Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Arjen Lubach over "lesmethodes".

Echt, dit item is zó waar. De huidige lesmethodes deugen niet, getuige de steeds lagere scores van schoolkinderen.


https://youtu.be/w505T4nobsY?si=_Zqq0VbupwfIl5RQ


EmmaT schreef op 02-02-2024 om 22:34:

[..]

En dus komt er nu een nog rechtser kabinet dan er al was. En iedereen maar denken dat het nu eindelijk beter wordt 🙄

Precies. Ik vind het heel naïef dat zo'n grote groep mensen de oplossing ziet in een nog rechtser kabinet. 

Helemaal mee eens, ik ben er ook verbijsterd door. Maar eerlijk is eerlijk, ik zie ons land binnen 50 jaar wel afglijden naar een dictatuur. Er gaan zo veel dingen mis in ons land, er moeten echt harde keuzes gemaakt worden. Misschien zal daarom onze polder democratie verdwijnen.

Schommelstoel schreef op 02-02-2024 om 22:37:

[..]

Precies. Ik vind het heel naïef dat zo'n grote groep mensen de oplossing ziet in een nog rechtser kabinet.

En Wilders maar roepen dat het eigen risico moet verdwijnen en dat het onderwijs weer terug moet naar 'vroegâh'. Maar dat lukt hem natuurlijk allemaal niet, want dan moet hij maatregelen nemen die rechts niet wil, en dat kan natuurlijk niet want het is gewoon een ordinaire VVD'er (altijd geweest).

Dat het leesniveau in Nederland daalt is slecht voor de democratie. Dat zul je onze en de  volgende regering niet horen zeggen, maar het is wel een feit.

Vrijheid van onderwijs en de gelijkbekostiging daarvan is nooit bedoeld geweest voor 'klooi maar wat aan, Den Haag betaalt wel'. Er zijn wel altijd eisen geweest aan wat kinderen na een bepaald leerjaar of opleiding moesten kennen en kunnen. Lezen, schrijven en rekenen vallen daar ook onder en lijkt me wel de basis. En het is heel erg zorgelijk dat dat niet meer lukt. 15% van de kinderen komt functioneel analfabeet van de basisschool. Maar op alle scholen daarna wordt er wel vanuit gegaan dat je kunt lezen en schrijven, dat gaan ze je op de middelbare school en een vervolgopleiding niet meer leren, terecht overigens. 

Al die boeken die maar één jaar meegaan, daar vind ik uit kostenoverweging, maar ook uit milieuoverweging wel wat van. Dat kan ook gewoon écht anders, als we dat willen.

En al die plaatjes en druk gedoe, het lijkt net alsof mensen die die boeken maken denken dat alles leuk moet zijn. Dat hoeft helemaal niet. En ook niet elk kind vindt puzzelen leuk, dat je alles uit moet zoeken en uit de context moet halen. Het leidt ook enorm af van datgene waar het om gaat. Geen wonder dat kinderen massaal overprikkeld raken. 

Schommelstoel schreef op 02-02-2024 om 22:37:

[..]

Precies. Ik vind het heel naïef dat zo'n grote groep mensen de oplossing ziet in een nog rechtser kabinet.

Waarom zou een rechtser kabinet deze dingen niet kunnen aanpakken? 

Het lesboek moet een middel zijn, geen doel. 
Ik heb tegen collega’s wel eens gezegd dat ze slaaf zijn van de methode. Een collega werd boos daarom. Later kwam hij zijn excuus aanbieden, hij had erover nagedacht en kwam tot de conclusie dat er zeker een kern van waarheid in zit. 
Ik heb het lesboek jaren als naslagwerk gebruikt, nog nooit een leerling gehad die voor een van mijn vakken gezakt is. Voor aardrijkskunde gebruik ik het liefst alleen het basisboek van de Geo bijvoorbeeld. Leerlingen zelf veel laten schrijven ipv af en toe een woordje in een werkboek schrijven. 

