Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Afleren / Alternatief nagelbijten

Onze zesjarige bijt nagels. Vooral op de momenten dat hij even stil zit. We willen hem dit graag afleren of een alternatief bieden. Ik dacht bijvoorbeeld aan een fidgettoy. Iemand tips om nagelbijten af te leren? En eventueel fidgettoys die aan te raden zijn?  


De tangle van tangletoys is een superfijn friemelspeeltje, we hadden ze voor onze twee kinderen in alle soorten en kleuren. Die passen dan ook weer op elkaar. Het hield alleen nagelbijten niet tegen. Oudste gebruikt inmiddels gel/acrylnagels en jongste kan gelukkig niet meer bij zijn tenen Maak me gewoon niet zo druk meer om het bijten.

Geen tips hier, want ik ben zelf ondanks alle pogingen nooit van het nagelbjjten afgekomen. Wel ben ik heel benieywd naar de tips van anderen. 
Die gel/acrylnagels die citroentje noemt, zijn die alleen voor het mooi of verhinderen ze ook het bijten?

Off topic, maar wel een leuke anekdote: 
mijn buurvrouw van eind in de 80 was ook een nagelbijtster. Ze wilde er vanaf, van die slechte gewoonte.
Toen heeft haar kleindochter bij haar (lange) gelnagels geplaatst en mooi gelakt. Toen kon ze niet meer nagelbijten. Het was een hilarisch zicht, want ze was altijd boerin geweest, dus echte werkhanden.

Maar voor jouw zesjarige is dat waarschijnlijk een te drastische oplossing! 

Succes met het afleren!

Komt het nagelbijten door het willen bijten, is het gewoonte of bv stress? Dat maakt uit voor de oplossing. Onze 6 jarige heeft bv een bijtketting, maar die bijt veel. Nagels, shirts, randje van de jas, snoer van de koptelefoon, potloden.... alles gaat in zijn mond. De bijtketting lost het bijten dus niet op maar geeft hem een alternatief. Voor ons een hele stap vooruit dan nagels tot bloedend toe bijten, jassen die na de eerste keer dragen al beschadigd is en koptelefoons waarvan het snoer door is. Fidgets werken niet want hoewel hij friemelen fijn vind bijt hij daar ook op of op iets anders tijdens het friemelen. 

Als het nagelbijten uit gewoonte is bestaat er spul dat je er op kan smeren waardoor het heel vies en bitter smaakt en ze door stoppen. Hier had het geen zin omdat hij dan ergens anders op ging bijten en zodra we stopte met smeren ook weer op zijn nagels. Nu bijt hij meestal tenminste meestal op de bijtketting ipv andere dingen.

Vies spul (byte-ex etc)heeft hier nooit geholpen helaas. Dochter bijt daar gewoon doorheen. Ook alternatieven aanbieden helpt bij haar niet. Ik lees even mee voor tips nog.

zelf bijt ik al 37 jaar en is stoppen nooit gelukt. Gelnagels etc mogen vanwege mijn werk niet. 

Due-scimmie

Due-scimmie

22-08-2023 om 19:48 Topicstarter

AppleTree schreef op 22-08-2023 om 17:08:

Komt het nagelbijten door het willen bijten, is het gewoonte of bv stress? Dat maakt uit voor de oplossing. Onze 6 jarige heeft bv een bijtketting, maar die bijt veel. Nagels, shirts, randje van de jas, snoer van de koptelefoon, potloden.... alles gaat in zijn mond. De bijtketting lost het bijten dus niet op maar geeft hem een alternatief. Voor ons een hele stap vooruit dan nagels tot bloedend toe bijten, jassen die na de eerste keer dragen al beschadigd is en koptelefoons waarvan het snoer door is. Fidgets werken niet want hoewel hij friemelen fijn vind bijt hij daar ook op of op iets anders tijdens het friemelen.

Als het nagelbijten uit gewoonte is bestaat er spul dat je er op kan smeren waardoor het heel vies en bitter smaakt en ze door stoppen. Hier had het geen zin omdat hij dan ergens anders op ging bijten en zodra we stopte met smeren ook weer op zijn nagels. Nu bijt hij meestal tenminste meestal op de bijtketting ipv andere dingen.

Bijtketting hebben we ook, maar slingert dan weer ergens en heeft hij dan dus weer niet om. Hij knauwt wel op meer dingen. 

