Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Afspraken maken


Zilver_gray schreef op 22-08-2022 om 15:12:

Ik vind het ronduit onbeschoft om niet af te melden als een afspraak niet door kan gaan.

Die ouders houdt ik daarvoor verantwoordelijk.

Sneu voor je kind!

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

22-08-2022 om 15:16

MamaE schreef op 22-08-2022 om 15:13:

Het gaat niet over waarom er afgesproken moet worden. Het gaat er om dat er meermaals een afspraak gemaakt is waar de ouders bij waren terwijl ze wisten of zouden moeten weten dat die niet haalbaar was. Dat is gewoon niet hoe je met mensen en hun tijd om gaat. Als je iets afspreekt met iemand, dan houd je tijd voor diegene vrij. Decembermama en haar gezin hebben geen plannen gemaakt voor het weekend vanwege de afspraak van haar zoon. Dat is achteraf jammer, want het kon niet doorgaan. Bij op de bonnefooi aanbellen om buiten te spelen is het anders, dan ga je er niet per se vanuit dat iemand thuis is en pas je er ook niet je eigen plannen op aan.

Ik lees dan nergens waar het spelen plaats zou vinden, ik weet dus niet of het gaat om bij iemand thuis spelen of gewoon buiten spelen.

Bijtje82

Bijtje82

22-08-2022 om 15:16

ze hadden op z'n minst kunnen zeggen dat spelen kon, maar wel kort vanwege een verjaardag. 

Battle-Royale schreef op 22-08-2022 om 15:16:

[..]

Ik lees dan nergens waar het spelen plaats zou vinden, ik weet dus niet of het gaat om bij iemand thuis spelen of gewoon buiten spelen.

Dat maakt niet eens uit. Je maakt een afspraak en daarmee reserveer je tijd voor elkaar. Het is gewoon niet netjes om je daar dan niet aan te houden.
Als ik met jou afspreek om woensdagochtend om 10 uur koffie te drinken, dan maakt dat niet uit of dat bij jou thuis, bij mij thuis of in een koffietentje is. Als jij niet komt opdagen of niet thuis blijkt te zijn, dan vind ik dat vervelend omdat ik er naar uit heb gekeken en er tijd voor heb gereserveerd en misschien zelfs wel aan iemand anders nee heb verkocht. En dat geldt voor de zoon van decembermama net zo goed.

Mijn definitie van afspraken maken is het inderdaad ook niet. Maar ik ben van mening dat het weinig zin heeft je druk te maken over het moraal van een ander. Ik zou investeren in het weerbaar maken van je eigen kind voor zulk soort situaties. Het is een levensles dat anderen ergens anders over kunnen denken, dat je teleurstellingen tegen komt in het leven en dat je op een gegeven moment ook zelf keuzes mag maken op basis van eerdere ervaringen met iemand. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

22-08-2022 om 15:29

MamaE schreef op 22-08-2022 om 15:20:

[..]

Dat maakt niet eens uit. Je maakt een afspraak en daarmee reserveer je tijd voor elkaar. Het is gewoon niet netjes om je daar dan niet aan te houden.
Als ik met jou afspreek om woensdagochtend om 10 uur koffie te drinken, dan maakt dat niet uit of dat bij jou thuis, bij mij thuis of in een koffietentje is. Als jij niet komt opdagen of niet thuis blijkt te zijn, dan vind ik dat vervelend omdat ik er naar uit heb gekeken en er tijd voor heb gereserveerd en misschien zelfs wel aan iemand anders nee heb verkocht. En dat geldt voor de zoon van decembermama net zo goed.

Oke.

Maar ik mag er toch wel vanuit gaan dat indien ik niet op kom dagen het meteen de laatste keer was dat wij koffie gingen drinken?

Battle-Royale schreef op 22-08-2022 om 15:29:

[..]

Oke.

Maar ik mag er toch wel vanuit gaan dat indien ik niet op kom dagen het meteen de laatste keer was dat wij koffie gingen drinken?

Nou ja, ik zal dan een volgende keer zeker aangeven dat ik dan verwacht dat je er ook bent. Flik je dat nogmaals, dan drinken we in het vervolg alleen nog spontaan koffie als we ons toevallig treffen. 

Als je spontaan ergens aanbelt, ga je er niet per se vanuit dat diegene thuis is. Als je hebt afgesproken, dan mag je daar redelijkerwijs wel vanuit gaan.

Als er een afspraak is gemaakt en de ouders waren erbij, vind ik het wel bijzonder dat de ouders dan niet zeggen dat het dan en dan niet kan. 
Een keer vergeten oid, kan natuurlijk voorkomen. 

Misschien mogen de buren jouw kind niet en willen ze dat niet direct zeggen.

 Maar toen ik klein was maakte ik nooit afspraken met de buurkinderen. Als je kon spelen, super leuk. En als je niet kon, even goede vrienden. Niet zo strak op die afspraken zitten. Laat het lekker spontaan gebeuren!

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

22-08-2022 om 16:28

MamaE schreef op 22-08-2022 om 15:49:

[..]

Nou ja, ik zal dan een volgende keer zeker aangeven dat ik dan verwacht dat je er ook bent. Flik je dat nogmaals, dan drinken we in het vervolg alleen nog spontaan koffie als we ons toevallig treffen.

Als je spontaan ergens aanbelt, ga je er niet per se vanuit dat diegene thuis is. Als je hebt afgesproken, dan mag je daar redelijkerwijs wel vanuit gaan.

Ja maar met kinderen die bij elkaar in de straat wonen vind ik dat toch wat anders, als zoon heeft toegezegd dat ie morgen wel komt voetballen maar wij hebben wat anders hebben ga ik ook niet thuisblijven omdat hij dat heeft afgesproken, hij is nog te klein om hem alleen buiten te laten terwijl wij naar de hornbach oid zijn dus dan moet ie gewoon mee. Jammer van het spelen maar ik ga er niet vanuit dat iemand daar dan boos over gaat worden.

