Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Binnenspeeltuin

wanneer je met een verjaardagsfeestje, met kleuters, naar een binnenspeeltuin gaat, hoeveel uur blijft dan leuk? (Voor de kleuters, niet de ouders.)

En heeft iemand goede tips om het leuk te houden?

Peiling

wanneer je met een verjaardagsfeestje, met kleuters, naar een binnenspeeltuin gaat, hoeveel uur blijft dan leuk? (Voor de kleuters, niet de ouders.)
38 stemmen
0%
45%
37%
18%
0%
0%
0%

Hier duren dat soort feestjes meestal 3 of 4 uur.
Wordt vaak gestart met wat te drinken en lekkers. Cadeautjes worden uitgepakt en daarna gaan de kinderen spelen. Tussendoor worden ze een keer geroepen om te komen eten. Daarna hebben ze nog tijd om te spelen.

Bakblik schreef op 10-07-2026 om 07:46:

Ik heb gestemd voor 2 uur, omdat ik er van uitging dat niet het hele feest op locatie plaats vindt. Thuis cadeautjes en taart doen, maar de locatie, daar spelen en dan weer thuis eten. Als je alles daar last verzorgen heb je inderdaad misschien 4 uur nodig.

Hier deden we altijd brengen en halen bij de locatie.

Kampeerder schreef op 10-07-2026 om 08:21:

Ik heb gestemd voor twee uur.
20 minuten cadeautjes, taart en limo.
30/40 minuten spelen.
30 minuten friet en snacks
Misschien nog even spelen.

Na 10 minuten zat er nog hooguit 1 te eten; de rest was dan alweer weg.
Wij hebben het altijd bij zoiets gedaan, meestal een uur of 4 en dan waren er toch altijd een paar die wel de hele dag door hadden gekund.

Ik vind twee uur voor alles wel heel kort. Dan moet alles een beetje afgeraffeld worden en hebben ze nauwelijks tijd om te spelen. Als je zelf naar zo'n speeltuin gaat, ga je doorgaans toch ook wel langer dan twee uur neem ik aan? 
Voor ons zijn dergelijke locaties al gauw 20-30 minuten rijden. 
Als je er frietjes met snack bij neemt, zou ik juist wat langer doen. Tijdens het eten kletsen ze ook. En als ze een uur ervoor nog taart of cake hebben gehad, hebben ze ook niet heel veel honger.

Ik zou een uur of vier voor het gehele feestje uittrekken. Dus limonade met wat lekkers, cadeautjes uitpakken, spelen, frietjes eten, nog meer spelen en dan naar huis.
2 of 2,5 uur zou ik eerder doen voor een feestje thuis zonder avondeten. 

Gingergirl schreef op 10-07-2026 om 09:02:

[..]

Ik vind dat best wel kort, een speelafspraak duurt op die leeftijd ook al langer. Maar goed mijn kinderen hadden er ook geen last van. Voor een kind wat misschien stijf staat van de spanning is het wellicht anders.

Speelafspraak is maar net één kind, meestal gewoon thuis. Andere beleving. Mijn ervaring met drie kinderen is dat voor het eerste partijtje geldt; hoe korter hoe leuker. 

Maar dat kan heel persoonlijk zijn. 

Kampeerder schreef op 10-07-2026 om 12:02:

[..]

Speelafspraak is maar net één kind, meestal gewoon thuis. Andere beleving. Mijn ervaring met drie kinderen is dat voor het eerste partijtje geldt; hoe korter hoe leuker.

Leuker voor wie? 

Valeria schreef op 10-07-2026 om 11:54:

[..]

Na 10 minuten zat er nog hooguit 1 te eten; de rest was dan alweer weg.
Wij hebben het altijd bij zoiets gedaan, meestal een uur of 4 en dan waren er toch altijd een paar die wel de hele dag door hadden gekund.

Klopt, dat denk ik ook hoor. Ik rekende alle tijd die nodig is. Alle kinderen verzamelen. Even wachten op het eten en dan tot de laatste klaar is. 

Nick90 schreef op 10-07-2026 om 12:03:

[..]

Leuker voor wie?

Voor de jarige. Stoppen als het nog leuk is, is voor veel kinderen leuker, dan dat ze bij het einde helemaal overprikkeld zijn. 

Kampeerder schreef op 10-07-2026 om 12:05:

[..]

