Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
B54

B54

17-02-2011 om 19:07

Bedtijd?

Hallo iedereen!

Ik heb drie kinderen: 6, 9 en 10 jaar.
Eén van de moeilijkste aspecten heb ik altijd bedtijd gevonden.

Om hoe laat moet een kind gaan slapen?
Is het belangrijkste dat je kijkt naar hoeveel slaap je kind nodig heeft, of is de leeftijd ook belangrijk?
Met drie kinderen, moet het altijd de oudste zijn die langer mag opblijven op normale dagen?
Om hoe laat gaan jullie kinderen slapen / hoe oud zijn ze?

Ik vraag me af wat jullie gedachten hierover zijn!

Bedankt voor de feedback.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Dendy Pearson

Dendy Pearson

17-02-2011 om 19:50

Mijn dochter

is 8 en gaat om 19.15 naar boven. Ligt om kwart voor 8 in bed en mag dan nog even lezen. Ik vind het zelf heel prettig om ook nog wat avond voor onszelf te hebben. Dus ik wil dit nog lang volhouden

Dendy

Kijken naar slaapbehoefte

Kijken naar de slaapbehoefte van het kind zelf lijkt me het belangrijkste. Net als volwassenen hebben sommige kinderen meer slaap nodig dan anderen dus puur naar de leeftijd kijken bied niet genoeg houvast.
Het verschilt ook wel qua periode, soms zie ik dat mijn dochter het net niet red met haar vaste slaaptijd, dan gaat ze gewoon wat eerder naar boven dan anders.
Meestal gaat bij dochter van 8 het licht uit om 8 uur. Zoon, 2 jaar ouder, gaat ook rond die tijd naar boven. Hij hoeft dan nog niet te slapen maar moet wel iets rustigs gaan doen in bed, lezen dus. Want hij doet er lang over om rust te vinden, het duurt gemiddeld anderhalf uur voordat hij echt in slaap valt.
Als ik hem om zeg 9 uur naar bed breng dan is hij wakker tot half elf.
En zo heeft ieder kind zijn eigen slaap-gebruiksaanwijzing denk ik.

ayla

ayla

17-02-2011 om 20:25

Mijn dochter

(6 jaar) heeft weinig slaap nodig. Ze gaat meestal ergens tussen kwart over 8 en half negen naar bed maar tussen half negen en kwart voor negen komt ook voor. Dan lees ik een minuut of tien voor en mag ze zelf nog lezen. Ik controleer niet hoe laat dat ze gaat slapen.

Bennikki

Bennikki

17-02-2011 om 21:54

Ik kijk naar slaapbehoefte

en dat betekent in mijn geval dat dochter van bijna 11 bijna tegelijkertijd gaat slapen met zoon van 6,5. Rond half 9 naar boven, verhaaltje lezen, zelf lezen. Meestal slaapt dochter eerder dan zoon. Ze slikt melatonine. Ze worden meestal rond 7.15 wakker, oudste door wekker. In het weekend gaan ze later. Maar als je er 3 hebt, is het misschien lastiger.
Bennikki

Redhead

Redhead

17-02-2011 om 23:44

Wekker

Als een kind niet uit zichzelf wakker wordt, maar met een wekker, heeft hij/zij toch echt meer slaap nodig hoor!

De richtlijn is geloof ik met vier jaar 12 uur slaap, en voor elk levensjaar een half uur eraf. Maar ja, het is een richtlijn - slaapbehoefte verschilt Zoonlief is bijna vier en wordt na 11,5 uur wakker als hij op de normale tijd in bed ligt 19.45u). Nu kan dat nog - wij kunnen laat beginnen met werken - maar als hij straks naar school gaat, wordt 't moeilijker en moet-ie dus vroeger naar bed, zeker de eerste tijd. Het hangt ook van z'n dag af. Hij heeft 1 dag een hyperactieve crecheleidster, en dan moet hij echter vroeger naar bed...

Hanne.

Hanne.

18-02-2011 om 08:54

Hier

Hier zijn de kinderen wat jonger (6,4 en 1) maar gaan over het algemeen gelijk naar bed. Dwz dat we om 19.00 naar boven gaan en rond 19.30 in bed liggen.

