Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Alleen thuis blijven in de herfstvakantie

Het duurt nog even voordat de herfstvakantie begint, maar ik wil jullie graag toch het volgende voorleggen. Onze zoon heeft aangegeven dat hij de komende herfstvakantie in oktober graag alleen thuis wil blijven als wij moeten werken. Zijn jongere broer is de hele week weg, want die gaat op kamp met zijn sportclub. De oudste zegt geen oppas meer te willen en dat hij op de dagen dat wij werken dus liever alleen thuis is. In totaal zou hij dan drie halve dagen alleen zijn, van half negen uur 's ochtends tot twee uur 's middags.
Wat vinden jullie hiervan? Zoon is nu 11 jaar en wordt 12 in januari.
Ik wil het eventueel wel proberen. Volgend schooljaar gaat hij tenslotte naar het voortgezet onderwijs en dan is er ook geen opvang meer in de schoolvakanties. Maar aan de andere kant vindt ik het ook wel sneu dat hij die tijd dan alleen zit.

Hebben jullie hier ervaring mee, een kind van 11 een paar (halve) dagen alleen thuis in de vakantie? Of hebben jullie misschien nog nuttige tips?

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Groet,
Mariola

*bella*

*bella*

11-09-2014 om 09:04

leuk

Kan hij het overzien? Ik zou wel back up regelen, iig telefonische ondersteuning.

prima

Zeker als hij zelf aangeeft dit graag te willen lijkt me het geen probleem. Maar zorg wel vast voor een goede back up mocht het hem toch tegenvallen.
En ja, je moet natuurlijk wel op je kind kunnen vertrouwen, dat 'ie geen rare dingen uithaalt. Maar je kent je kind zelf goed genoeg om dat in te kunnen schatten.

Een beetje een plan voor wat hij gaat doen in de tijd dat hij alleen is lijkt me wel handig. Dat hoeft natuurlijk geen van minuut tot minuut schema te zijn. Maar gewoon vast wat bezigheden verzinnen die hij kan/wil gaan doen.

Hier gaat dat prima

Het ligt natuurlijk ook aan je kind maar hier gaat dat prima.
Jongste is ook 11 en wordt in januari 12. Zij blijft ook alleen thuis tijdens vakanties als wij aan het werk zijn. Ook bij ons gaat het om halve dagen. Ik heb wel altijd een paar afspraken. Ze moet (o.a.) via een Whatsappje aan mij laten weten wanneer ze uit bed is. Ook moet ze de dingen die ze normaal aan mij zou vragen, ook nu vragen. Meestal gaat dit ook via Whatsapp.

Barvaux

Barvaux

11-09-2014 om 09:24

ja hoor

Mijn kinderen konden dat op die leeftijd, of jouw kind het kan weet ik natuurlijk niet. Kun je niet 1x vrij nemen om die dag wat leuks te ondernemen met hem?

Drie halve dagen

staat er, Barvaux. Op die andere dagen is hij dus niet alleen.

Ik sluit me aan bij wat er al eerder is gezegd. Het hangt van het kind af, maar normaalgesproken moet dit prima kunnen.

creabea

creabea

11-09-2014 om 10:06

ja hoor

als ik kijk hoe mijn 8-jarige nu is, verwacht ik dat die best een paar halve dagen alleen thuis kan blijven tegen de tijd dat hij 11 is. Wat betreft het alleen zijn: misschien vindt hij dat wel interessant, stoer, weet ik veel. En hij kan wellicht nog wat afspreken met een vriendje? Hier worden de vakanties altijd gebruikt voor logeerpartijtjes.

geen vriendjes

Hier kon dat wel mits er geen contact met anderen was want dat kon fout aflopen. Ook waren er strikte afspraken over het niet opnemen van de vaste telefoon en het niet opendoen van de voordeur en inderdaad mij bellen.
Maar vriendjes lijkt me geen goed idee. Als er geharrewar ontstaat ben je daar niet bij.
Maar dat zal ook afhangen van je eigen ervaringen.
Ook goed controleren wat je kind moet doen bij calamiteiten als brand, wateroverlast: naar buiten en eerst jou bellen (kinderen hadden een mobiele telefoon), niet zelf 'redderen'ook al is het je eigen schuld.
Hier gold ook een ban op 'experimenten'. Alleen de magnetron kon gebruikt worden. Geen gas of waterkoker.

