Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Binnenspeeltuin

wanneer je met een verjaardagsfeestje, met kleuters, naar een binnenspeeltuin gaat, hoeveel uur blijft dan leuk? (Voor de kleuters, niet de ouders.)

En heeft iemand goede tips om het leuk te houden?

Peiling

wanneer je met een verjaardagsfeestje, met kleuters, naar een binnenspeeltuin gaat, hoeveel uur blijft dan leuk? (Voor de kleuters, niet de ouders.)
65 stemmen
2%
38%
40%
18%
2%
0%
0%

Fiorah schreef op 14-07-2026 om 10:32:

[..]

Mijn aanname is dat jij en ook Nick in een grotere stad wonen?

Hier (dorp bij kleinere stad) is zelf laten brengen niet gebruikelijk. Je vervoert alle kinderen of je kiest iets op loopafstand.

Wij wonen inderdaad in een grote stad. Zelf vervoeren is dan niet handig.

Miepjecody schreef op 14-07-2026 om 10:21:

[..]

Ik werk in de zorg, en dus 2 weekenden per maand en familie verder weg, dus ik ben echt blij dat dat 20 jaar terug hier niet was.

Vriendinnetje van mijn dochter heeft ouders die ook vaak in het weekend werken, zij vinden het juist handig als hun kind een feestje heeft, zij zijn toch aan het werk. Ouders overleggen onderling wie brengt/ haalt. Het feestje van hun eigen kind is natuurlijk maar 1x per jaar en doen ze op een zondag dat ze niet werken. Het is misschien ook een kwestie van wat je gewend bent / onbekend maakt onbemind.

Meesje schreef op 14-07-2026 om 10:05:

[..]

Dat zou ik als werkende moeder wel onhandig vinden. Kun je vrijpakken om je kind naar en van feestje te brengen en halen. Maar goed, dan kun je wellicht iets met andere ouders afspreken.

Vaak was het op een studiedag, maar eigenlijk namen we gewoon een dag die ons zelf goed uitkwam. Op alle dagen zijn wel ouders aan het werk, hebben kinderen voetbal, of afzwemmen, dus daar hielden we geen rekening mee. Alleen met het feestje van een klasgenoot die bijna op dezelfde dag jarig was. Maar de meeste ouders van de vriendjes werkten allebei parttime, dus was er altijd eentje beschikbaar omdat het altijd op een moment was dat de kinderen toch al vrij waren.

Brengen en halen door de ouders op de locatie vond ik altijd wel de makkelijkste weg kiezen. Prima als mensen dat een keer doen, maar het leverde wel extra werk op voor mij. Net als feestjes op woensdagmiddag en dan niet direct uit school. Dan moest ik weer regelen dat mijn kind toch mee uit school kon of een andere ouder vragen.
Wij deden dus direct uit school en brachten de kinderen thuis. Scheelt ook dat je dan zeker met alleen je eigen kind weer overblijft, want op een gegeven moment is iedereen er wel klaar mee

MMcGonagall schreef op 14-07-2026 om 14:37:

Brengen en halen door de ouders op de locatie vond ik altijd wel de makkelijkste weg kiezen. Prima als mensen dat een keer doen, maar het leverde wel extra werk op voor mij. 

Het zou anders veel extra werk zijn voor de ouders van de jarige.
Een extra auto regelen (van wie?) om de kinderen of naar een locatie of na afloop naar huis te brengen. Meer dan 4 jongens wil je ook niet het hele feestje in je woonkamer van 6 bij 6 hebben in de winter, en ik had er zelf al 2. 
Dus de ouders hun kind zelf laten brengen en halen was niet de makkelijkste maar de enige weg

Valeria schreef op 14-07-2026 om 15:17:

[..]

Het zou anders veel extra werk zijn voor de ouders van de jarige.
Een extra auto regelen (van wie?) om de kinderen of naar een locatie of na afloop naar huis te brengen. Meer dan 4 jongens wil je ook niet het hele feestje in je woonkamer van 6 bij 6 hebben in de winter, en ik had er zelf al 2.
Dus de ouders hun kind zelf laten brengen en halen was niet de makkelijkste maar de enige weg

En een extra auto is niet het probleem, ik kon er toch echt maar 1 tegelijk besturen, dus moest er ook een extra chauffeur geregeld worden. 

Ysenda schreef op 14-07-2026 om 15:21:

[..]

En een extra auto is niet het probleem, ik kon er toch echt maar 1 tegelijk besturen, dus moest er ook een extra chauffeur geregeld worden.

Ik rijd om medische redenen geen auto dus ik moest meerdere mensen regelen om te rijden als ik een feestje op locatie wilde doen. Hier dus veelal feestjes thuis, zeker van dochter want die had heel veel vriendinnen. Zoon heeft altijd maar 2 dikke vrienden gehad en af en toe nog een extra voor een feestje dat kwamen we meestal wel uit met 1 auto. Mijn man bracht de kinderen naar het zwembad waar ik heen ging op de fiets om het feestje te begeleiden en dan kwam man ons weer halen om thuis te eten. 

Bakblik schreef op 14-07-2026 om 15:31:

[..]

Ik rijd om medische redenen geen auto dus ik moest meerdere mensen regelen om te rijden als ik een feestje op locatie wilde doen. Hier dus veelal feestjes thuis, zeker van dochter want die had heel veel vriendinnen. Zoon heeft altijd maar 2 dikke vrienden gehad en af en toe nog een extra voor een feestje dat kwamen we meestal wel uit met 1 auto. Mijn man bracht de kinderen naar het zwembad waar ik heen ging op de fiets om het feestje te begeleiden en dan kwam man ons weer halen om thuis te eten.