Slaapbehoefte vind ik de belangrijkste graadmeter, maar de avond voor mezelf hebben is ook belangrijk.

Oudste is meestal binnen 10 minuten onder zeil, en is de volgende ochtend meestal spontaan rond 7 uur wakker, hoewel het zeker in het weekend ook wel later is.

Middelste kan om 19.30 nog niet slapen en is nog minstens een uur in bed aan het lezen/spelen. Maar omdat ik geen zin heb in een 4 jarige die tot 20.30 beneden zit stuur ik haar toch naar bed. Ik moet haar 's morgens meestal wakker maken. In het weekend wordt ze tussen 8 en 10 spontaan wakker.

De jongste is meestal meteen vertrokken en slaapt dan tot de volgende ochtend 5 uur. Later naar bed brengen helpt daar maar zeer beperkt tegen helaas. Overdag slaapt ze dan nog een uurtje.

Kortom de slaapbehoefte is hier omgekeerd aan de leeftijd. En misschien dat als het nog meer uiteen gaat lopen tzt de oudste wel als eerste naar bed gaat.

Vic

Vic

18-02-2011 om 10:05

Wekker

Is dat zo? Dat je niet genoeg hebt geslapen als je niet zonder wekker wakker wordt?
Als ik geen wekker zet, slaap ik gerust tot een uur of 10 door. Dan voel ik me trouwens niet beter dan wanneer ik om 7 uur van de wekker wakker wordt, eerder slechter. Mijn oudste (11) gaat heel laat slapen. Ze moet voor 22.00 uur naar boven maar vaak hoor ik nog gestommel als ik om 23.00 uur naar bed ga. Ik kan haar toch moeilijk in slaap toveren ;-( Ze wordt wakker van haar wekker om 7.25 uur, en ik merk niet dat ze oververmoeid is ofzo. Jongste van 6 gaat rond 19.30 uur naar boven, dan lezen we samen en slaapt ze in de regel voor 20.00 uur. Ze wordt meestal wakker van mijn wekker om 7 uur.

Hibiscus

Hibiscus

18-02-2011 om 11:37

Redhead

Ik ben het niet met je eens dat een kind wat niet vanzelf wakker wordt, maar vroeger naar bed moet. Hier werkt dat absoluut niet zo.

Dochter, 7, ging altijd om 7 uur slapen tot half 7. Een echt ochtendmens. Langzaamaan heeft ze minder slaap nodig en kan ze moeilijker inslapen, ze slaapt nu om 8 uur ( nog even zelf lezen na voorlezen) en wordt tussen 6.30 en 7 wakker.

Zoon, 10, is een echt avondmens. Doe ik bij hem om 8 uur het licht uit, dan ligt hij om 11 nog te woelen. Hij gaat nu om 8 uur naar boven, leest tot 9 uur en gaat dan slapen. Maar dan duurt het nog regelmatig tot 10 uur voor hij in slaap valt. Ik moet hem iedere ochtend wakker maken om half 8 en hij komt met grote moeite uit zijn bed. Als hij eens kan uitslapen, doet hij dat ook rustig tot 10 uur. maar vroeger naar bed heeft geen enkele zin.

Het zou fijn zijn voor hem als de school van 11 - 6 uur zou zijn, maar ja, zo is het nou eenmaal niet.

Hibiscus

2 kinderen

Die van mij zijn bijna 7 en 10 jaar oud. Ze delen een kamer en gaan gelijk naar bed (rond 20.30 uur). Ze mogen dan nog even lezen en uiterlijk 21.00 uur gaat het licht uit. Om 7.30 uur staan ze op en zijn dan ook beide wakker. In het weekend gaan ze later naar bed en slapen dan ook uit.

Ik denk dat bedtijd eerder aan behoefte dan aan leeftijd gebonden is.

Groet,
Pina

Hier

hier heeft oudste (9) duidelijk meer slaap nodig dan jongste (6,5). Ze gaan allebei om half acht naar boven, en lezen tot 8 uur. Ik controleer niet of het licht dan uit is.

