Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
hilse

hilse

28-08-2013 om 15:03

Boekenalternatief harry potter

Hoi allemaal,

Zoon van 8 wil graag de Harry Potterboeken lezen. Nu lijken me deel 1 en misschien ook 2 nog niet zo eng, maar naarmate je verder komt worden de boeken toch wel heel erg spannend. Hem een beetje kennende, gevoelig voor nachtmerries en er volledig op in gaan, lijkt me dat nog niet zo verstandig.
Kennen jullie boeken met soortgelijke thematiek maar dan dus minder spannend en meer geschikt voor kinderen van 8?

Hilse

Thursday Next

Thursday Next

28-08-2013 om 15:14

Misschien

araminta spookie van Angie Sage?

Rafelkap

Rafelkap

28-08-2013 om 15:31

Heksen

De heksen, van Roald Dahl. Als dat is wat je bedoelt? Dat lees ik momenteel voor Ik mag het alleen overdag voorlezen want 's avonds vindt hij het te eng. De GVR hebben we ook net gehad. Wij zijn vinden Roald Dahl de beste schrijver die er is.
De Dolfje Weerwolfje boeken zijn ook wat harrypotterachtig en voor wat jongere kinderen, maar die heeft je zoon misschien al wel "gehad" (die van mij tenminste wel).

Wel wat anders

Maar hier zijn de boeken over `Dummie de Mummie' van Tosca Menten erg geliefd. Ook zoon van 9 (niet zo'n gevoelig type, haha) die alle Harry Potters gelezen heeft (en ook 'De Hobbit' en alle delen van 'In de ban van de ring') vind die boeken nog erg leuk.

Rafelkap

Rafelkap

28-08-2013 om 15:34

P.s.

ik begin ook nog niet aan Harry Potter hoor, al wil die van mij het wel (ook 8). Ik weet zeker dat dat nog te eng is, hij houdt het meest van grappige boeken (nu is Roald Dahl grappig en griezelig tegelijk)

Ravelijn

Ook van Paul van Loon: Ravelijn. Zoon schoot erdoorheen. Volwassener dan Dolfje Weerwolfje, maar nog steeds niet echt heel eng. Mijn zoon is uit vergelijkbaar hout gesneden en voor hem vind ik Harry P ook nog niet zo geschikt.

Groeten,

Temet

Trichy

Trichy

28-08-2013 om 17:56

Lees mee

Ik lees mee, hier ook hetzelfde verhaal. Ni net de heksen uitgelezen. En we zijn weer opzoek naar een nieuw boek

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

hilse

hilse

28-08-2013 om 19:36

Super!

Wauw, wat een tips al, dank!

Araminta Spookie heb ik even opgezocht en dat lijkt idd wel leuk; is alleen niet in de bieb te verkrijgen. Is dat niet stom?
(Oh en ik had het al eens gezegd, maar ik vind Thursday Next zo'n coole nick; die boeken van Jasper Fforde moet ik er ook weer eens bij pakken. )

Momenteel lezen we de Griezels van Roald Dahl (voor de derde keer) en Joris en de Toverdrank van Roald Dahl hebben we ook al gelezen. En natuurlijk al een hele poos geleden De Reuzenkrokodil. Geweldig! Hier zijn de boeken van Roald Dahl altijd uitgeleend in bieb, maar ik geloof dat ik ze maar eens ga reserveren.

Dolfje Weerwolfje hebben we het eerste deel van gelezen en het luisterboek geluisterd. Dat vond hij wel leuk, maar na de film, hoewel hij daar erg van genoten heeft, was dat opeens minder. Misschien moet ik nog eens een volgend deel meenemen. Dank! Had ik niet zo snel meer aan gedacht.

Dummie de Mummie ken ik ook niet; heb ik net even opgezocht en lijkt ook wel spannend. Misschien een beetje rare vraag; maar ik las net een stukje waarbij die mummie wordt 'afgewikkeld'; wordt dat heel erg plastisch? Momenteel komen hier regelmatig vragen over hoe dat gaat; met begraven mensen en hoe die er naar verloop uit gaan zien. De link met zijn overleden broer is daarbij natuurlijk snel gelegd, vandaar.
Maar tjonge Jippox, jouw zoon leest al moeilijke en ingewikkelde boeken zeg, met zijn 9 jaar. 'In de ban van de ring', vind ik zelf echt van die 'daar moet ik me doorheen worstelen boeken'.

Ravelijn heb ik laatst mee in mijn handen maar leek me ook best eng. Misschien komt dat ook omdat ik het best snel vind gaan allemaal. Ik ga het in de bieb opzoeken.