Als er een onbedwingbare kauw/bijtbehoefte bestaat zou ik een alternatief bieden zoals zo'n ketting en hem leren dat hij die altijd om moet doen en alleen daarop mag kauwen. Ik vind persoonlijk nagelbijten heel vies. Je zit overal aan met je handen en dan doe je die in je mond en dan ga je weer aan andere dingen zitten. 
Zou een beloningssysteem werken? Het is een gewoonte die hij ooit heeft aangeleerd omdat het op een of andere manier fijn is. Nu zaak het af te leren. 
Maar ja, ik heb dan weer een kind dat zichzelf slaat en haar nagels gebruikt om in haar eigen vel te knijpen en dat zet de boel toch weer in perspectief.

Bijten jullie zelf nagels? Want als je het zelf ook doet, is het lastiger om het af te leren. Mijn moeder bijt ook nagels en die zegt dan 'ja, dat doe ik nou eenmaal, net als driekwart van mijn familie'. Alsof het een gedetermineerd iets is. 
Als mijn moeder vroeger zei dat ik haar het bloed onder de nagels vandaan haalde vroeg ik altijd 'welke nagels?' om haar op de kast te krijgen. Vond ze niet leuk. Ik wel, want ik was eigenlijk best wel een gemeen rotkind af en toe.  

letterkoekje schreef op 22-08-2023 om 16:58:

Off topic, maar wel een leuke anekdote:
mijn buurvrouw van eind in de 80 was ook een nagelbijtster. Ze wilde er vanaf, van die slechte gewoonte.
Toen heeft haar kleindochter bij haar (lange) gelnagels geplaatst en mooi gelakt. Toen kon ze niet meer nagelbijten. Het was een hilarisch zicht, want ze was altijd boerin geweest, dus echte werkhanden.

Maar voor jouw zesjarige is dat waarschijnlijk een te drastische oplossing!

Succes met het afleren!

Mijn oma ook op die leeftijd. Die beet het halve nagelbed kaal. Acrylnagels laten zetten, niet te lang, en daarna nooit meer nagel gebeten. De eerste set nagel stond lichtjes omhoog omdat er zo weinig nagel was. 

Hoe zitten die nagels eigenlijk? Kun je daarmee alles goed vastpakken, gewoon typen e.d.? Als het mij af en toe lukt om een tijd niet te bijten, zitten de nagels me meteen in de weg. Kwestie van wennen?

Wilmamaa schreef op 22-08-2023 om 23:36:

Hoe zitten die nagels eigenlijk? Kun je daarmee alles goed vastpakken, gewoon typen e.d.? Als het mij af en toe lukt om een tijd niet te bijten, zitten de nagels me meteen in de weg. Kwestie van wennen?

Ja. Mensen die nooit nagels hebben gebeten hebben daar ook geen last van. Behalve als ze echt té lang worden. 

Mijn nagels zijn altijd best lang omdat ik ze nooit knip maar vijl. Ik heb er echt geen last van en anders vind ik er wel wat op. 

Bij nepnagels zou ik dus niet beginnen met hele lange exemplaren als je afgekloven stompjes gewend bent. Van die enorme nagels zou ik sowieso niet nemen. Ik vind dat niet mooi en ook verre van praktisch. Dan zijn er vast dingen die niet meer kunnen. 

Maar goed, bij een jongetje van zes zijn nepnagels sowieso geen optie. 

Bijtje82

Bijtje82

23-08-2023 om 05:45

MamaE schreef op 22-08-2023 om 23:54:

[..]

Ja. Mensen die nooit nagels hebben gebeten hebben daar ook geen last van. Behalve als ze echt té lang worden.

Mijn nagels zijn altijd best lang omdat ik ze nooit knip maar vijl. Ik heb er echt geen last van en anders vind ik er wel wat op.

Bij nepnagels zou ik dus niet beginnen met hele lange exemplaren als je afgekloven stompjes gewend bent. Van die enorme nagels zou ik sowieso niet nemen. Ik vind dat niet mooi en ook verre van praktisch. Dan zijn er vast dingen die niet meer kunnen.

Maar goed, bij een jongetje van zes zijn nepnagels sowieso geen optie.

Nou daar ben ik het niet mee eens hoor. Als mijn nagels te lang worden, dan merk ik dat vooral bij het gebruik van de laptop. Omdat die toetsen vlak zijn typt dat gewoon veel minder makkelijk. En dan heb ik het niet eens over heel lang. 

Met deze lengte heb ik al moeite op een laptop. 

fotobehang-mooie-vrouw-nagels-met-french-manicure.jpg.jpg

Heb ooit iets langere nagels laten in het weekend. Ik kreeg mijn broek niet eens meer open en typen op een toetsenbord was helemaal een ramp. Die nagels waren voor het eind van de werkdag eraf. 