Jongste zou er geen problemen mee hebben als ik haar om half negen naar bed zou laten gaan, maar het gaat me wel iets te ver om jongste later naar bed te laten gaan dan oudste. Dan maar tegelijkertijd, is ook wel zo gemakkelijk.

beide zijn rond 7.00 uur wakker.

2 kinderen

Wij hebben 2 kinderen van bijna 6 en 8,5. De oudste vind slapen verschrikkelijk zonde van zijn tijd (ADHD)
en is altijd standaard erg vroeg wakker. Mag pas om 07:00 uur uit zijn bed en dat gebeurt dagelijks exact om 07:00 uur, dus dan is hij al wakker. Hoe vroeg? Geen idee. De jongste vind slapen heerlijk. Soms waren we hem 's avonds 'kwijt' en dan was hij gewoon lekker zijn bed ingekropen om te gaan slapen. Beide hebben dus echt slaap nodig. De een om de behoefte en de ander omdat hij al zo weinig slaapt. De jongste gaan naar boven om 19:00/19:15 en licht uit om 19:30/19:45 De oudste gaat naar boven om 19:30/19:45 en licht uit om 20:00/20:15 De jongste slaapt vrijwel direct, maar de oudste hoor ik vaak nog even naar het toilet gaan e.d. Toch vind ik het belangrijk dat ze op tijd naar hun bed gaan. Scheelt de volgende dag ook een hoop irritaties. En daarbij vind ik het ook wel lekker om na 20:00 uur gewoon lekker de tijd te hebben voor ons zelf... Zolang dit nog duurt....

Nyntje

Nyntje

22-02-2011 om 22:36

Die van mij

zijn ruim 11 en 6 jaar oud. beide hebben niet veel slaap nodig, maar komen ook niet heel makkelijk hun bed uit ( papaNyn en ik ook niet, dus ik denk dat ze het daarvan hebben)
Ik geloof ook niet dat het daarmee te maken heeft, ze liggen gewoon te lekker om op te staan.
oudste gaat door de week rond 21.30 naar bed en in de weekenden tussen 22.00 en 23.00 uur. De jongste van 6 gaat rond 20.30 slapen en in de weekenden tussen 21 en 21.30, ze slapen dan wel tot zeker 8.30 de volgende morgen.
Je kunt niet naar de gemiddeldes kijken want nichtje is bijna net zo oud en die moet echt uitelrijk 19.30 erin liggen anders is ze niet te genieten. Ik denk dus dat het een kwestie is van uitproberen met je kids wat ze kunnen handelen.
Overigens vind ik wel dat een oudste kind het recht heeft om later naar bed te mogen dan een jonger kind. Dat hoeft ook niet heel veel later te zijn, maar vind ik om discussies te voorkomen wel zo eerlijk. ( hangt ook weer van de slaapbehoefte af van ieder kind)

suc6

Bedtijd

Die van mij zijn 6 en bijna 9. De jongste gaat rond half 8 naar boven, op vrijdag mag ze wat langer op blijven. De oudste gaat 3 kwartier later naar boven, dus 8.15. Gaat prima.

Hier hetzelfde

het naar bed gaan;
niet willen, te actief, uitstellen, weinig slaap, nog tv/ computeren etc.
Inderdaad gedurende de kindertijd wel een van de lastige dingen. Ze gaan bij mij altijd (te ?) laat naar bed.
Zijn overigens meestal wel op tijd wakker, zijn gewoon actieve kids met weinig slaap. Ik maak me er niet zo druk om. Wel af en toe, maar het commentaar van sommige mensen hierover....Die hebben kids die om 19.00 uur binnen 1 minuut slapen, wat weten die er nou van.

Horsie

horsie hoe doe je dat? eentje die om 7 uur naar bed gaat en dan heeft de volgende een half uur tot half 8. maar het naar bed brengen kost toch ook tijd?
de volgende heeft van half 8 to 8 uur quality time en dan naar bed, maar de volgende tot half 9 heeft dan toch geen half uur? of ben jij zo snel klaar?

amk

amk

04-03-2011 om 13:22

Half uur is niet zo snel toch

mijn dochter heb ik binnen een kwartier omgekleed, tandengepoetst, verhaaltje gelezen, liedje gezongen.

