Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Bril met prisma en dyslexie?

Heeft er iemand ervaring met prisma bij kinderen. Mijn oudste heeft dyslexie, moet een bril en heeft een kleine prisma afwijking. Hij vind het met prisma fijner kijken. Maar wordt het oog dan nog wel genoeg gestimuleerd of wordt die prisma afwijking steeds groter daarna?

Zijn dyslexie zal je er niet mee oplossen, maar de letters minder scheef zien zal wel helpen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Marie

Marie

17-02-2013 om 12:44

Prisma of cilinder?

Hoi
Bedoel je echt een prismabril of heeft je zoon een cilinder, aangezien je het over scheve letters hebt? (prisma is voor dubbel zien?)
Een cilinder blijft vaak veranderen, vanwege het groeien van de ogen. Ook de - of + afwijking kan in de loop van de jaren veranderen.
Over prismabrillen vond ik dit via Google in elk geval
http://www.beterzienisbeterlezen.nl/beterzienisbeterlezen_prismabrillen.php

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

17-02-2013 om 13:40

Heeft kind een oogafwijking?

Dyslexie los je niet op met een bril. Niet met gekleurde glazen, niet met een prisma, gewoon niet. Je moet heel hard weg rennen bij een kwakzalver die dit soort dingen adviseert. Het is wetenschappelijk bewezen dat dit echt quatch is, hou je geld in je zak of besteedt het aan hulpmiddelen als Sprint, Kurzweil, een daisyspeler enz. Ik heb de links even niet paraat, wil je het echt weten dan kan ik het voor je opzoeken.
Heeft je kind een oogafwijking in de zin van + of - en eventueel een cilinder ga dan naar een opticien.

Rosa van der Zanden

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

17-02-2013 om 15:29

Rosa

Interessant wat je daar beweert, en nogal omstreden bij ons in de familie. Heb jij toevallig een linkje voor mij?

P

P

17-02-2013 om 16:09

Ginny

Over de gekleurde bril: http://www.skepsis.nl/dyslexie.html

Tasja123

Tasja123

17-02-2013 om 16:18 Topicstarter

Prisma

Nee ik bedoel een prima, naast een cilinder. Hij ziet dingen verschoven, dat is getest bij de opticien. En natuurlijk kan mijn kind dan niet ineens automatiseren. Maar zijn de letters wel beter van elkaar te onderscheiden. Nu klaagt hij ook vaak dat de regels en letters door elkaar heen schuiven.

Er is ook niemand die beweerd dat zijn dyslexie er mee oplost. Maar beter letters kunnen zien zal zeker helpen bij het al moeizaam kunnen lezen. Dat is het idee.

Daarnaast wordt hij behandeld voor zijn dyslexie e.d. Maar dat staat los van het oogprobleem.

Tasja123

Tasja123

17-02-2013 om 16:21 Topicstarter

Oh ja....

De opticien is voorzichtig met het advies om het wel of niet te doen. Want met een prisma worden de ogen geholpen om samen te werken. Het beeld recht binnen krijgen zeg maar. Maar de oogspieren worden minder gestimuleerd omdat de prisma het overneemt. Daardoor zouden je ogen steeds meer prisma nodig hebben.

Ik hoor graag mensen die ervaring hebben met een prisma bril, evt. zonder dyslexie.

Isabella Caramella

Isabella Caramella

17-02-2013 om 17:47

Orthoptist

Ik zou bij een kind altijd door een orthoptist of oogarts de ogen laten opmeten en niet door een opticien.
Verder geen idee maar als een bril nodig is, is dat sowieso beter/rustiger voor de hersenen.

sjaan

sjaan

17-02-2013 om 18:14

Waarom

Stuurt de opticien je niet door naar de oogarts. Normaal gesproken beoordelen de opticiens kinderen niet.

Onze dochter heeft ook problemen die lijken op dyslectie, maar zijn met bril erg verbeterd. Een cilindrische afwijking en tevens een afwijking aan haar oogspieren die we met oefeningen moeten verbeteren.

Ik zou via de huisarts een verwijzing voor de oogarts vragen. Die hebben toch andere apparatuur en middelen voor kinderen.

