Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Arjen Lubach over "lesmethodes".

Echt, dit item is zó waar. De huidige lesmethodes deugen niet, getuige de steeds lagere scores van schoolkinderen.


https://youtu.be/w505T4nobsY?si=_Zqq0VbupwfIl5RQ


Mevrouw75 schreef op 04-02-2024 om 12:45:



Gelukkig had het item van Lubach het over 'ook de lesmethodes' als reden voor de kelderende leesvaardigheden.

Ja precies, dat ligt echt niet alleen aan de lesmethodes of dat ouders niet meer (of minder) voorlezen. Ik denk dat vooral de gebrekkige spanningsboog de.oorzaak is (niet meer gewend je te.'verliezen' in een boek) door de constante aantrekkingskracht van soc media en de.telefoon en alles snel in korte.berichtjes enz. Ik merk ook bij kinderen en pubers dat die spanningsboog voor een serie of film een stuk minder is.

bieb1963 schreef op 04-02-2024 om 15:03:

[..]

Ja precies, dat ligt echt niet alleen aan de lesmethodes of dat ouders niet meer (of minder) voorlezen. Ik denk dat vooral de gebrekkige spanningsboog de.oorzaak is (niet meer gewend je te.'verliezen' in een boek) door de constante aantrekkingskracht van soc media en de.telefoon en alles snel in korte.berichtjes enz. Ik merk ook bij kinderen en pubers dat die spanningsboog voor een serie of film een stuk minder is.

Dit inderdaad. Als ouder is het je taak om je kind te stimuleren in zijn groei op alle gebieden. Thuis lees je voor, je laat je kind zelf lezen  je oefent met de klokkijken, je gaat samen koken/bakken, naar de bibliotheek/museum, je speelt bordspellen etc.


alhambra schreef op 04-02-2024 om 15:10:

[..]

Dit inderdaad. Als ouder is het je taak om je kind te stimuleren in zijn groei op alle gebieden. Thuis lees je voor, je laat je kind zelf lezen je oefent met de klokkijken, je gaat samen koken/bakken, naar de bibliotheek/museum, je speelt bordspellen etc.


Probleem is alleen wel dat de bibliotheek ook volop gevuld is met boekjes die aansluiten op de op scholen gebruikte methodes.  Daarbij wordt ook nog vanuit school geadviseerd om, boekjes die je kind zelf gaat lezen, te kiezen uit het aanbod van de methode.  Of toch in ieder geval íets waarvan het avi-niveau klopte..

Mijn jongste was helemaal weg van Tim op de tegels  https://books.google.com/books/about/Tim_op_de_tegels.html?hl=nl&id=YXoCAAAAQBAJ#v=onepage&q&f=false

Volgens school mocht ik dat wel voorlezen maar hij mocht dat niet zelf lezen, want te moeilijk en geen indeling op avi-niveau. De eerste 3 bladzijdes kende hij woord voor woord uit zijn hoofd. Dus hij "las" het zelf. 

Dat lezen op goedgekeurd avi-niveau biedt een kind volgens mij te weinig uitdaging, het is te voorspelbaar. Om uitdaging te hebben in het thuis lezen zaten ze hier aan tafel etiketten van de melk en de hagelslag te lezen. Deden ze hakkelend 5 pogingen over ingrediënten, nou én laat ze maar ontdekken en proberen.

Als ik nu nog jonge Kinderen zou hebben die moesten leren lezen zou ik minder braaf zijn en gewoon de uitdaging in huis halen en niet de voorspelbare avi rommel. Naar een park voor pret, omdat pretpark twee lettergrepen heeft en nog te moeilijk zou zijn voor een groep 3 kind dat pas 2 maanden kan lezen.  Park voor pret?  Wat is dat mama?  Pretpark! zoals de Efteling waar we waren.  O waarom zeggen ze dat niet! 

Bakblik schreef op 04-02-2024 om 15:44:

[..]

Probleem is alleen wel dat de bibliotheek ook volop gevuld is met boekjes die aansluiten op de op scholen gebruikte methodes. Daarbij wordt ook nog vanuit school geadviseerd om, boekjes die je kind zelf gaat lezen, te kiezen uit het aanbod van de methode. Of toch in ieder geval íets waarvan het avi-niveau klopte..

