Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
lisbeth

lisbeth

02-04-2013 om 11:01

Boeken e3/m4 voor jongen

voor zoon van net 6 ben ik op zoek naar leuke beginnersboekjes. Hij leest thuis avi E3/M4 maar heeft officieel nog geen avi niveau.

Dolfje weerwolfje zou hem qua thema aanspreken maar is hem nog te dik. niveautechnisch zou hij het wel aankunnen denk ik, met hulp dan wel.

boekjes als Vos en haas vind hij vreselijk.
het moet stoer, vies (poep, kwijl etc), voetballen. echt jongens dus.

hij heeft pas lol met de trol gelezen en dat vond hij prachtig, niet te dik, dus op 1 of 2 avonden gelezen, beetje viezig thema. Zoiets zoek ik dus.
Ik was zelf aan Paul van Loon aan het denken. Maar het enige avi boekje wat ik van hem ken is Pak me dan en dat is weer te makkelijk.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
P

P

02-04-2013 om 11:11

Waarom

Waarom lees je Dolfje niet gewoon voor en als je stopt zeg je dat hij best wel zelf verder mag lezen tot de volgende keer dat jij weer voorleest?

lisbeth

lisbeth

02-04-2013 om 11:16

Omdat ik dacht dat de eerste Dolfje echt nog te moeilijk voor hem zou zijn. Er zijn maar een paar dolfje boeken op avi niveau en die komen volgens mij later in de serie.
Daarbij is het geen kind wat ik een lang boek kan voorlezen, ik moet het bij hem echt nog hebben van de kortere verhalen. Hij wil te veel afwisseling, liefst ieder dag een ander boek.

amk

amk

02-04-2013 om 11:19

Waarom niet

ik lees ook elke dag een ander boek samen met dochter. Heeft ook niet het zitvlees voor een dik boek. (behalve als het Thea Stilton is, en die weiger ik voor te lezen)

lisbeth

lisbeth

02-04-2013 om 11:25

Dan lees je het toch niet uit?

op dat kwartiertje dat ik voorlees krijg ik geen boek uitgelezen. Ik lees nu heel veel Jip en Janneke voor en hoewel hij de titels wel al zelf leest is het hele verhaal nog wat pittig. Voor voor te lezen echter ideaal, 3 a 4 verhalen en einde

Tango

Tango

02-04-2013 om 11:26

Dolfje

Heeft ook boeken van volgens mij E4 niveau, die wat dunner zijn. O.a. Superdolfje, Weerwolvenfeest, Niet bijten, Dolfje. Boekjes met korte zinnen en korte hoofdstukken. Het maakt bij Dolfje Weerwolfje niet echt uit in welke volgorde je de boeken leest. Hier heb ik ze allemaal voorgelezen, wel bij deel 1 begonnen maar daarna gelezen wat voor handen was in de bieb. Maar als hij op zich het verhaal van Dolfje al kent, kun je best met een later boekje beginnen.
Voor boeken over voetbal kun je kijken bij Vivian den Hollander. Die heeft heel veel voetbalboekjes geschreven, varierend van M3 tot E5 volgens mij.

lisbeth

lisbeth

02-04-2013 om 11:34

Tango

dank je, ik ga eens op bol.com kijken, volgens mij is dat de effies serie?

Tango

Tango

02-04-2013 om 12:27

Ja, de effies

Inderdaad. En daarna is er nog een serie in een wat hoger avi-niveau. Deze gaat over een jongen, Tim, die eerst in de F speelt en daarna bij de E. Titels o.a. zijn Hé, scheids, Buitenspel, Tournooi, Tegen de lat etc. Deze vindt mijn zoon van 8 erg leuk, is ook helemaal weg van voetbal.

amk

amk

02-04-2013 om 12:31

En?

waarom moet je een boek persé uitlezen? Als hij dat niet wil maar alleen een leuk stuk steeds herhalen is dat toch ook prima.
Wat is de bedoeling: dat hij lol in het lezen heeft en dat oefent of dat persé dat boek uit moet.

