Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Vera*

Vera*

18-02-2009 om 12:24

Bij vriend in de klas?

Zoon heeft twee echte vrienden. Met één ervan gaat hij naar de zelfde school en richting. Nu heeft vriend gezegd dat hij niet met zoon in de klas wil zodat hij een nieuwe start kan maken???????
Ik zelf had gedacht dat het juist fijn is om met zijn tweeen samen te beginnen in een klas waarbij je verder niemand kent, daarbij wel de kanttekening dat het niet meer zulke dikke vrienden hoeven te zijn na verloop van tijd.
Wat moet ik van die vriend denken?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Tja

ik zou denken dat je zoon en vriend toch niet zo'n hele goede vrienden (meer) zijn als je zoon (en jij) denken.
Of, misschien is vriend na al die jaren wat op je kind 'uitgekeken'? Of misschien voelt ander kind zich wat belemmert door je zoon?

Ik vind dat vriend wel het recht heeft om in een nieuwe school, een nieuwe start te maken; hoe jammer ook voor je zoon.

Als je zoon hier zwaar aan tilt, zou ik hem proberen warm te maken voor 'nieuwe school, nieuwe vrienden'.

En het is toch zo dat die vriendschappen vaker verwateren (niet dat je zoon iets aan die boodschap zal hebben).

Jade

Jade

18-02-2009 om 18:44

Eens met cobi.

Ik vind dit ook een zin die meer door een volwassene is ingefluisterd dan dat het van het kind zelf uitkomt.

Wat ik hier merk is dat men graag bij beste vrienden/vriendinnen in de klas komt, zodat ze steun aan elkaar hebben.

Mijn zoon is met een vriend in 1 klas gekomen, ze trekken met elkaar op op school en fietsen samen naar en van school. Er zijn nieuwe vrienden bij gekomen, zodat ze een leuke ploeg hebben

Het wordt anders als ze zo nauw samen zijn op school dat er geen ruimte is voor nieuwe vriendschappen, maar dat is koffiedik kijken natuurlijk

Vera*

Vera*

18-02-2009 om 19:45

Reactie

Ik heb het idee dat de vriendschap steeds hechter wordt. Ze doen steeds meer samen/spreken samen steeds meer af.
Dat ze allebei een eigen vriendenkring moeten (kunnen) krijgen ben ik het eens maar vriend is helemaal niet sportief en zoon wel en heeft ook zijn vrienden van twee sporten.
De manier waarop het gezegd is (volgens zoon dan) vind ik raar. Juist als je als enigste twee van de basisschool naar die middelbare school gaat lijkt me het fijn om samen in een klas te starten. Juist om in het begin wat aan elkaar te hebben. En dan verwacht/verlang ik echt niet dat ze dikke vrienden zullen blijven.

*piep*

*piep*

18-02-2009 om 22:02

Hmmmm....

even anoniem, voor de herkenbaarheid (zie ander draadje)

Mijn oudste zit in groep 8, heeft al jaren een 'hartsvriend' maar heeft me laatst wel opgebiecht het niet erg te vinden als die volgend jaar naar een andere school gaat als hijzelf. Hoewel de heren samen de grootste lol kunnen hebben, zijn ze in wezen erg verschillend. Vriendje is nogal assertief, competetief, stoer, en haantje de voorste, terwijl die van mij veel rustiger is, op de achtergrond, en absoluut geen type die overal bovenuit schreeuwt. Ik geloof werkelijk dat hij er een beetje bang voor is om door vriendje overvleugeld te worden, en het helemaal niet erg zou vinden om op eigen houtje een plekje te vinden in een nieuwe klas ipv als een soort secondant van het erg aanwezige vriendje. Hoe leuk ze het verder met zijn 2-en vaak hebben. En eerlijk gezegd kan ik me daar wel iets bij voorstellen. Wat niet wegneemt dat dat nou niet iets ie dat leuk is om hardop tegen iemand te roepen...

*piep*

PS..in hoeverre heb je er als kind/ouder trouwens iets over te zeggen bij welke kinderen je kind wel of niet in de brugklas komt??? Geen idee!