Mijn jongste was helemaal weg van Tim op de tegels https://books.google.com/books/about/Tim_op_de_tegels.html?hl=nl&id=YXoCAAAAQBAJ#v=onepage&q&f=false

Volgens school mocht ik dat wel voorlezen maar hij mocht dat niet zelf lezen, want te moeilijk en geen indeling op avi-niveau. De eerste 3 bladzijdes kende hij woord voor woord uit zijn hoofd. Dus hij "las" het zelf.

Dat lezen op goedgekeurd avi-niveau biedt een kind volgens mij te weinig uitdaging, het is te voorspelbaar. Om uitdaging te hebben in het thuis lezen zaten ze hier aan tafel etiketten van de melk en de hagelslag te lezen. Deden ze hakkelend 5 pogingen over ingrediënten, nou én laat ze maar ontdekken en proberen.

Als ik nu nog jonge Kinderen zou hebben die moesten leren lezen zou ik minder braaf zijn en gewoon de uitdaging in huis halen en niet de voorspelbare avi rommel. Naar een park voor pret, omdat pretpark twee lettergrepen heeft en nog te moeilijk zou zijn voor een groep 3 kind dat pas 2 maanden kan lezen. Park voor pret? Wat is dat mama? Pretpark! zoals de Efteling waar we waren. O waarom zeggen ze dat niet!

Die aanwijzingen en restricties hebben ze bij ons nooit gegeven, alleen maar laat ze lekker lezen wat ze willen.

inderdaad, vooral je kinderen thuis laten lezen wat ze willen / leuk vinden. (Wel bij de leeftijd passend natuurlijk). Of dat nou de Donald duck of het clubblad van de sportclub of een recept of het hagelslagpak is, maakt niks uit.  

Hier vanuit school (groep 3) ook geen restricties. Vooral veel stimulans om thuis te oefenen. En ik denk maar zo: als de leesgeest uit de fles is dan stop je die niet meer terug. Dat vind ik ook onwenselijk 

Ons kind krijgt nu op school ook veel vrijheid want nu ingedeeld als zon en dat betekent tijdens de uitleg op de gang zelfstandig lezen. 

In de bieb mag ze van ons zelf kiezen. Laatst hadden we boeken die liepen van M3 tot E4. Ze leest ze meestal allemaal met plezier ongeacht het niveau. 

Bij de boekbespreking zal ik haar straks wel sturen richting E3 en niet al groep 4 laten kiezen want dan geen zin om gezien te worden als pusherige ouders.

Ysenda schreef op 04-02-2024 om 15:52:

[..]

Die aanwijzingen en restricties hebben ze bij ons nooit gegeven, alleen maar laat ze lekker lezen wat ze willen.

Ieder jaar met de klas naar de bieb waar de kinderen dan wegwijs gemaakt werden en konden zien waar de boeken stonden die ze mochten lezen.

Daarbij dan nog aanwijzingen van de juf voor ieder kind persoonlijk. En dan liever veilig in de bekende woorden meters maken dan de uitdaging aangaan van een te moeilijk boek. 

Bakblik schreef op 04-02-2024 om 16:13:

[..]

Ieder jaar met de klas naar de bieb waar de kinderen dan wegwijs gemaakt werden en konden zien waar de boeken stonden die ze mochten lezen.

Daarbij dan nog aanwijzingen van de juf voor ieder kind persoonlijk. En dan liever veilig in de bekende woorden meters maken dan de uitdaging aangaan van een te moeilijk boek.

Alleen groep 8 had een restrictie, maar dat was ook alleen op school want niet alle ouders waren het eens met de inhoud / leeftijds indicatie.

Bakblik schreef op 04-02-2024 om 16:13:

[..]

Ieder jaar met de klas naar de bieb waar de kinderen dan wegwijs gemaakt werden en konden zien waar de boeken stonden die ze mochten lezen.

Daarbij dan nog aanwijzingen van de juf voor ieder kind persoonlijk. En dan liever veilig in de bekende woorden meters maken dan de uitdaging aangaan van een te moeilijk boek.

Niet mee eens. Laat ze lekker lezen waar ze zin in hebben, wat ze.leuk lijkt. Dáár leren ze van. Als ze het verhaal leuk vinden, worstelen ze.zich erdoor heen en hebben ze ineens heel veel.geleerd. En is het echt nog te moeilijk, dan leggen ze het weer weg en wordt het de volgende keer een wat makkelijker boek. Maar waarom een systematisch boek waar ze niets aan vinden? Dan is de lol er.snel vanaf, en in het ergste geval bedenken ze dat lezen niet leuk is, corvee, en is het over en sluiten. 

