Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Belletje trekken, leuk of niet leuk?

Mijn jongste, 9 jaar, vertelde net lachend dat ze samen met haar vriendinnetje en jongen uit haar straat aan het belletje trekken is.

Vroeger heb ik dat ook regelmatig gedaan, ik vond het best grappig. Mijn partner reageerde erop dat het totaal niet leuk is en dat het ook niet normaal is!

Hoe denken jullie erover?


Judith

Judith

19-10-2009 om 14:43

Gewoon binnen laten

Hoi,
Kwamen hier ook een keer 2 rakkers belletje trekken. Na een keer of 3 voor niks naar de deur gelopen te hebben, ging ik achter het gordijn staan. De bel ging weer. Ik deed onmiddellijk de deur open en keek de jongen recht in zijn gezicht. "Zo, jij wilt zeker wel heel graag binnen komen", vroeg ik. "Kom er in". Hij was ineens doodsbang (hoewel hij mij wel kende) en stapte naar binnen. Ik heb hem een kwartiertje in de gang laten staan terwijl ik zelf iets anders ging doen. Het kwam niet in hem op om gewoon weer door de deur naar buiten te gaan (deur zat niet op slot ofzo). Na een kwartier vroeg ik: "Vond je het gezellig"? en toen liet ik hem weer naar buiten. Nooit meer last gehad van dit heerschap.
Ik moest er zelf wel erg om lachen. Moeder van dit kind ook gelukkig.

Groet,
Judith

Kiezen

Kijk dat dacht ik dus ook...dat van die portemonee is nog wel 'grappig' en mensen kunnen 'kiezen' of ze doorgaan of stoppen/terug. Maar daar denken héél veel mensen dus tóch anders over weet ik nu uit ervaring.
En in principe kun je ook bij belletje lellen zeggen: Je kunt ervoor kiezen de deur te openen of niet...
Vindt de actie van Judith trouwens net zo'n goeie als die van stoepkrijt. Zo'n actie lijkt me ook gerechtvaardigd, niet de dader in elkaar willen rammen (of ermee dreigen) of andere agressieve reacties die blijkbaar heel gewoon zijn...Het zijn wel kínderen hoor.
groeten albana

Fraz

Fraz

19-10-2009 om 15:38

Ik kan mij niet voorstellen mamvantwee

dat pubers van 16 nog gaan belletje trekken. Belletje trekken is echt een kwajongens streek die "hoort" bij jonge kinderen. Oudere kinderen zien daar de lol niet van in.

Fraz

Fraz

19-10-2009 om 15:43

Trouwens

ik heb liever een dood enkele keer een belletje trek dan een agressieve verkoper van het een of andere onzin. Maarja...

Mamvantwee

Mamvantwee

19-10-2009 om 15:54

Pubers

Precies, pubers gaan niet belletje trekken, omdat ze het kinderachtig vinden. Maar wat ik bedoelde te zeggen: als er pubers gaan belletje trekken zijn de reacties van de 'slachtoffers' waarschijnlijk veel minder begripvol. Juist omdat je dit gedrag wel bij kleine kinderen nog normaal vindt (met de kanttekening dat het ongewenst gedrag is), maar van pubers verwacht je dat ze weten hoe het hoort. Het was dus een illustratie van mijn betoog...

Waarmee ik niet wil zeggen dat ik zo'n type ben dat kinderen onaardig zou behandelen. Maar ik zou hen wel aanspreken op hun gedrag.

groet, Mamvantwee

Guinevere

Guinevere

19-10-2009 om 15:59

Vreemd

Ik vind het nogal vreemd dat mensen die belletje trekken afkeuren hier door sommigen gelijk in het hoekje worden gezet van de mensen die niet van kattekwaad houden. Wat een onzin. Ik ben gek op geintjes. Maar belletje trekken vind ik daar niet onder vallen. Dat is gewoon mensen lastig vallen in hun eigen huis. Totaal niet vergelijkbaar met portemonneetje trekken.

