Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Cristina

Cristina

16-02-2010 om 17:03

Alleen thuis vanaf welke leeftijd


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
kaatje43

kaatje43

17-02-2010 om 17:09

Waarom geen andere bso?

Waarom wil hij niet naar de BSO. Vindt hij het specifiek daar niet leuk, waarom niet? Heeft hij dat al aangegeven. Kijk eens naar de mogelijkheden om hem naar een andere BSO te doen.
Ik zou hem echt niet zolang structureel alleen thuis laten. Ik vind dat echt nog te jong. Zeker als hij, zoals je zelf zegt, nogal eens onverwachte dingen doet. En die vergelijking met middelbare school kinderen gaat echt niet op hoor, daar zit nog wel een paar jaar tussen.
Hij zou bij mij op zijn kop kunnen gaan staan maar het zou echt nog niet gebeuren.

Rafelkap

Rafelkap

17-02-2010 om 17:45

Als

Als je kind impulsief is, en lang alleen, kan hij ook mensen binnenlaten/tegenkomen die enge dingen met hem doen. Dus dat schiet niet op Als jij geen oppas vertrouwt kan je kind misschien mee met een klasgenootje? Evt. tegen vergoeding?

Bastet

Bastet

17-02-2010 om 19:07

Enge oppas?

Christina,een enge oppas?Op de school van mijn kinderen zit een prima bso/nso,maar toch zijn er ouders die de voorkeur geven aan opvang in huiselijke kring.Aan mij,bijvoorbeeld.Daarbij,een oppas hoeft niet bij jou thuis te komen,er zijn ook zat oppassen die kinderen van school ophalen en de opvang verzorgen bij hen thuis.
Niet zo'n vooroordeel hoor!
Bastet

Anja

Anja

17-02-2010 om 20:33

Tja....

Hoi

Om te beginnen lees ik nergens in de posting van Cristina terug dat haar zoon ADHD zou hebben, dit snap ik dus ff niet helemaal....

Maar okee, mijn kinderen (eveneens 8 jaar, tweeling) gaan ook nog steeds naar de BSO en die vinden het reuze leuk.
Ze zijn opgesplitst in aparte groepen en zij zitten nu bij de oudere kinderen (vanaf 7 jaar) en ik kan niet anders zeggen dat ze hele leuke dingen met elkaar doen.

Jammer dat jouw zoon de BSO niet zo leuk vindt, wellicht eens navragen wat de BSO leuker zou kunnen maken (activiteiten die ze aanbieden, gesprekje met de leidsters aldaar...)

Maar echt, ik vind 8 jaar ook echt nog te jong. Je zoon zal ongetwijfeld erg zelfstandig zijn (geloof ik heus wel), maar zo'n lange tijd alleen. NEE, niet aan beginnen.... Er kunnen ook andere dingen gebeuren zoals ineens ziek worden, in huis vallen of iets anders raars. En dan duurt het nog een paar uur voor jij thuis kan zijn. Zou nog ff een paar jaartjes wachten.

En voor de vakanties al helemaal niet aan beginnen, mooi die BSO vasthouden en proberen het daar wat leuker en gezelliger voor hem te maken !!!!

groet Anja

liora

liora

17-02-2010 om 20:37

Cristina

Cristina: "Het blijft een dilemma van een werkende moeder (lees 4 dagen)"

Is het niet het dilemma van de werkende ouder? Of heeft je man geen dilemma?

Ik zou in jouw geval met de bso praten en met ze meedenken hoe de bso aantrekkelijker te maken voor een 8-jarige.

Liora

merene

merene

17-02-2010 om 20:44

Puck?

Hoezo, lekker makkelijk gedacht?? Iedere situatie is anders. Wellicht is er wel een buurvrouw die af en toe wil komen kijken. Het is maar een idee, geen wet.

Onze BSO is niet echt leuk voor oudere kinderen. Iedereen zit bij elkaar. Bij jullie is het anders. Ik kan dan ook zeggen, dat dat voor jou lekker makkelijk praten is.

Poeh.

8 jaar, en dan 3 middagen in de week alleen thuis.

Nou, nee, never nooit niet. Ik geloof dat ik dat idd ook echt vind grenzen aan verwaarlozing.

En om nou te roepen dat dat alvast een goede voorbereiding is op het VO, daar zakt echt mijn broek vanaf. Dat duurt nog 4 jaar!!

En dan nog van een andere kant bekeken.....mijn 12 jarige brugklaszoon heeft een paar (buurt)vriendjes die nu ook in de brugklas zitten, en de meeste middagen na school alleen thuis zijn. Je wilt niet weten hoe vaak die hier (al dan niet met een of ander knullig vraagje of dingetje als excuus) 'voor de gezelligheid' even binnenwippen....

