Anneque
07-10-2013 om 07:37
advies zwemles (dat rotgat!)
Dochter van ruim 6 mocht eind zomer afzwemmen. Het gat bleek een brug te ver, ze ging er "niet overtuigend" doorheen (lees: in de les ongeveer de helft van het aantal keren; tijdens proef- en afzwemmen helemaal niet - de druk was te groot denk ik).
Zwem nu elders met haar (in de zomer zwom ze buiten), en het is weer zo ver: ze mag aan het eind van de week "waarschijnlijk" afzwemmen. Tijdens het proefzwemmen was het gat weer niet overtuigend (paar x wel, paar x niet), nu krijgt ze nog een extra les om dat te oefenen, en als het dan goed gaat, mag ze door. Verder zwemt ze nl de sterren van de hemel, het is gewoon zo zonde dat ze niet verder komt.
Wat ik aan zie komen: onder de opgevoerde druk gaat ze er vast weer niet vaak genoeg doorheen. Wat doe ik dan? Wéér twee maanden lessen en kijken of het dan wel lukt? Ze zwom altijd met plezier, maar dat gat gaat haar nu zo tegenstaan. Ze wordt er steeds zenuwachtiger voor. Of ik kap er ff mee en begin in de zomer gewoon opnieuw. Wel enorm balen van die bakken met geld die ik steeds in dat zwembad gooi. Maar ik wil niet dat het te beladen wordt. Ze voelt zich misschien ook wel steeds zo mislukken. Het lijkt me zo'n rotervaring, steeds weer door dat gat gejaagd worden onder het oog van alle andere ouders. We zetten er zelf geen druk achter, ik heb het er nauwelijks over en probeer het luchtig te houden. Maar dat moment dat ze er doorheen moet wordt iedere keer moeilijker voor haar, dat zie ik gewoon gebeuren.
Vraag me ook af of je dit wel kunt oefenen. Fysiek kan ze het allemaal prima aan, het is een mentaal dingetje. Dus hoeveel zin die extra oefenles heeft, vraag ik me af.

Fiorucci
09-10-2013 om 07:42
Toen wel verplicht
Ja zeker, een jaar of wat geleden wat door het gat zwemmen verplicht voor het A diploma alhier.

100%mama
14-10-2013 om 10:44
Orienteren onder water
Dat is het doel van het gat...sinds 1998 landelijk ingevoerd. Onze eisen zijn om op te mogen minimaal 1x meer dan de helft door op alle aftest momenten (3 momenten). Proefzwemmen doen wij niet aan juist om de druk af te nemen, kinderen weten dus niet wanneer ze getest gaan worden. Wat je bijvoorbeeld met haar zou kunnen oefenen is ringen op de bodem gooien. Zo leert ze haar ogen open te houden en zal het gat op den duur geen belemmering meer zijn. Succes hoor, ik hoop dat ze het snel mag halen!

Rafelkap
14-10-2013 om 11:06
Anneque
Hoe is het intussen?
Heb je al wel eens geprobeerd haar met gewoon vrij zwemmen een duikbril en zwemvliezen aan te doen? Bij onze oudste zoon was dat wel 1 van de dingen die hem vooruit hielpen.

Primavera
15-10-2013 om 12:45
voorwerpen opduiken en spelletjes
Ik denk dat je je veel beter kunt richten op het doel van het gat wat dus oriënteren onder water is.
Een één of andere sadist die de zwemscholen wilde spekken heeft indertijd dat gat bedacht, maar ze hadden natuurlijk net zo goed 5 voorwerpen op de bodem kunnen gooien waarvan je er minstens 3 op moet pakken in één keer of iets dergelijks.
Het is natuurlijk veel leuker voor kinderen om te kijken hoeveel ze er kunnen halen zonder dat het gelijk een kwestie van erop of eronder is.
Een ander spelletje is in het ondiepe ongeveer een meter uit elkaar met de benen wijd laten staan en kijken onder hoeveel benen het lukt om achter elkaar door te zwemmen.
Nog een ander spelletje wat ze hier vaak deden was een drijvende mat met een gat erin, waaronder de kinderen één voor één zwommen om vervolgens uit dat gat te klimmen of juist andersom eerst er bovenop, vervolgens op de knieën door het gat duiken en daarna onder de mat uitzwemmen.

Hanne.
15-10-2013 om 13:33
Primavera
"Een één of andere sadist die de zwemscholen wilde spekken heeft indertijd dat gat bedacht,"
Beetje stellig vind je ook niet? Idee van het gat is dat kinderen zich leren orienteren. Dat had ook anders gekund, maar dit is gekozen.
De optie van voorwerpen van de bodem duiken vind ik om te oefenen leuk, maar als alternatief bij het afzwemmen niet. Gemiddelde zwembad is 3m diep. Dan moeten de kinderen dus 6m onder water zwemmen (heen en terug). Da's het dubbele van wat er nu moet. En dan vergeten we de zwembaden waar het water dieper (afzwemmen moeilijker) of ondieper (afzwemmen makkelijker) is voor het gemak maar even.
Mijn ervaring is dat de meeste kinderen helemaal geen moeite hebben met het gat an sich (soms wel met de afstand).

