Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Arjen Lubach over "lesmethodes".

Echt, dit item is zó waar. De huidige lesmethodes deugen niet, getuige de steeds lagere scores van schoolkinderen.


https://youtu.be/w505T4nobsY?si=_Zqq0VbupwfIl5RQ


Poezenmeisje

Poezenmeisje

04-02-2024 om 18:36 Topicstarter

Als een boek niet "passend" is, dan leggen ze het wel weer weg. Ik heb regelmatig gehoord dat Jan Wolkers door pubers werd weggelegd zodra er iets met een kip kwam. 

Too much... 

Mevrouw75 schreef op 04-02-2024 om 12:45:

[..]

De school van mijn dochter gebruikt de Wereld in getallen en daarnaast automatiseerbladen in een strak ouderwetse blok van x minuten. Ikzelf gebruik ook niet slechts de lesmethode. Wat een karigheid anders. Dat zou het ook zijn als je ouderwetse boeken met alleen maar rijtjes zou gebruiken. Ik kan me ook niet voorstellen dat er alleen maar uit een methode, strak van de methode gewerkt wordt.


Gelukkig had het item van Lubach het over 'ook de lesmethodes' als reden voor de kelderende leesvaardigheden.

Ja, dat zei ik al in een eerder bericht. Sommige docenten zijn slaaf van de methode…

LydiaDietz schreef op 04-02-2024 om 17:49:

Ik lees een interessante opinie in het NRC. Vanwege het grote lerarentekort worden de verschillen steeds groter. Want de leraren die er zijn kiezen doorgaans voor een school met makkelijker publiek, waar geen tekorten en grote problemen zijn. De kinderen die er eigenlijk toch wel komen. Terwijl op de scholen in achterstandswijken de tekorten veel meer te voelen zijn, meer klassen naar huis worden gestuurd, en er meer onervaren of onbevoegde mensen voor de klas staan. Terwijl deze kinderen stevige, goede leerkrachten nodig hebben.

Daarnaast ook (wederom opinie) een stuk over het onderwijs vroeger. Hoe er eigenlijk enorm werd aangeklooid. Een uur voorlezen in het VO en niemand die controleerde hoe je je lessen vormgaf. Als ik dat lees, is dat niet te vergelijken met nu.

Wat dacht je dan van de ‘bonus’ die docenten op ‘achterstandsscholen’ krijgen? 
Wij zitten met drie scholen in één gebouw, een pro en twee vmbo’s. De ‘buren’ krijgen dus 8% meer loon omdat ze zgn meer ‘uitdagende’ leerlingen hebben en een lager slagingspercentage. 
We hebben dezelfde leerlingenpopulatie maar richten ons onderwijs anders in. Daar hebben ze les met tablets, bij ons boeken met af en toe een les met laptops. Daar werken ze met kunskapskolan. Wij ‘gewoon’. 
De bonus is bedacht om meer docenten naar de ‘moeilijke’ scholen te trekken. Tsja… Je trekt ze dan bij andere scholen weg. Dat is geen oplossing. Het ene gat met het andere gat vullen. 

School bepaalt echt niet wat mijn kind thuis 'mag' lezen, dat bepalen wij als ouders zelf wel. Dat op school niet alles voor alle groepen is, daar kan ik nog wel inkomen.
Ik weet nog dat toen ik op de basisschool zat, de kippenvel serie uitkwam en die werd aangeschaft voor groep 7/8. Gingen kinderen uit groep 5 dat lezen om vervolgens nachtmerries ervan te krijgen en de ouders kwamen op school klagen. Terwijl die kinderen zelf stiekem boeken uit de kast voor groep 7/8 hadden gepakt.

Ik vind niet zozeer avi-niveau van belang, maar wel dat dochter graag leest en dat de inhoud passend is voor haar leeftijd en ontwikkelingsniveau. 

Poezenmeisje

Poezenmeisje

04-02-2024 om 23:33 Topicstarter

Ik heb me altijd afgevraagd hoe dat werkt, met drie bloedgroepen in één gebouw. 

Je hebt waarschijnlijk met meerdere schoolbesturen te maken op één locatie?

Poezenmeisje schreef op 04-02-2024 om 23:33:

Ik heb me altijd afgevraagd hoe dat werkt, met drie bloedgroepen in één gebouw.

