Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Broer (11) op zusje van 2 laten passen?

Ouders met kinderen met een groot leeftijdsverschil?  Laten jullie je oudere kind op hun jongere broer of zus passen? 

Ligt eraan........
Hoe lang en welk dagdeel ga je weg als ouders
Ligt kleinste al te slapen,  kan oudste zelf naar bed. 
Hier heeft zusje van 5 weleens 20 minuten op broertje van 2 gepast.  Ik moest even heel snel in de regen op de fiets medicijnen halen voor mezelf.  Ziek 2 kinderen op de fiets hijsen was me teveel. 

Ligt er aan hoe lang jullie weg zijn. Voor even naar de supermarkt, een oudergesprek op school of een uurtje sporten moet het kunnen. Voor een hele avond/nacht vind ik de verantwoordelijkheid en de belasting nog te groot voor de oudste.

nee 

Nick90

Nick90

10-09-2025 om 15:43 Topicstarter

Bakblik schreef op 10-09-2025 om 15:39:

Ligt eraan........
Hoe lang en welk dagdeel ga je weg als ouders
Ligt kleinste al te slapen, kan oudste zelf naar bed.
Hier heeft zusje van 5 weleens 20 minuten op broertje van 2 gepast. Ik moest even heel snel in de regen op de fiets medicijnen halen voor mezelf. Ziek 2 kinderen op de fiets hijsen was me teveel.

Ja het gaat om zeker een uur tot anderhalf. M'n vrouw is op een stedentripje en ik ben alleen met de kinderen maar ik moet helaas vrijdagmiddag even weg, heb afspraak om 4 uur, en dat duurt zeker een uur plus de tijd die ik nodig heb om op en neer te rijden. Dochter mee is niet handig, die dag heeft ze ook geen kdv. Zoon heeft aangeboden dat hij wel even op z'n zus past

Nood breekt wet.
Maar ik zou er toch echt geen gewoonte van maken en langer dan 1 à 2 uur zou mijn ding ook niet zijn.

Is er geen buurvrouw waar je de jongste kan afzetten?

Ik zou het namelijk nog moeilijker vinden dat ik dus ook niet in de buurt ben / niet op 5 minuten afstand ben als het toch misloopt. Of als de boel langer aansleept dan gepland.

Nick90

Nick90

10-09-2025 om 15:50 Topicstarter

Marty1984 schreef op 10-09-2025 om 15:44:

Nood breekt wet.
Maar ik zou er toch echt geen gewoonte van maken en langer dan 1 à 2 uur zou mijn ding ook niet zijn.

Is er geen buurvrouw waar je de jongste kan afzetten?

Ik zou het namelijk nog moeilijker vinden dat ik dus ook niet in de buurt ben / niet op 5 minuten afstand ben als het toch misloopt. Of als de boel langer aansleept dan gepland.

Nee het is geen gewoonte maar er is iets met m'n hoortoestellen, ze laden niet meer op en nu hoor ik dus niks meer omdat ze leeg zijn, maar ik kon pas vrijdag op z'n vroegst terecht bij de audicien. En nee dochter is echt zo'n koalababy, die wil alleen blijven bij mensen die ze kent. 

In dit geval zou ik dan beide kinderen meenemen en de oudste dan de kleine bij de audicien laten vermaken. Dan ben je in de buurt als er iets is. Desnoods gaan ze een ijsje halen ofzo.

In dit geval zou ik het doen, het kan gewoon even niet anders. Ik zou dan wel even de buren informeren/afspreken dat als het nodig is, de kinderen daar terecht kunnen.

Nee, zou ik niet doen. Is er geen buurvrouw die die 1,5 uur bij jullie kan komen 'zitten'?

Nick90

Nick90

10-09-2025 om 16:00 Topicstarter

MamaE schreef op 10-09-2025 om 15:55:

In dit geval zou ik het doen, het kan gewoon even niet anders. Ik zou dan wel even de buren informeren/afspreken dat als het nodig is, de kinderen daar terecht kunnen.

Ja ik zou een briefje voor de buren kunnen schrijven, ik kan wel praten maar ik hoor mezelf niet dus ik hoor ook het volume van mijn stem niet. Ik moet nu ook via briefjes met m'n zoon communiceren omdat ik bang ben dat ik anders constant loop te kwijken tegen de kinderen. Ik kan wel liplezen maar bij de kleine heb ik daar niks aan. Ik wil niet m'n vrouw appen omdat ik niet wil dat ze zich zorgen maakt. 

Nick90 schreef op 10-09-2025 om 16:00:

[..]

Ja ik zou een briefje voor de buren kunnen schrijven, ik kan wel praten maar ik hoor mezelf niet dus ik hoor ook het volume van mijn stem niet. Ik moet nu ook via briefjes met m'n zoon communiceren omdat ik bang ben dat ik anders constant loop te kwijken tegen de kinderen. Ik kan wel liplezen maar bij de kleine heb ik daar niks aan. Ik wil niet m'n vrouw appen omdat ik niet wil dat ze zich zorgen maakt.

Kan je je zoon niet meenemen om het probleem uit te leggen aan de buren? Of een briefje inderdaad, dat kan ook. Elk mens met ook maar klein beetje empatisch vermogen zou dit begrijpen en ook zien dat het een spoedgeval is. 

Onverwachte situaties en problemen zijn niet zo handig voor ons soort mensen, maar de meeste mensen zijn echt wel bereid om te helpen als dat nodig is.

Ik heb als 11-jarige incidenteel opgepast bij kindjes in de buurt, van 2 en 4 jaar. Maar ik was een verantwoordelijk kind. Als jouw zoon ook zo is, zou ik het wel even vertrouwen. Mits het niet op een tijdstip is waarop er vanalles moet gebeuren (jongste in/uit bed halen, luier verschonen, eten geven etc). Maar ja, als oudste dat allemaal wel eens heeft gedaan, is het ook weer anders. Dus het hangt helemaal van de situatie af en die ken jij het beste, TO.

Doet me denken aan een héél oud mopje.
Telefoon gaat.  Met Anna.  Dag Anna, je spreekt met mijnheer Jansen. Is pappa of mamma ook thuis?.   Nee.  Ben je alleen thuis?  Nee, mijn broer is er ook.   Mag ik die dan even aan de telefoon.
Veel gestommel op de achtergrond.
Anna komt weer aan de telefoon:  Hij is er wel, maar ik kan hem niet uit de box krijgen.....    

Citroengraag schreef op 10-09-2025 om 15:54:

In dit geval zou ik dan beide kinderen meenemen en de oudste dan de kleine bij de audicien laten vermaken. Dan ben je in de buurt als er iets is. Desnoods gaan ze een ijsje halen ofzo.

Ik vind dit echt een heel goed idee. 

Nick90

Nick90

10-09-2025 om 16:42 Topicstarter

Zoon vind extra hulp van buren inroepen niet nodig, heb wel mn zus ingelicht, zij woont hier ongeveer 10 minuten vandaan maar haar kindje is net 2 weken geleden geboren. En ze heeft er al 2. Pa is er niet meer, zn vriendin zit nu in het buitenland. Zoon vind dat het best kan, en ja, hij is verantwoordelijk, als ik alles klaar zet is het al oké voor hem

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.