Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Wiz-zy

Wiz-zy

30-08-2012 om 16:10

Ben ik nou zo harteloos (fietsen in de regen)


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jillian

Jillian

01-09-2012 om 00:23

Brengen

Ik wil ze best brengen als het regent. Ik heb dan ook een auto. Als ik geen auto had maar alleen een fiets voor de deur dan zou ik niet mee gaan fietsen. Beide natregenen is niet echt handig. Echter ik heb nu eenmaal de auto dus ik vind even halen/brengen geen probleem.

Naar school gaat zoon vaak met de fiets maar bij regen/kou neemt hij de bus. Ik vind het prima. Hij hoeft van mij echt niet perse met de fiets.

De basisschool is vlakbij dus we lopen altijd; ook bij regen. In de regen lopen vind ik echter heel wat anders dan fietsen. Het is sowieso maar een heel klein stukje.

Naar sportclubjes wil ik best even brengen als het regent. Kleine moeite, groot plezier. Ik zie het nut van natregenen niet echt in.

Auto

Ja hier staat een auto voor de deur. Daar kan ik zo instappen. Maar ik doe het niet. We fietsen gewoon door de regen. Omdat ik ook jongere kinderen heb breng en haal ik nog elke dag, en dus fiets ikzelf gewoon lekker mee door de regen. Het is 2,2km naar school en ook zoiets naar de winkels. En 2,5km naar de sportclub. Met de auto doe ik alleen met echt noodweer, laat dat 2x per jaar zijn ofzo. En naar sport al helemaal nooit, want daar worden ze nog veel natter en viezer van (rugby), dus dat buitje op de fiets kan dan ook geen kwaad.
Ik zie niet in wat er erg is aan natregenen. Het is iets wat er nou eenmaal bij hoort hier in Nederland.

DD

DD

01-09-2012 om 07:27

Fiets

Ik train 4x in de week op 4km afstand en ga altijd fietsen. Met de auto zou ik er minstens net zo lang over doen, want dan is veel en veel drukker op de weg. Bovendien hou ik wel van beweging en heb ik een regenpak (25 jaar geleden bij scapino gekocht, dus goedkoop, en lekt nog steeds niet door hoor).

Mijn kinderen kunnen in de fietskar. Zodra ze zelf lange stukken kunnen fietsen krijgen ze gewoon een regenpak. Dat zal toch moeten; de auto is overdag meestal niet beschikbaar. Als ze nu naar school moeten als het regent is het of fietskar, of lopen met paraplu en laarzen.

Als ze zo oud zijn dat ze normaal zelf gaan en ik thuis blijf, dan zou ik ze bij regen niet gaan brengen, denk ik. Alleen bij onweer.

"natregenen"

Ik regen niet nat als ik de goede kleding aan heb.

Urenlang.. mavyan?

Nou, ik regen best wel eens nat en dan kom ik thuis en denk ik ach, ik trek straks wel wat droogs aan. En dan ga ik wat doen en vergeet het en dan ben je toch zeker binnen een uurtje wel weer helemaal droog hoor. Zelfs flink doorweekt, drogen kleren aan je lijf heel gauw op, is mijn ervaring. Dus om het nou over urenlang rondlopen in natte kleren te hebben, dat is echt flauwekul.
Bovendien, het is hier al meer gezegd, met de juiste regenkleding hoef je helemaal zo nat niet te worden. En hoe vaak is het trouwens dat het echt stortregent als je weg moet? Ik fiets zeker 6 dagen per week, en sommige dagen wel 3 of 4x heen en weer, en de keren dat het echt hard regent, dat is dus echt niet erg vaak.
Kinderen zijn nooit ergens te laat, en ik haal ze ook nooit te laat op. Bij erg slecht weer gaan we wel eens wat eerder van huis, om een volgende bui voor te zijn, Dat kan ook nog namelijk.

Merel

Merel

01-09-2012 om 12:52

Stortregenen

Als het écht stortregent wil ik wel even brengen, maar dat is vaak gedoe met ophalen. Want dan ben ik meestal weg naar het werk. Busverbinding is heel slecht, dus eigenlijk is fietsen gewoon het handigste.