Je hebt waarschijnlijk met meerdere schoolbesturen te maken op één locatie?

Wij hebben een tijdje een noodlocatie gedeeld. Wij leefden vooral langs elkaar. Zoals buren in een flatgebouw. 

SuzyQFive schreef op 04-02-2024 om 18:54:

[..]

Wat dacht je dan van de ‘bonus’ die docenten op ‘achterstandsscholen’ krijgen?
Wij zitten met drie scholen in één gebouw, een pro en twee vmbo’s. De ‘buren’ krijgen dus 8% meer loon omdat ze zgn meer ‘uitdagende’ leerlingen hebben en een lager slagingspercentage.
We hebben dezelfde leerlingenpopulatie maar richten ons onderwijs anders in. Daar hebben ze les met tablets, bij ons boeken met af en toe een les met laptops. Daar werken ze met kunskapskolan. Wij ‘gewoon’.
De bonus is bedacht om meer docenten naar de ‘moeilijke’ scholen te trekken. Tsja… Je trekt ze dan bij andere scholen weg. Dat is geen oplossing. Het ene gat met het andere gat vullen.

Dat is zuur inderdaad. Maar zo is het niet bedoeld lijkt me. Her gaat erom dat die leerkracht voor de schilderswijk gaat kiezen. En niet voor een school in benoordenhout. Want die laatste kinderen hebben doorgaans het onderwijs minder hard nodig. 

Kan die ongelijke verdeling van leerkrachten een oorzaak zijn dat we op de Pisa-lijst zo zakken? Deze gaat toch uit van het gemiddelde? In mijn bubbel zie ik allemaal kinderen die graag lezen, of in elk geval goed kunnen lezen. Ook goed begrijpen wat ze lezen. Geen lerarentekort op de school van mijn kinderen, op die van vrienden, op de school waar ik werk. En uiteraard ken ik ook kinderen met dyslexie, maar deze worden in elk geval goed begeleid op school en door betrokken ouders. 

LydiaDietz schreef op 05-02-2024 om 09:24:

[..]

Dat is zuur inderdaad. Maar zo is het niet bedoeld lijkt me. Her gaat erom dat die leerkracht voor de schilderswijk gaat kiezen. En niet voor een school in benoordenhout. Want die laatste kinderen hebben doorgaans het onderwijs minder hard nodig.

Kan die ongelijke verdeling van leerkrachten een oorzaak zijn dat we op de Pisa-lijst zo zakken? Deze gaat toch uit van het gemiddelde? In mijn bubbel zie ik allemaal kinderen die graag lezen, of in elk geval goed kunnen lezen. Ook goed begrijpen wat ze lezen. Geen lerarentekort op de school van mijn kinderen, op die van vrienden, op de school waar ik werk. En uiteraard ken ik ook kinderen met dyslexie, maar deze worden in elk geval goed begeleid op school en door betrokken ouders.

Kinderen in benoordenhout hebben het onderwijs nét zo hard nodig. Zou gek zijn om te zeggen dat er ergens een groep kinderen is die onderwijs minder hard nodig heeft.
  Kinderen in schilderswijk hebben vooral nodig dat er overal goed Nederlands wordt gepraat, dat ze nederlandse boeken mogen lezen en naar nederlandse televisie mogen kijken.  

anderstalige kinderen, maar ook nederlandstalige kinderen met taal/leesproblemen hebben baat bij extra taallessen in kleine groepjes. Met de extra NPOmiddelen vanwege covid-achterstanden was dit mogelijk, maar die middelen zijn op, waardoor deze extra ondersteuning weer wegvalt. Er is nog steeds veel vraag naar (mijn vriend doet oa dit soort werk).

LydiaDietz schreef op 05-02-2024 om 09:24:

[..]

Dat is zuur inderdaad. Maar zo is het niet bedoeld lijkt me. Her gaat erom dat die leerkracht voor de schilderswijk gaat kiezen. En niet voor een school in benoordenhout. Want die laatste kinderen hebben doorgaans het onderwijs minder hard nodig.

Kan die ongelijke verdeling van leerkrachten een oorzaak zijn dat we op de Pisa-lijst zo zakken? Deze gaat toch uit van het gemiddelde? In mijn bubbel zie ik allemaal kinderen die graag lezen, of in elk geval goed kunnen lezen. Ook goed begrijpen wat ze lezen. Geen lerarentekort op de school van mijn kinderen, op die van vrienden, op de school waar ik werk. En uiteraard ken ik ook kinderen met dyslexie, maar deze worden in elk geval goed begeleid op school en door betrokken ouders.