Ik heb het stuk nog niet gekeken van Lubach overigens. 
Helemaal terug naar het ouderwetse boek met alleen rijtjes is ook niet goed. In een tijd waarin veel om beelden draait is het belangrijk dat kinderen leren die beelden te interpreteren en te lezen. Wel is het belangrijk dat lesboeken duidelijk zijn, de afbeeldingen functioneel en geordend. 

MamaE schreef op 02-02-2024 om 23:11:

Vrijheid van onderwijs en de gelijkbekostiging daarvan is nooit bedoeld geweest voor 'klooi maar wat aan, Den Haag betaalt wel'. Er zijn wel altijd eisen geweest aan wat kinderen na een bepaald leerjaar of opleiding moesten kennen en kunnen. Lezen, schrijven en rekenen vallen daar ook onder en lijkt me wel de basis. En het is heel erg zorgelijk dat dat niet meer lukt. 15% van de kinderen komt functioneel analfabeet van de basisschool. Maar op alle scholen daarna wordt er wel vanuit gegaan dat je kunt lezen en schrijven, dat gaan ze je op de middelbare school en een vervolgopleiding niet meer leren, terecht overigens.

Al die boeken die maar één jaar meegaan, daar vind ik uit kostenoverweging, maar ook uit milieuoverweging wel wat van. Dat kan ook gewoon écht anders, als we dat willen.

En al die plaatjes en druk gedoe, het lijkt net alsof mensen die die boeken maken denken dat alles leuk moet zijn. Dat hoeft helemaal niet. En ook niet elk kind vindt puzzelen leuk, dat je alles uit moet zoeken en uit de context moet halen. Het leidt ook enorm af van datgene waar het om gaat. Geen wonder dat kinderen massaal overprikkeld raken.

Het zijn ook niet bewezen effectieve methodes. Onbegrijlelijk dat scholen ermee werken. (Er zijn natuurlijk ook wel goede methodes)

Laaggeletterdheid is een groot maatschappelijk probleem. Het huidige kabinet wil er niet aan en bij een eventueel volgend kabinet zie ik het nog somberder in. Het blijft een prinses Laurentien-dingetje. Leuk voor erbij.

Vrijheid van onderwijs is een hoog goed in Nederland. Het lukt je nooit daar iets aan te doen met die verzuiling die er nog steeds is in het onderwijs. Het zou wel helpen als de inspectie veel meer naar het lees-/ rekenonderwijs ging kijken en de methodes.   

Moirmel schreef op 02-02-2024 om 23:11:

[..]

Waarom zou een rechtser kabinet deze dingen niet kunnen aanpakken?

Omdat een nog rechtser kabinet dan maatregelen moet nemen tegen marktwerking die rechts niet wil. En dan krijg je de VVD, Omtzigt en Caroline tegen je. Daarom.

Poezenmeisje

Poezenmeisje

03-02-2024 om 00:06 Topicstarter

Gewoon terug naar stampen. 

Ik hoorde van de buurvrouw dat haar dochters voor het VWO examen Duits een lijstje mochten gebruiken waar de beruchte rijtjes opstaan. 

Derdesdemdendiederderdiedasdesdemdas en ga maar door. 

Bisdurchfürgegenohneumentlang.

Dat is mavo 2 kennis...

Moirmel schreef op 02-02-2024 om 23:11:

[..]

Waarom zou een rechtser kabinet deze dingen niet kunnen aanpakken?

Omdat dit beleid een gevolg is van 13 jaar VVD-kabinetten. De VVD is voor marktwerking in alle sectoren, in het onderwijs leidt dat tot veel macht van grote uitgeverijen van boeken. Zij bepalen feitelijk wat en hoe een kind leert. En dat beleid resulteert nu in kinderen die slechter lezen dan ooit. Zo veel mogelijk boeken verkopen is voor een uitgeverij belangrijker dan de manier waarop die kinderen leren, dat gebeurt er als je de macht volledig bij de markt legt. 

Zie jij het gebeuren dat een rechts kabinet de invloed van de vrije markt op het onderwijs gaat beperken? 

Poezenmeisje

Poezenmeisje

03-02-2024 om 07:21 Topicstarter

Als de marktwerking inhoudt dat onze leerlingen kelderen op PISA en andere internationale metingen, dan kan het best zijn dat een rechtse regering dit slechte reclame voor het land vindt en het onderwijs weer naar zich toe gaat trekken.