Dank alvast en als jullie nog meer tips hebben hoor ik het graag!
Hilse

Clowntje

Clowntje

28-08-2013 om 19:59

Kan wel voorlezen

Ik lees de Harry Potter boeken voor aan dochter (net 8) 's avonds voor het slapen en dat gaat prima. We zijn nu net in deel 6 begonnen en er zaten af en toe wat spannende stukjes bij maar als je het voorleest gaat dat prima , bij mijn dochter tenminste.

Verstuurd met de Ouders Online iPad app.

Tineke

Tineke

28-08-2013 om 20:04

Hilse

Hier ook zo'n periode gehad, wel zin in spannende boeken, maar zodra dood op een horrorachtige manier beschreven werd, was het natuurlijk echt niet leuk meer. Waarom is het bijv. eng op een begraafplaats, dat is voor onze kinderen juist een vertrouwde plek geworden. Paul van Loon heeft daar wel een handje van.
Het spannende, zonder (kinder-)horror, vonden we wel terug in de meer avonturenboeken. Bijvoorbeeld om zelf te lezen: Jacques Vriens, de bende van de korenwolf. Of voorlezen, boeken van Paul Biegel, Tonke Dragt.

Thursday Next

Thursday Next

28-08-2013 om 20:29

En ook

boeken van Leonie Kooiker misschien, als die er wel zijn bij de bieb. Of de Hopeloze Heks (Jill Murphy), daar is onze dochter (7 jaar) nu in bezig. Wij moeten ook een nieuwe voorlees-serie zoeken, want het Kleine Huis hebben we nu helemaal uit.
Wat avonturenverhalen zijn ook: de verschrikkelijke drieling van Rom Molemaker. Avontuur en fantasy: Diana Wynne Jones. Dochter van 11 zegt nog: boeken van Paul van Loon, nooit de buren bijten, of de grijpgrip, of de GVR van Roald Dahl. En Tonke Dragt idd, bijvoorbeeld de brief voor de koning en geheimen van het wilde woud, de torens van Februari.

Hilse

Mijn zoon is een watje en ik heb geen moment de indruk gehad dat hij moeite had met Ravelijn. Dus ik denk dat het wel meevalt allemaal.

Ik ken niet alle boeken van Van Loon - de griezelbus bijvoorbeeld niet - en Ravelijn heeft zoon ook grotendeels zelf gelezen, maar ik vind iha dat Van Loon tamelijk 'lief' schrijft: het wordt wel eens spannend maar nooit echt heel eng.

Ik zag Diane Wynne Jones langskomen, die boeken vond ik als kind geweldig, weet ik nog, maar of ze eng waren weet ik niet. Vast niet heel erg, anders was het me wel bijgebleven.

Groeten,

Temet

Rafelkap

Rafelkap

29-08-2013 om 08:05

Karlsson

De GVR van Roald Dahl hebben we ook gelezen, tig malen beter dan Paul van Loon of Tosca M. Wij hebben bijna alle boeken van Dahl gelezen en in onze kast.
Tonke Dragt en Paul Biegel wil er nog niet zo in, mijn zoon wil er niet aan beginnen als hij denkt dat iets eng of emotioneel is.Ik heb misschien ook de fout gemaakt door hem als vierjarige al 'de kleine kapitein' voor te lezen.
Karlsson zag ik hier nog niet, van Astrid Lindgren. Een klein dik mannetje met een proppeler op zijn rug. Ook een must voordat ze het huis uit zijn

Thomas en de laatste draken

Van Cornelia Funke:
"Thomas begint samen met de zilveren draak Long en het koboldmeisje Zwavelkopje aan een gevaarlijke reis vol avonturen. Ze gaan op zoek naar een plek waar de laatste draken veilig kunnen leven. Een plek waar ze niet door de mensen bedreigd worden. Volgens oude verhalen moet ergens in de bergen van de Himalaya zo'n plaats zijn: het vaderland van de draken. Ze vertrekken bij volle maan, want draken kunnen alleen bij het licht van de maan vliegen.
Maar Netelbrand, de bloeddorstige gouden draak, is ook op zoek naar het vaderland van de draken. Want hij doet niets liever dan op draken jagen. En hij is Thomas, Long en Zwavelkopje al op het spoor..."