Ingrid

Puck

Puck

17-02-2010 om 21:40

Anja

Anja: "Om te beginnen lees ik nergens in de posting van Cristina terug dat haar zoon ADHD zou hebben, dit snap ik dus ff niet helemaal.... "
Ehhh... dat staat toch echt letterlijk geschreven in de openingsposting van Cristina. Voor de rest ben ik het wel met je eens.

Tanja

Tanja

17-02-2010 om 22:09

Werkende moeder

Zo zie je maar dat er snel hokjes gedacht wordt. Moeder werkt 4 dagen en meteen gaat de vraag rond en vader dan?

Wellicht is vader niet in zicht? En staat Christina, net als ik, er inderdaad alleen voor?

Mijn dochter, bijna 12, groep 8 gaat sinds de kerstvakantie ook niet meer naar de BSO, is ook na school alleen thuis. Oké ik werk tot half 4 en is dus bijna thuis als zij ook eindelijk een keer thuiskomt uit school. Ze blijft wel tussen de middag over op school, dit ter overbrugging naar het VO over een paar maanden.

Ik had het keurig geregeld dat dochter in de vakantie gaat logeren bij oma, ruim 1,5 uur rijden hiervandaan, maar laat oma nu heel ernstig ziek zijn geworden en er zelfs een ziekenhuisopname aan zit te komen. Daar gaat je hele planning. Want ik moet ook werken! En omdat mijn directe collega ook vrij is in de vakantie heeft mijn directeur mij nu de laatste 3 dagen vrij gegeven van de vakantie. Dat betekent dus wel dat dochter 2 hele dagen alleen thuis zit.

Ben ik nu ook een moeder die haar dochter verwaarloost?!

Oefenen

Christina's zoon is 8 en de meeste kinderen zijn 12 als ze naar het VO gaan. Dat vind ik nogal een verschil.

Dus als ze dan op hun 11e ofzo eens voorzichtig gaan oefenen met een middag alleen thuis zijn, lijkt me dat vroeg genoeg. Daar hoef je echt niet op 8 of bijna 9 jarige leeftijd al mee te beginnen.

Bovendien zegt Christina zelf dat haar zoon ADHD heeft en nogal van de spontane acties is. Als moeder van een 8 jarige ADHDer gaan bij mij dan echt alle alarmbellen rinkelen. Je wil niet weten wat die kinderen aan acties kunnen verzinnen terwijl je ernaast staat, laat staan als ze alleen zijn.....

Ps. Vic, heb ik je vraag zo voldoende beantwoord? Onze BSO heeft trouwens wel vakantie-opvang en voor vakanties kun je trouwens ook een andere BSO zoeken want je bent niet gebonden aan een specifieke BSO voor de opvang!

Anja

Dan moet je beter lezen....

Het staat namelijk klip en klaar in haar openingsposting. En nog belangrijker: ze vertelt er zelfs bij dat hij impulsief is.

ook werkende moeder

ook werkende moeder

18-02-2010 om 00:19

Tanja

Kan je dochter niet mee naar je werk? Ze zou wat klusjes kunnen doen, of een boek lezen. Maar twee hele dagen alleen thuis vindt ik voor een 12-jarige zelfs nog veel. En dan zeg ik maar helemaal niets over een kind van 8 dat zich drie middagen zelf moet redden, het zou niet in mijn hoofd opkomen.

Puck

Puck

18-02-2010 om 09:00

Ook werkende moeder

Dat meen je toch niet serieus hoop ik: je kind gedurende de vakanties meenemen naar je werk. Geen werkgever zal dat een goed idee vinden, en ook je collega's vinden dat vast niet goed en zelf kan je ook niet werken. Je werk is geen kinderopvang tenslotte en als je wilt/moet werken dan heb je ook de verantwoording om goede opvang voor je kind te regelen.
En in dit geval is het een kwestie van "kind wil het niet meer". Tja typisch gevalletje dan van helaas, pindakaas, je hebt nu even geeen keuzë.

Puck

Puck

18-02-2010 om 09:05

Oke, nog een keer gelezen

Ook werkende moeder reageert expliciet op Tanja en niet op Cristina. Dan is het iets genuanceerder want Tanja heeft wel dingen geregeld voor de opvang van haar kind. En dan is het heel vervelend als op het laatst je vangnet toch een groot gat krijgt. Ik zou in dat geval ook met moeite mijn kind van 12 alleen thuis laten en dan bijv. iedere 2 uur even bellen of het goed gaat. Ligt ook een beetje aan je eigen reistijd naar je werk. Als je snel in geval van nood naar huis kunt is het nog weer wat makkelijker dan wanneer je een uur van je werk woont. Maar voor 1 of 2 dagen zou je misschien kunnen overleggen of ze idd niet mee mag. En zo niet, dan idd maar thuis blijven. En dat maakt je geen moeder die haar kind verwaarloost, structureel heb je tenslotte alles goed geregeld.

