Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
frederique de leeuw

frederique de leeuw

14-02-2011 om 22:32

Bij de groep horen

Onze dochter is 11 en is vorig jaar op school gekomen. Het lukt haar nog niet zo goed om zich aan te passen. Met sommige kinderen kan ze het goed vinden maar ze voelt zich ook vaak buiten gesloten. Zeker nu ze een tijdje ziek is geweest lijkt het alsof de kinderen geen contact met haar zoeken. Dat is haar beleving. Het ging een tijd goed, maar ze is nogal verlegen. Natuurlijk bespreken we dit soms met juf, bespreken we regelmatig met haar met wie ze gespeeld heeft, stimuleren we dat ze met andere kinderen om gaat. We stimuleren haar om eens een meisje uit te nodigen, zorgen dat ze kleding aan heeft waardoor ze niet uit de toon valt. En toch blijft het soms lastig. Kortom: wie heeft er tips en wie herkent dit?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
+ Brunette +

+ Brunette +

15-02-2011 om 12:16

Nieuwe ronde, nieuwe kansen

Vanwege de leeftijd neem ik aan dat je dochter nog op de basisschool zit? Het verbaast me niets dat een nieuwkomer moeite kan hebben met het vinden van een plaatsje in de groep, hoewel sommige nieuwelingen juist als interessant worden gezien en iedereen om hen heen klit. Ook al blijft het dit schooljaar sociaal gezien aanmodderen, bedenk dan dat ze als ze naar de middelbare school gaat weer met een schone lei kan beginnen.

Ik herken het in zoverre in de zin dat ik mijn hele middelbare schooltijd buitengesloten ben geweest. Pas daarna kwam het goed. Hoe stimuleer je trouwens om eens een meisje uit te nodigen? Zit daar niet te veel achteraan, straal alleen uit dat iedereen altijd welkom is. Kleding die niet uit de toon valt is heel subtiel, ik hoop dat je je laat leiden door je kind en niet je eigen ideeën opdringt, misschien zit je er wel net naast, het komt allemaal zo nauw op die leeftijd. Bakken geld uitgeven aan merkkleding is ook weer niet de bedoeling maar als ze iets duurs mag, laat haar dan zelf kiezen. Mijn moeder had er een patent op me over te halen iets te kiezen dat ik eigenlijk niet wilde.

Chippie

Chippie

15-02-2011 om 12:40

Organiseer een stoer feest

Organiseer een stoer feest. Discofeest of een slaapfeest of weet ik veel. Niet te overdreven maar wel een stoer thema. Niet de hele klas want dan kliekt iedereen bij elkaar.

frederique

frederique

15-02-2011 om 16:38

Bij de groep horen

Gelukkig komt de middelbare school er aan inderdaad. Het duurt nog ruim een jaar maar het is te overzien. Mijn ervaring is dat je dan inderdaad heel veel nieuwe kinderen kan leren kennen. En nieuwe vriendinnen maken. Dochter is ook wel een dromer hoor, ze zou wel wat meer aanwezig kunnen zijn. Maar hoe krijg je een kind alerter? Vitamines, op tijd naar bed doen we al. Of ze echt buitengesloten wordt is me niet helemaal duidelijk. Ze voelt zich in elk geval buitengesloten.

Lou

Lou

16-02-2011 om 16:15

Juf kan wel wat doen

Goed dat je het met de juf bespreekt. Wat komt er uit die gesprekken? Ik heb ervaring met mijn dochter van 9, die zich nogal eens buitengesloten voelde zonder dat daar een reden voor was (moet je ook serieus nemen natuurlijk), maar dit jaar werd ze echt buitengesloten en zelfs gepest. De leerkracht zou hier goed op moeten letten want het kan van kwaad tot erger gaan. Maken de kinderen bijvoorbeeld vaak zelf groepjes? Kijk of dochter vaak als laatste wordt gekozen en zo ja, laat juf eens wat vaker de groepjes samenstellen in plaats van het aan de kinderen over te laten. Staat ze vaak alleen in de pauze? Juf kan een spel beginnen "voor alle meisjes van groep 8" of zo, dan speelt iedereen mee en heeft niemand in de gaten dat juf dat doet voor jouw dochter. Wordt er geroddeld of actief buitengesloten? Tijd voor een lesje sociale omgangsvormen, met een lik-op-stukbeleid erachteraan van de juf, want kinderen geven dan vaak sociaal wenselijke antwoorden die ze vervolgens niet in de praktijk brengen, daar kan juf dan direct iets van zeggen. Er zijn vast meer (subtiele of minder subtiele) dingen waarbij juf duidelijk maakt dat ze je dochter ziet en steunt.

Mijn dochter was aan het begin van het schooljaar trouwens ook ongeveer anderhalve week uit de running, niet zo heel lang dus maar misschien heeft dat wel meegespeeld: juist in die tijd werden de kliekjes gevormd. Ze kwam niet op een nieuwe school, wel in een heel nieuwe klas.

frederique de leeuw

frederique de leeuw

23-02-2011 om 15:03

De groepjes

Het ging een hele tijd goed. We hadden het meedoen met de groep besproken met juf. En elke dag werd thuis even besproken met wie ze gespeeld had. En daar was juf weer blij mee, want ze merkte dat we er zelf ook iets aan deden. Onze dochter kan namelijk nogal afwezig zijn. Dochter voelt zich erg buiten gesloten, maar de vraag is natuurlijk of dat zo is. Gevoelige kinderen kunnen natuurlijk ook elk signaal oppakken. Er werden juist spelen met de hele klas gedaan en ze voelde zich er wat meer bij gaan horen. Daarom is die omwenteling zo vreemd. Het is nu gelukkig even vakantie, we pakken het snel daarna weer op. En er mochten inderdaad kinderen gekozen worden bij een activiteit. Niet door juf trouwens. Maar dat is toch al sinds de jaren 70 uitgebannen? Zo worden juist de sociale verhoudingen benadrukt in de klas. De vraag is natuurlijk wat een kind zelf kan doen om er meer bij te horen, samen met juf een plan maken bijvoorbeeld.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.