Mijn ervaring p

Bij mij wel, dus. Echt waar. Ik heb het afgelopen vrijdag nog getest

Hilarisch!

Een kind van 11 dat, als het regent, bij moeder achter op de fiets weg wordt gebracht zodat het later door vader met de auto kan worden opgehaald.... Moeder moet die terugweg toch ook nog doen? Dan wordt ze toch dubbelnat? Waarom kan moeder dat wel handelen en kind van 11 niet? Dat is in mijn optiek nogal de omgekeerde wereld! Dat wordt nog wat als dit kind volwassen is en zichzelf de deur uit moet gaan schoppen als het regent.

Gr. Poezie.

Mea Proefrok

Mea Proefrok

01-09-2012 om 21:23

Geen tijd om alles te lezen, maar mavyan en temet

De oplossing is simpel. 1. Regenpak - kan best als het echt hard regent. Ik zag vrijdag heel veel leerlingen in regenpak fietsen. 2. Omkleden op school en natte kleren in een plastic zakkie in je fietstas of kluis, is toch niks op tegen? 3. Je gymkleren aan doen. Die oplossing vonden een paar van mijn leerlingen die vrijdag natter dan een verdronken kat aankwamen. En ja, sommigen fietsen vijftien kilometer door dat weer. Respect, hoor. Ik zou trouwens als het echt zo stortregent als vrijdagochtend, zodat je geen hand voor ogen ziet, mijn kind wel geld geven voor de bus. Maar een doorsnee Hollands buitje moet kunnen.
Temet, volgens mij hadden wij dezelfde moeder.

amk

amk

01-09-2012 om 21:24

Op de fiets

we fietsen altijd, regen of geen regen. Juist als het regent is de school onbereikbaar per auto, dan moet je als nog een kwartier eerder weg omdat er een file in de toeleidende straten staat. Ik kijk wel lekker uit.
Regenpak aan als je droog bent idd en dan gewoon gaan.
Hier ook geen overkapping bij de school, ze zetten de deur gewoon iets eerder open.

En ik heb altijd een auto tot mijn beschikking, maar ik vind het zo milieu onvriendelijk om voor dat kleine stukje het bakbeest te starten. Ook de boodschappen doen we gewoon in regenpak indien nodig, want ook daar neem ik niet de auto voor, de auto is voor stukken groter dan 10 km enkele reis (als ik alleen ben, met dochter (7) ligt de grens op 5 afhankelijk van de beschikbare tijd) of voor als ik iets moet vervoeren dat niet op mijn fiets kan of niet bezorgd kan worden.

Het is meestal gewoon erg gezellig op de fiets, we zingen allemaal liedjes met regen er in of bedenken die zelf.

Thursday Next

Thursday Next

01-09-2012 om 22:58

Jee mavyan,

meen je dat nou echt, dat het zo vreemd is dat kinderen nat moeten regenen terwijl er een auto of ov beschikbaar is? Dat vind ik dan weer vreemd.
Ik train mijn kinderen niet voor het Spartaanse leger maar wil wel graag dat ze leren dat regen er nu eenmaal bij hoort, dat ze daar gewoon doorheen kunnen fietsen en dat er manieren zijn om nauwelijks nat te worden (regenpak) of snel weer droog (handdoek en droge kleren). Comfort gunnen vind ik wat anders dan maar steeds de milieuvervuilende geldverslindende auto te pakken bij een spatje regen.
Oh en trouwens, buienradar heb ik gewoon op mijn telefoon en kan ik in een paar tellen raadplegen indien gewenst. Want ja, ik gun mezelf het comfort van een iphone die ik van mijn werk heb gekregen.

Ahum zeg

ik vind dit echt een beetje heel erg bizar overdreven verpesten.

het gaat om 4 kilometer, 4 kilometer slechts !!

Ik fiets regelmatig 10 km voor de lol en het is echt niet zo erg om een keertje zeiknat thuis te komen. Kijk als het op de heenweg is dan neem je een regenpak mee, dat deden wij vroeger ook, dan had je zo'n broek en een jas en die ging dan uit in het fietsenhok net als andere kinderen dat hadden.