Battle-Royale schreef op 22-08-2022 om 16:28:

[..]

Ja maar met kinderen die bij elkaar in de straat wonen vind ik dat toch wat anders, als zoon heeft toegezegd dat ie morgen wel komt voetballen maar wij hebben wat anders hebben ga ik ook niet thuisblijven omdat hij dat heeft afgesproken, hij is nog te klein om hem alleen buiten te laten terwijl wij naar de hornbach oid zijn dus dan moet ie gewoon mee. Jammer van het spelen maar ik ga er niet vanuit dat iemand daar dan boos over gaat worden.

Ja dat snap ik, maar dan is het wel netjes om, op het moment dat je zoon thuis komt en zegt dat hij morgen met Pietje gaat voetballen, te zeggen dat dat niet gaat en dat aan Pietje te communiceren. Of je kind een beetje op de hoogte brengen van de plannen.

Hier wordt eigenlijk nooit echt met andere kinderen afgesproken in het weekend.
Wel kinderfeestjes, maar die zijn een paar weken vooraf al bekend. Dochter kan buiten gaan spelen als we thuis zijn, maar in een weekend hebben kinderen vaak ook sport of andere dingen gepland. En persoonlijk vind ik die vrijheid ook wel fijn. Speelafspraakjes kunnen prima doordeweeks na school. 

Ik heb mijn kind wel geleerd om eerst te vragen of ze af kan spreken en niet zelf van alles af te gaan spreken en daarna mensen teleur te moeten stellen. Als ze een dag niet kan afspreken na school, dan laat ik haar dat ook weten en dan houdt ze daar rekening mee. Ze mag van mij alleen speelafspraakjes maken op de dag zelf omdat ik geen zin heb om een hele agenda bij te gaan houden daarvoor en ze zelf nog niet in staat is om dat allemaal te onthouden voor over meerdere dagen. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

22-08-2022 om 16:59

MamaE schreef op 22-08-2022 om 16:43:

[..]

Ja dat snap ik, maar dan is het wel netjes om, op het moment dat je zoon thuis komt en zegt dat hij morgen met Pietje gaat voetballen, te zeggen dat dat niet gaat en dat aan Pietje te communiceren. Of je kind een beetje op de hoogte brengen van de plannen.

Hier wordt eigenlijk nooit echt met andere kinderen afgesproken in het weekend.
Wel kinderfeestjes, maar die zijn een paar weken vooraf al bekend. Dochter kan buiten gaan spelen als we thuis zijn, maar in een weekend hebben kinderen vaak ook sport of andere dingen gepland. En persoonlijk vind ik die vrijheid ook wel fijn. Speelafspraakjes kunnen prima doordeweeks na school.

Ik heb mijn kind wel geleerd om eerst te vragen of ze af kan spreken en niet zelf van alles af te gaan spreken en daarna mensen teleur te moeten stellen. Als ze een dag niet kan afspreken na school, dan laat ik haar dat ook weten en dan houdt ze daar rekening mee. Ze mag van mij alleen speelafspraakjes maken op de dag zelf omdat ik geen zin heb om een hele agenda bij te gaan houden daarvoor en ze zelf nog niet in staat is om dat allemaal te onthouden voor over meerdere dagen.

Tja buiten mag hij het zelf uitzoeken, maar indien hij met iemand thuis wil afspreken moet hij het eerst vragen. 


Als je als ouder erbij staat, als die afspraak gemaakt word kun je prima aangeven dat hem dat niet gaat worden omdat je de hele dag weg bent 
Mijn kinderen zouden behoorlijk teleurgesteld zijn als dit gebeurde (en dan 3 dagen achter elkaar)

Mijn puber had ook een afspraak gemaakt voor zondagmiddag 
Maar wij hadden al wat anders gepland voor die middag.
Tja jammer voor hem, maar heb gezegd dat hij de volgende keer eerst eens aan ons moet vragen of we ergens heen gaan/moeten en vooral in het weekend 
Wij zijn wel even bij die vriend van hem langs gereden om te zeggen dat het niet door kon gaan

Battle-Royale schreef op 22-08-2022 om 16:59:

[..]

Tja buiten mag hij het zelf uitzoeken, maar indien hij met iemand thuis wil afspreken moet hij het eerst vragen.


Dus hij mag buiten tegen jan en alleman toezeggen om te komen spelen, zonder dat te overleggen en vervolgens die afspraken botweg niet na te komen zonder dat te laten weten omdat jullie andere plannen hebben? Dat vind ik dus niet netjes en dat is niet hoe ik mijn kind wil opvoeden. 

Decembermamma

Decembermamma

22-08-2022 om 17:37 Topicstarter

Mona-xxx schreef op 22-08-2022 om 16:15:

Misschien mogen de buren jouw kind niet en willen ze dat niet direct zeggen.

Maar toen ik klein was maakte ik nooit afspraken met de buurkinderen. Als je kon spelen, super leuk. En als je niet kon, even goede vrienden. Niet zo strak op die afspraken zitten. Laat het lekker spontaan gebeuren!

Nee juist niet, normaal.gesproken stimuleren ze juist het samen spelen omdat er in de buurt ook nogal wat kinderen zijn die nogal agressief zijn. En ik kan me voorstellen dat je nooit afspraken maakt maar zoals ik al eerder schreef de hele zomervakantie konden ze niet samen spelen en nu waren ze eindelijk allebei niet op vakantie en wilden ze allebei graag samen spreken en dus spraken ze af..... 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.