1e half 7 tot 7
2e 7 tot half 8
3e half 8 tot 8
4e 8 tot half 9

Dat half uur naar bed brengen is de quality time denk ik Annemir

Denk het niet

hoi amk,
ik denk het niet. ze zegt: jongste gaat om 7 uur en dan is van 7 tot half 8 voor nummer 2. als je er een kwartier over doet, ik ook ongeveer.
dan heeft nummer 2 nog maar een kwartier en de volgende ook.

of ik lees het verkeerd

amk

amk

04-03-2011 om 14:57

Nee,

de eerste heeft zijn tijd van half 7 tot 7 deur dicht, volgende vna 7 tot half 8 weer de deur dicht, dan nr 3 etc, het is niet een half uur quality time + naar bedbrengen, maar de quality time en het naar bed gaan zit in hetzelfde half uur. En de laatste ligt dan om half 9, wil niet zeggen dat ze slapen, maar ze zijn in elkgeval opgeborgen. ☺

Mijn ervaring

ik denk dat het makkelijker is om één kind dat aanwezig is in een kwartier naar bed te krijgen, dan als er meer aanwezig zijn.
Mijn ervaring is dat kinderen op elkaar ook effect hebben en dat dat dus, bij ons in elk geval, niet de snelheid van het naar bed gaan bevordert.

Daarbij komt dat echt kwaliteitstijd geven daarvoor is volgens mij één voorwaarde: totale aandacht en dat betekent dat je dan dus niet ondertussen nog één weer naar zijn bed kan dirigeren of dat je niet nog een keer even een andere slaapkamer kan in lopen, omdat daar gejammerd wordt over iets.

Goed, moraal van mijn verhaal. Bedtijd is in mijn beleving met meerdere kinderen een activiteit die veel energie kost, wil je iedereen de juiste hoeveelheid aandacht geven en ondertussen ook nog het bewaken dat iedereen baddert, tanden poetst en een laatste plas doet.

groetjes van Purk

liora

liora

04-03-2011 om 17:15

Pfff

Dan ben je dus van 18.30-20.30 bezig om kinderen naar bed te brengen. Wanneer heb je dan tijd voor jezelf?

Daarna liora

dat is het gevolg van vier kinderen. Wil je hen allen recht doen, ben je dus langer bezig dan één of twee kinderen naar bed te brengen. En na half negen heeft de avond nog best wat uurtjes.

groetjes van Purk

Liora, het wordt nog erger

Als kinderen ouder worden, gaan ze later naar bed en heb je dus een nog kortere avond voor jezelf. Wij hebben vier kinderen die tussen oudste en jongste 7 jaar schelen. Wij zijn meestal rond zevenen klaar met eten. De jongsten gaan vanaf 19.30 uur naar bed, daarna moet middelste muziekinstrument oefenen en eventueel huiswerk doen, die gaat om 20.30/21.00 uur naar bed. Daarna moet de oudste vaak nog huiswerk overhoord worden en even qualitytime krijgen en zijn we blij als om 22.30 uur de huiskamer kindvrij is. Vanaf het moment dat we beginnen met eten koken tot half elf zijn we dus in touw.

skik

Fiorucci

Fiorucci

05-03-2011 om 07:29

Liora

Tijd voor jezelf? Ik heb drie pubers, 11, 14 en 18. Ik heb nog de mazzel dat ze graag op hun kamer rommelen, maar de eerste gaat toch echt pas tegen 21.30 slapen!

liora

liora

05-03-2011 om 08:47

Nou

Ik vind het toch heel anders om bijv met mijn zoon van 7,5 's avonds nog tv te kijken dan on kleine kinderen dan nog om me heen te hebben.
Ook vind ik een wat groter kind overdag veel minder vermoeiend.

Fiorucci

Fiorucci

05-03-2011 om 10:12

Liora

Ik spreek je nog wel..)

Hier

dochter van 1,5+ gaat om 7 uur naar bed, soms wordt ze weer wakker om 0.00, en ze wordt altijd een keer wakker tussen 3 en 7. Nogal vermoeiend, ze heeft weinig slaap nodig.