Joh ik had een school heel dichtbij maar ik ging regelmatig echt heel veel langere stukken fietsen en vriendinnen die woonde dan buiten de stad en moesten elke dag (!) 8 km heen en weer 8 km terug, alleen als het ijzelde of er heel veel sneeuw lag werd er met een auto gereden.

ik vind het absurd. een kind van 11 achterop je fiets, dat het kind uberhaupt zo gezien wil worden.

Nou het is duidelijk ik snap er niets van.

mijn fietst regelmatig hele lange stukken op zijn racefiets (op een dag 160 km is geen uitzondering), dochter van 9 is laatst een keer meegeweest en heeft op haar 22 inch fietsje zonder versnellingen heel tevreden en vrolijk 35 km gereden.

Echt ik loop regelmatig 4 km of meer, gewoon lekker een flink stuk wandelen of fietsen.

Haha mayvan

Ik kijk eigenlijk nooit op buienradar, en de computer gaat hier voor t ontbijt ook niet aan.Maar je kunt ook nog naar buiten kijken he!
Waarom maak je je zo druk eigenlijk?

Comfort

En ik gun mijn kinderen van harte het 'comfort' om zich niet uit het veld te laten slaan door een buitje regen. Daar zullen ze de rest van hun leven meer plezier van hebben dan van het idee dat je bij ieder spatje in een auto moet stappen om nog de deur uit te kunnen.
En nogmaals: ik pak die auto zelf dus ook nooit. Ik doe de boodschappen gewoon ook in de stromende regen met de fiets. De auto wordt alleen gebruikt voor lange afstanden die niet met ov of fiets te doen zijn, of voor noodgevallen (bv bezoek aan huisartsenpost e.d.).
Rond school zou het trouwens een stuk prettiger zijn als wat meer mensen die auto eens lieten staan...

Zeer bijzonder

In het verhaal van Mayvan valt me vooral op hoe spartaans de school van de kinderen is. Hier ervaring met ondertussen 5 verschillende scholen in combi met kinderen die afstanden fietsen (altijd meer dan 4 km) en géén van die 5 scholen laten fietsende natte kinderen buiten staan in de stromende regen en doen geen van allen moeilijk als van ver fietsende kinderen 5 minuten later komen omdat ze ergens schuilen voor stortbuien....
Jaha, volgens de schoolregels, als je die tot op de letter volgt. Maar in praktijk blijkt toch dat ze uitzonderingen maken voor kinderen die op de fiets komen, ze krijgen een mopperpraatje dat ze de volgende keer toch écht eerder weg moeten gaan en dat concierges toch ook vooral mensen zijn die ze binnen halen en hun natte spijkerbroeken in de droogtrommel stoppen terwijl ze hun (droge) gymkleren aantrekken en de door auto-gebrachte kinderen onder een afdakje buiten schuilen.
En als je niet eens weet dat je buienradar zo op mobieltjes kan raadplegen (zelfs 13jarigen weten dat) dan lijkt het een beetje of je niet écht spreekt uit ervaring met fietsende pubers maar 'denkt' dat het zo gaat misschien omdat je pubers je dat wijsmaken?
groeten albana

Pan

Pan

02-09-2012 om 12:01

Pamperen

Zo zie ja maar weer wat een verschil in opvoeding gegeven wordt. Ik zit echt te glimlachen om de uitdrukking Spartaanse opvoeding, als door de regen fietsen al Spartaans is dan wordt het leven toch een beetje afzien voor zo'n beginnende puber.

Echt, mijn kinderen talen er nog niet na dat ik de auto pak om ze weg te brengen. Ik denk dat zij niet beter weten dan dat het heel normaal is dat je door een regenbui fietst. Misschien zijn er uitzonderingen daargelaten, ik heb de stortregen niet meegekregen waar over gepraat wordt. Ik heb nog steeds in mijn hoofd dat M Lavell het een hele tijd geleden had over het verschil van kinderen. Haar dochter is/was ook een stoere meid en had het dan over "de tasjes", het soort meiden dat altijd maar weggebracht werd. Vond het wel grappig. Ik denk dat ik thuis ook een *Niet tasjes kind heb* , terwijl toch echt meisje.

