Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

als ouder mee op kamp , of juist niet?

Zoonlief zit in groep 8. Vorige week kwam hij thuis met de brief over het kamp, en een "vink maar aan wat je wil doen" strookje voor de ouders.
Van halen/brengen van de spullen, schoonmaken, totaan het meegaan als begeleider.

Zoon merkte op toen hij me de brief gaf: " zeg mama....zou jij het niet leuk vinden om mee te gaan als begeleiding?"

Nu zit ik met een dillemma. Zoon houdt nl niet van op kamp gaan, niet van logereren, en zelfs op vakantie met ons is , zeker 1e nacht, niet zn hobby.
Daarbij zijn de laatste schooljaren voor hem niet leuk geweest, en heeft ie regelmatig conflicten gehad op school.

Hij is in de veronderstelling dat kamp verplicht is, dus als ik niet meegaa, moet hij sowieso mee. Als hij 3 leuke dagen heeft, dan is ie misschien voor een deel van zn logeer/kamp antipatie af.
Als ik meega en hij heeft het daardoor naar zn zin, dan heeft hij in elk geval een leuk kamp. .....
TWIJFEL...... Wat zouden jullie doen?

Ik ga sowieso morgen met de juf overleggen wat zij er van vindt, maar ik wil graag jullie mening horen.

guera

guera

12-04-2015 om 17:08

why not

Als je zoon het leuk/fijn vindt en jij vindt het zelf ook leuk?
Hier gaan ze vanaf groep 6 al op kamp met de bovenbouw. Toen vond zoon dat heel spannend en vond het heel fijn dat papa mee ging als hulpouder. Gewoon het idee. Het jaar erna weer maar meer omdat papa gewoon een gewaardeerde hulpouder was en zoon het nog steeds ok vond. Afgelopen jaar niet omdat wij het beter vonden als hij ook es alleen zou gaan. Ging prima.
Dus ik zou zeggen doen.

Er zijn kinderen die pertinent NIET willen dat hun ouders mee gaan. Onze vind het wel fijn en leuk...

Barvaux

Barvaux

12-04-2015 om 17:24

hmm

Zeg in ieder geval niet dat je je gaat opgeven want soms kiezen ze dan alsnog een andere ouder en dan valt het zo tegen.

Verdiep je ook even in de vraag of er een brugklaskamp is want zo ja dan zou ik er nu voor kiezen om niet mee te gaan omdat dan het brugklaskamp dubbel lastig is. Je kunt dan beter zeggen dat als het niet gaat je hem komt ophalen.

Meegaan.

Je zoon vindt het fijn als je meegaat en als dat net dat stukje extra vertrouwen geeft zou ik het doen. Bij andere uitstapjes en kampen in de toekomst kijken hoe ver hij dan is. Ik heb zelf het vooruitkijken en doen wat verstandig is voor de toekomst heel veel losgelaten.
Hij wordt ouder en iedere ervaring maakt hem zelfstandiger, dat mag best met jou hulp, hij hoeft nog lang niet op kamers

Vertrouw op je gevoel, als jij er aan mee kunt dragen dat dit kamp voor hem een leuke ervaring kan worden, meegaan!

Henriette123

Henriette123

12-04-2015 om 18:05

Meegaan

Meegaan. Jij wil wel, je zoon vindt het fijn als je meegaat, als je denkt dat het je zoon net wat zekerder maakt .
Waarom dan niet?
Maar inderdaad nog geen toezeggingen doen zoals Barvaux zegt.
Straks willen er bijvoorbeeld tien ouders mee, en wordt er geloot.

Moni

Moni

12-04-2015 om 18:41

Wel doen maar ook persoonlijk toelichten

Als je kamp aanvinkt, dan ben je een van de velen. Als het voor je zoon goed is als je meegaat en hij er zelf om vraagt, dan zou ik een gesprekje voeren met de leerkracht over deze ontwikkeling.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

12-04-2015 om 19:12

Ook meegaan

Ben het niet met Barvaux eens dat brugklaskamp dan juist moeilijker wordt. Kinderen groeien. Hier ben ik mee geweest in groep 5,6 en 7. Met groep 8 mocht ik absoluut niet mee want mevrouw wilde privacy.