Wat ik om me heen zie is dat de klassengrootte is toegenomen de laatste jaren. Of dat  nu samenhangt met het lerarentekort of de verandering van leerlingenweging weet ik niet. In deze regio is het lerarentekort nog niet nijpend,maar de invallerspools zijn nagenoeg leeg. Het niveau van de opleiding + docenten ligt in de meeste landen ook hoger dan in Nederland. In de landen om ons heen is het kleuteronderwijs en het lager onderwijs nog steeds gescheiden, met elk hun eigen lerarenopleiding. 

Dat gehak (no pun intended) op VLL snap ik overigens niet zo. Bij sommige kinderen ontluikt de geletterdheid vanzelf, anderen hebben baat bij structuur in bij het verwerven van de foneem-grafeemkoppeling.  Estafette vond ik ook bagger, begrijpend lezen zou imho gewoon geintegreerd moeten zijn in de boeken voor de zaakvakken.

Op de school van een vriendin van me hebben ze onlangs een nieuwe nieuwe wereldorientatiemethode aangeschaft: volledig digitaal, alles op het digibord, geen apart ak/gs/natuuronderwijs. Alles thematisch, in willekeurige volgorde. 

Vraagje uit nieuwsgierigheid, ik heb vaag het idee dat jij een VS-docent bent, klopt dat?

kenfan schreef op 05-02-2024 om 13:22:

[..]

Wat ik om me heen zie is dat de klassengrootte is toegenomen de laatste jaren. Of dat nu samenhangt met het lerarentekort of de verandering van leerlingenweging weet ik niet. In deze regio is het lerarentekort nog niet nijpend,maar de invallerspools zijn nagenoeg leeg. Het niveau van de opleiding + docenten ligt in de meeste landen ook hoger dan in Nederland. In de landen om ons heen is het kleuteronderwijs en het lager onderwijs nog steeds gescheiden, met elk hun eigen lerarenopleiding.

Dat gehak (no pun intended) op VLL snap ik overigens niet zo. Bij sommige kinderen ontluikt de geletterdheid vanzelf, anderen hebben baat bij structuur in bij het verwerven van de foneem-grafeemkoppeling. Estafette vond ik ook bagger, begrijpend lezen zou imho gewoon geintegreerd moeten zijn in de boeken voor de zaakvakken.

Op de school van een vriendin van me hebben ze onlangs een nieuwe nieuwe wereldorientatiemethode aangeschaft: volledig digitaal, alles op het digibord, geen apart ak/gs/natuuronderwijs. Alles thematisch, in willekeurige volgorde.

Vraagje uit nieuwsgierigheid, ik heb vaag het idee dat jij een VS-docent bent, klopt dat?

Dat is ook zo. Die NPO- gelden waren heerlijk. Kinderen konden in kleine groepjes extra begeleiding krijgen. Voor hen fijn, voor ons fijn. Het geld is weg. Wij streven nu ook naar meer kinderen in een klas, zodat er meer geld binnenkomt en we toch iets van een onderwijsassistent aan kunnen nemen. 

Je hebt heel goed door in welke hoek ik zit 😉, en ik ben dus ook groot voorstander van een aparte kleuteropleiding. Ondanks dat ik het zelf heel anders doe heb ik ook weinig moeite met VLL. Toen ik nog in het regulier werkte kreeg ik prima lezende kinderen in mijn groep. Hooguit 2 a 3 nog wat zwakkere lezers. Ik denk echt dat het daarna mis gaat. Ik heb al eerder in dit topic geschreven dat ik Estafette echt een afschuwelijke methode vind die alle leesplezier uit een kind weet te halen. 

Nieuwsbericht wordt even leuk gevonden, vanwege de onderwerpen, maar ook daar gruwelen ze al snel van. Wij werken met GRIP. Vinden ze superleuk, want de ene les gaat over drop, dan weer over wolven of over bergen. Onderwerpen waar ze meer over willen weten. We doen een stukje uit het werkboek maar ik bedenk ook een hoop zelf. Of er komt iets uit de kinderen. Ik heb het nooit over begrijpend lezen. Maar we werken zeker aan tekstbegrip!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.