Nick90
10-09-2025 om 15:34
Broer (11) op zusje van 2 laten passen?
Ouders met kinderen met een groot leeftijdsverschil? Laten jullie je oudere kind op hun jongere broer of zus passen?

Stardust
11-09-2025 om 21:40
Courage schreef op 11-09-2025 om 00:46:
Het is natuurlijk al een veeg teken dat hij dit niet met zijn vrouw wil overleggen.
Ik vind het heel bijzonder dat het tot pagina 5 duurt voor iemand de moeder van de kinderen noemt! (Of ik heb er eerder overheen gelezen). Zij mag toch in godsnaam meebeslissen?! Het zijn HAAR kinderen. En dan advies vragen op een forum die die kinderen helemaal niet kent.
Niet ongerust maken is een uitvlucht. Als ik er achterkom dat mijn partner dit soort situaties voor mij verbergt en mij niet raadpleegt/informeert bij dit soort beslissingen, dansen de poppen. Maar goed. Niet iedereen heeft dezelfde behoeften of hetzelfde type relatie. Maar hier zat ik me echt al 5 pagina’s over te verbazen.
Echt. Het eerste is, overleg met hun moeder. Ook al is ze weg. Ook al is jullie relatie misschien niet stabiel (of wel, ik snap gewoon niet dat je dit wil verbergen). Hoe zou ze reageren als ze erachter komt dat je dit verborgen hebt?
(nu de laatste pagina’s lezen, sorry, kon mijn verbazing niet meer beteugelen)

MMcGonagall
11-09-2025 om 22:51
Stardust schreef op 11-09-2025 om 21:40:
[..]
Ik vind het heel bijzonder dat het tot pagina 5 duurt voor iemand de moeder van de kinderen noemt! (Of ik heb er eerder overheen gelezen). Zij mag toch in godsnaam meebeslissen?! Het zijn HAAR kinderen. En dan advies vragen op een forum die die kinderen helemaal niet kent.
Niet ongerust maken is een uitvlucht. Als ik er achterkom dat mijn partner dit soort situaties voor mij verbergt en mij niet raadpleegt/informeert bij dit soort beslissingen, dansen de poppen. Maar goed. Niet iedereen heeft dezelfde behoeften of hetzelfde type relatie. Maar hier zat ik me echt al 5 pagina’s over te verbazen.
Echt. Het eerste is, overleg met hun moeder. Ook al is ze weg. Ook al is jullie relatie misschien niet stabiel (of wel, ik snap gewoon niet dat je dit wil verbergen). Hoe zou ze reageren als ze erachter komt dat je dit verborgen hebt?
(nu de laatste pagina’s lezen, sorry, kon mijn verbazing niet meer beteugelen)
Ik besprak dat soort dingen ook niet met mijn ex. Volgens mij is het voor Nick ook geen dilemma. Hij doet het toch wel, ook al zeggen de meesten niet doen.

MamaE
11-09-2025 om 23:06
Nou ja, als ik niet thuis ben, vertrouw ik erop dat mijn man goed voor dochter zorgt. Ik hoef dan niet alles te weten en elke keuze of afweging gedeeld wordt.

Stardust
11-09-2025 om 23:21
Ik heb het volste vertrouwen in mijn partner. Die hoeft echt niets te overleggen. Maar als ik er achter zou komen dat er bewust dingen voor me verzwegen worden (en kinderen dit dus ook moeten verzwijgen) én mijn partner toch een soort van advies had gevraagd op een forum over onze kinderen, terwijl ik er buiten zou worden gehouden, dan was in mijn relatie dat vertrouwen ernstig beschaamd.
Maar dat geldt voor mijn relatie en dat weet mijn partner ook. Andere mensen worden misschien gelukkiger van een andere relatiedynamiek. Het verraste mij gewoon, misschien ben ik wel heel atypisch. Kan best.

Max88
11-09-2025 om 23:43
Nou ook op volwassenen kun je niet altijd aan. Mijn ex met autisme deed helemaal niets toen de 10 maanden oude baby een snoertje kapot trok en een brandpreventie in de hand had.
Wat ik vooral bijzonder vind is dat sommigen hier een 11-jarige die verantwoordelijkheid op de schouders leggen. Je weet pas hoe je in paniek reageert als het zover is.
Als ze dan zo onhandelbaar is dat ze niet meekan, wacht dan tot je vrouw thuis is.

troelahoep
12-09-2025 om 00:01
Max88 schreef op 11-09-2025 om 23:43:
Nou ook op volwassenen kun je niet altijd aan. Mijn ex met autisme deed helemaal niets toen de 10 maanden oude baby een snoertje kapot trok en een brandpreventie in de hand had.
Wat ik vooral bijzonder vind is dat sommigen hier een 11-jarige die verantwoordelijkheid op de schouders leggen. Je weet pas hoe je in paniek reageert als het zover is.
Als ze dan zo onhandelbaar is dat ze niet meekan, wacht dan tot je vrouw thuis is.
Ik denk dat het heel erg afhangt van het kind; bovendien zeg je dat zelfs sommige volwassenen, de vader van jouw kinderen nota bene, de verantwoordelijkheid kennelijk niet aan kunnen. Dus vanaf welke leeftijd vind je het wel verantwoord dat een kind op zijn kleine zusje past? 12? 13? of pas bij 16 of 18 jaar?