Anja

Anja

18-02-2010 om 09:07

Eh, nu lees ik het ook..... bloos..

Hoi

Heb idd. te snel gelezen en nu lees ik ook nog eens dat Cristina's zoon ADHD heeft en vrij impulsief kan reageren..

Ik sluit me bij mijn vorige posting aan; NIET AAN BEGINNEN, dwz NU nog niet. Misschien zou het over een jaartje of 3 wel voorzichtig eens kunnen....

Ik noemde wat vervelende scenario's zoals ziek worden of vallen in huis, maar wat te denken van andere dingen zoals kinderen die straks (want heus, het wordt ooit weer mooi weer) gaan aanbellen en vragen of ie buiten komt spelen ??? Mag hij dan naar buiten (sleutel mee), mag hij kinderen binnenlaten (zou ik al helemaal niet aan moeten denken zonder dat je er zelf bij bent !) en als je dat laatste verbiedt is zoonlief gedoemd tot een paar eenzame middagen. Dan is hij op de BSO tenminste nog onder de kinderen...

Mijn kinderen (10 en 8) zijn ook wel eens alleen thuis als ik boodschappen ga doen ofzoiets, maar stelregel is dat ze gewoon thuis blijven. Verzoekjes tot buiten spelen e.d. worden dan opgeschort tot ik weer thuis ben, dan mogen ze gaan.
Zoonlief ging nl. eens met een vriendje buiten spelen, vriendje moest naar zwemles en zoon kon het huis niet meer in, want geen sleutel meegenomen. Nou, daar stond ie in de stromende regen....

Om die reden blijven ze rustig in huis als ik even weg ben, maar okee, het zijn maar wat dingetjes waar je allemaal aan zou moeten denken als je zoon alleen thuis blijft....

Maar ik blijf erbij dat ik er nog even mee zou wachten tot ie wat ouder is....

groet Anja

Dochter hier juist heel blij

Ik heb na 13 jaar thuis te zijn geweest een tijdelijke baan gevonden. Dochter van ruim 8,5 jaar is juist heel blij dat ze nu éíndelijk (zoals ze zelf zegt) naar die felbegeerde bso mag. Nu is het nog maar afwachten of het haar echt gaat bevallen maar alleen thuis zijn (na schooltijd dan een uur of 3) en in de vakanties hele dagen is in mijn ogen geen optie op deze leeftijd. Zoon is 13 (met adhd) en zit in de brugklas, tja die is dus wel alleen thuis na schooltijd en in de vakanties. Maar dat zien we wel hoe dat gaat lopen, hij heeft een goede vriend waarvan de moeder alle dagen werkt tot ongeveer 2 uur dus wellicht kunnen ze eens afspreken om elkaar gezelschap te houden. En pubers slapen graag uit dus beginnen hun vakantiedagen niet om 8 uur 's morgens.

Voor een kind van 8 vind ik het persoonlijk geen optie om die structureel alleen te laten en de beslissing ligt zéker niet bij het kind. Na schooltijd vind ik het al geen goed idee maar in de vakanties wordt het zelfs "zielig". Ik denk dat de lol er dan snel af is voor hem.

Kan die niet op een sportclubje oid

Mijn dochter gaat op maandagmiddag naar paardrijden, daar fietst ze zelf naar toe na school en ik haal haar om half zes op. Kan je zoon niet zo iets doen?

Waarom niet puck?

Als kind nam mijn vader me elke vakantie minstens 1 dag mee naar kantoor. En dat vond ik fantastisch!
Ik mocht achter een typemachine zitten, mocht zelf chocolademelk uit de automaat halen en zo tegen 10-en mocht ik alleen naar 1 van de musea in de buurt, als ik maar zorgde om om 1 uur weer op kantoor te zijn voor de lunch. En dan mocht ik even bij de telefonistes langs en bij de receptie, en bij de kopieerkamer, en ik mocht de mensen van de postkamer helpen. En ik mocht ook gewoon lekker in een hoekje gaan zitten met een boek.

Cristina

Cristina

18-02-2010 om 11:47

Reactie voor allemaal

Hoi,

Wat een draadje is dit geworden, zoals ik het zie is het een probleem wat erg leeft bij werkende ouders.

