Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Buitengesloten?


  • Mijn dochter van 10 jaar geeft mij aan dat meer dan de helft van haar klas whatsapp heeft. Zij heeft dat niet. Ze merkt dat die leerlingen met elkaar afspreken om dingen te gaan doen via whatsapp, zwemmen, naar indoorspeeltuim, film kijken. Ze vind het jammer dat ze daar niet aan mee doet. Ze vraagt dan ook of ze mee mag, maar wordt elke keer afgwezen met een smoes dat het al te druk is oid. Ze gaf mij aan dat ze dat niet leuk vind en niet snapt waarom zij niet mee mag doen. Een ander klasgenootje van haar mag bv wel mee. Vaak zijn het dezelfde kinderen die bepalen dat zij niet mee mag doen. Vind het heel goed van haar dat ze dat aangeeft, maar snap ook dat die teleurstelling elke keer pijn doet. Ik stimuleer haar om bv zelf eens wat de organiseren of met andere kinderen die ook niet mee doen iets te doen. Maar die vind ze niet zo leuk.
    Vaak is het ook zo dat haar bffs (waarvan ik vind dat ze nuet echt bbfs zijn, maar zij ziet dat zo) haar wel mee zouden willen, maar de andere bepalen elke keer of ze mee mag doen, wat dus nee is. Ook laten die bbfs haar vaak links liggen en trekken ze samen op. Kortom ze is toch wel gekwetst dat ze niet mee mag doen met die groep van de klas, waar meest van haar vrienden en vriendinnen in zitten. Ze voelt zich buiten gesloten.
    Ik luister naar haar, en geef haar tips maar kan het niet oplossen. Doet zeer om dit zo te horen van haar. Vind lastig iets, meester aanspreken kan, maar zijn meestal buiten schoolse dingen. Spreek ik ouders hier op aan? Ik hoor alleen de kant van mijn dochter en geloof haar, maar het is naar 1 kant. Whatsapp aanmaken alleen omdat ze dan mee kan doen zie ik niet zitten, vind ik haar te jong voor en vraag me ook af of ze dan wel erbij mag


Hoe goed het streven ook is, WhatsApp hoort er al op jonge leeftijd bij tegenwoordig.

Maar er speelt hier meer mee en dat is actief buiten sluiten en dat is zeker wel belangrijk om met de docent te bespreken want dat is een groepsproces van zijn klas. Ook al speelt het ook buiten school in dit geval.

ik zou wel whatsapp doen en dan afspreken dat je alles meeleest

Het probleem is niet whatsapp of geen whatsapp, maar de sociale machtsspelletjes die veel kinderen van die leeftijd spelen. Echt iets voor de school om aan te pakken met de hele groep. Ik zou zeker de meester aanspreken, want hij kan natuurlijk niet zien wat er na school op whatsapp gebeurt.

Renmuis schreef op 26-01-2023 om 09:44:

Het probleem is niet whatsapp of geen whatsapp, maar de sociale machtsspelletjes die veel kinderen van die leeftijd spelen. Echt iets voor de school om aan te pakken met de hele groep. Ik zou zeker de meester aanspreken, want hij kan natuurlijk niet zien wat er na school op whatsapp gebeurt.

Dit ja. Pesten en buitensluiten is een groepsproces. Er zijn een paar kinderen die beslissen wie leuk genoeg is en wie niet. De rest accepteert dat. Ook de bff's van de dochter van TS, omdat ze 'erbij willen horen' of zo. Ook al kun je kinderen niet verplichten om buiten school af te spreken met andere kinderen als ze dat niet willen, het is wel een groepsproces en daar ligt een taak voor de school. Want dit soort fratsen gaan onherroepelijk ook een keer in de klas spelen. 

