Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Boek met heftige onderwerpen voor een 8 jarige.


Clau1982 schreef op 20-03-2023 om 12:50:

[..]

Ik heb gelezen dat de meningen wat verdeeld zijn. Er is dus een gelijknamige serie op Netflix die ik heb gezien. Dit seizoen gaat over de eerste 2 boeken, er komt een volgend seizoen waar boek 3 in beeld wordt gebracht.

Eerlijk, ik vind de serie heel mooi en ik zie geen aanstootgevende dingen. Hoofdzakelijk jongens die verliefd zijn, kussen en knuffelen. En ook eigenlijk een hoop dingen erin heen. Hoe verwarrend het is, de pesterijen en de angst om mensen het te gaan vertellen. Er komt zeker geen sex oid in voor.

Het stukje eetstoornis in boek 3 heb ik gezien. Ook weer alleen tekeningen en een beetje tekst. Het wordt allemaal niet in beeld gebracht, maar het is een onderwerp wat wordt besproken tussen de jongens. Eentje valt op dat de ander weinig eet en dan komt de ander met het verhaal dat dat al een tijdje aan de gang is en waarom hij dit doet. Waarop vriend zegt dat hij er altijd met hem over kan praten. Er worden 2 bladzijden aan besteed. Dacht aanvankelijk meer te zien, maar dit valt wat mij betreft nog wel mee.

Voor mij gaat het ook niet zozeer over ‘aanstootgevend’ maar over: is dit een onderwerp wat een kind van een bepaalde leeftijd in een context kan plaatsen, waarin wat wordt beschreven begrijpelijk wordt en verwerkt kan worden? Dat is heel individueel maar de gemiddelde achtjarige zal nog niet veel kunnen snappen van puberale identiteitsstruggles. Of het daarmee ook schadelijk is, is wat anders. Dat hangt dan voor mij ook wel af van de gelaagdheid en de intensiteit. Hoe meer open vragen, onduidelijkheid, en hoe minder antwoorden, hoe moeilijker voor jonge kinderen, denk ik dan. Complicaties en nuances zijn voor later. 

Heb je al met je dochter gepraat over de boeken? Je kan bijvoorbeeld vragen: hoe is het voor jou om (een bepaalde scène) te lezen? Wat vond je het mooiste moment? Wie vind je het leukste personage en waarom? En haar dan open laten vertellen. Dat geeft veel informatie over hoe het bij haar binnenkomt. 

Ik ken zowel serie als boek niet trouwens dus het is allemaal theoretisch. Het kan best zijn dat het heel kalm is aangepakt. 

Clau1982

Clau1982

20-03-2023 om 13:09 Topicstarter

Mija schreef op 20-03-2023 om 13:02:

[..]

Voor mij gaat het ook niet zozeer over ‘aanstootgevend’ maar over: is dit een onderwerp wat een kind van een bepaalde leeftijd in een context kan plaatsen, waarin wat wordt beschreven begrijpelijk wordt en verwerkt kan worden? Dat is heel individueel maar de gemiddelde achtjarige zal nog niet veel kunnen snappen van puberale identiteitsstruggles. Of het daarmee ook schadelijk is, is wat anders. Dat hangt dan voor mij ook wel af van de gelaagdheid en de intensiteit. Hoe meer open vragen, onduidelijkheid, en hoe minder antwoorden, hoe moeilijker voor jonge kinderen, denk ik dan. Complicaties en nuances zijn voor later.

Heb je al met je dochter gepraat over de boeken? Je kan bijvoorbeeld vragen: hoe is het voor jou om (een bepaalde scène) te lezen? Wat vond je het mooiste moment? Wie vind je het leukste personage en waarom? En haar dan open laten vertellen. Dat geeft veel informatie over hoe het bij haar binnenkomt.

Ik ken zowel serie als boek niet trouwens dus het is allemaal theoretisch. Het kan best zijn dat het heel kalm is aangepakt.

Dat is wel een goed idee ja! Ik heb wel gevraagd waarom ze dat boek leuk vindt, maar dan krijg ik dus een heel oppervlakkig antwoord. Misschien even wat meer doorvragen inderdaad!