Barvaux

Barvaux

11-09-2014 om 10:32

Piano

Ja dat heb ik wel gelezen maar nu moet je van nul naar drie halve dagen en naar twee is wel een wat kleinere stap. Overigens had ik er lang een hekel aan om ze slapend achter te laten, dat kan ik pas sinds een jaar maar ik vind het geen prettig idee. Liever niet.

Slapend

achterlaten vind ik nog steeds niet echt fijn. Ik wil ook altijd meteen antwoord als ik contact op probeer te nemen met ze. Het begint al wel te wennen dat ik daar wel eens op moet wachten.

mama2

mama2

11-09-2014 om 10:58

Hier

een jongen van 10 die eigenlijk al een jaar sommige uren in de week alleen thuis is. Nu is hij heel zelfstandig en ik denk dat je bij je eigen kind ook daar naar moet kijken, wat anderen ook al schrijven. Een vriendje van onze zoon bijvoorbeeld zou nog in staat zijn het huis in de fik te zetten als je die alleen thuis liet. Deze zomer vakantie is hij echt 3 dagdelen per week alleen thuis geweest en dat heeft hij super goed gedaan. Hij vond het ook prettig. Inderdaad niet de vaste telefoon opnemen en niet de deur open doen. Het gas gebruikt hij niet, maar dat zou ook een regel zijn. Bij vragen appen en bij spoed bellen. Ik werk gelukkig op 5 min rijden en de buurvrouw wist dat hij alleen thuis zou zijn dus achterwacht was aanwezig.

Probeer het anders eens in het weekend, ga een halve dag weg en laat hem thuis.

Barvaux

Barvaux

11-09-2014 om 13:13

oja daar is tie weer

Waarom mag je kind nu toch geen vaste telefoon opnemen en de deur niet open doen? Ik ben altijd van mening dat als je kind niet kan omgaan met wat er aan die deur of aan die telefoon gebeurt het kind niet toe is aan alleen zijn maar waar ben je dan zo bang voor? Wat kan er dan gebeuren?

Mijn kind is wel eens niet bereikbaar omdat zijn mobiel op zolder ligt en hij even beneden wat is gaan drinken, dan bel ik vast maar dat is bij jou dus niet mogelijk of zien ze dan op het scherm dat jij het bent en dan mag het wel?

barvaux

Dat snap ik dus ook niet. Waar zijn mensen dan bang voor, als hun kinderen de telefoon opnemen of de deur open doen?
Hier mag dat dus wel. Gelukkig maar, want er moeten nog wel eens pakketjes aangepakt worden

Dendy Pearson

Dendy Pearson

11-09-2014 om 13:41

wel telefoon, deur hoeft niet open

Mijn kinderen mogen wel de telefoon opnemen, maar niet de deur open doen. Er wordt als wij er niet zijn niemand binnen gelaten. Pakjes worden bij de buren achter gelaten en verder praten ze maar door de brievenbus als dat nodig is.
Je weet nooit wat voor gek er voor de deur staat en opendoen is niet nodig, dus dat hoeft dan ook niet.

creabea

creabea

11-09-2014 om 15:41

alleen opendoen voor bekenden dan

Als de buurvrouw voor de deur staat is het wel erg raar als je kind niet opendoet. Misschien hangt het van de buurt af, hier is veel sociale controle en iedereen erg aardig. De kinderen waren gisteren alleen naar huis gegaan (papa was de nieuwe schooltijden vergeten....) en ze zijn toen maar naar de buren gegaan. Andere buren waren ook al op de hoogte bleek later, die stonden ook al klaar om de jongens op te vangen maar zagen dat het al geregeld was

Maar over met vriendjes afspreken, ik bedoelde eigenlijk, kan zoon niet een keer bij een vriendje spelen, i.p.v. vriendje bij hem? Hier willen de kinderen soms wel graag de hele dag met X. of Y. afspreken en dat kan dan mooi in de vakantie
Sommige vriendjes zou ik ook liever niet zonder toezicht in mijn huis laten inderdaad.