Mijn zoon vond het geweldig. Wel spannend, niet te eng. En hij kon zich mooi identificeren met de hoofdpersoon.

reizigertje

reizigertje

29-08-2013 om 09:28

Kaatje ea

Ja, bij jullie wat dat betreft natuurlijk herkenning. Het gekke is dat zoon er toch ook wel een fascinatie voor heeft. Martelwerktuigen, middeleeuwse straffen, spookhuizen (met van die graven ineens openspringen); hij vindt het geweldig (in tegenstelling tot zijn moeder, dat helpt niet mee). Maar zodra hij het kan betrekken op zijn eigen verhaal, trauma, schuldgevoel dan haakt hij, logischerwijs, af.
Op school wordt er momenteel een boek voorgelezen waarbij iemand bewusteloos wordt gevonden met een plas bloed naast het hoofd. Dan is hij echt van slag, krijgt hij zo'n steek in zijn buik. De nieuwsgierigheid wint het dan wel en hij wil dan ook graag de rest van het verhaal horen.
Hij kijkt graag naar documentaires als Life, Earth, Walking with Dinosaurs, of momenteel North America (Discovery, we nemen het op). Maar als er dan een op een, vaak jong of zwak, dier wordt gejaagd of als er een dier sterft, ook dan stromen de tranen soms in stilte over zijn wangen. Soms moet de tv uit, meestal wil hij toch doorkijken.
Na de film Epic in de bioscoop was hij zo verdrietig; hij was zo teleurgesteld dat dit alwéér een film was waar dood zo'n belangrijk onderdeel was. Hij heeft gelijk, bij de meeste (kinder-)films is dat zo.
Met boeken is het wisselend. Ik weet niet precies waardoor hij geraakt of juist gefascineerd kan worden. Maar omdat ik de boeken van Harry Potter zelf ken, weet ik wel dat, vooral de latere boeken, nog niet geschikt zijn. Ik denk dat ik dat ook zonder zijn geschiedenis zou vinden. Het liefst zou ik elk boek zelf eerst gaan lezen, maar dat is natuurlijk onbegonnen en daarbij; ik kan hem ook niet altijd behoeden voor deze confrontaties.

Daarom is zo'n forum zo fijn. Ideeën op doen, titels en schrijvers zijn allemaal opgeschreven. Vanmiddag ga ik naar de bieb en ga ik kijken of ik wat kan vinden. Zoon is momenteel ziek, anders mocht hij dat zelf doen, maar nu nieuw boek is dan natuurlijk wel lekker.

hilse

hilse

29-08-2013 om 09:29

En dat

was ik dus...

Hilse

De grijze jager serie van john flanagan

Mijn man en ik zijn deze 11 delige serie momenteel aan het lezen. Was een tip van een vriendin, van haar lenen we de boeken.
Gisteren was ik in de bibliotheek en en zag dat ze bij de B boeken (voor kinderen vanaf 9 jaar) stonden. Bij de ECI staan ze bij de jeugdboeken vanaf 10 jaar, net als de Harry Potter boeken (m.u.v. deel 7 die is v.a. 12 jaar).
De Grijze Jager leest lekker weg in de vakantieperiode, is wel spannend maar niet echt eng voor mijn gevoel. Er sneuvelen in elk deel wel een paar krijgers in een of andere strijd, dit wordt ook wel beeldend beschreven, maar met de hoofdpersonen komt het uiteindelijk wel goed.
Lastig inschatten of dit toch niet te aangrijpend is voor je zoon.

Beschrijving inhoud deel 1:
Will is klein voor zijn leeftijd, maar ook snel en vlug van begrip. Zijn hele leven heeft hij ervan gedroomd om ridder te worden, net als zijn vader die hij nooit heeft gekend. Hij is dan ook hevig teleurgesteld als hij afgewezen wordt voor de vechtschool van kasteel Redmont. In plaats daarvan wordt hij toegewezen aan Halt, de mysterieuze jager wiens grootste talent het lijkt te zijn zich onopvallend door het rijk te verplaatsen. Met enige weerzin leert Will om de geheime wapens van een jager te gebruiken: pijl en boog, een onopvallende camouflagecape en een eigenwijze kleine pony. Ook al verlangt Will hevig naar een zwaard en een stoer strijdpaard, als hij samen met Halt op een geheime missie gaat om de moord op de koning te voorkomen, komt hij erachter dat de wapens van een jager zo slecht nog niet zijn… De ruïnes van Gorlan is het eerste deel in de spannende serie over Will en zijn vrienden van Kasteel Redmont.

Veel leesplezier

Primavera

Primavera

31-08-2013 om 09:15

Percy jackson boeken

Ik kan weinig advies geven want mijn 8-jarige is juist een echte trillzoekster. De Percy Jackson boeken werden echter ook erg gewaardeerd door mijn tweede die juist niet van horror houdt omdat het allemaal zo gekscherend wordt gebracht.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.