Voor de jarige. Stoppen als het nog leuk is, is voor veel kinderen leuker, dan dat ze bij het einde helemaal overprikkeld zijn.

Als je een kind hebt dat snel overprikkeld raakt zou ik sowieso geen binnen speeltuin als locatie nemen of beter nog geen kinderfeestje. 
Voor een feestje van 2 uur gaan niet veel ouders hun schema omgooien, dat is te kort. 

Kampeerder schreef op 10-07-2026 om 12:05:

[..]

Ze kunnen altijd even komen zitten en wat drinken. Overprikkeling was geen ding 10-15 jaar geleden.

Kampeerder schreef op 10-07-2026 om 12:02:

[..]

Hier niet hoor: speelafspraken zijn soms met 1 kind maar heel vaak met meer kinderen.

Het is inderdaad persoonlijk; mijn  4 kinderen zouden zo'n kort feestje echt niet leuk gevonden hebben. Maar goed zij hadden ook geen last van overprikkeling. Hun vriendjes eigenlijk ook niet dus ik herken dat gewoon niet als ik het lees in reacties. Daarom vroeg ik me ook oprecht af of het heel misschien niet soms de ouders zijn die er echt tegenop zien en overprikkeld raken en het daarom zo kort moet.

Valeria schreef op 10-07-2026 om 12:16:

[..]

Ze kunnen altijd even komen zitten en wat drinken. Overprikkeling was geen ding 10-15 jaar geleden.

Ja precies. 

Nick90 schreef op 10-07-2026 om 12:09:

[..]

Als je een kind hebt dat snel overprikkeld raakt zou ik sowieso geen binnen speeltuin als locatie nemen of beter nog geen kinderfeestje.
Voor een feestje van 2 uur gaan niet veel ouders hun schema omgooien, dat is te kort.

Dus om de ouders van de uitgenodigde kinderen te plezieren ga jij vrijwillig met overprikkelde kinderen een uur langer in zo'n krijspaleis zitten? 

Als je kinderen krijgt, dat is tegenwoordig een bewuste keuze, weet je dat zo'n kind later uitgenodigd wordt voor feestjes. Die feestjes worden georganiseerd door de ouders van de jarige en er wordt iets gedaan dat de jarige leuk vindt en wat de jarige aan kan. Dus als het feestje om 11.00 begint op de woensdag in een vakantie en om 14.00 al klaar is dan heb je daar als ouder van de genodigde op aan te passen of een oplossing te vinden hoe je kind daar krijgt een weer ophaalt.

PhilDunphy schreef op 10-07-2026 om 10:27:

Wij hebben veel van dat soort feestjes gehad. Met kleuters was het meestal 14.00 uur ophalen van school, met auto naar de binnenspeeltuin. Daar cadeaus uitpakken, drinken (taart deden we niet) en spelen maar. De feestjes waren bijna altijd 17 uur afgelopen, een enkele keer 16.30 uur. En ooit 1x tot 18.00 uur.
Dit werkte eigenlijk allemaal prima.

Als ik zelf organisator was nam ik wel altijd een paar kleine speeldingen (en later ook Duckjes) mee, voor de enkeling die toch na 1.5 uur een beetje overprikkeld bij de tafel kwam.

De hele middag alleen drinken?

Bakblik schreef op 10-07-2026 om 12:40:

[..]

Dus om de ouders van de uitgenodigde kinderen te plezieren ga jij vrijwillig met overprikkelde kinderen een uur langer in zo'n krijspaleis zitten?

Als je kinderen krijgt, dat is tegenwoordig een bewuste keuze, weet je dat zo'n kind later uitgenodigd wordt voor feestjes. Die feestjes worden georganiseerd door de ouders van de jarige en er wordt iets gedaan dat de jarige leuk vindt en wat de jarige aan kan. Dus als het feestje om 11.00 begint op de woensdag in een vakantie en om 14.00 al klaar is dan heb je daar als ouder van de genodigde op aan te passen of een oplossing te vinden hoe je kind daar krijgt een weer ophaalt.

Ja dan zeggen we af, tis geen verplichting he. Vind 14,00 per kind trouwens ook best duur voor een feestje van 2 uurtjes. 
En nee, meestal kies  je iets wat de meeste kinderen leuk vinden, niet perse wat de jarige leuk vind. Anders komt er niemand. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.