Ik denk dat wij 3 thuisfeestjes hebben gehad en daarna extern zijn gegaan. Meestal op loopafstand, dan nam ik de kinderen mee uit school, thuis even wat eten, kadootjes doen en dan op pad. En de laatste feestjes waren gelijk op locatie, dan fietsten ze gewoon zelf er naar toe. 

Een ski-baan, bowlingbaan of jumppark waren toen de standaard hier. Geen idee wat het nu is, zoon is ruimschoots de kinderfeestjes periode voorbij.

MMcGonagall schreef op 10-07-2026 om 10:00:

[..]

Met 4 vier je meestal geen feestje. 5 jaar is het eerste echte partijtje en dan kan een binnenspeeltuin prima. Wij deden toen overigens poppentheater. Ging ook goed, want de drukke vriendjes van mijn jongste hadden toen al tijdens de taart het huis afgebroken. Daar ging ik dus mooi niet meer aan beginnen.

Dit vind ik echt vreemd! (geen verwijt hoor).

Hier in België is het heel normaal om 4-jarigen uit te nodigen voor een verjaardagsfeestje. Zowel ikzelf als mijn kinderen nodig(d)en hun 4-jarige vriendjes uit voor een feestje. 

Mijn jongste kleinkind werd vorige week 4j en ze mocht 4 vriendjes uitnodigen. 

Het feestje duurde van 13u tot 16u. Geen binnenspeeltuin, wel gewoon bij zoon en schoondochter thuis. 

Zo deed ik het ook toen mijn kinderen nog klein waren. 

Maar in België gaan de kinderen ook eerder naar school en hebben daar dan al vriendjes van. Met 4 starten ze hier net op de basisschool, is voor het kind juist ook een vermoeiende tijd en de kinderen van school kent het nog niet. Wel evt kinderen uit de buurt of van kdv, soms is daar ook wel een feestje voor maar vaak heel kleinschalig (2-3 kinderen), vaak ouders erbij en thuis. Grotere feestjes starten dan met 5 of soms 6 jaar.

Azalea747 schreef op 14-07-2026 om 16:56:

Maar in België gaan de kinderen ook eerder naar school en hebben daar dan al vriendjes van. Met 4 starten ze hier net op de basisschool, is voor het kind juist ook een vermoeiende tijd en de kinderen van school kent het nog niet. Wel evt kinderen uit de buurt of van kdv, soms is daar ook wel een feestje voor maar vaak heel kleinschalig (2-3 kinderen), vaak ouders erbij en thuis. Grotere feestjes starten dan met 5 of soms 6 jaar.

Ja, dat klopt. Hier starten de 2,5-jarigen in de kleuterschool. Ik had het idd niet mogen vergelijken. Sorry.

zwaankip schreef op 14-07-2026 om 17:06:

[..]

Ja, dat klopt. Hier starten de 2,5-jarigen in de kleuterschool. Ik had het idd niet mogen vergelijken. Sorry.

O geen sorry nodig hoor! Ik snap dat het voor jou onduidelijk was waarom een vierjarige geen feestje zou hebben, dus wilde dat alleen uitleggen.

Wieder schreef op 14-07-2026 om 08:46:

Mijn kinderen vonden alles wel leuk, maar jongste heeft ooit een manegefeestje gegeven waarbij ook iemand afzegde omdat diegene dat niet zag zitten. Helemaal prima, een feestje is voor de leuk. Liever dat iemand aangeeft daar ben zin in te hebben dan mee moeten uit beleefdheid en het totaal niet naar je zin hebben.

Ik heb zelf vriendelijk bedankt voor een over the top feest waarbij we in een luchtballon zouden gaan. Geen haar op mijn hoofd. Er zijn vast genoeg mensen die dat geweldig zouden vinden, dus nodig maar zo iemand uit.

Een krijspaleis heeft gelukkig nooit de voorkeur van mijn kinderen gehad als te geven partijtje (wel discozwemmen, ook zo'n temptatie 😅), maar ze vonden het wel leuk om te gaan en hielden dat verrassend lang vol!

Een zwemfeestje had ik als ouder niet oké gevonden. 

hier op woensdagmiddag met twee auto’s de bubs mee op pad, daarna alle kinderen thuisbrengen.
Of op een zaterdag, de kinderen halen en thuisbrengen.

we hebben ook een keer de kinderen meegenomen vanuit school en de ouders laten ophalen op locatie.

In ieder geval altijd feestjes op externe locaties van begin tot eind. We wilden ons huis beslist niet laten afbreken.

krijsparadijs, jumpsquare, lasergamen, dierentuin/pretpark.

Valeria schreef op 14-07-2026 om 12:07:

[..]

Vaak was het op een studiedag, maar eigenlijk namen we gewoon een dag die ons zelf goed uitkwam. Op alle dagen zijn wel ouders aan het werk, hebben kinderen voetbal, of afzwemmen, dus daar hielden we geen rekening mee. Alleen met het feestje van een klasgenoot die bijna op dezelfde dag jarig was. Maar de meeste ouders van de vriendjes werkten allebei parttime, dus was er altijd eentje beschikbaar omdat het altijd op een moment was dat de kinderen toch al vrij waren.

Ik snap dat je gewoon een dag kiest die jezelf uitkomt als je een feestje houdt 😉 Maar ik zou het wel lastig vinden om kind te brengen én halen als het op een werkdag van mij valt. En een studiedag betekent bij mij niet dat ik vrij ben. Kind gaat dan naar de bso als het op een werkdag valt. Ik snap dat ik er niks over te zeggen heb hoor. Maar ik ben alsnog blij dat het hier vooralsnog de gewoonte lijkt om alleen dingen te organiseren die men zelf 'aankan', cq waar men zelf hulp regelt met vervoer.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.