Barvaux

Barvaux

11-09-2014 om 15:57

Dendy en creabea en mama2

De deur niet open doen heeft toch niets te maken met niemand binnenlaten? Waarom mag de postbode zijn pakketjes niet kwijt (of de pakketjes van de buren die niet thuis zijn)?

Waarom zou je wel open mogen doen voor bekenden (creabea), dat ene meisje werd ook vermoord door de buurman die ook nog eens bij de politie werkte dus je bent ook niet veilig voor alleen bekenden.

En nog snap ik de telefoon niet (mama2).

Schets eens wie er aan kan aanbellen waarbij JIJ wel de situatie wel aan zou kunnen en een kind niet?

creabea

creabea

11-09-2014 om 16:20

was maar een compromis

Ik ben daar ook niet zo moeilijk in hoor. De kans is wel bijzonder klein dat je kind wordt gekidnapt omdat iemand op de loer lag en wist dat je kind alleen thuis is.

Monique D*

Monique D*

11-09-2014 om 16:31

Nee, geen deur opendoen

Ik kreeg na lange tijd een full-time baan toen mijn zoon in groep 8 was. Hij was toen een jaar of 12. Dochter was toen een jaar of 10.

Ik heb toen de volgende afspraken met ze gemaakt:
- geen vriendjes in huis als ik er niet ben;
- geen deur opendoen, het maakt niet uit wie er voor de deur staat;
- in noodgevallen mag hij mij bellen, whatsappen of het was toen sms-en mag wel;
- opa en oma waren de achterwacht.

De vaste telefoon mag opgenomen worden, maar als een onbekend persoon naar de ouder vraagt dan zeg je maar dat moeder niet gestoord mag worden en dat hij haar terug kan bellen of zij belt hem wel terug.

Dat was altijd goed gegaan, maar op twee dingen na:

1. mijn dochter maakte toch de deur open, want zij dacht dat er een vriendinnetje aanbelde (tegen de afspraken in!!).
Wij wonen op een etage en kunnen niet zien wie voor de deur staat. Die persoon klom razendsnel de trap op en maakte vreemde geluiden. Dochter merkte dat er iets niet klopte en deed snel de deur op slot. Die vent ramde tegen de deur en bleef maar aan de deurklink rammelen. Dochter sloot zich op in haar kamer en belde mij in paniek op. Ik zei dat ze rustig moest blijven en 112 moest bellen en haar verhaal moest doen. Ik heb vervolgens ook 112 gebeld. Je weet maar nooit of zij een kind serieus nemen.. Helaas toen de politie kwam was de vogel gevlogen.

2. Er werd gebeld en mijn zoon maakte de deur open. Er kwam een vrouw die meldde dat zij een buurvrouw was in de buurt (ik zou haar kennen). Zij hing een of andere verhaal op dat ze haar dochter naar het ziekenhuis moest brengen en had geen geld voor een taxi. Mijn zoon heeft geld uit zijn spaarpot gegeven.. zij omhelsde hem en zij dat ze binnenkort weer terug zou komen om het geld te brengen. Zoon belde mij op en zei wat er was gebeurd. Ik zei dat hij EERST mij moest bellen en dan de beslissing moest nemen. Hij moest uberhaupt die deur niet open doen! Dat geld ziet hij nooit meer terug. Ik heb gelijk gekregen!

Wat ik direct heb geregeld is een intercom, waarop ik kan zien wie voor de deur staat en ik kan ook met die persoon praten. Voordeel is als je het niet vertrouwt dan reageer je niet.

Mijn kinderen mogen ook geen pakketjes aannemen. Ook mogen zij geen meteropnemer binnenlaten. Je weet nooit wie voor de deur staat. En zelfs bekenden (opa en oma uitgezonderd) hoeven niet binnen te komen als ik er niet ben.

