Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Colette

Colette

14-12-2012 om 09:33

Altijd te laat! grrrr


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

25-12-2012 om 16:52

De aanbeveling gaat om de totale hoeveelheid vlees die je per dag zou moeten/mogen eten. Je moet dan alle inname momenten bij elkaar optellen dus ook die borrelwaren en alle andere momenten, ontbijt, lunch, diner. Het voedingsbureau raadt wel degelijk aan tussendoortjes te nemen, dat kan ook vlees zijn.
Dat totaal is niet meer dan 100g.
En vlees hoeft niet, je kunt als vegetarier ook gezond leven als je op een andere manier aan je eiwitten komt via bv ei of zuivel.

amk

amk

25-12-2012 om 16:54

En p

waarom zou borrelwaren extra tussendoortjes zijn? Een tussendoortje is een tussendoortje.

P

P

26-12-2012 om 11:43

Ja amk

Ik snap dat je het moet optellen en dat ze tussendoortjes adviseren maar er staat nergens welke tussendoortjes dat dan moeten zijn.

Met het oogpunt van gezond zal dat natuurlijk het fruit zijn.

Ik denk dat we het wel eens zijn maar dat we het over twee verschillende dingen hebben.

Tink

Tink

28-12-2012 om 14:15

Fransje zegt: "Volgens mij is één slavink per persoon eigenlijk te veel, dat wil zeggen, meer dan nodig en meer dan gezond is. Ze zijn wel een ons per stuk, en 75 g vlees p.p. is meer dan genoeg."
P, jij zegt: "Het advies is 100 gram 'rauw' vlees en dat komt neer op 75 gram gebakken."

Ik neem aan dat Fransje de slavinken ook niet weegt ná het bakken, maar uitgaat van het gewicht in de supermarkt of bij de slager, rauw vlees dus. Jullie hebben het dus over hetzelfde.

En wat mij betreft valt een borrelhapje ook onder tussendoor/extra. En dat tel je gewoon mee in de dagelijkse hoeveelheid. Doe je met fruit toch ook? Hier eten de kinderen op school een stuk fruit en 's middags na school thuis nog eentje. Dat is 2 per dag, de aanbevolen hoeveelheid dus, maar allebei zijn het tussendoortjes.

P

P

28-12-2012 om 15:17

Tink

Ik dacht ook dat we het over hetzelfde hadden (dat was mijn punt juist) maar daar is Fransje het niet mee eens geloof ik Zij denkt dat het 75 gr rauw moet zijn.

Vic

Vic

28-12-2012 om 16:19

Slavink

Nu wil ik me, als leek, helemaal nergens mee bemoeien, maar volgens mij is een slavink niet het meest gezonde stukje vlees dat je kunt kopen (wel heerlijk, en ik lust er ook wel 1,5). Je kunt dus i.d.d. beter 2 slavinken met zijn drieën delen, want met bijv. vleeswaar als broodbeleg kom je in de regel wel aan die voorgeschreven 75 gram per dag. Een beetje vent laat zich natuurlijk niet afschepen met zo'n muizenhapje

Tink

Tink

28-12-2012 om 17:05

Och

Aan die 25 gram verschil zul je niet doodgaan, integendeel . Je eet daarnaast toch meestal ook genoeg andere eiwitrijke zaken? Bammetje kaas, bammetje worst, beker melk...
(Enne, brrrrr, slavinken, mag ik overslaan? )

Jesse_1

Jesse_1

28-12-2012 om 23:16

Opgelost

We nodigen Tink uit om te blijven eten, en dan kunnen we onze slavinken gewoon zelf opeten. En je mag vast wel de aardappel van Oudste hebben

Hier

Ik denk dat Colette duidelijk de grens aan moet geven en als die moeder er dan nog over heen gaat weet je genoeg helaas.

Ik heb meer een ander probleem, moeders die perse willen dat het spelen om en om is. Terwijl wij op een vrije middag graag een vriendje van de BSO mee nemen en dat mag dan ook 4 weken achter elkaar, ik hou geen scorebord bij. Ik vind het reuze gezellig als ze blijven eten, maar dat vinden andere ouders dan ook snel ingewikkeld.