Je kunt whatsapp overwegen, maar ik vind dat geen must. Blijkbaar weet je dochter ook zonder whatsapp wat de plannen zijn. En kinderen hebben op die leeftijd ook te snappen dat niet iedereen op dezelfde leeftijd hetzelfde mag. 
Daarbij hoef je sec gezien geen toestemming te hebben om ergens heen te gaan. Als je weet dat die groep op dag x gaat zwemmen en je bent toevallig ook in het zwembad, kunnen ze daar weinig aan doen. 

Leene

Leene

26-01-2023 om 13:08

Ysenda schreef op 26-01-2023 om 09:18:

Hoe goed het streven ook is, WhatsApp hoort er al op jonge leeftijd bij tegenwoordig.

Maar er speelt hier meer mee en dat is actief buiten sluiten en dat is zeker wel belangrijk om met de docent te bespreken want dat is een groepsproces van zijn klas. Ook al speelt het ook buiten school in dit geval.

Niet eens met je eerste opmerking. 10 jaar dan zit je in groep 6 of hooguit groep 7. Ken genoeg scholen waar er geen whatsapp groepen zijn  en  genoeg kinderen van die leeftijd die nog niet op Whatsapp zitten. 

Verder heeft het volgens mij helemaal niets met Whatsapp te maken. Sterker nog, als dit meisje wel whatsapp krijgt loopt ze de kans om ook op Whatsapp buitengesloten te worden, gepest te worden en nare opmerkingen naar haar hoofd te krijgen.
Echt ik denk dat Whatsapp het eerder slechter kan maken dan beter.

Hier is sprake van een heel erg ongezond groepsproces, dus zeker de meester er op aan spreken. Ouders aanspreken heeft weinig zin is mijn ervaring, helaas ervaring hier met pest en buitensluit gedrag bij zoon   kan alleen maar adviseren om zsm met de meester te spreken en kijken wat hij ziet in de klas.

Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat er in de klas ook niet iets van dit gedrag naar buiten komt. Kinderen die voor anderen gaan beslissen wie en wel of niet mee kan of met wie je wel of niet mag spelen,  klinkt mega fout.
En is het echt zo dat die kinderen die geen uitnodiging krijgen en die je dochter dus ook niet leuk vindt, nu zo vervelend zijn of echt niet bij je dochter passen? Of vindt zij ze niet leuk omdat de anderen dat ook  vinden. Er kan een heel ongezond groepsgedrag ontstaan waarbij kinderen alles willen doen om bij een bepaalde groep te horen, dus iemand niet uitnodigen of je beste vriendin laten vallen omdat die niet geaccepteerd wordt door de anderen.
Ik zou mijn dochter nooit laten spelen met kinderen waar ze niet mee wil spelen of die haar niet liggen maar je kunt wel bespreken met haar of die kinderen toevallig niet in hetzelfde schuitje zitten als waarin zij zit. Wellicht zijn die kinderen leuker dan ze denkt. Je hoopt gewoon dat ze sterk genoeg is om haar eigen weg te kiezen. Maar dat is moeilijk hoor als je 10 bent en je er ook gewoon bij wil horen.

MarH

MarH

26-01-2023 om 13:51 Topicstarter

Het is niet zo dat ze er alles aan wil doen om erbij te horen, dat niet. Ze gaat ook om met kinderen die ook bij dat deel van de klas horen, speelt ze ook mee. Alleen als het op dingen doen aan komt, dan zijn er dus een paar van dat deel van de klas die bepalen dat ze niet meer doet. Wat ik begrijp dus veelal buiten school wat via Whatsapp gaat. 
De andere kinderen vind ze wel aardig, maar heeft daar niet echt een klik mee. 
Ik snap je punt met Whatsapp en dat is ook mijn zorg, wat als ze daar dan op gaat, mag ze dan wel meedoen, en mag ze überhaupt in die groeps app, of sluiten ze daar ook buiten. Zulke lastige dingen...

MamaE schreef op 26-01-2023 om 10:23:

[..]