Guinevere

Guinevere

19-10-2009 om 16:22

En over stiekum toch doen

Ik kan niet 100% garanderen dat mijn zoon niet stiekum toch gaat belletje trekken. Hij is geen heilige. Maar in elk geval heb ik hem een duidelijke boodschap meegegeven: val geen mensen lastig, omdat jij het toevallig grappig vindt. Overigens is mijn oudste zoon niet bepaald van het stiekume type, en heeft hij begrip voor mijn argumenten om belletje trekken te verbieden. Mijn jongste is echter van het dondersteentype en die gaat later gegarandeerd nog veel geintjes uithalen.
Om maar te zeggen dat je belletje trekken moet goed vinden omdat kinderen het anders stiekum gaan doen is de omgekeerde wereld. Kun je ook stelen wel gaan goedvinden, anders doen ze het tenslotte stiekum (????).

Niet leuk

Als je de kinderen op bed hebt liggen en er pubers zijn die denken dat het lollig is om flink aan de bel te hangen en op de ramen te bonken vind ik dat helemaal niet leuk !

Maar ook overdag, of als het kleuters zijn die het doen, vind ik het niet leuk. Het is het expres ergeren van mensen dat me het meest stoort, maar het is gewoon ook niet leuk om telkens je bezigheden te moeten onderbreken.

Wil niet zeggen dat ik het vroeger als kind niet óók gedaan heb, voordat ik beter wist.... maar ik snap nu als volwassene wél beter waarom mensen hun herdershond achter me aan stuurden als ik het deed !

Wat wel iets uitmaakt

Er zijn huizen waar veel vaker aan het belletje wordt getrokken dan andere. Hoekhuizen bijvoorbeeld, weet ik uit ervaring, zijn eerder doelwit. Dat gaat vanzelf bij de kinderen die het misschien maar één keertje doen. Op de één of andere manier zijn het vaker hoekhuizen (en/of bepaalde andere huizen in een buurt) waar de bel wordt geroerd, die de sneeuwballen tegen (of door) de ruiten krijgen, de besjes tegen de ramen hebben, de papieren pijltjes in de tuin hebben liggen enz, enz. Ik kan me voorstellen dat die mensen veel sneller geërgerd zijn door de zoveelste keer belletje trekken.

Sorcha

Sorcha

19-10-2009 om 17:49

Asociaal

Ik vind belletje trekken wel asociaal. Belletje lellen helemaal. Wat is dat nou voor een rare uitdrukking?

Mijn kinderen hebben ook een keer een middag belletje getrokken. Een buurkindje kwam mij vertellen wat mijn kinderen samen met de andere buurtkinderen deden.
Ik heb mijn kinderen toen binnen geroepen en hun uitgelegd waarom belletje trekken niet netjes is. Ik heb hun verteld dat mensen misschien een baby hebben die moet slapen of dat ze misschien oud zijn en dat het oude mensen soms heel veel moeite kost om op te staan en naar de deur te lopen of dat het misschien wel iemand is die ziek is. Toen ik dat had uitgelegd vonden ze het ook heel zielig voor die mensen om voor niks naar de deur te moeten lopen. Mijn kinderen zijn dol op kattenkwaad maar ze hebben een groot hart dus na die uitleg hebben ze het nooit meer gedaan.

Ik vind het wel raar dat er ouders zijn die het goedkeuren. Ik dacht dat als kinderen dat deden hun ouders er niet van wisten maar blijkbaar zijn er ook kinderen die met medeweten van hun ouders zulke dingen doen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

19-10-2009 om 19:37

Tirza

"maar ik vond het tamelijk onschuldig - met water op auto's spuiten."
Tirza, vind je dat echt? Ik vind het helemaal niet zo onschuldig hoor. Een automobilist verwacht dit niet, kan flink schrikken, op de rem trappen en ongelukken veroorzaken. Automobilisten hoor je met rust te laten. Ik snap eerlijk gezegd wel dat iemand heel heftig kan reageren!

Tirza G.

Tirza G.