Polo

Polo

19-02-2009 om 22:20

Mijn zoon ook

De vraag bij wie je in de brugklas komt was vorig jaar bij mijn zoon in groep 8 heel actueel, er werd onderling ook veel over gepraat. De optie 'een nieuwe start maken' was duidelijk ook besproken in de klas. En hoewel zoonlief met een stuk of acht kinderen naar dezelfde school ging, voelde hij veel voor die nieuwe start zónder oude klasgenoten. Dat heeft hij ook aangegeven op het formulier van de nieuwe school. Wel wilde hij graag bij een sportvriendje in de klas.
De school heeft die wensen gehonoreerd, op één ding na: één oudklasgenoot zit wel bij hem in de klas. Ze waren ooit dikke vrienden, maar na een akkefietje waarbij mijn zoon het gevoel had dat vriendje hem in de steek liet is dat wat hem betreft erg bekoeld. Gelukkig zitten ze nu, anders dan op de basisschool, in een klas met zo veel jongens dat ze niet per se op elkaar aangewezen zijn en maken ze ook allebei apart nieuwe vrienden. Zitten ook in een ander sociaal groepje. Gaan nog wel met elkaar om, maar oppervlakkiger. En dat is prima voor beide partijen.

Ik zou er niet te snel de ouders op aankijken, of het kind. Grote kans dat het uit de klas of het kind zelf komt.
En zelfs als het wél bij de ouders vandaan komt, hoeft het nog niet persoonlijk met jouw kind te maken te hebben. Het kan zijn dat zij het echt beter vinden als hun zoon blanco start - weet jij precies welke associaties of herinneringen uit de basisschoolperiode er voor hem aan oudklasgenootjes kleven? Wat hij mogelijk voor vervelends heeft meegemaakt dat hij liever niet meeneemt, ook niet in de persoon van een goede vriend?
Neem het niet te persoonlijk op en zorg dat ze in verschillende klassen toch vrienden kunnen blijven. Het kan een verrijking zijn voor hun sociale kring, mooi toch?

Marmar

Marmar

19-02-2009 om 22:45

Hier anders...

Dochter wil heel graag met beste vriendin in een klas, en het liefst ook gelijk dezelfde school en vice versa.... Het zijn wel zo ongeveer dezelfde types met ook dezelfde hobbies. Ook vriendin heeft een oudere brus, haar ouders hebben co-ouderschap en wonen vlak bij elkaar. Wij zijn nooit getrouwd, wonen vlak bij elkaar en latten. Laatst verzuchtte dochter, dat ze nu eindelijk eens een vriendin had waarmee ze kon práten en die haar begreep.
Beide meisjes weten overigens niet eens naar welke school ze uiteindelijk gaan. Binnenkort zijn de uitslagen van de CITO pas bekend en gaan ze naar open dagen. Met z'n tweeën. Wij en vriendin's ouders 'mogen' ook mee.
Tja, wij weten niet wat we hiervan moeten vinden. We vinden eigenlijk niets. Alleen dat de keuze van dochterlief (en van ons) voor een bepaalde school niet beinvloed mag worden door de keuze van vriendin. En omgekeerd ook niet. We zien verder wel. En we vinden de vriendin een erg leuk meisje, die vriendschap zien we wel zitten.

Sandra

Sandra

20-02-2009 om 09:22

Helemaal eens met polo

Ik denk er precies zo over als Polo. Trek het je niet persoonlijk aan, ik vind het echt een heel begrijpelijke keuze van een kind om helemaal 'opnieuw' te beginnen. En het hoeft een vriendschap ook helemaal niet in de weg te staan, integendeel!
Jij vindt dat vriendje tot steun van jouw kind kan zijn. Vriendje begint echter liever alleen aan deze nieuwe start. Wat verwacht je nu van het vriendje? Vind je dat hij zijn ideeën moet aanpassen aan jullie (jouw) wensen? Er zijn trouwens veel kinderen die 'alleen' in een nieuwe brugklas komen. Na 1 dag kennen de kinderen elkaar en hebben ze weer steun aan elkaar.

Lastig

Als vriendje dat zo wil, zal je dat moeten respecteren.
Mijn dochter wordt gepest op school en wil liever niet met kinderen uit haar klas in de brugklas terechtkomen. Ook niet bij die haar niet pesten. Ze denkt namelijk dat die kinderen - net als nu - zo onder de plak van de pesters zullen komen dat ze dochter ook niet zullen helpen. Ze wil liever bij kinderen die ze niet kent.
Dan hebben we nog een dochter van onze oude buren, die heel graag bij mijn dochter in de klas wil. Maar ik vind dat helemaal geen leuk meisje, ze liegt de hele boel bij elkaar. Haar ouders noemen dat fantaseren. Kan ook, maar ik merk dat ik alles wat ze zegt met een flinke korrel zout neem. Dus wat mij betreft gaat dochter inderdaad een frisse start maken op het VO.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.