Dit ja. Pesten en buitensluiten is een groepsproces. Er zijn een paar kinderen die beslissen wie leuk genoeg is en wie niet. De rest accepteert dat. Ook de bff's van de dochter van TS, omdat ze 'erbij willen horen' of zo. Ook al kun je kinderen niet verplichten om buiten school af te spreken met andere kinderen als ze dat niet willen, het is wel een groepsproces en daar ligt een taak voor de school. Want dit soort fratsen gaan onherroepelijk ook een keer in de klas spelen.

Als je kind wordt gepest op school zou ik niet een whatsapp overwegen want het pesten gaat dan door op whatsapp en dat is veel harder en naarder dan je kan bedenken. Je zet de deur open naar het hol van de leeuw. Om je een beeld te geven: in de eerste brugklas zaten mijn kinderen, elk, in een klassen-app groep met de mentor erin. Juist om zo'n groep dynamiek tegen te gaan. Met deze leeftijd (maar ook als je een hele rits volwassenen bij elkaar zet, denk ik) heb je regels nodig: iedereen doet mee, niemand wordt buitengesloten, ... etc..  Onze speeltuin had een aantal van die eenvoudige regels waar ik nu niet op kom. Zodra ik ze weer weet, zet ik ze hier neer. 

Hoe gedraag je je online, in whatsapp, bij het gamen (waar je tegen elkaar kan praten) etc.. dat hoort ook bij de opvoeding.

Het ligt mi niet alleen bij school (en alles wat zich afspeelt in de sfeer van school) maar ook bij de ouders, vind ik. Maar scholen zijn daar niet altijd zo goed in. 

Mijn zoon is ook gepest geweest en werd een tijd een pester.
Zo kwam ik eens op school (kind moest naar de tandarts) en sprak het hoofd van de school (die ook mijn zoon's klas 2 jaar had lesgegeven) mij in de gang aan en na een tijdje over koetjes gepraat, wilde ze wel kwijt dat zoon pestte. Ik was blij het van haar te horen maar er zijn er ook die dat niet willen horen. Maar was ik niet op school geweest, had ik het denk ik niet gehoord. En dat was zo zonde geweest.

Bij thuiskomst heb ik de ouders een mail gestuurd met excuses voor het pesten, wat vervelend voor uw dochter, zo hoort dat niet, dat wij met ons kind gingen praten, het zou niet maar 1 gesprek zijn, en dat de ouders mij zouden laten weten of het pesten was gestopt. Wat mij verbaasde was dat ouders en school heel verbaast waren. Dit meisje bleek al veel langer gepest te worden in de klas (ook voordat zoon op school kwam) en nog nooit had iemand contact gezocht met haar ouders. Als ouder van de pester heb je de gepeste en die ouders nodig om dit te bespreken met je kind. 

Wij als ouders kregen ook allemaal een berichtje van de juf van oudste (11 jaar, gr 8). Dat er soms naar gedrag werd vertoond in de groepsapp. Juf zit er zelf niet in maar er werd wel over gepraat in de klas en ook door de juf opgepakt.
Werden ook kinderen buitengesloten, uit de groep gegooid etc. 
Dus het is helemaal niet raar om dit te bespreken met de leerkracht, ook al is dit buiten schooltijd om!

(zelf kijk ik ook regelmatig haar Whatsapp na of ze vertelt zelf erover maar zullen lang niet alle ouders/kinderen doen).

Als ik je goed begrijp: Het gaat om afspraakjes die een paar kinderen maken met elkaar, om buiten schooltijd ( bv in het weekend) met elkaar te doen, bv naar de indoorspeeltuin of zwembad. Spreken ze dit af in een whats app groep waar heel veel leerlingen zitten, zogeheette klassenapp of spreken ze " gewoon" met elkaar af via whatsapp?