19-10-2009 om 22:35

Ja dat vind ik echt

Maar dat komt denk ik omdat ik de situatie ken. Ze stonden aan het eind van een lange straat in een 30km zone, waar je amper auto kúnt rijden door de obstakels. Als je hen passeerde, reed je ongeveer 10 omdat je daar een rare bocht moet maken voor je verder kunt.

Tirza

Hier

Ik deed vroeger wel mee met vriendinnetjes maar was zelf niet zo creatief. Manlief was dat wel en nu is dochter ook een belletjetrekker in wording. Tegen die tijd zal ik haar wel uitleggen dat ik het niet wil hebben omdat andere mensen dat misschien niet kunnen waarderen (stiekem word ik er echter niet boos om). Vooralsnog richt ze haar kattekwaadpijlen alleen op ons. Zo kwam ik ooit op haar kamer. Leeg. In het hele huis was ze nergens te bekennen. Ze heeft een hoge kast met daarop kisten met speelgoed. Ze was op de kast geklommen en had zich achter de kisten verstopt. Zo was er ook de keer dat ze al lang in bed lag. Ongezien was ze naar beneden geslopen en in het keukenkastje gekropen. Ik schrok me echt helemaal wezenloos toen ik het kastje open deed en naar een opgevouwen grijnzend kind keek. Haar broertje neemt ook nog niet veel initiatief maar doet graag mee. Bijvoorbeeld de keer dat we terug kwamen van de dierentuin. Terwijl manlief en ik de auto uitlaadden, liepen de kinderen naar binnen, deden de deur dicht en pakten een stoel uit de kamer, waar ze op klommen en vervolgens de deur ook nog op de haak deden. Met zijn tweetjes zaten ze achter de deur te gniffelen en te luisteren naar onze smeekbeden om ze de deur weer open te laten doen....

Een keer is best

Een keertje belletje trekken vind ik niet zo erg, ik kan me wel voorstellen dat een kind dat spannend vindt. Maar het moet niet aan de gang blijven.

vorig jaar had ik mn voet gebroken, en liep dus op krukken. Toen waren er een paar jongens die 'savonds belletje kwamen trekken. Niet één keer, maar continu. Maar ik was niet zo mobiel (helemaal niet eigenlijk, grrr), en toen er voor de zoveelste keer gebeld werd, wilde ik naar de deur 'sprinten', en toen viel ik met mn kin op de verwarming.

Mijn man was boven (die had staan douchen) en hoorde een harde klap, mij janken en toen werd ie echt boos! Eerst mij van de grond geraapt, en toen werd er weer gebeld, en rende hij zo op zn sokken (haha) naar buiten achter die groep jongens aan. Natuurlijk waren die sneller, maar we hebben ze noooooit meer gezien .

Zelf heb ik het wel eens een keertje gedaan vroeger, maar dat was dan ook gewoon maar 1 keer. Eigenlijk was het wel erg, want ik ging dan een portiek in, en bond de 2 deuren die tegenover elkaar waren met een slap hangend touwtje aan elkaar. Dan belde ik bij allebei aan, en bleef ik ook gewoon staan. Want als de één de deur dan opendeed, en de ander deed dat ook, dan trok die daarmee de eerste deur weer dicht, hahaha. Ja, erg... maar dat was eigenlijk de enige echte keer. Ik was niet zo van het kattenkwaad verder...saai eigenlijk ..

Groet,
Rosalisa

Heirthe

Heirthe

20-10-2009 om 22:28

Niet leuk

Ik vind belletje trekken niet leuk omdat ik 's middags mijn rustuurtje hard nodig heb. Als er dan buurkinderen telkens weer bellen kan ik daar flink chaggerijnig om worden.
Ik weet het is kattekwaad en zo beschouw ik het ook, ik heb het vroeger zelf ook gedaan en natuurlijk het liefst bij mensen die boos werden.
Als kind weet je ook niet dat je buurvrouw 's middags zo moe is dat ze moet rusten, maar de ouders van die kinderen weten het wel!
En bij oudere mensen vind ik het ook not done om deurtje te bellen.
Vind wel dat je als ouders daar je kinderen op moet wijzen.

