Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
koentje

koentje

27-09-2010 om 11:40

Ben ik dan gek? (alstublieft/dankuwel)

Zaterdag; een feestje. Man gaat met soepkommen rond, 4 verschillende kinderen die naast elkaar zitten, pakken er eentje af:zonder iets te zeggen.
Mijn zoon die naast me zit dus ook. Ik geef hem een klein tikje op de schouder en fluister'z4eg eens dank je wel'wat hij braaf doet.
Man zegt tegen mij: ze doen het geen van alle, dan hoeft hij het toch ook niet...

Ben ik nou zo'n zeur dat ik het erg vind dat ze dat geen van alle dus uit zichzelf doen?
Naar mijn idee heb ik er eindeloos op gehamerd.... Om moedeloos van te worden.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

27-09-2010 om 11:54

Stom ja

Nou, ik vind het ook erg. Als ik je man was geweest had ik trouwens gewoon een reactie gevraagd aan die kinderen. Een beeeetje respect voor de inspanningen van andere mensen mogen ze wel tonen.
Ik had hier laatst van die kinderen die niet eens groetten toen ze hier naar binnen liepen. Dat vind ik ongelooflijk, en al helemaal dat de ouders daar niets van zeggen. Ze hoeven me echt geen handje te geven, maar je kunt toch wel "hallo" zeggen? Die kinderen zitten trouwens op een school waar je de juf elke morgen een hand moet geven, dat helpt dus ook niets.

Puck

Puck

27-09-2010 om 11:55

Nee

Ik vind het heel normaal dat je dank je wel zegt als je iets krijgt. Wat andere mensen hun kinderen bijbrengen moeten ze zelf weten, maar mijn kinderen moeten dat toch ook echt wel zeggen. Dat andere kinderen het niet doen en dat jouw kind het dan ook niet hoeft te doen vind ik een onzinnig argument. Als ze allemaal in de sloot springen moet je zoontje er ook maar achteraan springen?

judiths mama

judiths mama

27-09-2010 om 12:11

Wat ik dan doe...

lekker demonstratief 'alsjeblieft' zeggen (evt. met naam erbij), en als ze niet reageren nog een keer en nog een keer. Uiteindelijk valt het kwartje dan wel.

Ben altijd wel blij als mijn kinderen spontaan dank je wel zeggen.

Manon

Manon

27-09-2010 om 12:34

Geen zeur

Ik vind dat je helemaal gelijk hebt, ook mijn kinderen "vergeten"het, dan kijk ik ze ook zo aan...... en begrijpen ze me.... Ook al zeggen de andere ouders er niks van,.....

Tirza G.

Tirza G.

27-09-2010 om 12:48

Soepkom

Met niks er in? Daar zeg ik ook geen dankjewel voor

Tirza

Hillary

Hillary

27-09-2010 om 13:10

Raar

Moest zaterdag de limonade brengen in de rust in de kleedkamers van een D voetbalteam (11 en 12 jarigen), ik deed dit zo stil mogelijk om de coach niet te storen die de tacktiek doornam en verwachte in deze situatie ook geen dankjewel. Maar zowel bij de tegenstander als bij ons eigen team fluisterden of playbackten de kinderen dankjewel bij het aanpakken van de limonade. Dus ja ik vind het wel raar dat ze niks zeiden.

mari39

mari39

27-09-2010 om 13:21

Ach

je hebt natuurlijk wel gelijk, kinderen moeten leren om dank je wel te zeggen, zeker als ze iets van anderen krijgen. Maar mijn eigen kinderen hoeven niet voor alles wat ik ze serveer tegen mij dank je wel te zeggen. En andere kinderen, ik zeg als eerste alsjeblieft, meestal krijg ik dan wel een reactie terug. Maar het zijn natuurlijk wel nog maar kinderen, en ze vergeten het gewoon, ze bedoelen het volgens mij niet zo onbeleefd. Ze zijn gewoon met hele andere dingen bezig.

Maar hoe leer je het je kinderen aan?

Ik heb volgens mij al twee miljoen keer tegen ze gezegd: "En wat zeg je dan?". Maar nog steeds komt het heel vaak voor dat ze niet spontaan bedanken.

amk

amk

27-09-2010 om 14:16

Even illegaal

vorige week het kinderfeestje van dochterlief. 2 4 (bijna 5 jarigen) en 2 5 jarigen aan tafel. Ze mochten zonder mij lunchen. Het ging heel beschaafd. Met het gebruik van alsjeblieft en dank je wel. Ik was positief verrast. Tot ik de kamer in kwam en er 2 aantrof met het doosje hagelslag aan hun mond en 2 met hun tong in een kuipje jam.
Ik was allang blij dat de melk niet over tafel was gegaan.

mari39

mari39

27-09-2010 om 14:31

Aanleren

is volgens mij door zelf het goede voorbeeld te geven en door uit te leggen dat het heel netjes is om dank je wel te zeggen,door het van te voren nog even te zeggen (zeg je straks wel....). Ik denk dat als de kinderen ouder zijn, dat het dan wel min of meer vanzelf gaat. Het kinderbrein zit gewoon niet zo in elkaar. En soms ben je aangenaam verrast, zoals bij AMK.