Nu zijn ze een stuk ouder en kunnen de situatie beter inschatten, maar toen hadden ze nog de basisschoolleeftijd.

marie

marie

11-09-2014 om 16:42

ochtenden = uitslapen?

Je hebt het over ochtenden? Hoe lang is hij dan echt "alleen"?

Ik neem aan dat hij dan niet om 07.00 uur naast zijn bed staat, maar gaat uitslapen? Dus tegen de tijd dat hij "levend" is (rond 11.00 uur ofzo) kom jij alweer bijna thuis?

Ik zou zeggen - gewoon doen! Deden onze meiden toen allang.

Ze mochten toen wel de telefoon opnemen als er een bekende naam in de display stond en de deur mochten ze overdag ook wel open doen. We wonen niet echt in een enge buurt ofzo.

Ilva

Ilva

11-09-2014 om 16:44

Inderdaad

Ook de deur niet open doen. Voor niemand niet. Als er een bekende staat spreek je maar via het keukenraam. Niets aannemen. Telefoon oppakken mag wel. Ze bellen maar terug.

vlinder72

vlinder72

11-09-2014 om 16:54

Tja

Een meisje bij mijn zoon in de klas (toen 10 jaar) was ook alleen thuis. Ook zij had geleerd dat ze niet de deur mocht openen. Helaas bedachten inbrekers toen dat ze via de achterdeur konden inbreken en stonden ze opeens voor haar neus. Na een hoop gegil van het meisje zijn ze wel weer weggegaan.

Dus deur dicht houden heeft ook niet altijd zin. Er is voor elke variant wel weer iets engs te bedenken. Gelukkig zijn dit soort gebeurtenissen wel zeldzaam.

Marjoleine64

Marjoleine64

11-09-2014 om 22:50

Achterdeur

De achterdeur zit bij ons ook overdag op slot als de enigen die thuis zijn op hun slaapkamer liggen of zitten. De jongens zijn nu 14 en 16 en zijn regelmatig uren alleen, soms ook een hele dag. Maar ze zitten dan op hun kamer met koptelefoon op, en dan moet dus ook de achterdeur op slot. Man is daar nogal laks in, die kan ik maar niet aan zijn verstand peuteren dat als hij op bed ligt (herstellend van zijn hernia) hij wel eens in slaap valt, en niet hoort wat er beneden gebeurt... Gelukkkig nog nooit iets misgegaan.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

11-09-2014 om 23:17

Die logica snap ik niet zo....

Omdat er ook ooit eens iemand door de achterdeur naar binnen kan komen en dat soms zelfs de buurman niet te vertrouwen is, moeten we alles maar toe staan?

De kans dat iemand aanbelt aan de voordeur en iets wil wat jij niet wil (iets verkopen, geld aftroggelen, insluipen) is hier veel groter dan dat iemand op klaarlichte dag de achterdeur probeert open te breken. En de kans dat een wildvreemde niet te vertrouwen is, is hier ook veel groter dan de kans dat de buurman niet te vertrouwen is. Die eerste groep is namelijk veel groter.

Daarom mogen mijn kinderen als ze alleen thuis zijn de deur alleen openmaken voor mensen die ze kennen. Mijn dochter van 12 kan prima alleen thuis zijn, maar hoeft geen pakketjes in ontvangst te nemen. Mijn oudste van ruim 15 heeft echter besloten dat ie oud genoeg is om de deur open te maken. Nou prima, die redt zich wel.

Ik snap dan weer niet dat kinderen per se wakker moeten zijn als ik vertrek.

afhankelijk van een kind

Het is natuurlijk ook afhankelijk van de zelfredzaamheid van een kind. Die van mij zijn nog lang naief gebleven. Het wordt steeds beter.
Zoon vond op een gegeven moment, nog basisschoolleeftijd, dat hij wel de bekende stiefzoon van een vriendin kon binnenlaten. Aardige jongen.
Maar helaas helemaal op het verkeerde pad, drugsgebruik en diefstal, en dat wist ik wel maar hij niet.
Gelukkig belde dochter mij direct dat zoon een belangrijke regel had overtreden en ik werkte vlakbij dus was zo thuis.