Laat ik eerst beginnen met het feit dat ik nog NIKS heb besloten!! Mijn zoontje zit gewoon voor 3 dagen op de opvang en ook tijdens de vakanties. Dus geen probleem, alhoewel de kosten ook behoorlijk zijn natuurlijk en ik die liever niet maak.

Ik ben gewoon meningen aan het vragen en die zijn nogal uitlopend. Ja ik heb een ADHD kind maar ook hier zijn vele vormen. Hij is een vrij rustig kind die meer problemen heeft in zijn concentratie. Dus alleen thuis kan ie best wel en ook alleen naar huis, dat heeft ie al meer dan bewezen. Dus laten we ook niet alles over 1 kamp scheren toch? en zeker geen uitingen maken over VERWAARLOZING!! ik doe alles voor mij kind maar ook ik weet niet alles toch?

Maar leuk dat jullie allemaal meedenken hoor.

Groetjes,
Cristina

vlinder72

vlinder72

18-02-2010 om 11:49

Kinderen mee naar kantoor?

Absoluut niet. Ik ben zelf moeder van 4 kinderen. Ik werk 4 dagen in de week maar ik moet er echt niet aan denken als kinderen in de vakantie mee naar kantoor komen. Werk is werk. Privé is privé. Ik zit echt niet te wachten op andermans kinderen die hier gaan rond lopen en op de computer gaan rammen. Ik kom hier om te werken. En als ik straks thuis ben dan ga ik met mijn kinderen spelen. Ook zal ik NOOIT mijn eigen kinderen mee naar kantoor nemen. Het kan toch ook helemaal niet. Stel wij gaan zoiets doen. Bij mij in de kamer werken 5 vrouwen. allemaal parttime, allemaal met 2 tot 4 kinderen. Als wij allemaal in de vakantie onze kinderen mee gaan nemen dan komt niemand meer aan werken toe. Nee hoor. Regel maar iets anders.

margje van dijk

margje van dijk

18-02-2010 om 12:10

(o.t.) niet als kinderopvang

De kinderen mee naar het werk nemen omdat je geen opvang hebt vind ik ook niet kunnen, tenzij het incidenteel is en niet om een hele dag gaat.

Maar nemen jullie dan helemaal nooit je kinderen mee naar je werk? Wij doen het wel als speciaal uitje, zeg maar. Mijn man verzint elk jaar wel een dag dat hij ze mee kan nemen: dat hij maar een paar uur op het werk hoeft te zijn en als de kinderen vrij zijn. Dan gaan ze met de trein naar Rotterdam, in een van de hoogste gebouwen (lift!), en mogen ze zelf 'werken' (daartoe hebben ze wat spullen meegenomen) en een mooi kunstwerk op het (white)bo(a)rd maken.

Zelf doe ik dat ook, ik woon dan weliswaar 10 minuten van het werk maar ik neem ze wel eens mee als ik even wat moet doen. De secretaresse ontvangt de kinderen alsof ze VIPs zijn (ze krijgen een stempel op hun arm - nou, OK, toen waren ze nog wel wat kleiner dan nu). Ze mogen mee koffiedrinken/lunche in de kantine, enzovoorts. Al mijn collega's reageren ook heel aardig als er jongvolk langs komt lopen op de gang. Ik heb zelf ook vaak 'interessant gedaan' t.o. het kind van een collega, zelfs onze hoogleraar doet het soms.

Dus ik geef toe, een hele dag mee en dan ook nog verwachten dat je gewoon werk doet: nee, daar moet ik ook niet aan denken. Maar incidenteel kinderen mee naar het werk vind ik alleen maar leuk. Dan hebben die kinderen ook een veel beter beeld van wat 'werk' is.

(Overigens, nu ik het bedenk, het is een keer voorgekomen dat mijn man de kinderen (die toen zoiets als 7, 6 en 3 waren) meegenomen had naar Sinterklaas op het werk, in Rotterdam. Toen ze weer op het station stonden om terug naar huis te gaan was er een bommelding geweest op Rotterdam Centraal. Er reed geen enkele trein. Uiteindelijk waren ze pas tegen middernacht thuis. En ik zat al die tijd thuis aan TV en teletekst en nu.nl gekluisterd in doodsbange onzekerheid. Die keer was ik er niét zo blij mee .

PS2: zelf heb ik vroeger als kleuter ook bij mijn beide ouders in de schoolbanken gezeten (ook regulier toen ik ouder was trouwens). Bijster interessant hoor, om wiskundeles te krijgen als je 5 bent En dat vonden die leerlingen van mijn vader ook.

