Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Barbara

Barbara

13-11-2009 om 21:33

Bedplassen

Ik heb een vraag over bedplassen. Mijn dochter van bijna 7 is geen enkele nacht droog en slaapt nog steeds met een luier. Op advies van de huisarts en wat ik opgezocht heb op het internet laten we haar slapen met een luier en spreken een wachtwoord af en maken haar rond 10 uur wakker om te plassen. Ze moet dan eerst het wachtwoord zeggen zodat ze goed wakker is en gaat dan plassen. Het probleem is dat ze bijna niet wakker te krijgen is, soms zijn we er een kwartier mee bezig en dan nog met heel veel moeite. De plaswekker wordt geadviseerd vanaf 7 jaar maar ik denk nu al dat wij ervan wakker worden en zij gewoon doorslaapt. Heeft er iemand advies?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck2

Puck2

13-11-2009 om 21:37

Wat is het probleem?

Wat is je probleem met het bedplassen? Vind jij het vervelend en vind je haar oud genoeg om nu eens droog te zijn 's nachts of vind ze het zelf erg? In het laatste geval kun je trainingen zoals met de plaswekker overwegen, maar 7 jaar is nog niet echt oud en zeker het kind moet heel goed gemotiveerd zjn.
En heeft je kind er geen grote problemen mee dan zou ik het nog lekker zo laten, het komt in de meeste gevallen vanzelf goed. Ik denk dat je trouwens in het archief nog wel draadjes over dit onderwerp kunt vinden.

Barbara

Barbara

13-11-2009 om 21:42

Dankje voor je snelle reactie

Ik heb er zelf geen probleem mee dat ze een luier aanheeft maar als ik het er met haar over heb zegt ze dat ze wel graag ook zonder luier wil slapen, net als haar vriendinnetjes. We hebben het ook zonder luier geprobeerd met een zeiltje maar dan wordt ze uiteindelijk wel wakker als ze al een tijdje in de koude plas ligt en dit gebeurt ongeveer 3 x per nacht. Ik hoop nu idd dat ze vanzelf op een gegeven moment wakker wordt om te plassen.

Puck2

Puck2

14-11-2009 om 10:13

Misschien kun je haar uitleggen

Zou het helpen wanneer je je dochter uitlegt dat ze echt niet de enige is en dat het echt niet raar is. Je kunt in kinderbewoording zeggen wat er aan de hand is. Bijv: als je nu slaapt en je blaas is vol dan roept je blaas naar je hersens dat je wakker moet worden om op de w.c. te gaan plassen. nu ze zo jong is slapen de hersenen nog zo diep dat de hersenen de blaas niet horen. Als ze wat ouder wordt dan gaan de hersenen vanzelf een keer wel wakker worden. Oudste was hier 9 toen hij zomaar ineens binnen een paar nachten helemaal droog was, daarvoor was hij iedere nacht nog echt kleddernat en jongste was 7. Maar het is voor je dochter fijn dat jij er geen probleem van maakt, houden zo! En voor later als ze wel zonder luier slaapt: in het begin kun je het bed dubbel (of zelfs driedubbel opmaken): op de matras een waterdichte matrasbeschermer, dan een hoeslaken, weer een matrasbeschermer en weer een hoeslaken. Als ze dan 's nachts nat is trek je de natte laag eraf en je hebt direct weer een schone droge laag zodat je snel verder kunt slapen. De natte lakens ruim je dan 's morgens wel weer op. En een extra kant-en-klaar-liggend dekbed is ook handig, soms is dat ook nat.

Nasha 1st

Nasha 1st

14-11-2009 om 12:24

Zoon

was ook bijna 7 toen we met de plaswekker begonnen, maar hij vond het zelf vervelend dat hij nog met een luierbroekje sliep....het heeft iets langer dan de 3 maanden geduurd die er voor staan, maar toen was hij ook goed droog!

Barbara

Barbara

14-11-2009 om 13:25

Wat een goede uitleg!

Wat een goede en makkelijke uitleg om het haar zo te vertellen dat de blaas naar de hersens roept! Ik heb haar wel verteld dat het niet erg is en dat sommige kindjes droog zijn op hun 4de (haar nichtje) en andere kindjes met 8 jaar nog met een luier slapen (broertje van haar vriendinnetje). En als ik zelf niet over het onderwerp begin hoor ik haar er ook niet over. Ik maak me alleen een beetje ongerust dat ze er misschien toch meer mee zit dan ik denk. En dankje voor de tip van het bed opmaken!
Nasha ook bedankt voor je reactie!
Groetjes Barbara

Hier

is mijn 7 jarige ook pas sinds een week of 2 nachtzindelijk. Eerder lukte het ook niet. Zoon gaf op een gegeven moment wel aan dat hij van de luier af wilde, maar het lukte niet. Heb hem wel een paar keer zijn onderbroek in zijn luier aan laten houden. Luiers van tegenwoordig absorberen eigenlijk te goed om zindelijk te worden, kunnen erg veel aan voordat kinderen 's nachts voelen dat er iets in zit. Zoon werd er ook wel eerder wakker van.