Het zou best kunnen dat hij door dit jaar een positieve ervaring op te doen op kamp, met jou aanwezigheid op de achtergrond, meer vertrouwen krijgt in het principe "kamp".

guera

guera

12-04-2015 om 19:26

inderdaad toelichting

Hebben wij ook gedaan. Was goed voo leerkracht om te weten. Er hoefde niet geloot te worden. Er was hier niet heel veel animo...

Barvaux

Barvaux

12-04-2015 om 20:22

Ginny

De tijd tussen het groep 8 kamp en het brugklaskamp was hier maar een week of 14 en ik geloof niet dat mijn kind daar zo veel in groeit dat hij de ene keer mij nog mee wil als ouder en anders niet wil en de volgende keer zonder probleem zonder gaat.

Ik ben sowieso geen voorstander van een brugklaskamp maar een groep 8 kamp is vertrouwder omdat je de anderen al veel langer kent. Het zou voor mijn zonen te veel stress gegeven hebben als ze dáchten dat ze niet zonder mij op kamp zouden kunnen, dat ook niet gedaan hebben in groep 8 en dan drie maanden later alsnog ouden moeten.

Sukran

Sukran

13-04-2015 om 00:03

Het wordt saai...

Meegaan. Je geeft een aantal redenen op die je keus ondersteunen maar even afgezien daarvan, ik heb hetzelfde als wat in eedere posts ook is aangegeven: gewoon superleuk om mee te mogen maken. Zoon hier vond het altijd heel fijn dat ik ergens in de buurt was, hoewel hij ook met hetzelfde gemak alleen op pad gaat. Het laatste kamp is vader mee geweest als hulpouder (zoon was 11) en dat was helemaal het einde. Dus ja, gaan!

Astrid

Astrid

13-04-2015 om 10:48

meegaan

Mijn moeder ging mee om te koken, ik zag haar amper maar wist dat ze er was en om dat gevoel ging het.

Hier ook nooit voldoende animo dus ook geen loting, maar ik zou het ook idd pas zeggen als je het zeker weet.

Als er zo weinig tijd tussen de kampen zou zitten zou je kunnen afspreken dit kamp wel, zodat je de ervaring hebt, het kamp erna niet.
En mocht het dan alsnog een probleem zijn, dan ga je gewoon weer mee als dat kan.
En als het niet mogelijk is dan zijn er altijd wel mouwen aan te passen.

kwala

kwala

13-04-2015 om 21:56 Topicstarter

opgegeven

Jullie reacties hebben me overtuigd. Ik heb me opgegeven als meegamoeder. Mondeling, dus met uitleg aan de juffen. Konden zich er wel in vinden, maar....er mogen idd maar x begeleiders mee,waarvan 2 juffen, de ouderraadklassemoeder met voorrang en bij voorkeur een vader. (en aangezien mijn man dit helemaal niet ligt, ishet geen optie dat hij zicht opgeeft)

Ik zal dus even moeten afwachten of ik mee mag/kan. En anders duimen dat hij het zonder mij ook red. (of in t ergste geval ophalen voor de nacht)

Van een brugklaskamp is geen sprake, de introdcutiedagen zijn gewoon op en rond school, de 3 dagen intro kamp zijn afgeschaft.

Kwala

Barvaux

Barvaux

13-04-2015 om 23:02

Astrid

No way dat ik mee zou gaan op brugklaskamp! Als dat nodig zou zijn houd ik mijn kind thuis. Ik vind eigenlijk ook dat daar geen ouders bij horen. Eigenlijk vind ik dat ook niet bij een groep 8 kamp. Hier waren wat ouders die elk jaar mee gingen als hulp en het jaar dat hun kind in groep 8 zat gingen ze juist niet mee.