 

Bakblik schreef op 04-02-2024 om 16:13:

[..]

Ieder jaar met de klas naar de bieb waar de kinderen dan wegwijs gemaakt werden en konden zien waar de boeken stonden die ze mochten lezen.

Daarbij dan nog aanwijzingen van de juf voor ieder kind persoonlijk. En dan liever veilig in de bekende woorden meters maken dan de uitdaging aangaan van een te moeilijk boek.

Wat raar. Jaarlijks bezoek aan de bieb is zeker goed en uitleg bij wat je waar kunt vinden, maar die restricties zijn echt raar.

Ik was een boekenwurm en las onze lokale bieb leeg. Ik mocht ook boeken voor oudere leeftijden lenen (mijn moeder stond dan achter mij te knikken dat dat goed was). De dames van de bieb vonden dat dan ook OK.

 

Afgelopen zomer vertelde Bibi Dumon Tak in Zomergasten beeldend over ‘veilig leren lezen’ en de betrekkelijke onzin van dat ‘veilig’.  Misschien is het ergens terug te vinden. 

Ik lees een interessante opinie in het NRC. Vanwege het grote lerarentekort worden de verschillen steeds groter. Want de leraren die er zijn kiezen doorgaans voor een school met makkelijker publiek, waar geen tekorten en grote problemen zijn. De kinderen die er eigenlijk toch wel komen. Terwijl op de scholen in achterstandswijken de tekorten veel meer te voelen zijn, meer klassen naar huis worden gestuurd, en er meer onervaren of onbevoegde mensen voor de klas staan. Terwijl deze kinderen stevige, goede leerkrachten nodig hebben. 

Daarnaast ook (wederom opinie) een stuk over het onderwijs vroeger. Hoe er eigenlijk enorm werd aangeklooid. Een uur voorlezen in het VO en niemand die controleerde hoe je je lessen vormgaf. Als ik dat lees, is dat niet te vergelijken met nu. 

bieb1963 schreef op 04-02-2024 om 17:26:

[..]

Niet mee eens. Laat ze lekker lezen waar ze zin in hebben, wat ze.leuk lijkt. Dáár leren ze van. Als ze het verhaal leuk vinden, worstelen ze.zich erdoor heen en hebben ze ineens heel veel.geleerd. En is het echt nog te moeilijk, dan leggen ze het weer weg en wordt het de volgende keer een wat makkelijker boek. Maar waarom een systematisch boek waar ze niets aan vinden? Dan is de lol er.snel vanaf, en in het ergste geval bedenken ze dat lezen niet leuk is, corvee, en is het over en sluiten.

Lezen is hier altijd corvee geweest inderdaad. Oudste leest pas sinds ze aan haar pws begon. Het literatuuronderwijs met verslagen en analyses maken heeft ook geen goede bijdrage geleverd aan het leesplezier. Nu ze wetenschappelijke boeken kan lezen voor de studie neemt ze wat vaker een boek ter hand.

De verplichte dingen op basisschool en middelbare waren een worsteling. 

Ik ben het volledig met je eens, je moet lezen wat je leuk vindt en niet wat zogezegd volgens de juf PRECIES past bij je leesniveau.

Tjilp schreef op 04-02-2024 om 17:31:

Afgelopen zomer vertelde Bibi Dumon Tak in Zomergasten beeldend over ‘veilig leren lezen’ en de betrekkelijke onzin van dat ‘veilig’. Misschien is het ergens terug te vinden.

https://m.facebook.com/vpro/videos/vpro-zomergasten-bibi-dumon-tak-over-veilig-leren-lezen/336822608746796/

Gevonden! 


https://youtu.be/ZDIvnFH8R7g?si=Uk5vmfIju0r-9eRd

En nog een mooi verhaal 

Poezenmeisje

Poezenmeisje

04-02-2024 om 18:25 Topicstarter

Ik heb liever dat een kind met plezier Donald Duck (Junior) leest en kilometers maakt, dan tegen heug en meug een voorgeschreven, zogenaamd passend iets.

Passend onderwijs lukt al niet eens, laat staan een voor elk kind van hetzelfde leerjaar een passend boek vinden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.