Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
11-09-2014 om 08:55
Het duurt nog even voordat de herfstvakantie begint, maar ik wil jullie graag toch het volgende voorleggen. Onze zoon heeft aangegeven dat hij de komende herfstvakantie in oktober graag alleen thuis wil blijven als wij moeten werken. Zijn jongere broer is de hele week weg, want die gaat op kamp met zijn sportclub. De oudste zegt geen oppas meer te willen en dat hij op de dagen dat wij werken dus liever alleen thuis is. In totaal zou hij dan drie halve dagen alleen zijn, van half negen uur 's ochtends tot twee uur 's middags.
Wat vinden jullie hiervan? Zoon is nu 11 jaar en wordt 12 in januari.
Ik wil het eventueel wel proberen. Volgend schooljaar gaat hij tenslotte naar het voortgezet onderwijs en dan is er ook geen opvang meer in de schoolvakanties. Maar aan de andere kant vindt ik het ook wel sneu dat hij die tijd dan alleen zit.
Hebben jullie hier ervaring mee, een kind van 11 een paar (halve) dagen alleen thuis in de vakantie? Of hebben jullie misschien nog nuttige tips?
Alvast bedankt voor jullie reactie!
Groet,
Mariola
19-09-2014 om 12:11
Hier ook geen probleem.
Mijn zoon (10) is in de zomervakantie ook alleen thuis gebleven op de ochtenden dat ik moest werken. Hij wilde niet naar de BSO, tantes of opa en oma. Wel duidelijke afspraken gemaakt en ik en mijn man waren allebei telefonisch bereikbaar. Hij mocht wel met andere jongens spelen, maar dan buiten. Ik vertrouw mijn eigen kind wel alleen in huis, maar met vrienden is dat misschien anders. Hij heeft een eigen huissleutel dus dat was geen probleem. Hij kon naar buiten wanneer hij wilde en hij kon weer terug naar binnen. Hij was ook trots dat ik hem zo zelfstandig vond. Tussen de middag deed ik dan iets leuks met het eten, de ene keer een tosti of een pannenkoek. Ik ben benieuwd wat jij gaat beslissen in de herfstvakantie.
21-09-2014 om 12:07
Bovendien
...op deze leeftijd slapen kinderen soms behoorlijk uit. Dus eer dat ze uit bed zijn is het misschien een uur of 11. Dan is het echt maar een paar uurtjes meer. Verder idd goede afspraken en telefonische bereikbaarheid regelen en dat ze de deur niet uit moeten voor eten/drinken.
22-09-2014 om 12:41
Bedankt voor al jullie reacties!
Sorry voor mijn late reactie. Door persoonlijke omstandigheden kom ik er nu pas toe om te reageren, maar ik ben erg blij met al jullie verhalen. We gaan het inderdaad proberen in de herfstvakantie. Zoon vindt het leuk en ziet het helemaal zitten.
Helaas doet mij zoon niet aan uitslapen Bij ons thuis is hij altijd als eerste op , en zit dan uiterlijk om 7 uur fris en fruitig beneden. Als hij toch een keer uitslaapt dat wordt het helaas niet later dan half 8. Hopelijk verandert dit als hij wat ouder is ....
Natuurlijk is hij nu ook wel eens alleen thuis, en hij weet dan dat hij de deur niet mag open doen. Ik denk dat deze regel dan tijdens de herfstvakantie ook overeind blijft.Nu nog even zoeken naar iemand in de buurt die achtervang wil zijn... Valt niet mee, want bijna iedereen werkt en de opa's en oma's wonen helaas niet in de buurt.
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.