Tijgeroog

Tijgeroog

02-04-2013 om 12:42

Toch dolfje

Mijn zoon is inderdaad ook begonnen met de makkelijkere Dolfje Weerwolfje boeken, en heeft niet de serie in volgorde gelezen. Maakte niets uit, hij vond het hartstikke leuk. En die boeken zijn ook wat dunner.
Er zijn trouwens veel meer AVI-boekjes van Paul van Loon, maar je moet even goed zoeken, op internet kun je de series wel vinden.
M'n zoon vond Bil en Wil trouwens ook erg leuk. (ik niet, maargoed)
Ohja, Land van de vier bergen is ook heel leuk. Van Harm van Straaten. Is misschien ook nog iets te dik, maar als hij de dunne dolfjes gelezen hebt zal dat ook makkelijker gaan.

Rafelkap

Rafelkap

02-04-2013 om 12:56

Strips

Mijn zoon las op die leeftijd al strips: Donald Duck vond hij erg leuk. Strips met meer tekst; Pol, Pel en Pingo (wel oud, maar vond hij met 6 een periode erg leuk).
De boze heks van Hanna Kraan beviel ook. Verder Roald Dahl, maar meer om voor te lezen nog dan zelf. En Super Jan (ook van Harm van Straaten) en kijk ook eens naar boeken van Bibi Dumon Tak (o.a. winterdieren)
Hij is nu 8 maar leest nog steeds graag stripboeken (naast de Donald Duck ook Suske en Wiske), het is voor mij ook weer zoeken naar boeken die hem boeien.

Jesse_1

Jesse_1

02-04-2013 om 13:12

Voorlezen

Wij lezen elke avond voor (jongens van 9 en 10, oudste van 13 luistert ook graag mee). We lezen dan elke keer een stukje (1 of 2 hoofdstukken). Zo is het juist leuk, elke dag kijken ze er weer naar uit wat er verder gaat gebeuren!

lisbeth

lisbeth

02-04-2013 om 13:27

Voorlezen en zelf lezen

voorlezen doen we iedere dag, jip en janneke, disneyboeken, voetbalboeken. Zelf lezen kan hij pas sinds een maand of twee. Hij is in de kerstvakantie begonnen met hakkend lezen. Laatste maand is hij enorm vooruit gegaan, van avi S naar E3 en M4. Hij krijgt op school nog niet echt leesonderwijs want hij zit pas in groep 2. Ik merk nu de laatste weken dat hij zelf ook echt lol erin krijgt, leest ook borden als we in de auto zitten. Ik vind dat altijd zo'n leuke fase, ze zijn echt aan het ontdekken.
Het fijne aan die dunne boekjes vind ik dat hij na 1 of 2 dagen kan zeggen dat hij weer een boekje uitheeft en dan is hij echt supertrots.

P

P

02-04-2013 om 13:38

Gewoon

Gewoon kind meenemen naar de bieb en boekjes uitkiezen! Kijk ook eens naar die informatieve boeken, je hebt een serie met aan de ene kant makkelijk te lezen en aan de andere kant voorlezen en zo'n boekje lezen ze aan hun kant ook in een dag of wat uit.

Maak het ZIJN probleem, niet jouw probleem!

lisbeth

lisbeth

02-04-2013 om 13:50

dat hij meestal niet meegaat naar de bieb heeft een logistieke reden. De bieb ligt aan de andere kant van de stad dan waar zijn school ligt. Zijn oudere zus en hij zitten tegenwoordig op 2 verschillende scholen. Ik moet dus eerst dochter halen, dan zoon halen. Dan ben ik aan de verkeerde kant van de stad, om dan weer terug te rijden in de spits, nee dank je. de enige twee avonden dat de bieb open is moet hij sporten.
Nou ja ons leven is tegenwoordig een beetje een logistieke nachtmerrie.
Op school mag hij officieel geen boekjes lenen want hij heeft nog geen avi-niveau. (die discussie moet ik ooit nog een keer aangaan met ze)
Ik doe het meestal praktisch voor ons allemaal. ga eerst alleen naar de bieb, pik dochter op en dan zoon.

Ooit in de verre toekomst als ik weereens veel tijd heb kan zoon mee naar de bieb.