Het is ook een deel gewenning hoor. Je gaat een heel onnatuurlijke manier van typen aanleren. 

Misschien kun je hele dunne katoenen handschoentjes laten aantrekken? Van die anti krab dingen? Misschien niet heel mooi, maar dan zijn afgekloven vingertoppen ook niet. En daarbij heb je nog risico op wondjes en vervolgens ontstekingen. 

Niets maar ook niets hielp bij mij al die jaren. Pas sinds ik gel/biab nagels heb is het bijten gestopt. Haal de biab eraf en ik bijt alles er meteen weer af. Het is volgens mij niet af te leren.

Alles is af te leren, maar je moet het ook écht willen. In feite is het gewoon gedrag, een gewoonte. En die kun je afleren. Dat is zeker niet makkelijk, maar ik geloof wel dat het kan. Alleen als een kind er zelf geen last van heeft of geen probleem mee heeft, dan ontbreekt de wilskracht en de motivatie. 
Het kan wel zijn dat onder enorme stress of spanning iemand daar wel weer op terugvalt.

Bijtje, dat voorbeeld van jou, dat zijn best al lange nagels. Ik heb er oprecht geen last van. Ik denk pas als ze meer dan een halve centimeter boven mijn vingertoppen uitsteken dat het af en toe onhandig wordt.
En zeker kinderen hebben meestal niet zulke lange nagels. Dat hoeft ook niet. En als ze korter moeten, kun je ze ook knippen. Er zit nog veel tussen afgekloven stompjes en jouw voorbeeld.

Bijtje82

Bijtje82

23-08-2023 om 10:34

MamaE schreef op 23-08-2023 om 09:42:

Alles is af te leren, maar je moet het ook écht willen. In feite is het gewoon gedrag, een gewoonte. En die kun je afleren. Dat is zeker niet makkelijk, maar ik geloof wel dat het kan. Alleen als een kind er zelf geen last van heeft of geen probleem mee heeft, dan ontbreekt de wilskracht en de motivatie.
Het kan wel zijn dat onder enorme stress of spanning iemand daar wel weer op terugvalt.

Bijtje, dat voorbeeld van jou, dat zijn best al lange nagels. Ik heb er oprecht geen last van. Ik denk pas als ze meer dan een halve centimeter boven mijn vingertoppen uitsteken dat het af en toe onhandig wordt.
En zeker kinderen hebben meestal niet zulke lange nagels. Dat hoeft ook niet. En als ze korter moeten, kun je ze ook knippen. Er zit nog veel tussen afgekloven stompjes en jouw voorbeeld.

Oh ik vond dit eigenlijk vrij gemiddeld met wat ik wel eens bij anderen zie. Mijn nagels gaan nh richting deze lengte, dus dan merk ik al dat ik moeite krijg met typen. 

Kinderen hebben natuurlijk gewoon korte nagel. Ik vind lange nagels sowieso onhygiënisch, ongeacht bij wie.

MamaE schreef op 23-08-2023 om 09:42:

Alles is af te leren, maar je moet het ook écht willen. In feite is het gewoon gedrag, een gewoonte. En die kun je afleren. Dat is zeker niet makkelijk, maar ik geloof wel dat het kan. Alleen als een kind er zelf geen last van heeft of geen probleem mee heeft, dan ontbreekt de wilskracht en de motivatie.
Het kan wel zijn dat onder enorme stress of spanning iemand daar wel weer op terugvalt.

Bijtje, dat voorbeeld van jou, dat zijn best al lange nagels. Ik heb er oprecht geen last van. Ik denk pas als ze meer dan een halve centimeter boven mijn vingertoppen uitsteken dat het af en toe onhandig wordt.
En zeker kinderen hebben meestal niet zulke lange nagels. Dat hoeft ook niet. En als ze korter moeten, kun je ze ook knippen. Er zit nog veel tussen afgekloven stompjes en jouw voorbeeld.

Toch werkt het echt niet altijd zo helaas dat je er met wilskracht komt. Ik wil echt niet nagelbijten, vind t vreselijk. Ik heb zelfs therapie gehad om het te stoppen en het lukt niet. Het is bij mij namelijk geen bewuste handeling (zoals bijv roken etc wel is).  als ik bijt en het lukt niet dat bewust te maken, want het moment dat ik bewust ben dat ik bijt stop ik meteen. Maar dan heb ik al gebeten. Periodes van stress is het erger als anders, dat klopt. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.