Hoe ging dat vroeger bij de mensen die nu zo gebrand zijn op kinderen steeds wegbrengen. Werden jullie destijds ook altijd door ouders gepamperd of was dat nog een andere tijd, met andere normen?

Niet zo overdrijven

"Hoe ging dat vroeger bij de mensen die nu zo gebrand zijn op kinderen steeds wegbrengen." Beetje overdreven hoor, er zijn ouders die hun kind wel met de auto naar school of sport willen brengen als het hard regent en ze hebben daar de tijd en de auto voor. Dat is toch wat anders dan daar op gebrand zijn.
Ik zie het probleem niet zo. Laat iedereen lekker zelf weten wat hij of zij doet.
Wij hadden vroeger geen auto dus ik ging door wind en weer op de fiets naar wat dan ook. Nu neem ik al het ov naar mijn werk op dagen dat het mogelijk in de middag kan gaan regenen. Als er een alternatief is voor fietsen in de regen dan neem ik die.
Mijn kinderen zijn nooit met de auto naar school gebracht, wel naar sport. Ik heb een dochter die altijd fietst en een dochter die als het kan het ov neemt. Zelfde gezin, andere kinderen.

yentle

yentle

02-09-2012 om 12:34

Met stijgende verbazing lees ik deze draad..

Mijn oudste is vorig jaar gestart op de middelbare en moet elke schooldag 8 kilometer heen fietsen (en weer terug, dus 16 kilometer kans op een nat pak). Met die afstand had ik in het begin meer moeite vanwege mogelijke kans op ongelukken dan dat ik ooit gedacht heb 'ah gossie een nat pak'! Mede waarschijnlijk door onze houding hierin, is ze altijd zonder problemen op de fiets naar school gegaan (alleen bij weeralarm regelen we met wat ouders in het dorp een carpoule).Zelfs een keer met onverwachts veel sneeuw wilde ik haar opbellen; meis blijf op school; ik regel wat en toen ze opnam zei ze vrolijk; oh mam ik sta net bij de voordeur, want ik was een uur eerder vrij en ben vooral gaan lopen
Ik denk dat er niks mee is om de kids ook daarin zelfstandigheid bij de brengen (levert bovendien af en toe een lesje op in het probleemoplossend vermogen....)
Maar goed dit is mijn bescheiden mening.
Groet, Yentle

mix

mix

02-09-2012 om 12:35

Ah ja

hier ook een glimlach om woorden als spartaans, pamperen en om de wijzende vingers van triomfantelijke ouders die weer eens prikkend in de richting van de ander wijzen, om de boeiende ervaringen van mensen die anderen menen te moeten wijzen op het hebben van geen ervaring ,want nee ZIJ hebben pas ervaring en vroeger deden we het zo en het milieu en oh die andere ouders moeten maar eens. We vinden alles wat we zelf doen gerechtvaardigd, onze redenen zijn legaal, maar oei al die andere slechte mensen met hun verwende kindjes.

Tja, wat leert je kind nu helemaal van kletsnat regenen door een regenbui?
Dat ie nat wordt.

Fijn dat je dat dan keer op keer mag leren terwijl je het al weet.

hier moesten de kinderen jaren terug twee keer 16 km fietsen. Buienradar of niet, die bui kwam je toch wel tegen. In de natste/koudste maanden dus een buskaart/treinkaart. Op school geen luxe van een droger en als die er wel was was je vast niet gelijk aan de beurt (school van rond de 1600 leerlingen). Omdat bijna alle leerlingen van buiten de stad kwamen was er begrip voor vertraging.

Buienradar op je mobiel? Moet je wel beschikking hebben over internet op je telefoon hoor en dat heeft echt niet iedere puber.

mix

mix

02-09-2012 om 12:37

Hmmm

mijn komma's in de eerste alinea hadden voor het makkelijk lezen beter uit punten bestaan.