Irma2

Irma2

22-10-2009 om 23:22

Tirza

Ik zou ook niet willen dat er wat op mijn auto gespoten wordt hoor! je kan zeker wel schrikken daarvan, en dan erbij wat is de lol er van? je zal je raam een stukje open hebben staan oid. Maar dan nog, je moet gewoon van een ander zijn spullen afblijven!

Tirza G.

Tirza G.

23-10-2009 om 15:50

Irma2

Wat de lol er van is? Geen idee. Wat is de lol van belletje lellen? Blaaspijp-pijltjes schieten? Ik vind water op de auto spuiten nog tamelijk onschuldig. Ze staan hier ook wel met blaaspijpen met van die witte klapbessen op auto's (fietsers, scooters, brommers) te schieten. Vind ik een stuk minder leuk want daar wordt mijn auto vies van.
Als je je raam open hebt staan, is het juist dubbel leuk. Proberen door het raam te schieten, bestuurder nat. Hahahahha, dikke pret. En dan wegrennen. Tja.

Tirza

Belletje trekken!!

Tja belletje trekken,als het bij één keer bleef,maar als het vanaf kwart over 3 is tot midden in de nacht,want tegenwoordig lopen kinderen te zweren over straat met een sleutel op zak,en dan zijn ze zich aan het vervelen,en houden géén rekening met andere mensen,die b.v werken en slapen.Blijvend belletje trekken tot iemand reageert en iemand uit bed haalt die ook nog eens met machines werkt,of mensen die géén kinderen hebben.Ik vind het respectloos,en a-sociaal en niet tolereerbaar,onacceptabel.En ja ik ben ook kind geweest,wie niet,maar dat is géén excuus om iets goed te vinden wat jezelf ook niet wilt,en wat niet eigenlijk niet correct is om het wel goed te vinden als ouder zijnde.Zoook tussen auto's door met een fiets of step,continue op voordeuren,ramen slaan,ramen in voetballen,tegen rolluiken aan voetballen,en dan laf wegrennen,nee kinderen zijn braaf en lief.En als je katholiek bent opgevoed dan hoef je je dat niet te permitteren,want daan wist de hele buurt het,en de houten lepel ook.
En we gingen naar vereiningen,en leerde,en deden spelletjes thuis.
Normen en waarde is belangrijk!Mensen,buren gaan weg om de kinderen,schreeuwen,dreigen en bereigen mensen,hebben een grote mond,die niet van hun is,manipuleren,intimideren je,zodat mensen hun hoofd in het zand steken,want als puntje bij paaltje komt is het een struisvogelwijk waar ik in woon!!Mensen zijn hulpeloos,radeloos hierdoor,en zijn in staat tot alles,en dan krijg je een hekel aan kinderen en de mensen rondom je!

Heerlen!!!!!Zuid-Limburg

Mussie

Mussie

29-05-2014 om 10:32

Ik vond het altijd erg leuk

Ik vond het altijd erg leuk vroeger. En ik moet nu ook lachen als kinderen dat bij mij doen. En ik weet zeker dat mijn zoon ook van belletje lellen houdt. Hij is wel zo snugger om het me niet te vertellen maar ik vang wel eens wat op. Ik vind ook heus wel dat kinderen normen en waarden moeten leren en zich sociaal moeten leren gedragen maar dat leer je beter als je eens de grenzen opzoekt denk ik. Ik vind het echt kattenkwaad en snap dat mensen zich ergeren, maar als je met zoveel mensen dicht op elkaar woont dan erger je aan zoveel dingen.
Ik vind het verhaal van Rosalisa die zo hard viel hier boven wel sneu, maar ik heb laatst een week in het verband gezeten omdat ik m'n enkel verzwikte bij het open doen van de deur voor een man van de VVD. Die kwam vragen of ik op hem wilde stemmen. Het enige verschil met belletje lellende kinderen is dat deze man absoluut geen plezier heeft beleefd aan deze actie van hem!