Fiorucci

Fiorucci

17-02-2013 om 20:10

Oogarts

Dit is een klus voor de oogarts die je waarschijnlijk door zal sturen naar de orthoptist. Die kan minder goed samenwerkende ogen sturen door bepaalde oefeningen aan te leren die je ook thuis kunt doen. Ik zou nooit iets toepassen wat eventueel kan veroorzaken dat oogspieren slapper worden.

Tasja123

Tasja123

17-02-2013 om 23:02 Topicstarter

Oogarts

Ik ben nu bewust naar een opticien gegaan om te laten kijken. We zijn een paar maanden terug bij de oogarts geweest zonder resultaat. Ondanks dat mijn kind het bord niet kon lezen was er niks aan de hand... Nu steeds meer klachten. Dus ik wil met wat meer kennis terug naar de oogarts. Ik ben er van overtuigd dat een bril nodig is.

Vandaar even de uitleg waarom eerst de opticien. Zij hebben zeker goede kennis van zaken, ik kom daar zelf vanwege een zeldzame oogafwijking die ze vaak niet kunnen behandelen, daar wel. Ik vind het dus ook belangrijk dat hun ogen in de gaten gehouden worden want het kan heel goed erfelijk zijn.

Dat met die oogspier heeft de opticien ook gezien nu. De oogarts niet, maar geloof ook niet dat ze daarvoor voldoende tijd hebben genomen toen. Ik stond zo weer buiten. We hebben nu dus ook geen verwijzing meer nodig van de huisarts omdat hij al geweest is.

De vorige keer is de opthometrist er ook mee bezig geweest. Eerst wel een bril, toen later zei ze van niet nodig. Volgens mij is er toch echt wel wat mis als je het bord niet kunt lezen op school....

Hopelijk kunnen we snel terecht bij de oogarts. Zere ogen en hoofdpijn wil je zo snel mogelijk vanaf....

Wie weet nog iemand met ervaringen met prisma's bij kinderen.

Brillie

Brillie

18-02-2013 om 11:59

Eigen ervaring

Ik ben zelf dyslectisch en heb een bril met prisma. Natuurlijk gaat de dyslexie niet weg met een prisma, daar is het dan ook niet voor. Maar waar het wel voor zorgt is dat het oog een veel rustiger beeld voorgeschoteld krijgt waardoor bij lezen en schrijven meer rust en energie is om je daar op te concentreren. Het is lastig te omschrijven maar als ik mijn bril nog zonder prisma vergelijk met die met prisma, zie ik bij de eerste waziger, kleuren zijn minder helder, ik zie dubbel (twee beelden vlak naast elkaar, merendeels overlappend maar toch wazige randen). Als ik lees, blijf ik met bril op 1 lijn lezen, de letters zijn helderder in kleur (zonder grijzig, met zwart) en vorm (met bril geen last van overlapping). En dat leest als een speer. En het helpt mij niet alleen op de regel te blijven (ivm scheef zien) maar door de bril heb ik een beter evenwichtsgevoel. Dat komt door het scheefzien terwijl mijn evenwichtsorgaan wel goed werkt. Zonder bril krijg ik twee 'verschillende evenwichtscorrecties' binnen die niet met elkaar kloppen.
Ik raad een prima van harte aan als je daar baat bij hebt. Wel met grote maar: het afstellen van een prisma luistert nauw, heel nauw. Bij te weinig, doet het niets voor je. Bij te veel, worden je snel 'lui' en heb je steeds een groter prisma nodig. Daar zit natuurlijk een grens aan. Met mijn oogarts loop ik nu een traject door om het prisma omlaag te krijgen. Ik heb jaren gezocht naar een goede oogarts en ben nooit naar een opticien of gewone oogarts gegaan omdat ik weet dat dit niet zomaar iets is. En ik ben niet van de homeopathie en dergelijke dingen.
Na jaren ben ik uiteindelijk terechtgekomen bij een oogarts in A a/d R. Die raad ik je dan ook uit eigen ervaring aan. Heb je meer informatie nodig, laat het weten.

Tasja123

Tasja123

18-02-2013 om 12:34 Topicstarter

Dank je wel voor je info

Dat was ook het idee van de opticien. Kan voordeel hebben maar met de nodige voorzichtigheid.