Astrid

Astrid

14-04-2015 om 09:27

dat vind

Dat vind ik helemaal prima.

Kwala,

Heel goed dat je je hebt opgegeven nadat je kind dat aan je vroeg. Het is voor je kind een prettiger gevoel zodat het veel ontspannender de schoolkamp tegemoet gaat.
Tijdens een groep 8 kamp hebben de lln echt geen tijd om aan de rokken van een moeder te hangen maar je kind heeft nog wel behoefte aan de aanwezigheid van een veilige baken.
Een goede ervaring in groep 8 maakt de stap naar het VO en de daarbij behorende activiteiten minder groot.

Ik vind de wens over een vader wat achterhaald. Er gaan vaak vaders mee die alleen maar mee gaan omdat hun dochter daarop staat. Terwijl ik ook meegamoeders ken, die de 'grote mond' lln goed kunnen aansturen.
Op kamp van mijn kind gaat dit jaar een vader mee omdat vorig jaar een moeder zo streng was voor zijn dochter. Ben benieuwd wat hij gaat bijdragen aan het gareel.. Een vader is geen garantie op orde.

creabea

creabea

14-04-2015 om 23:08

mocht je niet meegaan,

dan zou ik je zoon in elk het vertrouwen geven dat hij het best kan, een paar nachten zonder vader of moeder. Het valt bijna altijd mee achteraf, op kamp gaan terwijl je er tegenop zag. Wat je zegt, misschien komt hij wel een beetje van z'n logeervrees af! Ik zeg dat met de ervaring uit mijn jeugd; ik ging ook niet graag uit logeren, wat mijn ouders bijna hebben 'gecultiveerd'. Voor een kamp aan al zeggen dat ze hoopten dat ik niet al teveel heimwee zou krijgen, of voor een logeerpartij aan al zeggen dat ik nog terug kon. Altijd de nadruk op mogelijke heimwee, heel stom eigenlijk. Eén keer was het ergst: ik was 12 en net een beetje er overheen en toen zou ik gaan logeren bij een nieuw vriendinnetje uit de aankomende brugklas. Toen het moment daar was zeiden mijn ouders tegen de andere ouders (zonder met mij te overleggen!) dat ik niet kon gaan logeren, omdat ik altijd zo'n heimwee had. Ik kan er nog steeds boos om worden.

Sanne

Sanne

15-04-2015 om 22:03

Nou

Ik zou er erg over twijfelen. Kind gaat volgend jaar voor het eerst, ziet er nu al tegen op. Ook omdat ze op haar vingers zuigt voor het slapen gaan, maar ze is vast net de enige die dat doet (toch? of wel?).
Wat zij namelijk zou doen is zich behoorlijk aan mij vastklampen. Ze zou het denk ik nog echt lastig vinden als ik bij een ander groepje zat.

Maar als er nare conflucten zijn geweest en school geen veilige plek is, ligt dat misschien anders.

caton

caton

16-04-2015 om 11:08

hier ook gedaan

omdat mijn kind nog in bed plaste, ben ik meegegaan als hulpouder. Zij en ik hebben het super gehad, we bemoeiden ons niet al te erg met elkaar

creabea

creabea

20-04-2015 om 14:15

op sommige scholen geen kamp om die reden

De vorige school van mijn kinderen had helemaal geen kamp meer voor groep 8. Dit omdat er teveel ouders waren die vonden dat hun kind niet mee hoefde. Was deels een financiële kwestie (veel gezinnen op bijstandsniveau), maar er waren ook genoeg kinderen die niet wilden vanwege heimwee.

Meegaan

Ik heb zelf als kind veel last gehad van heimwee. Mijn moeder is daarom mee geweest op het schoolkamp. Ze bleef niet slapen, hielp alleen overdag. Maar het feit dat ik wist dat ze er de volgende ochtend weer zou zijn, heeft het kamp voor mij tot een succes gemaakt!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.