+ Brunette +

+ Brunette +

30-05-2014 om 20:46

Ik keur het niet goed

Belletje trekken is leedvermaak. Portemonnee aan een draadje is dat ook maar zoals een ander ook al zegt, iemand kiest er zelf voor om af te stappen. Je valt niet actief iemand lastig. Dat fietsers soms heel boos reageren begrijp ik goed. Een voetganger die bukt, heeft weinig moeite gedaan maar afremmen, van de fiets afstappen en daarna weer op snelheid moeten komen is irritant. Zelfde geldt voor nordic walkers, die zitten net lekker in hun ritme en dan zoiets.

Bulletje Bliep

Bulletje Bliep

31-05-2014 om 19:53

je zou je eigenlijk eens af moeten vragen

Of belletje trekken net zo leuk is als om de haverklap de schoolbel af laten gaan terwijl het geen pauze of eindtijd is. Lekker iedere keer uit je concentratie gehaald worden voor niks.Wie denk dat dit ook heel erg grappig is, tja... daarvan kan ik begrijpen dat ze het grappig vindden dat hun kinderen dat doen.

Sneeuwitje

Sneeuwitje

31-05-2014 om 21:15

nog niet alles gelezen, maar...

1 keer snap ik nog wel...maar hier is het wekelijks wel raak en dan minstens 3 keer achter elkaar. Ik ben er soms echt even klaar mee. Het mooie weer helpt dan ook niet mee, want dan gebeurt het meer Ik ben echt de beroerdste niet, maar als ik op zaterdagochtend tegen elven bezoek verwacht en ik ben boven op zolder nog de was aan het doen en ik loop 2 trappen voor niks naar benee, dan ben ik echt niet blij (zeker als de deur nog op slot zit). Bij ons kunnen ze dankzij een appartementencomplex voor de deur ook nog eens lekker om het hoekje wegschuilen. Als het zo uitkomt, dan zeg ik er ook wel echt wat van, maar ja. Blijkbaar vinden ze het dan ook extra leuk of zo. Dus ik ga dit draadje misschien nog maar eens doorlezen of er leuke tips in zitten

Sneeuwitje

creabea

creabea

03-06-2014 om 10:06

meer humor!

wat nemen sommige mensen het kattekwaad serieus zeg. Zo lang er geen vernielingen bij aan te pas komen kan ik er niet echt mee zitten. Wel natuurlijk zoals met dat meisje van Stoepkrijt, bij zulke hardleerse types zou ik ook 'optreden'. (ik heb een tamelijk onzichtbaar balkon boven de voordeur, is wel een goeie om met water vanaf te gooien in voorkomend geval!) Ik denk dat het probleem oplossen met enige humor zowiezo het beste helpt!

Maar goed, misschien heb ik makkelijk praten want bij ons wordt er niet zoveel belletje getrokken. Een enkele keer maar en de kinderen vinden het erg grappig als je lachend doet alsof je achter ze aankomt.

Mijntje

Mijntje

03-06-2014 om 10:23

variant

Ik deed vroeger een variant. Ik belde aan en vroeg of ze oud papier hadden om te sparen voor een tv op school. Mensen draaiden zich dan om en gingen een doos kranten halen en intussen was ik em gesmeerd. Het leek me namelijk zo grappig dat iemand voor niets met z'n handen vol naar de voordeur liep (gekeken durfde ik niet).Dit is een fase uit mijn leven die vanzelf weer is overgegaan.

Dus om belletje trekken kan ik wel lachen, als het vaak gebeurt niet natuurlijk. Maar idd die mensen van de VVD, leger des heils of energiemaatschappij die storen mij veel meer.

mama2

mama2

03-06-2014 om 11:27

Absoluut niet

Ik vind er niets grappigs aan dus. Je kind kan nooit weten hoe de personen in het desbetreffende huis eraan toe zijn. Het zal net jij maar zijn als je je enkel gekneusd hebt, moeilijk ter been bent en dan tot de conclusie te komen dat het "een grapje" is....

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.