Dit lijkt me nog niet geschikt voor de gemiddelde achtjarige. Mijn dochter wordt volgende maand acht en deze thema's spelen niet in haar leven en ik vind ook niet dat ze daar nu al mee geconfronteerd moet worden. In mijn optiek past het nog niet bij haar ontwikkelingsniveau. Maar goed, ik ken jouw dochter niet.

Het lijkt me dat er toch ergens wel een adviesleeftijd bij staat en ik vermoed dat die rond een jaar of 12 zal liggen.

Bij eetstoornissen en automutilatie in jeugdliteratuur heb ik sowieso mijn bedenkingen vanwege het mogelijk triggerende effect bij kinderen die daar gevoelig voor zijn.  En dat zijn misschien ook juist de kinderen die deze boeken opzoeken.

Mijn kind heeft als puber jarenlang met een ernstige eetstoornis gekampt, die vrat als 8-jarige  de probleemboeken van Carry Slee .

Misschien is mijn beeld vertekend hoor, maar vanuit die ervaring  zou ik   daar erg voorzichtig mee zijn. Voorkomen is beter etc.

Mijn reactie was misschien niet helemaal eerlijk; er zijn thema's die helaas wel spelen/gespeeld hebben in haar leven. Ik wil dat niet triggeren en ook niet dat ze het ziet als iets wat vaker voorkomt/normaal is of ideeën opdoet over wat nog meer zou kunnen. Wat dat betreft vind ik haar niet alleen te jong maar op dit moment ook echt te kwetsbaar. Er zijn genoeg andere boeken over minder zware onderwerpen die ook spannend genoeg zijn voor kinderen van acht. 

Ook dingen als verliefdheid, knuffelen, friemelen aan elkaar en het ongemak en de onzekerheid dat daarbij hoort, allerlei middelbare schoolperikelen lijkt mij geen thema waar een kind van acht zich mee bezig houdt.

Deze serie staat bij onze bibliotheek bij de Young Adult, no way dat mijn 8 jarige deze serie zou kunnen uitkiezen. 
Ook op de basisschool waar zoon zat zou deze niet aan groep 8 voorgelegd worden. 

Hier staan ze bij de boekhandel bij 12+. 
Mijn dochter van nu 11 kreeg ze voor haar verjaardag. We doen er niet zo moeilijk over. Ik merk bij mijn dochter dat als ze iets niet aan kan ze het ook niet leest. Ze is de jongste in een groot gezin dus er komt van alles aan bod aan tafel. 

Clau1982

Clau1982

20-03-2023 om 17:53 Topicstarter

SuzyQFive schreef op 20-03-2023 om 17:12:

Hier staan ze bij de boekhandel bij 12+.
Mijn dochter van nu 11 kreeg ze voor haar verjaardag. We doen er niet zo moeilijk over. Ik merk bij mijn dochter dat als ze iets niet aan kan ze het ook niet leest. Ze is de jongste in een groot gezin dus er komt van alles aan bod aan tafel.

Nouja, precies dat dus. De liefde tussen 2 gay jongens, ik vind dat eigenlijk niet echt heel spraakmakend. Er is al zoveel ellende in de wereld, het is toch mooi als kinderen over vriendschap en liefde leren? Of dat nou hetero/lesbisch/gay is, mij maakt dat echt niet uit. Ook staat er niks van seksuele aard in, dan zou het uiteraard wat anders zijn.

Maar toch denk ik dat ik boek 3 nog even weg leg. De onderwerpen vind ik inderdaad nog te heavy en niet iets waar een 8 jarige zich mee moet bezig houden. 

Er zijn wel meer boeken die sneller gepubliceerd worden/werden dan de lezers groot worden. Vond ik bij de Harry Potter serie ook.

Ik ben het helemaal met jou eens. Als over de verliefdheid op het niveau van een lagere schoolkind wordt verteld zou ik het juist helemaal prima vinden dat mijn kinderen ook verhalen lezen waarin jongens verliefd worden op jongens en meisjes op meisjes. Dat is niet aanstootgevend maar normaal. Ook in het echte leven is dat voor mijn kinderen normaal. Het is pas ongeschikt als er een heleboel liefdesperikelen of andere problemen beschreven worden. Maar in dat geval dan zou een verliefdheid tussen een jongen en een meisje ook ongeschikt zijn voor een achtjarige. Dat derde boek klinkt inderdaad meer als iets wat nog een tijdje achter in de kast moet blijven liggen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.