Max88
12-09-2025 om 01:07
troelahoep schreef op 12-09-2025 om 00:01:
[..]
Ik denk dat het heel erg afhangt van het kind; bovendien zeg je dat zelfs sommige volwassenen, de vader van jouw kinderen nota bene, de verantwoordelijkheid kennelijk niet aan kunnen. Dus vanaf welke leeftijd vind je het wel verantwoord dat een kind op zijn kleine zusje past? 12? 13? of pas bij 16 of 18 jaar?
Op een kind van 2 jaar dat redelijk obstinaat is/(?), met een 11 -jarige en ( hoe lief ook) een hond?
17/18 jaar misschien. Maar ik heb zelden tot nooit op mijn kinderen laten passen.
Als sommige volwassenen al in paniek bevriezen, hoe dan met een kind van 11? Ik zou het hem niet aandoen, echt niet.
En natuurlijk is het ene kind het andere niet, maar 2 jaar oud...nee die gaat mee in de buggy of ik stel de afspraak uit.

MarvelousM
12-09-2025 om 05:13
krulliebollie schreef op 11-09-2025 om 16:46:
[..]
Ik vind dit wel een hele nare reactie.
tja, als Nick ook zou reageren op mensen die het geen goed idee vinden en realistische andere scenario’s opperen, dan was m’n reactie wel anders geweest.

Valeria
12-09-2025 om 08:30
Heeft iedereen dan buurvrouwen die én overdag thuis zijn, én en zin hebben om semi-verantwoordelijk te zijn voor twee kinderen?

troelahoep
12-09-2025 om 09:04
Valeria schreef op 12-09-2025 om 08:30:
Heeft iedereen dan buurvrouwen die én overdag thuis zijn, én en zin hebben om semi-verantwoordelijk te zijn voor twee kinderen?

troelahoep
12-09-2025 om 09:08
Oeps.... hier zijn wel buren te vinden die dat kunnen ja. Als je een beetje contact hebt met je buurt.
Het is ook dat Nick zijn zoon het zelf voorstelt en zijn dochter is dol op haar broer. Ik kan me ergens wel voorstellen dat je dat wil proberen. Misschien is zijn zoon al vaker even alleen thuis geweest met zijn zusje.

EmmaT
12-09-2025 om 09:09
Ik zou ze meenemen. Spelletje erbij, die audicien is heus wel wat gewend hoor, komop zeg.
Maak er een uitje van met een ijsje daarna. Kan de oudste bij de opticien op de 2jarige passen.

Bakblik
12-09-2025 om 09:16
Toen ik jonge kinderen had hadden veel mensen hier in de straat kinderen, er was altijd wel iemand thuis die ik zo'n vraag zou durven stellen. Ook had ik veel contact met andere moeders die zo'n dienstje zouden kunnen verlenen.
Mijn nieuwe buurvrouw heeft nu minder mogelijkheden om een moeder van jonge kinderen te vragen voor zoiets. Gelukkig heeft ze mij als buurvrouw om dat soort dingen op te vangen.
Je moet als ouders van jonge kinderen wel investeren in een netwerk. Een keer oppassen voor de buren maakt dat je in nood ook zelf de buren kunt vragen of ouders van kinderen uit de klas van jouw kind.
Binnen blijven zitten en wachten tot anderen hun hulp aanbieden werkt niet.

Anoniemvoornu
12-09-2025 om 09:30
Ik ben zo'n buurvrouw , paste regelmatig even op , werkte veel nachtdiensten dus had vaak overdag wel even tijd , nu zelf een kleine en werk nog maar 2 dagen dus nog vaker thuis. En andersom is het ook fijn als je kind nog lekker aan het spelen buiten is dat je buurman even oplet (sloot in de buurt) en je even kan plassen en ijsjes kan halen zonder te hoeven slepen. Een goede buur is heel wat waard. Hier in de omgeving kijkt men naar elkaar om , oud en jong.

Moyrrie
12-09-2025 om 09:40
Ik ben zo'n buurvrouw. Als de ouder in de file staat, haal ik net voor sluitingstijd, buurkind op bij het kdv.
Of ik let een uurtje op kind.
In het geval van Nick zou ik stand-by staan.
In onze buurt is dit heel gewoon. Als ik de buren nodig heb zijn zij er ook voor mij.