mama2

mama2

12-09-2014 om 10:02

De deur niet open doen

mag hier niet, omdat vreemde aan de deur hem in ieder geval niet zochten. Wij zijn er dan niet en dus hoeft de deur niet open. We hebben een raam in de deur dus hij kan goed zien wie er voor de deur staat. Hetzelfde voor de bellers, we zijn allen voorzien (behalve de jongste dan maar die is 3) van mobiel, vriendjes bellen op zijn mobiel en onderling bellen wij ook mobiel. Nu gebruiken wij de huistelefoon zelden, maar er wordt in ieder geval niet voor hem gebeld en dus niet noodzakelijk dat hij hem opneemt. Gelukkig snap ik het wel en daar gaat het tenslotte om bij ons thuis

Monique D*

Monique D*

12-09-2014 om 13:58

Ook geen deur opendoen voor bekenden

Vanaf een jaar of 12 bleef ik ook middagen of avonden alleen thuis met mijn jongere broer. Mijn moeder had mij heel duidelijk gezegd dat ik voor NIEMAND de deur mocht opendoen. Dus ook niet voor bekenden.

Mijn oom belde een keer aan en ik deed niet open. Hij was ontzettend boos, ik kende hem toch?
Een bevriende loodgieter belde ook aan en ik deed niet open. Hij complimenteerde mij en mijn ouders dat ik de deur toch niet opendeed, ook niet omdat ik hem kende..

De kinderen zijn op dat moment "de baas" in huis en alleen de ouders mogen bepalen wie zij binnen laten en wie niet. Ze komen maar later teug als de ouders er zijn.

Mijn kinderen mogen voor niemand de deur open doen, met uitzondering van opa en oma.

Monique D*

Monique D*

12-09-2014 om 14:00

Achterdeur opengebroken kan ook gebeuren als ouders thuis zijn

Vlinder72:
"Een meisje bij mijn zoon in de klas (toen 10 jaar) was ook alleen thuis. Ook zij had geleerd dat ze niet de deur mocht openen. Helaas bedachten inbrekers toen dat ze via de achterdeur konden inbreken en stonden ze opeens voor haar neus. Na een hoop gegil van het meisje zijn ze wel weer weggegaan."

Dit kan ook gebeuren als de ouders thuis zijn... ook kan er gebeuren dat er brand uitbreekt door kortsluiting of dat er een gasexplosie plaatsvindt. Je moet maar net pech hebben.. net zoals je op straat aangereden kan worden.

Geen deur open doen

Mijn kinderen mogen als ze alleen thuis zijn ook de deur niet open doen. Alleen voor opa en oma en een tante die hier in het dorp woont. Ik doe die deur ook op slot. Via de achterdeur kunnen ze er altijd uit. Geen pakjesbezorger die hier wat kan afgeven.
Ik heb zelf een keer een "collectant" aan de deur gehad die binnen wilde komen met een voet echt tussen de deur. Uiteindelijk niks gebeurd maar eng was het wel dat wil ik mijn kinderen besparen.
Telefoon opnemen mag wel maar zeggen dat ze alleen thuis zijn mag niet.

Oom niet binnen laten

vind ik wel extreem, helemaal als het kind al 12 jaar is. Hier ook niet de deur open voor collectanten e.d., zelfs al zijn kinderen al wat ouder inmiddels. Vaste telefoon mag wel worden opgenomen, maar inderdaad niet zeggen dat ze alleen thuis zijn.

Barvaux

Barvaux

12-09-2014 om 22:26

Ginny en mama2

"Ik snap dan weer niet dat kinderen per se wakker moeten zijn als ik vertrek."

Het moet niet, ik vond het onprettig om ze slapend achter te laten en de deur achter mij dicht te trekken. Ik vind dat overigens nog steeds niet prettig maar ik doe het nu dus wel.

Mama2: ik snap nu dat het niet gaat om allerlei engigheden die zouden kunnen gebeuren, dat dacht ik altijd

Geen probleem

Drie keer vier uurtjes zou voor mijn negen jarige geen enkel probleem zijn, maar ieder kind is anders. Wat houd je tegen?
Loes

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.