Mix

"Tja, wat leert je kind nu helemaal van kletsnat regenen door een regenbui?"
Eh, niet zeuren om het minste of geringste "probleempje" wat zich aandient bijvoorbeeld, en zelf zoeken naar een oplossing in plaats van alles uit je handen te laten vallen en "help" naar je ouders te roepen.

Gr. Poezie.

mix

mix

02-09-2012 om 13:36

Tja

mogelijkheden genoeg om dat te leren en is het zo erg om eens zoiets voor je kind te doen?

tonny

tonny

02-09-2012 om 15:10

Hoe vaak regent het nou eigenlijk?

wees eens eerlijk, dat valt toch best mee. Het regent lang niet elke dag en vaak zijn het buien. Waarbij buienradar weleens tekort schiet, want ze zijn soms zeer plaatselijk en kort. Gewoon naar de lucht en de windrichting leren kijken is op korte termijn best handigste.

Wat mobieltjes zonder internet betreft - drie van mijn vier kinderen én ik hebben zo'n exemplaar. Thuis volop internet, maar altijd en overal alles willen opzoeken is ook maar een alledaagse verslaving Ik merk het al sinds er een iPad in huis is. Gelukkig heb ik die niet 24/7 ter beschikking, haha.

tonny

tonny

02-09-2012 om 16:31

Motregen, inderdaad

die pakt niet zo best op buienradar en je kunt er als je ver moet of lang buiten bent flink nat van worden.

7% van de tijd, dat meende ik me al te herinneren. Daar kunnen we voor het school/thuisverkeer nog wat van aftrekken, want in het weekend is er geen school.

Gewoon wifi

Hier kijken ze gewoon via wifi hoor. Kost niks (ja de telefoon an sich), is gratis én thuis én op school. En kinderen kunnen thuis heel goed uitrekenen hoe laat ze moeten vertrekken of ergens schuilen. Daar hebben ze niet eens een rekenmachine voor nodig.
T is maar hoe duur je het wil maken. Je wilt beweren dat jullie alleen een p.c. met kabel hebben? En 1 verbinding? En op school ook? Alleen vaste p.c.'s...wauw.
groeten albana

En hoe vaak regent het?

Inderdaad Tonny, ze komen héél veel vaker droog aan dan nat
groeten albana

mix

mix

02-09-2012 om 18:48

Nouja albana

"Je wilt beweren dat jullie alleen een p.c. met kabel hebben? En 1 verbinding? En op school ook? Alleen vaste p.c.'s...wauw. "

niet eens beweren, het is zo, ik heb geen internet op mijn telefoon, een abootje van 5 euro om te bellen/smssen en ik maak het niet eens op. Internet hadden mijn kinderen ook niet toen ze 8 en 10 jaar geleden het VO betraden. Het leven kan zo verrássend anders zijn soms

Fiorucci

Fiorucci

02-09-2012 om 20:48

Albana

Ja,op school alleen vaste pc's,inderdaad. En zeker geen gratis wifi. Tot een paar mnd. geleden had ik een nokia uit de pruikentijd zonder internet. Mijn dochter heeft een bb,waarop ze alleen thuis kan internetten via wifi. En bij de mac ofzo. Dat geldt ook voor beide zoons. Zelfs de oudste van 20 wil helemaal geen internetabbo op zijn telefoon.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

02-09-2012 om 22:52

Ik vind het knap hoor

Om de auto te laten staan en toch de fiets te nemen als het regent.
Mij niet gezien, dus. En ik ben dan weer zo dat ik dat mijn kinderen ook niet gun. Dus als het echt regent breng ik oudste weg en komt ie met de bus naar huis. Afgelopen jaar 2x gebeurt geloof ik.

In geval van DS zou ik twijfelen. Zelf wegbrengen en laten ophalen is wel iets voor te zeggen, maar investeren in een fietsdrager zou wat mij betreft ook een optie zijn.

Ik ben in ieder geval vroeger vaak nat geregend en ik heb veel moeten oefenen voordat ik mijn rijbewijs had. Ik heb daar inderdaad niet echt iets van geleerd. Behalve dan dat ik heeel blij moet zijn met mijn rijbewijs en eigen autootje....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.