Lucerna
15-10-2013 om 13:53
Dingen opduiken
Is hier ook onderdeel van het afzwemmen voor A. Naast het gat, waar ze ook nog door moeten. Maar ik ben al blij dat ze het goedgekeurd hebben dat eigenwijze zoon onder die hele gatlap door dook ipv door een A- of B-gat te zwemmen.

LindaJ
16-10-2013 om 00:03
spelletje
Ik heb niet de hele draad gelezen hoor, dus mss sla ik nu de plank mis...
Mijn kinderen hebben beiden diploma B. Beiden hebben ze het gat dus gehaald, maar helemaal soepel? Neuh, het was wel even doorbijten dat gat.
Wat schertste mijn verbazing deze zomer? Ze doken onder mijn benen door. Ik moest steeds verder weg gaan staan, vonden ze leuk! Okee, de omstandigheden zijn anders, immers in ondieper water, want ik kon staan. Maar in feite deden ze 'het gat'.
Misschien durft je dochter dit beter en kan je zo wat oefenen. En heeft ze straks bij het gat een wat betere associatie.
Groet,
LindaJ

Anneque
16-10-2013 om 07:34
hoe het gaat
Dank weer voor de belangstelling en tips!
We hebben even niet gezwommen na dat laatste proefexamen. Ze wil graag door met de lessen, en op vrij duidelijk advies van de instructeur heb ik besloten nog maar even door te gaan. In december wordt er weer afgezwommen. Instructeur ziet haar in de les met veel plezier en ontspannen zwemmen (klopt hoor) en denkt dat ze, als hij haar positief blijft coachen, meer zelfvertrouwen op zal bouwen. Het is idd geen fysiek dingetje, ze moet het makkelijk aankunnen. Oefenen heb ik in de zomer veel met haar gedaan, idd onder mijn benen door en zo. Dingetjes opduiken is nog wel een goeie, dat hebben we nog niet gedaan. Alleen buiten het zomerseizoen is het praktisch voor mij haast onmogelijk veel te oefenen. En ik wil er niet te veel de nadruk op leggen.
Het zit echt tussen haar oren: in die laatste les zwom ze prima "door het gat" als de badjuf het zeil weghaalde. Dan dook ze goed (nou ja voldoende), en zwom ver genoeg. Ik herken het ook wel hoor: ik moest vroeger 8 meter onder water zwemmen, onder een rij matten door. Dat heeft ze wat zelfoverwinning gekost voor ik dáár onderdoor durfde!

Dalarna
16-10-2013 om 08:15
Anneque
Als het echt alleen om het gat gaat zou ik vragen of ze mee mag doen met de B-zwemmers zodat ze straks in 1x door kan voor haar B.

100%mama
18-10-2013 om 10:56
Gelijk bij B zwemmen Dalarna?
Die snap ik even niet. Voor je B diploma namelijk heb je je A maar dan alles afstanden verlengd en extra onderdelen erbij. Wat heeft het voor een zin nu dan om haar bij B te laten zwemmen? Ze moet gewoon (zoals ieder kindje) inzien dat ze echt wel door dat gat kan en dat is een kwartje wat moet vallen (in haar geval, als ik de berichten zo lees). Nu bij B zwemmen heeft dan echt geen toegevoegde waarde lijkt mij zo.

Dalarna
18-10-2013 om 12:01
100%mama
Als ze nu alles beheerst bij A is ze dus alleen maar bezig om door dat gat te gaan, ze oefent niets anders en komt geen steek verder. Als ze mag mee oefenen voor alles bij B kan ze straks wellicht heel snel haar B halen.
Ik heb er grote moeite mee dat je maar blijft doorbetalen voor alleen dat gat!

Anneque
18-10-2013 om 13:19
ja dalarna
Daar heb ik idd moeite mee, dat ze én niet veel verder komt (ze zwemt steeds volgens de A-vereisten en die kan ze dromen), én het kost handenvol geld. Misschien moet ik dat eens opperen,dat ze haar in elk geval wat meer B-achtige dingen laten doen. Kan makkelijk, want ze zwemt apart met 2 andere kinderen. De badjuf kan haar ws heel makkelijk een aangepast programmaatje laten zwemmen. D

Limi
18-10-2013 om 14:25
Dan loop je even later toch weer tegen hetzelfde probleem aan? De B eisen heb je ook binnen een paar weken onder de knie en dan? Maar bij B is ook een gat en het hangt nog verder weg ook.

Dalarna
18-10-2013 om 14:39
Limi
Ja maar nu leert ze niets extra's en zal ze net zolang over B doen als ieder ander straks. Dus nu al laten zwemmen voor de eisen voor B en grote kans dat als eenmaal het gat lukt bij A het ook in 1x lukt voor B. Ik zeg niet dat je moet oefenen voor het gat van B maar wel alle andere eisen voor B.