Nog meer verhaaltjessommengeleuter lijkt me in elk geval funest voor het (basis)onderwijs. 

Voordat mijn dyslect had ontcijferd dat Sumaya, Peter, Louise en Jacqueline allemaal een groene trui en een rode broek met stippeltjes aan hadden en snoepjes gingen kopen, was zijn tijd al om bij het ontcijferen van de namen, laat staan dat hij nog wist wat ze gingen doen.

De enige verhaaltjessommen die ik me kan herinneren van de lagere school waren die van de treinen die zo en zo laat vertrekken en wanneer ze elkaar zouden passeren.

Onze regering is zelf ook schuld.

Op het MBO Techniek niveau 4 (ooit de MTS) is wiskunde afgeschaft. 
Landelijk beleid, de regering vindt rekenen op 3F niveau belangrijker.   
In de vierde klas is het pas weer mogelijk om wiskunde te volgen, als keuzevak...

Poezenmeisje schreef op 03-02-2024 om 07:21:

Als de marktwerking inhoudt dat onze leerlingen kelderen op PISA en andere internationale metingen, dan kan het best zijn dat een rechtse regering dit slechte reclame voor het land vindt en het on

Op het MBO Techniek niveau 4 (ooit de MTS) is wiskunde afgeschaft.
Landelijk beleid, de regering vindt rekenen op 3F niveau belangrijker.
In de vierde klas is het pas weer mogelijk om wiskunde te volgen, als keuzevak...

En 3F niveau komt niet echt verder dan basis rekenkundige handelingen: oppervlakte berekenen, percentages dat soort werk. En dan een methode die fouten, vele fouten heeft in toetsen. Docent rekent nu standaard zelf de toetsen door want volgens de methode een 4 hebben en in werkelijkheid een 9 is niet heel ongebruikelijk.

En deze leerlingen moeten straks medicijn doseringen gaan berekenen of door naar het hbo?

Ik ben momenteel als vrijwilliger verbonden aan een internationale schakelklas waar jongeren tussen de 12 en 18 worden klaargestoomd om verder te gaan in het reguliere Nederlandse middelbaar onderwijs. 
Daar wordt ook gewerkt met de door Lubach genoemde methodes.
Ik zit dus weer te hak ken en plak ken net als der tien jaar ge le den met mijn doch ter. Kan niet zeg gen dat het be grip bij leer ling en er erg van stijgt. De ver war ring stijgt meer vol gens mij.

Bakblik schreef op 03-02-2024 om 08:18:

Ik ben momenteel als vrijwilliger verbonden aan een internationale schakelklas waar jongeren tussen de 12 en 18 worden klaargestoomd om verder te gaan in het reguliere Nederlandse middelbaar onderwijs.
Daar wordt ook gewerkt met de door Lubach genoemde methodes.
Ik zit dus weer te hak ken en plak ken net als der tien jaar ge le den met mijn doch ter. Kan niet zeg gen dat het be grip bij leer ling en er erg van stijgt. De ver war ring stijgt meer vol gens mij.

Wat een mooi werk! Maar als je een methode gebruikt die hakt en plakt heb je juist een hele oude te pakken denk ik? Ga zoemend/zingend lezen. Ook als de methode anders voorschrijft.

LydiaDietz schreef op 03-02-2024 om 08:23:

[..]

Wat een mooi werk! Maar als je een methode gebruikt die hakt en plakt heb je juist een hele oude te pakken denk ik? Ga zoemend/zingend lezen. Ook als de methode anders voorschrijft.

Het zijn boekjes van de veilig leren lezen methode.  Die mijn dochter ook gebruikte (dochter is nu 21) in groep 3. Er wordt daar vanalles gebruikt, ook de taalboeken van de inburgering.

Momenteel lees ik dus met die boekjes waar rijtjes in staan als:

ge bruik

gebruik

het gebruik.

Zoemend=zingend lezen ken ik niet, ga ik eens naar kijken maar nu eerst sporten. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.