.

wakken, boten, auto's te water

hoe vaak gebeurt dat nou. De meerderheid van de mensen verdrinkt als nog als ze met hun auto te water raken, en dat oefen je ook niet in een zwembad. Wat bromvlieg zegt: onder het ijs verdwijnen is heel wat anders dan in het zwembad oefenen met het gat. Je moet gewoon nooit in je eentje het ijs op gaan, veel verstandiger. En als je niet zo goed kunt zwemmen ga je ook niet in je eentje in een klein bootje varen dat snel omslaat.

Ik ben het eens dat het fijn is als je kind goed kan zwemmen, maar als het er even niet inzit met dat gat dan zou ik er tijdelijk mee stoppen. 6 jaar is ook niet vreselijk oud, toch? Ik heb pas op mijn achtste leren zwemmen en geloof mij, ik kan heel goed zwemmen. Het kan nog komen hoor. Mijn oudste zit pas sinds zijn 6 en driekwartste op zwemles, en heeft nog geen diploma (en is nu ruim 7).

Janna3

Janna3

08-10-2013 om 14:54

nou, soms is het handig

Onze oudste, net 7 en net zijn B diploma, kukelde tijdens een perfect veilig rafting tochtje achterover de boot uit. Hij deed onder water keurig zijn ogen open en zwom weer naar de boot. Heel relaxed, alsof hij expres in het water was gevallen...

Wat betreft je dochter, ik zou met haar gaan oefenen. Natuurlijk is er extra spanning bij het proefzwemmen. Als ze normaal de helft van de keren door het gat zwemt is de kans dat bij extra spanning de weegschaal de verkeerde kant uitslaat. Maar als ze in een paar weken tijd 100 - 200x het trucje heeft uitgehaald treedt er ook bij haar gewoonte op en wordt het een makkie. En als je oefent staat er ook geen batterij andere ouders te kijken hoe ze het doet. Gewoon oefenen en als ze erdoor zwemt niet meteen stoppen maar nog vijf keer herhalen. Goed voor het zelfvertrouwen.

In het zwembad waar onze kinderen lessen beginnen ze direct met het gat en hebben ze speciale oefenuurtjes waar kinderen voor uitgenodigd worden die dat nodig hebben. Bij de examens is het gat nooit een probleem. Ik snap ook niet heel goed waarom dat bij andere zwembaden wel zo'n issue is.

Oh, en misschien om de laatste spanning weg te nemen zou je iets kunnen bedenken. Kinderen van 6 zitten nog volop in het magische denken, maak er gebruik van! Speciale duiksnoepjes die je een uur voor de les moet opeten, of een speciaal badpak. Werkt bij ons heel goed.

misschien

makkelijk gedacht hoor maar als ze goed genoeg kan zwemmen om dr A te halen op dat gat na... dan is het toch goed zo..

ze moest leren zwemmen dat kan ze..kan ze zich redden als ze in het water valt..zoja..haalt ze t deze keer niet zou ik gewoon zelf een leuk diplomatje voor dr maken en het erbij laten.

mijn oudste heeft A en B maar heeft na dr examentjes zooit meer door een gat gezwommen...

ik heb zelf geeneen zwemdiploma en op duiken na kan ik gewoon zwemmen...het water in duiken heb ik ook nog nooit nodig gehad

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.