Deze week even overleggen met de huisarts, evt. Een optometrist bij een opticien of toch weer de oogarts in het ziekenhuis, of een andere oogarts elders....

Mijn zoon was dus in oktober nog geweest en vanmorgen gebeld. Meteen aan de telefoon al afgescheept met onzin een bril. In oktober was het niet nodig dus nu ook niet, terwijl hij steeds meer klachten krijgt en natuurlijk nog steeds niet kan lezen op het bord....

Beetje frustrerend als je niet serieus genomen wordt voor je gevoel.

Fijn dat jij met een bril met prisma goed ziet, ik hoop dat als het nodig is het de dyslexie makkelijker maakt door niet dubbel te zien en de regel beter te kunnen volgen, dat is nu nogal moeilijk. Het zal dan toch een stukje minder lastig zijn, want dat is dyslexie op zich natuurlijk al heel erg, als je dit er dan nog naast heb heb je wel een dubbele handicap.

Tasja123

Tasja123

18-02-2013 om 13:33 Topicstarter

Optometrist

Ik heb nu bij een optometrist een afspraak gemaakt, niet in het ziekenhuis. Deze kijkt ook naar het zelfde en langer en je moet het zelf betalen maar de wachttijd is maar een week en ik heb toch geen vertrouwen in die andere..... Ook hier kijken ze naar de prisma afwijking en geven ze ook advies bij bijzonderheden om dan naar een oogarts te moeten.

Rafelkap

Rafelkap

18-02-2013 om 17:36

Maar

een optometrist is lager opgeleid (hbo)dan een oogarts, daar zou ik liever niet voor kiezen bij een kind. Hier worden kinderen altijd naar een orthoptist gestuurd en bij bijzonderheden kijkt de oogarts even mee (zelfde afdeling in het ziekenhuis).
Kies anders een ander ziekenhuis met een andere oogarts.

Tasja123

Tasja123

18-02-2013 om 21:23 Topicstarter

Zelfde

In dit geval wordt er bij bijzonderheden ook gewoon doorverwezen, net als in het ziekenhuis. Dan zul je inderdaad wel weer moeten wachten op een afspraak daar. Maar is er niks bijzonders dan doen ze in het ziekenhuis er ook niks mee. Dat was bij ons de vorige keer ook zo. We hebben die man hooguit 2 minuten gezien denk ik.... Het was meer van niks aan de hand dus doei....

Dus wat dat betreft voegt een optometrist in het ziekenhuis niet meer toe als 1 buiten het ziekenhuis om.

Fiorucci

Fiorucci

19-02-2013 om 07:01

Nee tasja

Een orthoptist in het ziekenhuis is niet hetzelfde als de optometrist. Een orthoptist is oa een deskundige op het gebied van scheelzien etc. en heeft ook relatief veel ervaring met kinderogen. Ze behandelen oa:
scheelzien (strabismus)
lui oog (amblyopie)
dubbelzien (diplopie)
oogbewegingsstoornissen
verziendheid, bijziendheid en cilindrische refractie- afwijkingen bij kinderen
specifieke hoofdpijn- en leesklachten

Kari1

Kari1

19-02-2013 om 08:57

Verschil

Een optometrist heeft vooral verstand van brillen, een orthoptist vooral van ogen. Het laatste uitgangspunt lijkt me beter, zeker bij een kind.
Kari

Brillie

Brillie

19-02-2013 om 09:23

Verschil

In het ziekenhuis ben ik niet anders artsen tegengekomen die slecht zicht beschouwen als een manco aan het orgaan zelf en alleen aan het orgaan. In het ziekenhuis worden vaak oogdruppels gebruikt (zgn 'objectieve' meting) om te bepalen hoe groot de afwijking is naast de 'droge' methode (dmv verwisselen van lenzen, ook wel de zgn 'subjectieve meting').

De correctie van het beeld dat verbeterd wordt met een prisma is nu net iets dat je niet kan meten dmv de objectieve meting maar via de subjectieve meting. De subjectieve meting is tijdrovender maar indien goed uitgevoerd, preciezer.