Starry Night

Starry Night

27-09-2010 om 16:02

Wat wel eens mist

Bij mensen die 'dankjewel' hoog in het vaandel hebben staan (waaronder ikzelf), is een voorafgaand 'alsjeblieft'. Ik werd daar ooit door mijn eigen kind op gewezen, toen hij op mijn vermaning zonder enige bijbedoeling antwoordde: "Ja, sorry, ik vergat het omdat jij geen alsjeblieft zei." Eh, hij had wel gelijk.
Op 'alsjeblieft' komt brijwel automatisch altijd 'denkjewel' is mijn ervaring. Ook bij andermans kinderen

Starry Night

Starry Night

27-09-2010 om 16:04

Met excuses...

... voor de slordige typfouten...

Nasha 1st

Nasha 1st

27-09-2010 om 22:16

Afgelopen weekend

een verjaardag. Ik ging even met Nashadochter alleen...Ik schudde keurig handjes en dochter liep achter me, dus ik zei, wel even een handje geven....dochter, nieuwsgierig als altijd, waarom eigenlijk.....nou, omdat dat zo hoort!

Daarna volgde nog meer visite, ook met kinderen en hoewel de volwassenen allemaal een handje kwamen geven, liepen de kinderen gezellig mee, gaven geen hand en werden er ook niet op gewezen....het is een kwestie van aanleren....

Handjes schudden

Mijn zoon heeft hier een ontzettende hekel aan. Niet zo zeer het geven van een hand, maar tegenwoordig lebbert iedereen elkaar af. Dus hij probeert er onder uit te komen omdat hij geen zin heeft om gekust te worden...Gaat wel weer over als hij ouder is denk ik dan. Hij moet wel de jarige feliciteren en netjes goedendag zeggen. Handjes schudden is niet verplicht.
Hij vond het als klein kind al vreselijk als de kamer vol zat en hij ging naar bed. Hèlp, alle tantes willen een kus! Ik vond een algemeen "welterusten" ook prima.
Dank je wel zegt hij wel als hij iets krijgt en dat is nog vanzelfsprekender als de gever alsjeblieft zegt.

Starry Night

Starry Night

28-09-2010 om 14:20

Hand geven?

Natúúrlijk verplicht. Dat is basisbeleefdheid. Maar zoenen inderdaad niet, daar heb ik zelf trouwens ook een hekel aan.

Xzieut

Ik zie het meer als iets dat heel lang duurt voor het zodanig geleerd is dat het adequaat toegepast wordt in de praktijk. Mijn kinderen kunnen het voor hun leefdtijd(sgroep) vrij aardig maar dat lukte volgens omdat ik iets heb van, als je 18 bent kan jij goed bedanken. De pressie is er daarmee af.. Bedanken/aub heeft ook iets 'spontaans' en vrijwilligs en zo blijven we in die sfeer. Als ik denk in de trant van, en ze kunnen het nog niet en dadelijk leren ze het nooit en ze moeten voor ze 7 zijn ... anders zijn ze niet netjes.. Dan word ik ook gespannen en mijn kinderen ook. De regels wanneer je bedankt, het sociale verkeer, is complex.. ik leer daarin ook elke dag. En bedanken heeft met die ingewikkelde context te maken.. En soms vergeten ze ook wel eens wat.

Mathilde

Mathilde

29-09-2010 om 17:07

Twee woorden

Vinden jullie dan ook dat kinderen met 'twee woorden' moeten spreken? Dus niet alleen bedanken, maar ook mevrouw/mamma of iets dergelijks erachter aan? Eerlijk gezegd hoor ik dat graag, en ik doe het zelf ook bij mijn kinderen (alsjeblieft Pietje, alsjeblieft Marietje). Maar ja, mijn man vindt mij altijd belachelijk beleefd, daar zal het wel aan liggen .

Maxime.M

Maxime.M

30-09-2010 om 09:35

Naam noemen

oh jee, dat vind ik al helemaal vervelend, als iemand de hele tijd mijn naam zegt. Alsjeblieft Maxime, Dankjewel Maxime... nee liever niet zeg! Ik doe dat dus ook niet bij mijn kinderen.

Starry Night

Starry Night

30-09-2010 om 10:34

Neu

Vind ik ook niet belangrijk. Dat klinkt zo onnatuurlijk. Wat mij betreft is gewoon dank u wel voldoende.

Starry Night

Starry Night

30-09-2010 om 10:38

Judith

Ik verwachte niet van hen dat ze op hun vierde volleerd waren. Maar het 'wat zeggen we dan' heeft wel altijd op mijn lippen bestorven gelegen. Wanneer ze het dan daadwerkelijk oppikken en uit zichzelf gaan doen, dat merk je vanzelf wel. Maar je kunt niet van iemand van 18 verwachten dat hij uit zichzelf ineens snapt dat 'dank je wel' gewenst is, als ze het daarvoor nooit aangereikt hebben gekregen. Het moet wel degelijk een automatisme worden van mij, of ze het menen of niet vind ik irrelevant.

Dank je wel

dankje wel zeggen is en natuurlijk iets.
mijn jongste van2 zeg altijd dankje wel als hij iets krijgt, doet hij dat niet mag hij het weer terug geven...

dus als je iets krijt is t gewoon normaal dat je dankje wel zegt

Eddie Philips

Eddie Philips

01-10-2010 om 19:51

Gewoonte

Als ik ergens met een van mijn kinderen ben en ze krijgen iets, dan zeg ik nog steeds iets van zeg je even bedankt. Wat ze dan ook braaf doen. De oudste is bijna 21

Dit draadje doet me denken aan onze eerste tijd in Schotland. Ik stond met de kinderen bij de bakker en deed mijn bestelling. Ik was blij dat ik het zonder alteveel gestotter had gezegd, toen ik naast me een fluisterstemmetje hoor "Mam, je moet nog "please" zeggen"

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.