Limi
18-10-2013 om 19:43
Dalarna
Het hangt af van waar je zwemt. Er moet 24 uur tussen twee examens zitten. Maar niet iedere zwemgelegenheid wil of kan een uitzondering maken en de dag na het afzwemmen een kind het volgende diploma laten doen.
Bij ons bijvoorbeeld is er maar 3x afzwemmen per jaar. Dus daar kun je dan misschien wel alvast met B meeoefenen, maar als je in maart afzwemt voor A, kun je pas in juni voor B. En dat haal je ook als je een goede A'er bent en pas vanaf maart bij B gaat zwemmen.
Dus je oefent wel wat zwaardere dingen, maar je hebt je B er niet sneller door... en tenzij je het probleem (gat) aanpakt, heb je je A daar ook niet sneller door. Grote kans dat je na een aantal weken bij B klaar bent om voor C te gaan oefenen, dan moet je afzwemmen voor A en zit je daarna nog steeds bij B.
Maar als je bij een zwemschool zit waar heel vaak wordt afgezwommen dan kun je er misschien wat weken mee winnen. Als je ook het gat blijft oefenen.

Tijgeroog
18-10-2013 om 20:24
Nee Limi
Want je hoeft niet je a-diploma te hebben om te mogen afzwemmen voor B. Dus als ze over de drempel van het gat heen is kan ze meteen voor B afzwemmen, de regel van 24 uur wachten voor het volgende diplomazwemmen is dus helemaal niet relevant.

Dalarna
18-10-2013 om 20:35
Limi
Tja, ik ben sowieso geen fan van zwemscholen die maar 3x per jaar afzwemmen hebben. De zwemschool hier heeft elke maand afzwemmen. De meeste kinderen zwemmen dus na ongeveer 8 lessen na het A af voor B en de snelle kinderen na ongeveer 4 weken. Als het bij jou altijd minimaal 13 is vind ik dat al zeker een groot financieel nadeel, eigenlijk een beetje nepperij.
Ik heb het niet over na 24 uur afzwemmen maar met het systeem hier vergroot je de kans dat je een maand sneller klaar bent. Bij het systeem bij jou heeft het inderdaad geen zin.

Limi
18-10-2013 om 21:53
Dalarna
Nepperij? Haha, dat valt wel mee hoor. Het is een zwemvereniging, dus die heeft er geen belang bij om kinderen zo snel mogelijk door een diploma te jagen: als ze zwakke zwemmertjes afleveren dan krijgen ze de zwemafdeling en de waterpoloafdeling wel op hun dak*. Bovendien is het 15 euro per maand. Ik vind het prima als ze er de tijd voor nemen zodat het echt goed is. Bovendien kunnen ze pas met 6 jaar iets anders bij de vereniging doen. Met 5 jaar klaar zijn heeft dus (voor ons) niet veel zin. Om de zwemvaardigheid te onderhouden zouden we dan iedere week moeten gaan vrijzwemmen. Dus nee, ik voel me niet genept.
(* De zwemafdeling, waar mijn oudste nu bij zit, heeft al aan alle nieuwe kinderen gevraagd waar ze hun diploma's hadden gehaald, omdat de zwemvaardigheid enorm verschilde, zodat ze kunnen bepalen van welke zwemscholen ze geen potentiële wedstrijdzwemmertjes meer aan zullen nemen.)

Dalarna
19-10-2013 om 08:09
tja
Dat zijn wel andere prijzen ja dan je bij een zwemschool betaalt en in dat geval is elke week er één. Waarom mijn kind een zwakke zwemmer zou zijn omdat we meer betalen per week is mij dan wel weer een raadsel. Het is algemeen bekend dat je in gemiddeld 8 lessen een B diploma haalt.

Jippox
19-10-2013 om 13:17
limi
"...zodat ze kunnen bepalen van welke zwemscholen ze geen potentiële wedstrijdzwemmertjes meer aan zullen nemen"
Dat zou dan wel enorm naïef en kortzichtig zijn van die zwemschool!

Limi
21-10-2013 om 09:12
Jippox
Ach, er is zelfs een wachtlijst, dus wie weet wat daar voor ongezien talent opstaat wat in de tussentijd gaat tennissen omdat wachten tot ze aan de beurt zijn te lang duurt...
Nee, dat wordt dan vast zoiets: kom je van zwemschool X of heb je bv. een buitenlands diploma zonder schoolslag of heb je alleen A, dan eerst voorzwemmen, en dan eventueel bij de zwemlestak bijgespijkerd worden. De wedstrijdgroep start vanaf een bepaald basisniveau en vaardigheden. Als een kind dat niet haalt, moet het terug naar het niveau waarop die vaardigheden worden aangeleerd. Je gaat het niet omdraaien en het niveau van de wedstrijdtraining maar verlagen.
Maar wie weet, misschien hebben ze een dusdanige wachtlijst dat ze zich het wel kunnen veroorloven om kinderen ongezien af te wijzen. (Dat doen ze nu al met kinderen die te oud zijn.) Maar hun beleid an sich is verder niet relevant.
Hoe is het nu met het GAT?
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.