Het recept van het ziekenhuis was +3 maar door die glazen zag ik wazig. Bij elkaar opgeteld was de uitkomst van de subjectieve meting ook +3 maar verdeeld over bijziend, verziend deel, waaronder ook cilindermeting. En met prisma.

De laatste keer in het ziekenhuis vroeg ik naar de verwerking van hetgeen je oog inkomt: alle verbindingen en verwerking dat na het oog gebeurt. Ik heb dat de stomverbaasde oogarts een paar keer moeten uitleggen en die zou het inbrengen tijdens een vergadering. Ik kan nog wel snappen dat zoiets misschien geen groot onderdeel van de studie van een oogarts is maar ik snap niet dat deze arts er helemaal niets van wist. Het was volkomen nieuwe informatie voor deze arts.
De arts van de prisma-meting begreep mijn vraag wel meteen.

Tasja123

Tasja123

19-02-2013 om 23:11 Topicstarter

Meer oorzaken

Bij ons is vorig jaar ook al met de oogdruppels gekeken en toen geen prisma gezien. Maar de opticien vertelde ook dat mijn kind wijde pupillen had. Daardoor krijgt hij meer invloeden van buitenaf het oog in. Door een klein gaatje kun je beter zien dan door een groot gat. Een kind met de zelfde afwijking maar een kleine pupil heeft minder snel een bril nodig dan iemand met een wijde pupil. Dat zien ze na het druppelen dus ook niet meer. En ze druppelen eerst voor ze kijken. Prisma afwijking is toen ook niet naar gekeken. En ik had over dyslexie en slecht kunnen zien. Dat dat niet helpt. Was onzin.....

Fiorucci

Fiorucci

20-02-2013 om 07:00

Tasja

Nogmaals, dit hoort niet bij een opticien thuis. Vraag een second opinion bij een andere oogarts.

Optometrist

Hier heeft de optometrist van de brillenwinkel het beste werk geleverd. Ik verwachtte dat al, het zijn vakmensen. Volgens mijn dochter kwam het omdat ze inmiddels ook beter kan luisteren en begrijpen wat er gezegd en gevraagd wordt. De optometrist heeft gewoon geduldig van alles uitgeprobeerd en haar reactie daarop gevraagd of het zichtbaar was, hoe het zichtbaar was, of het trilde en weet ik niet wat al.
Eindelijk heeft dochter een veel acceptabeler bril. Inderdaad, de oogarts kon er niet veel mee maar tot ze 12 jaar zijn mag een kind alleen bij de oogarts gedruppeld worden. Een oogarts lijkt me goed voor ziektes van het oog maar niet voor het aanmeten van een zo goed mogelijke bril.

Fiorucci

Fiorucci

20-02-2013 om 15:55

Annej

Nogmaals, in het ziekenhuis werkt niet alleen een oogarts, er is ook een andere deskudige, namelijk een orthoptist.
Dat kan bij bepaalde problemen een prima gulden middenweg zijn. Overigens is een oogarts helemaal niet alleen voor ziektes van het oog.

Kari1

Kari1

20-02-2013 om 20:50

Zohee rosa

je hebt aardig gezocht, dat zijn heel wat links. Je kunt het ook andersom benaderen, in de reguliere oogheelkundige literatuur vind je geen effecten beschreven van prisma's op dyslexie. En ja, natuurlijk zijn er andere meningen, die zijn er over allerlei alternatieve aanpakken. Geloven en een mening hebben staat vrij.
Brillie, die oogarts heeft jou goed bij de neus gehad! "vroeg ik naar de verwerking van hetgeen je oog inkomt: alle verbindingen en verwerking dat na het oog gebeurt. Ik heb dat de stomverbaasde oogarts een paar keer moeten uitleggen en die zou het inbrengen tijdens een vergadering. Ik kan nog wel snappen dat zoiets misschien geen groot onderdeel van de studie van een oogarts is maar ik snap niet dat deze arts er helemaal niets van wist. Het was volkomen nieuwe informatie voor deze arts." Dat geloof je zelf toch niet echt?! Een oogarts heeft als werkgebied het hele visuele systeem, vanaf helemaal buiten tot helemaal binnen (de hersenen) en niet alleen het oog als orgaan.
Kari

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

20-02-2013 om 22:01

Kari

Er is geen wetenschappelijk bewijs dat een prismabril helpt bij dyslexie. Dat heeft niets met geloven of een mening te maken, het is onderzocht en het werkt niet. Dit heeft niets te maken met andersom benaderen.
Dit neemt niet weg dat het wel kan helpen als iemand fixatie disparatie heeft, wat iets heel anders is dan dyslexie. Als zo'n bril zou werken, had ik ze allang voor mijn kinderen aangeschaft.

