Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Boeken over de oorlog groep 8

Mijn dochter uit groep 8 heeft voor het eerst een boek over de 2e wereldoorlog gelezen, oorlogsgeheimen. Ze gaf aan dat dat het leukste boek is dat ze ooit heeft gelezen. Zijn er nog meer kinderboeken waarin door de ogen van een kind de gebeurtenissen uit de 2e wereldoorlog worden beschreven?


Ja best veel. Kijk eens in de bieb.
De tunnel van Anna Woltz
Ons kasteel aan zee, Lucy Strange 
Het kindertransport van Fedor de Beer
Alleen beer mocht mee, Vivian den Hollander 

Oorlog zonder vrienden van Evert Hartman
Oorlogswinter van Jan Terlouw
De kinderen van het achtste woud van Els Pelgrom
De jongens van St Petri van Bjarne Reuter
Boris van Jaap ter Haar
Een eiland in zee van Annika Thor
De lelievijver van Annika Thor
De donkere diepte van Annika Thor
Op open water van Annika Thor
Ik kan nog steeds niet vliegen van Anna Woltz
Alan en Naomi van Myron Levoy

Opgejaagd van Lydia Rood

Dagboek van Anne Frank 

reis door de nacht van Anne de Vries,

Dit vond ik een heel mooi boek: 

Oorlogswinter van Jan Terlouw

watervogel schreef op 05-12-2021 om 10:49:

reis door de nacht van Anne de Vries,

Daar heb ik goede herinneringen aan, maar heeft het de tand des tijds doorstaan?

Het meisje met het rode haar (Hannie Schaft)

Is ze ook geinteresseerd in boeken die zich in Duitsland afspelen? Want deze twee zijn zeer de moeite waard:

Met je rug tegen de muur (speelt zich af in 1933)
De eerste lente (speelt zich af in 1945)

terpstra schreef op 05-12-2021 om 12:29:

[..]

Daar heb ik goede herinneringen aan, maar heeft het de tand des tijds doorstaan?

Die snap ik niet helemaal. Wat bedoel je met "de tand des tijds"? 

Is gewoon mooi boek toch? 

Verder las ik ook nog Engelandvaarders" (alle drie de delen). 

Mijn broer las "Snuf de hond" 

Wat ik ook prachtig vond/vind is "Ik heb geen naam" van Dagmar Hilarova/Miep Diekmann. 

Gaat over een half-joods meisje dat op 16-jarige leeftijd op transport wordt gesteld naar Theresienstadt

Alle boeken van Martine Letterie!

Marie111 schreef op 05-12-2021 om 14:43:

[..]

Die snap ik niet helemaal. Wat bedoel je met "de tand des tijds"?

Is gewoon mooi boek toch

Ik snap het wel.
Sommige  boeken,zijn hoe mooi ook, geschreven in een ouderwetse taal die veel kinderen van nu niet echt meer aanspreekt.  

'Hoe fel de zon ook scheen' van Arend van Dam.

Hoe fel de zon die dag ook scheen, 10 mei 1940 luidde een zwarte periode voor Nederland in. In deze verhalenbundel neemt Arend van Dam zijn lezers mee terug naar de oorlogsjaren die onze geschiedenis voorgoed hebben getekend. In twintig verhalen maken we kennis met bekende en minder bekende mensen. Zo ontmoeten we olympisch atlete Rie Mastenbroek, maar ook Miep Gies, die de familie Frank hielp tijdens hun onderduik. We ontmoeten helden als Hannie Schaft en Erik Hazelhoff Roelfzema, maar ook Guus en Lienke, die de oorlog aan de andere kant van de wereld meemaakten in Nederlands-Indië.

Deze verhalenbundel is voor kinderen van 9-12 jaar om zelf te lezen (vanaf 7 jaar om voor te lezen, maar daar zou ik zelf niet zo snel voor kiezen) maar ik vind het zelf ook nog hartstikke interessant om te lezen.

Of anders 'Anne Frank, mijn beste vriendin: het verhaal van Hanneli Goslar'. Deze heb ik als tiener meerdere keren bij de bibliotheek geleend. 

Marie111 schreef op 05-12-2021 om 14:43:

[..]

Die snap ik niet helemaal. Wat bedoel je met "de tand des tijds"?

Is gewoon mooi boek toch?

Verder las ik ook nog Engelandvaarders" (alle drie de delen).

Mijn broer las "Snuf de hond"

Wat ik ook prachtig vond/vind is "Ik heb geen naam" van Dagmar Hilarova/Miep Diekmann.

Gaat over een half-joods meisje dat op 16-jarige leeftijd op transport wordt gesteld naar Theresienstadt

Ik heb reis door de nacht 50 jaar geleden gelezen en ik vond het een heel mooi boek, maar zoals ik het me herinner was het taalgebruik toen al een beetje ouderwets.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.