P

P

02-04-2013 om 14:04

Dan nog

Maak het niet moeilijker voor jezelf maar neem die boeken mee waarvan je denkt dat hij ze leuk vindt, lees een stukje voor en hoop dat hij het boek dan zelf pakt en verder leest. Eens komen ze op het punt dat ze na een paar dagen roepen dat ze een DIK boek uit hebben terwijl jij nog maanden blijft zoeken naar dunne boekjes...

Hier

De Donald Duck is hier populair en hoewel ik liever zie dat ze een echt boekje lezen, lezen ze ondertussen toch met plezier. En dat laatste is misschien nog wel het belangrijkste wat je 'm thuis kan geven. Wat ook leuke boekjes zijn, zijn de boekjes van Dr. Seuss (bijv Er zit een knak in mijn zak, het voetenboek en groene eieren met ham). Misschien ook een leuk idee: boekjes ruilen met vriendjes. Dan heb je ook af en toe eens een boekje dat je nog niet eerder kende.

Dd junior

Voor beginnende lezers kan de Donald Duck Junior ook erg leuk zijn. Daar was mijn zoon in die fase dol op. Komt tweewekelijks uit.

Groeten,

Temet

Tango

Tango

02-04-2013 om 16:54

Scholen (ot)

Die heb ik volgens mij even gemist, Lisbeth. Dat jouw kinderen op twee verschillende scholen zitten. Ik dacht dat je zoon ook op diezelfde Montessorischool zat als jouw dochter. Lijkt me inderdaad best lastig, zeker als 1 school aan de andere kant van de stad ligt.
Is de bieb bij jullie niet op zaterdag open? Anders kun je ook nog op de computer kijken welke boeken de bieb heeft, is wel wat minder prettig als wanneer je ze echt kunt inkijken natuurlijk.
Enne school, ik zou dat conflict inderdaad aangaan met de juffen. Ik heb dat destijds ook met mijn zoon gedaan die toen voor de tweede keer in groep 2 zat. Regel hier is als je in groep 3 alle letters (ook dubbelklanken zoals uu, au etc) kent mag je naar de bieb. Omdat dit zoon motiveerde heb ik gevraagd of hij ook mocht. Dat jaar mochten dus meerdere kinderen uit groep 2 naar de bieb. Daarna niet meer. Vond ik achteraf een beetje vreemd, maar goed mijn zoon heeft er van geprofiteerd.

Samenleesboeken

Ik vond de 'samenleesboeken' ook leuk. Dan staan er om en om zinnen/alinea's voor ouders (tutors) en kinderen met verschillend lettertype zodat het meteen duidelijk is wie wat moet lezen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

lisbeth

lisbeth

02-04-2013 om 18:27

Tango ot

is ook nog niet zo heel lang, vlak voor de carnaval is hij gewisseld. Hij zit nu op oudste haar oude school. Hij miste zijn buurt en voetbalvriendjes enorm en hij is ook niet echt een montesorri kind. Hoe geweldig ik het systeem ook vind. Ik had bij hem steeds het idee dat iedereen zat te wachten totdat hij eens zelf iets ging doen. En dat doet hij niet, hij is slim genoeg om te weten dat hij met wat manipuleren ook 5 keer in de bouwhoek kan zitten ipv 1 keer.
Het is logistiek een gedoe maar we krijgen het met hulp van familie en vrienden rond.
we zijn wel eerst gaan praten, ook omdat kleine broer ook vrij pienter is. Hij was op de oude school die enige kleuter die ver klaar was met de rekenstof van groep 3. Maar daarnaast is het ook gewoon een lekker joch van 6 die buiten voetballen net even belangrijker vind dan leren.
Maar hij krijgt wat plustaakjes, kan zich uitleven op het schoolplein nu, zit nu wat meer in een gestructureerder regime wat ook voor hem prima werkt. En nog het belangrijkste, hij is gelukkig. Hij spreekt iedere week af, heeft al feestjes achter de rug en gaat lachend naar school. Na mijn ervaring met oudste dochter ben ik er al achter dat je je eigenlijk niet meer kunt wensen.

Yvonne

Yvonne

02-04-2013 om 18:39

Poepboek

Natuurlijk het verhaal van De Mol die wil weten wie er op zijn hoofd heeft gepoept! En Rupsje Nooitgenoeg. (Heel) korte boekjes met simpele zinnetjes, heel bekend maar ook (of juist) voor beginnende lezers heel geinig. Mijn zoons vonden als snel Puck van de Petteflet (steeds een stukje zelf), en Floddertje hebben ze ook wel 100x gelezen!