Rosa van der Zanden

Kari1

Kari1

20-02-2013 om 22:23

We zijn het eens hoor rosa!

Jouw links laten zien dat van veel kanten wordt gezegd: prisma helpt niet bij dyslexie. Ik bedoelde met andersom dat als je gaat zoeken in de literatuur naar een onderzoek dat wel een positief effect aantoont, je dat niet vindt.
M.a.w. "Er is geen wetenschappelijk bewijs dat een prismabril helpt bij dyslexie." idd. En als mensen zeggen van wel, dan heeft dat te maken met geloven of een mening. Ik schreef het een beetje ongelukkig op. Ik bedoelde serieus dat je veel linken had verzameld!
Kari

Tasja123

Tasja123

21-02-2013 om 07:58 Topicstarter

Prima

Het gaat er ook niet om of een prisma bril dyslexie kan genezen. Maar als je met een prisma bril de letters niet meer scheef ziet kun je eenvoudig weg makkelijker lezen dat staat los van de dyslexie. Maar op die manier ook niet goed kunnen lezen is een dubbele handicap!

Kinderen die een prisma bril nodig hebben vertonen vaak de zelfde klachten als een kind met dyslexie. Dus het kan best dat mensen het verwarren.

Mijn kind met dyslexie kan niet automatiseren en dat houd hij, maar als hij nu met een prisma bril de letters niet meer door elkaar ziet scheelt dat gewoon met lezen

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

21-02-2013 om 09:15

Kari

Okee .
Ik ben met mijn kind tegen een muur van onbegrip gelopen, uiteindelijk kwam ze terecht bij iemand die op dyslexie zou testen maar hij begon al vrij snel met allerlei alternatiefs, o.a. een prismabril. Vandaar dat dit een beetje in mijn allergie zit, ik vind dat er veel misbruik wordt gemaakt van de zorgen die iemand kan hebben.
Tasja, doe je voordeel met alle tips die gegeven worden en ga naar iemand met kennis van zaken.
Rosa van der Zanden

Kari1

Kari1

21-02-2013 om 16:58

Los zien van elkaar

Tasja, in je eerste bericht zeg je: "Hij vind het met prisma fijner kijken. Maar wordt het oog dan nog wel genoeg gestimuleerd of wordt die prisma afwijking steeds groter daarna?"
Dat is waar het om gaat denk ik. Je moet een evt. prismabril los zien van zijn dyslexie. Je kunt dyslexie hebben met en zonder prisma-afwijking, en geen dyslexie met en zonder prisma-afwijking. Ook voor iemand zonder dyslexie kan een prismabril fijner kijken. Een lichte prisma-afwijking komt heel veel voor en heeft in principe geen bril nodig, de ogen zijn meestal sterk genoeg om toch goed te fixeren. De ogen kunnen ook met oefeningen geholpen worden om sterker te worden.
Of het verstandig is om een prisma-afwijking te corrigeren, daar moet goed naar gekeken worden. Want idd kan daardoor de afwijking verergeren. Mijn advies (en van meerderen hier): laat een oogarts/orthoptist beoordelen hoe het zit bij jouw kind.
Kari

Brillie

Brillie

22-02-2013 om 18:00

Kari

Kari, bedankt voor je reactie.
Natuurlijk mag jij er van vinden wat je wil maar je was er niet bij.
Er is geen reden om aan te nemen dat de oogarts mij bij de neus nam. Daarbij, kwam de reactie oprecht op mij over. Maar meer nog, je moet er vanuit kunnen gaan dat een arts oprecht is en je kind wil helpen. Als ik dat niet meer kan, moet ik niet gaan. En als de arts wel wist waar ik het over had, en toch zo reageert, is dat helemaal schaamteloos. Van de arts dan wel, he, Kari.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.