Laat staan dat ze meegaan naar de dierentuin of bioscoop. Voor ons is dat geen probleem en ik hou echt geen rekening bij. Andere ouders kunnen weer leuk knutselen, of spelletjes bedenken etc. En die kinderen denken echt nog niet in geld, maar in gezellig spelen.

Enfin, luxeprobleem.
Loes

Fransje

Fransje

29-12-2012 om 00:29

Wat ik bedoelde

Grappig, al die reacties opeens. Volgens mij heb ik heel duidelijk geschreven wat ik bedoelde, maar P wil het niet begrijpen. In andere woorden dan.

Ik gebruik zelf als richtlijn voor het samenstellen van een maaltijd: "75 gram vlees p.p. is genoeg (en een jong kind 50 g)". Dit is een richtlijn voor mij bij het kopen (dus het gaat over rauw vlees). In werkelijkheid koop je meestal niet op de gram nauwkeurig. En natuurlijk, van lekker vlees wil je meer. En we eten zeker niet iedere dag vlees. Het hangt er maar net van af hoe het uitkomt. Maar als ik bij slavinken (eten we zelden) moet kiezen tussen 2 of 4 vinken voor 3 personen, dan kies ik er 2.

En dit (speciaal voor P) is (nogmaals) wat het Voedingscentrum adviseert: "De aanbevolen hoeveelheid eiwitrijke producten is 100 tot 125 gram per dag, maar een dagje zonder vlees kan gemakkelijk."

100 tot 125 gram vlees PER DAG is dus genoeg, minder mag ook. En of je dat "eitwitrijk product" nou eet als slavink bij de avondmaaltijd, en/of als worst/ham/kaas/ei op brood, of als stukjes leverworst/kaas bij de borrel, of als haring tussendoor, of...." dat maakt niet uit. Het gaat om de TOTALE hoeveelheid per dag.

En omdat bijna iedereen op meer momenten dan de avondmaaltijd "eiwitrijke producten" eet, is dus voor de meeste mensen 100 g vlees bij de avondmaaltijd meer dan genoeg, of, zo je wil, meer dan goed voor je is. Tuurlijk, kan best, zolang je het maar niet iedere dag doet.

Daarbij komt dat "slavink" op het lijstje "niet-zo-gezonde voeding" staat, die je alleen bij uitzondering zou moeten eten.

Conclusie: je kunt dus zonder gevaar voor eigen leven een stukje van je slavink aan je bezoek geven! Sterker nog, het is waarschijnlijk gezonder dan zelf de hele slavink opeten.

P

P

29-12-2012 om 09:30

Fransje

Ik heb 20 jaar geleden een opleiding gedaan in de voeding en toen was het advies dus 100 gram rauw en 75 gr gaar vlees en waren de vleeswaren los: 1-2x beleg op brood.

Tineke

Tineke

29-12-2012 om 23:37

Spreekwoordelijke slavinken

Ooit in dit draadje noemde iemand de slavinken, en dat nam ik over. Maar geen zorgen over onze gezondheid en de maximaal toegestane vleesinname: we eten al jaren vegetarisch, en het enig vleesetende gezinslid eet geen slavinken, hij zou niet durven. Ik heb die dingen dan ook nog nooit gekocht.

Fiorucci

Fiorucci

30-12-2012 om 03:34

Ehm..

Zeg ik snap best dat je niet elke dag aan de slavinken moet hoor, maar het is geen vergif hoor...

tonny

tonny

30-12-2012 om 11:11

Onverwachte mee-etertjes

krijgen gewoon een stukje slavink. Prima verklaarbaar toch: je eet onverwacht mee dus dan delen we samen.

Kinderen vinden slavinken vaak lekker, is mijn ervaring. Net als gehaktballen. Of hema-rookworst. Haha. Aan ouders de taak enige verantwoordelijkheid ten toon te spreiden in de maaltijdvoorziening.

(Heb zelfs nu nog wel eens onverwachte mee-eters (zoon zat in de file en schuift dan op het laatste nippertje bij ons aan tafel; tja, die baalt dan wel van een stukje slavink, maar dan moet-ie maar eerder bellen

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.