Avi loslaten

Lisbeth,
Voor een kind als jouw zoon zou ik helemaal niet naar avi kijken, puur naar zijn interesses. Dat ruimt lekker op, dan kan je pakken wat je wat lijkt en als het niets is terugbrengen.

Die hele avi-industrie kan je als geheel overslaan. Voor zover het nodig is krijgt ie dat toch wel op school.

P

P

02-04-2013 om 20:26

Yvonne

Het poepboek vind ik toch echt een voorleesboek voor jonge kinderen, geen boek om zelf te lezen.

Ideetjes

Het dunne boekje van Pluk van de Petteflet en idd Donald Duck Junior. Verder lazen wij snel Dolfje, hij 1 bladzijde en dan ik 2. Later allebei 1 om en om. De boeken zijn zo leuk dat ze snel meer willen lezen.

Nog meer van loon

Er blijkt ook een eenvoudig leesbare versie van Foeksia de Miniheks te zijn: Foeksia en de Spiegelheks. Ook van Van Loon. De man is alomtegenwoordig

Ik ben het trouwens geheel eens met Rodebeuk: Avi kan de rambam krijgen. Gewoon kijken wat hij leuk vindt.

Grappig dat iemand Pol, Pel en Pingo noemde trouwens, dat waren heel lang de favoriete stripboeken van mijn broer - nu alweer 35 jaar ofzo geleden.

Groeten,

Temet

Tango

Tango

02-04-2013 om 22:03

Schoolwissel ot

Een begrijpelijke keuze. Hopelijk heeft deze school inmiddels ook meer geleerd over slimme kinderen. Heerlijk dat hij het er zo naar zijn zin heeft!

Tijgeroog

Tijgeroog

02-04-2013 om 22:19

Dunne boekjes

Hier ook een lezende kleuter en die vindt het zelf gewoon nog fijn om dunne boekjes te lezen. En weet je... Dat mag ze gewoon vinden van mij. Ze heeft nog tijd genoeg om dikke boeken te gaan lezen.
We hebben gelukkig een bibliotheek dichtbij, dus ik ga nu regelmatig met haar naar de bieb om zelf boekjes uit te kiezen.
En over de mol die op z'n hoofd gepoept werd... Zowel vorig jaar m'n groep drie kind als m'n kleuter nu pakken graag een voorleesboek en gaan dat lezen, dan sta ik even met m'n oren te flapperen, want die boeken zijn toch veel te ingewikkeld om te lezen, lange woorden enzo, maar daar blijken ze helemaal geen last van te hebben. En het is vaak weinig tekst per pagina, met leuke plaatjes erbij, dus lekker motiverend om te lezen, zeker als je nog zo jong bent.

Tijgeroog

Tijgeroog

03-04-2013 om 12:22

Snel resultaat

Ik denk dat het voor jonge kinderen vaak ook fijn is om snel resultaat te hebben. Om een dik boek uit te lezen moet je veel geduld hebben, langer concentreren, dat kan wel eens lastig zijn. Als ze langzaam leren dat zo'n dik boek ook leuk is omdat het verhaal boeiender kan zijn komt het vanzelf goed.

Rafelkap

Rafelkap

03-04-2013 om 17:26

Temet (beetje ot)

Ja! Toevallig ook van mijn broer, ook wel 35 jaar gelden, die boeken hebben hem aan het lezen gekregen. Vandaar dat ik op marktplaats ook een paar voor mijn zoontje (naamgenoot) op de kop heb getikt. Hij vond het ook heel leuk. Het zijn wel heel bizarre verhalen, maar voor een ca. 6 jarige erg leuk.

amk

amk

03-04-2013 om 19:33

In de klas (ot)

Hier liggen de Pol, Pelle en Pingo in de klas. Om te lezen in de kring. Dochter heeft een hele stapel, oudjes van mij.
In Tivoli in Kopenhagen is er een hele speeltuin van. Daar moest natuurlijk een fotosessie gehouden worden vorig jaar.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.