Tot op een ochtend zoon trots vertelde dat hij die nacht geen luier aan gedaan had en droog was! Sinds dien slaapt hij zonder en heeft hij maar 1 ongelukje gehad!

Groetjes Pham

Barbara

Barbara

15-11-2009 om 10:01

Lachen!

Het is al heel fijn om te horen dat er veel meer kindjes zijn die pas laat zindelijk zijn, je leest er wel over op internet maar om me heen hoor ik er nooit iets over. Ik heb mn dochter gisteravond in bed de uitleg gegeven van de blaas die naar de hersentjes roept en ze moest er heel erg om lachen. En omdat we het er toch over hadden heb ik gelijk even doorgevraagd, nu blijkt dat het enige wat ze erg vindt is dat ze om een uur of 5 wakker wordt en dat de luier dan topzwaar is en ze mij niet wakker wil roepen om hem uit te komen doen,en dat ze dan te moe is om te gaan staan om hem uit te doen en daarna haar onderbroek weer aan te doen dus haar verteld dat ze luier en onderbroek tegelijk liggend uit kan doen en dan zonder onderbroek ook gewoon verder kan slapen!Dat ging prima vanochtend, probleem voorlopig opgelost, en ik heb er vertrouwen in dat ze vanzelf droog wordt snachts. Mede dankzij jullie berichtjes dat jullie kindjes ook al ouder waren.
Dank jullie wel!
Groetjes Barbara

jannesmam

jannesmam

15-11-2009 om 13:27

Hoi barbara

Hoi Barbara,
Jouw verhaal is erg herkenbaar; ook onze dochter was niet wakker te krijgen, had elke ochtend zeer volle luiers die ook 's nachts vaak doorlekten en het wachtwoord hielp hier ook niet.
Wij hebben echter wel de plaswekker gekocht en inderdaad: in het begin was het hele huis wakker, maar mevrouw sliep er dwars doorheen...Toch hebben we doorgezet en na een week of twee begon ze erop te reageren. Uiteindelijk heeft alles bij elkaar een maand geduurd en is ze nu droog! Apetrots en deze week heeft ze voor het eerst bij een vriendinnetje gelogeerd! We hebben er nooit een probleem van gemaakt, maar toch werd het dat voor haar wel. Ze is trouwens zowat 8 jaar.
GRoet! En succes ermee!
Jannesmam

Barbara

Barbara

15-11-2009 om 18:52

Hallo jannesmama

Dankje voor je reactie, hier zijn de luiers ook vaak snachts om een uur of 5 zo nat dat ze doorlekken, maar mn dochter trekt ze nu zelf uit en gaat dan weer doorslapen. We hebben besloten om nog een half jaar te wachten of ze vanzelf droog wordt. Ze wordt eind januari 7 jaar.
Groetjes Barbara

Pippin

Pippin

15-11-2009 om 19:06

Wat ik me afvraag...

Waarom plassen deze kinderen zoveel 's nachts? Dat was bij kinderen die ik ken en die laat zindelijk werden ook het geval.
Mijn kinderen plassen voor het slapen gaan een beetje, en dan de volgende ochtend als ze een half uur wakker zijn of zo. Bij de peutertjes zit er elke ochtend maar een klein plasje in de luier. Ik plas zelf ook nauwelijks 's nachts (of ik moet heel veel gedronken hebben 's avonds). En we drinken allemaal echt heel veel hoor, ook voor het slapengaan.
Het lijkt wel alsof de urineproductie uit het ritme is bij deze kinderen? Herkennen jullie dit? Of is het onzin?

Annet

Annet

15-11-2009 om 20:36

Klopt pippin

Bij sommige kinderen gaat de urineproductie gewoon door snachts. En als je dan niet wakker wordt van het signaal van je blaas, plas je dus in je luier of bed. Bij de meeste kinderen is dit opgelost voordat ze 7 jaar worden.
Veel kinderen gaan vanzelf minder urine aanmaken en die zijn dus vlot vanzelf droog. Die worden net zo goed niet wakker van het signaal, alleen dat signaal is er niet. En dus zijn ze droog.
Dit is ook de reden waarom het medicijn Minrin (of soortgelijken) goed kan helpen. Dat helpt namelijk om de productie snachts te stoppen.
Oudste was net 7 toen ze begon met een plaswekker. Binnen een week was ze droog (daarvoor nooit) omdat ze wakker werd van het plassignaal. Na een week of drie hoefde ze snachts niet meer te plassen (meestal niet). Het lichaam had zich aan de situatie aangepast. Nadeel was wel dat het nog 1 - 2 keer per jaar misging, dan werd ze toch niet wakker als ze wel moest plassen. Er waren dan bijzondere omstandigheden, zoals ziek kind, extreem laat naar bed, extreem drukke dag.