Dochter van 8 gaat om 19.30 naar boven en slaapt om 20.30, om 20.00 doen we het licht uit maar dan gaat ze nog weer een keer naar de wc, doet het licht dan stiekem weer aan, wil dan nog d'r little petshops goed neer zetten etc etc. Als ze na 20.30 na een waarschuwing nog niet in bed ligt pak ik iets af en krijgt ze na 3 dagen pas weer terug, dit werkt goed.

Ik hoop dat de jongste nog normaal het klokje rond gaat slapen dan zijn onze nachten en avonden weer normaal.

En ik weet ook zeker dat pubers veel vermoeiender kunnen zijn dan kleine kinderen. Ik heb er 2, dat is natuurlijk makkelijker dan dat je er 4 hebt. Als de jongste 12 wordt zit de oudste misschien wel op kamers, ik heb geen 2 pubers tegelijkertijd maar achter elkaar, ha jaaaaren lang dus, pfff.

Tirza G.

Tirza G.

05-03-2011 om 14:34

Liora

Een groot kind overdags om je heen minder vermoeiend? Waarschijnlijk heb je die ervaring alleen met kinderen van een ander. Jaaaaaa, die zijn minder vermoeiend. Maar die van jezelf? Pffffff. Er zit wel verschil met kleintjes in het praktische gedeelte; je hoeft geen brood meer te smeren, jassen dicht te ritsen en dat soort dingen. Maar je moet ze wel 1 miljoen keer er aan herinneren dat ze de broodsmeerboel óp moeten ruimen. O, en je moet er natuurlijk voor zorgen dat altijd De Jas die ze op dat moment aan willen, smetteloos onmiddellijk beschikbaar is. Welke jas ze op welk moment aan willen - dat wordt er echter nooit tijdig bij verteld

Tirza

Maylise

Maylise

05-03-2011 om 16:21

Nou

Een bedtijd ritueel van 2 uur vind ook wel lang voor 4 kinderen als je constant dan in de weer bent en dat elke avond weer. Hier laat ik de kinderen zoveel mogelijk gelijk naar bed gaan. Vanwege leefijdsverschil is dat natuurlijk niet altijd mogelijk maar zoverre het kan heb ik dat altijd gedaan. Wie dan nog niet moe was mocht lezen in bed. Ze zijn nu ouder dus naar bed brengen hoeft niet meer hoewel ik bij de jongsten wel altijd even weltrusten kom zeggen en even de dag doornemen. Ze gaan hier wel laat naar bed dus aanwezig zijn ze wel zeker.

Ik vind overigens grotere kinderen wel minder vermoeiend dan peuters bijvoorbeeld. Peuters gaan als je geluk hebt wel eerder slapen maar die kan je geen seconde alleen laten, kunnen zichzelf vaak nog niet goed lang alleen vermaken dus daar ben je ook altijd echt mee bezig. Zo vanaf de kleuterleeftijd/basisschoolleeftijd vind ik het wel minder intensief wat dat betreft. Die vermaken zichzelf makkelijker, kunnen zelf wat te drinken inschenken en zichzelf klaar maken voor het naar bed gaan.

Yta Chalne

Yta Chalne

05-03-2011 om 19:13

Ach welnee

Net wandelende peuters zijn vermoeiend, daar kun je druk mee zijn. Die zijn op hun allerschattigst als je er 's avonds bij gaat kijken terwijl ze slapen. Maar pubers zijn gezellig, daar drink je thee mee, je kunt bijkletsen, samen koken of boodschappen doen, ze nemen vrienden mee, dat is 's avonds juist leuk. Ze zitten mij echt niet in de weg. En als ik een keer rust wil vertrek ik zelf vroeg naar boven (zoals nu), een lekkere slaapkamer is belangrijk.

Mijn plan

is om te verhuizen zodra de jongste naar de middelbare gaat. Dan wil ik een huis met een gigantische zolder met badkamer/wc, zithoek met tv, werkkamer en natuurlijk fijne slaapkemer waar ik en man dan ons terug kunnen trekken. En dan helemaal onderin een souterrain voor de oudste die dan 18+ is met een badkamer en eigen wasmachine.

En tussen die zolder en kelder zit dan een neutrale zone waar dan die 12 jarige nukkig kan rondlopen. Zodra die dan ook te vervelend wordt moet die ook naar dat souterrain.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.