Margje

Puck

Puck

18-02-2010 om 12:24

Dirksmama

Vlinder en Margje geven al een heleboel redenen waarom ik het niet vind kunnen om je kind mee naar je werk te nemen omdat je geen oppas/BSO hebt.
En net als jij heb ik ook hele goede herinneringen als ik eens een dagje met mijn vader mee mocht in de vakantie. Ik liep altijd met zijn secretaresse de post rond te brengen, plantjes water te geven etc. Ik kan me nog het bureauklokje herinneren met die hypermoderne omklapcijfers. Maar dan is het zoals Margje zegt meer een "uitje" dan een noodzaak en dat vind ik een essentieel Onze kinderen gaan ook wel eens een dagje of een half dagje met papa mee naar het werk (bij mij vervelen ze zich op het werk). En persoonlijk kan ik ook niet goed werken met een kind bij me, het leidt toch af, zelfs als ze een ds en tekenspullen mee hebben.

???????

???????

18-02-2010 om 12:25

Mee naar het werk (ot)

Laat IK mijn kinderen maar niet meenemen naar mijn werk....Ik werk in een gevangenis....

Cristina

Ik snap het niet helemaal. Eerst schreef je toch dat je geen opvang had voor hem in de vakantie? En nu dus weer wel?
En wat betreft de kosten, je krijgt als het goed is een groot deel terug van de belastingen. Of je inkomen moet zo vreselijk hoog zijn...

Engelandvaarder

Engelandvaarder

18-02-2010 om 13:23

Kinderen mee

Mijn kinderen gaan heel af en toe een keer mee naar mijn werk. Het is hier nu schoolvakantie en afgelopen dinsdag was mijn zoon proefpersoon in het experiment van een student, en dochter speelde heerlijk in mijn kantoor (ze had een huisje onder een paraplu gemaakt en zat te kleuren). Het scheelt natuurlijk wel dat ik een eigen kantoor heb, en mijn kinderen weten dat ze rustig aan moeten doen en mijn collega's niet lastig mogen vallen. Die collega's komen dan overigens wel één voor één even een praatje met ze maken. We gaan met een aantal ook privé om, dus die vinden het alleen maar leuk om de kinderen even te zien. Tijdens schoolvakanties zie ik ook regelmatig kinderen van collega's op de afdeling rondlopen. Niet als structurele oplossing, maar als een combinatie van het nuttige met het aangename, zeg maar.
Veel werken lukte dinsdag niet, maar de kinderen vinden het altijd geweldig en ik kon wel wat emails schrijven en tutorgesprekken met studenten voeren (in een andere ruimte).
Jose

Hanne.

Hanne.

18-02-2010 om 13:37

Sharon*

Christina heeft helemaal nergens gezegd dat ze geen opvang heeft voor de vakantie

In haar openingsposting vraagt ze zich juist af hoe ze het (als ze de BSO opzegt) in de vakantie gaat doen, omdat het dan over hele dagen gaat.

Hanne

Dit heeft Cristina geschreven:

'Kijk van de opvang af heeft geen zin want dan zit ik er weer mee met de vakantieperiode. Deze bso biedt geen vakantie-abonnement aan, helaas.'

Ik denk dat ik het niet snap. Misschien is er sprake van én opvang én bso???

Puck

Puck

18-02-2010 om 13:59

Sharon

BSO ís toch opvang (buitenschoolse opvang?
Maar wat ik niet begrijp, eerst heeft ze het over een impulsief kind en nu over een rustig kind. Nu kan dat best samengaan, maar heel dat impulsieve komt er nu niet meer bij en als reden om het evt. wel te doen geeft Cristina aan dat haar kind rustig is.

Puck

ja precies, dat dacht ik ook. Dan staat er toch dat er geen vakantieopvang is? Ze schrijft toch dat de bso geen vakantieabonnement heeft. En dan later heeft ze het wel over opvang in de vakantie, maar het is zo duur.
Ik snap er niks van, en heb toch wat koffie op, dus ben wel redelijk helder
Inderdaad net zo tegenstrijdig als rustig en impulsief.

Puck

Puck

18-02-2010 om 14:07

Sharon

Die spraakverwarring komt door mij. Ik heb in een posting gezegd dat onze BSO een optie heeft van een vakantieabonnement. Dan heb je alleen in de vakanties bso en in de schoolweken regel je de opvang zelf. Die mogelijkheid biedt de BSO van Cristina dus niet.
En tja, het scheelt natuurlijk flink in prijs of je kind 2 uur per dag op de bso zit en de rest op school, of 8 uur van de opvang gebruik maakt. Ik denk dat ze dat bedoelt met "duur"??

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.