Cindy

Cindy

16-11-2009 om 07:31

Barbara

Even een praktische vraag, wat voor luiers gebruik jij voor jou dochter eigenlijk?

Barbara

Barbara

16-11-2009 om 08:46

Hoi cindy

Ik gebruikte altijd de luierbroekjes van de lidl, maar sinds een tijd hebben ze die niet meer in haar gewicht. Dus huggies en pampers geprobeerd maar die vond ze niet lekker zitten en nu sinds een tijdje luierbroekjes van het kruidvat.
groetjes

Pippin

Pippin

16-11-2009 om 15:02

Het is dus een kwestie van onbewust aanleren om minder urine te produceren in de nachten. Ik bedenk me dat ik vroeger op mijn werk ook nooit hoefde te plassen. En dan kwam ik thuis en dan liep ik leeg. Bij sommige kinderen werkt dit dus niet zo goed.
Nu begrijp ik ook waarom het bij een meisje dat ik ken weer jarenlang 'mis' is gegaan na de scheiding van haar ouders. Die plastte ook zo veel 's nachts. Drijfnatte pyama's en dekbedden. Als die van mij al een keer nat waren, lag er een plekje op het laken. Dat begreep ik nooit.
Het blijft een lastig probleem. Sterkte allemaal.

Puck2

Puck2

16-11-2009 om 17:16

Nee dat nu net niet pippin

Het is geen kwestie van onbewust aanleren. Het is een kwestie van hormonen. 's Nachts maakt je lijkf meer desmopressine aan en dat zorgt voor een lagere unireproduktie. De spray en tabletten tegen bedplassen zijn daar op gbaseerd: die voegen desmopressine toe daar waar het lichaam er te weinig vaan aanmaakt. Overigens lijkt me de situatie van het meisje dat jij beschrijft heel anders, daar kan stress e.d. een grote rol spelen. Overigens hebben wij het bedplassen van de kinderen nooit als een probleem (laat staan een lastig probleem) ervaren.

Pippin

Pippin

16-11-2009 om 22:21

He?

Nu snap ik het toch nog niet. Als het niet met aanleren te maken heeft, hoe kan een plaswekker dan helpen. Of bedoel je dat de óorzaak hormonaal is? Dat iemand ondanks hormonen die op het verkeerde moment urine aanmaken, toch kan leren om droog te blijven. Tegen de stroom in zeg maar?
Ach, het interesseert mij gewoon, als je geen zin hebt om antwoord te geven, laat dan maar hoor!

Pippin

Pippin

17-11-2009 om 09:33

Dank

Pelle, heel erg bedankt voor je uitleg. Ik begrijp het nu geloof ik wel.
Dat meisje waar ik het over heb, hoort denk ik wel bij de laatste groep. En daar kwam de spanning van de scheiding nog bij. Ze is nu volwassen, het is dus geen gespreksonderwerp meer tussen mij en haar moeder (het houdt een keer op, dat je over je kinderen kan praten met een ander), maar ik weet dat ze ver in haar pubertijd nog bijna elke nacht nat was. Ze wilde en wil hier zelf overigens niets van weten. Vroeg de schoolarts: 'Hoe gaat het nu met het bedplassen?' Zei zij: 'Goed hoor!' (ze was toen elke nacht nat.) Dat maakte het extra lastig voor de moeder. Want ze was zelf ontzettend ongemotiveerd om zich aan het plaswekkerregime te houden, een uroloog of zo wilde ze al helemaal niet.

Puck2

Puck2

17-11-2009 om 11:00

Pippin

Ik heb niets zinnigs meer toe te voegen aan de aanvulling van Pelle. Samen komen we er wel Pippin, Zou prima kunnen wat jij over dat inmiddels volwassen meisje schrijft. Zeker als er in de pubertijd nog steeds iedere nacht een nat bed is. Jammer dat ze zich er zo voor schaamde dat ze geen hulp van een uroloog wilde, die kan namelijk uitsluiten of er iets lichamelijks aan de hand is wat behandeld moet worden.

Pippin

Pippin

17-11-2009 om 12:52

Jammer

Ja, dat is inderdaad erg jammer. Ik heb altijd het gevoel dat ze geholpen zou zijn bij zo'n poep-plaspoli. Maar na een bepaalde leeftijd kun je kinderen echt niet meer dwingen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.