Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Broer (11) op zusje van 2 laten passen?

Ouders met kinderen met een groot leeftijdsverschil?  Laten jullie je oudere kind op hun jongere broer of zus passen? 

Nick90

Nick90

10-09-2025 om 19:08 Topicstarter

Beterlaat2021! schreef op 10-09-2025 om 19:03:

Hoe dan ook Nick, ik hoop, dat de audiciën je probleem kan verhelpen. Het lijkt me erg onprettig zo.

Ja dit is heel kut! Voel me echt gehandicapt zo. 

Ik vind niet dat een kind van 11 verantwoordelijk zou moeten zijn voor een kind van 2. Mijn broer wilde wel eens mijn kinderen naar de speeltuin sturen met hun dreumes maar ik heb dat ook altijd tegen gehouden.  2 is te jong èn 11 is te jong ( in die combinatie)

nee niet doen. Of kinderen meenemen en wat speelgoed of aan vrienden of buren vragen of ze kunnen oppassen. Een kind van 11 kan de verantwoordelijkheid niet nemen. 

Roos57 schreef op 10-09-2025 om 18:49:

Hoe denk je dat mijn patiënten in een ziekenhuis het doen met kinderen. Die komen ook mee .

Bij de afdeling voortplantingsgeneeskunde zijn kinderen niet toegestaan. Maar goed, dat is in dit geval niet aan de orde.

Tona schreef op 10-09-2025 om 18:54:

Je bent te lang weg voor een elf jarige die op z'n kleine zusje moet passen. En de elf jarige kan het wel willen, duh, maar hij is niet degene die opvoedt.
Op deze leeftijd is ook je eigen zus te ver weg.
De buurvrouw zou nog kunnen, maar niet voor de lange tijd die je weg bent. Beter breng je de kinderen naar de buurvrouw. Of vraagt de buurvrouw bij de kinderen in huis.
Wachten tot een ander moment wanneer je de zorg kunt delen kan ook.
Dus ik zou ze allebei meenemen naar de binnen bij de audiciën. Jammer dan voor iedereen, maar veiligheid staat voorop.

100% dit, want als er wat gebeurd, dan is Nick 100 procent verantwoordelijk, maar heeft dan vooral laten zien dat hij niet in staat is om een verantwoorde keuze te maken voor de 2jarige. 

Nehalennia schreef op 10-09-2025 om 17:18:

Ik zou ze ook allebei meenemen, en kan tweejarige best even op schoot/geentertained worden door elfjarige toch? Zou ze in geen geval samen alleen in huis achterlaten.

Hoe moeilijk kun je denken? Dit is toch gewoon het logische antwoord.

Ik denk dat een 11 jarige prima voor zijn zusje kan zorgen zolang er niks geks gebeurd. Gewoon samen zijn, iets eten en drinken, wat spelen zal best lukken.
Alleen wat als er een onverwachte situatie is, dan kan een 11 jarige geen goede inschatting maken. Stel, zusje valt een gat in haar hoofd, ze krijgt een koortsstuip, er belt iemand aan en die wil iets van hem waar hij geen nee tegen kan zeggen, brand, verzin het maar... Daar wil je een kind niet verantwoordelijk voor maken, want die kan die verantwoordelijkheid gewoon niet aan.

Wat ik wel zou doen? Zusje in de wandelwagen, tablet of telefoon mee, wat te eten / snoepen meenemen en zoon ter plekke op zusje laten passen. Waarbij ze in de wandelwagen zit. Als ze een wandelwagen heeft, zit ze daarin vast? Ik weet niet helemaal meer wanneer mijn kinderen los bleven zitten, maar anders zou ik nog even goed kijken hoe ze echt blijft zitten en er niet uit klimt.

Succes, want ik snap wel dat je het probleem opgelost wilt hebben.

Zeker niet laten oppassen. Meenemen, in elk geval je dochter. 

Ik heb de reacties niet gelezen, ik reageer gelijk op de OP.

Toen ik 11 was, was mijn zusje 3, en zo af en toe kon ik best een uurtje oppassen. Toen ik 12 was paste ik elders op 3 kleine kinderen. Het ligt er helemaal aan of je zoon verantwoordelijk en betrouwbaar is en risico's etc goed kan inschatten. Dat weet jij zelf het beste. 

En dit soort dingen moet je niet aan het forum, voorleggen. Want dan raak je de draad kwijt, is het einde zoek. Als jij denkt dat het kan, doen.
Mij lijkt een kind van 2  een kinderwagen lastiger bezig te houden dan wanneer ze thuis rondscharrelt.

Nick90 schreef op 10-09-2025 om 16:42:

Zoon vind extra hulp van buren inroepen niet nodig, heb wel mn zus ingelicht, zij woont hier ongeveer 10 minuten vandaan maar haar kindje is net 2 weken geleden geboren. En ze heeft er al 2. Pa is er niet meer, zn vriendin zit nu in het buitenland. Zoon vind dat het best kan, en ja, hij is verantwoordelijk, als ik alles klaar zet is het al oké voor hem

Heb je je zus het gevraagd of ze het erg vind als ze een uurtje bij haar zijn? Als de oudste het alleen af kan heeft ze zoiezo geen last van ze toch?

nlies schreef op 10-09-2025 om 19:49:

En dit soort dingen moet je niet aan het forum, voorleggen. Want dan raak je de draad kwijt, is het einde zoek. Als jij denkt dat het kan, doen.
Mij lijkt een kind van 2 een kinderwagen lastiger bezig te houden dan wanneer ze thuis rondscharrelt.

Klopt, hij had gelijk aan moeten voelen dat een 11jarig kind niet de verantwoordelijkheid kan dragen over een 2 jarige. Hij als ouder zijnde wel. Dus of meenemen of vragen of een verantwoordelijke buurvrouw kan oppassen of goede vrienden.

En dat heeft te maken met het feit dat een 11 jarige niet kan handelen in risico en crisis situaties.

Anoniemvoornu schreef op 10-09-2025 om 20:01:

[..]

Heb je je zus het gevraagd of ze het erg vind als ze een uurtje bij haar zijn? Als de oudste het alleen af kan heeft ze zoiezo geen last van ze toch?

Zus vind ik absoluut geen optie. Die is net twee weken geleden bevallen en heeft nog twee kinderen rondlopen. Dat kun je haar echt niet aandoen!

Mijn stelregel: 
Kinderen kunnen pas samen thuis blijven als ze het ieder afzonderlijk ook zelfstandig zouden kunnen. Dus in dit geval de 11-jarige wel en de 2-jarige niet. 

ik heb mijn kinderen toen ze klein waren overal mee naartoe moeten slepen. Dokter, ziekenhuis ,kapper, winkel, tandarts, psycholoog, zwemles van de oudere kinderen....
Handig is het niet nee, maar kleine kinderen zijn nou eenmaal niet handig. Hoort erbij. Ik had ze altijd in de buggy, zodat ik er niet achteraan hoefde te rennen en ik mn handen vrij had.
op elkaar laten passen doe ik pas sinds de jongste 8 is, en broer was toen 13.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.