Als het in een app groep is waar bijna de hele klas in zit en er ontstaat gekijf; wie gaat er mee zwemmen zaterdagmiddag? Nee X, F en H  jullie mogen niet mee. Is dat zeker heel naar. En misstaat een lesje hierover zeker niet.

Als ze met elkaar afspreken middels whatsapp door elkaar te appen: hee zullen we met zn vieren zaterdag naar Monkeytown? Andere 3: ja leuk! Dan is het net weer anders. En is de vraag; ben je verplicht iedereen uit de klas mee te vragen, ook de kinderen die geen whatsapp hebben?
Willen ze je dochter niet mee hebben om haar te pesten of omdat dit al een afgesproken iets was? Je dochter noemt hun bffs maar zien zij jouw dochter ook zo?

HIer is het vanaf groep 6 wel gebruikelijk om dit soort afspraken via whatsapp met elkaar te regelen. De tijd van na schooltijd dit op het plein afspreken of via ouders is dan wel voorbij. Heb je dan geen whatsapp dan is afspreken wel minder tot niet.

Als je wilt weten of ze dan wel mee mag doen is de enige optie dat uitproberen. Het zou kunnen natuurlijk. 
Zelf heb ik er weinig op uit gedaan of anderen iets wel hadden. Mijn dochter had het wel zelf zonder overleg geïnstalleerd en daar ging wel wat mis in de communicatie met een klasgenootje. Met blokkeren en schuldgevoel aanpraten. Uiteindelijk toen ik me ermee bemoeide had ik ruzie met de moeder daarvan. School heb ik het ook uitgelegd maar die ging zich er niet in mengen. Alleen wat op school gebeurde konden ze iets mee. En er was wel meer aan de hand dus dat lag niet aan ons. Ondertussen heeft dochter er veel van geleerd. Wat wel en niet wenselijk is en daar je dus niet in groeosapps moet willen zitten met anderen die vervelend doen. En zelf moet ze ook goed bedenken wat ze uitvreet en wat dat met anderen doet.
Er zitten positieve en negatieve kanten aan. Ik heb ook veel meegelezen als er iets speelde. Dan gaf ik dus ook direct actie of advies naar gelang wat nodig is. 

MarH

MarH

26-01-2023 om 19:22 Topicstarter

Philou schreef op 26-01-2023 om 14:22:

[..]

Als je kind wordt gepest op school zou ik niet een whatsapp overwegen want het pesten gaat dan door op whatsapp en dat is veel harder en naarder dan je kan bedenken. Je zet de deur open naar het hol van de leeuw. Om je een beeld te geven: in de eerste brugklas zaten mijn kinderen, elk, in een klassen-app groep met de mentor erin. Juist om zo'n groep dynamiek tegen te gaan. Met deze leeftijd (maar ook als je een hele rits volwassenen bij elkaar zet, denk ik) heb je regels nodig: iedereen doet mee, niemand wordt buitengesloten, ... etc.. Onze speeltuin had een aantal van die eenvoudige regels waar ik nu niet op kom. Zodra ik ze weer weet, zet ik ze hier neer.

Hoe gedraag je je online, in whatsapp, bij het gamen (waar je tegen elkaar kan praten) etc.. dat hoort ook bij de opvoeding.

Het ligt mi niet alleen bij school (en alles wat zich afspeelt in de sfeer van school) maar ook bij de ouders, vind ik. Maar scholen zijn daar niet altijd zo goed in.

Mijn zoon is ook gepest geweest en werd een tijd een pester.
Zo kwam ik eens op school (kind moest naar de tandarts) en sprak het hoofd van de school (die ook mijn zoon's klas 2 jaar had lesgegeven) mij in de gang aan en na een tijdje over koetjes gepraat, wilde ze wel kwijt dat zoon pestte. Ik was blij het van haar te horen maar er zijn er ook die dat niet willen horen. Maar was ik niet op school geweest, had ik het denk ik niet gehoord. En dat was zo zonde geweest.

Bij thuiskomst heb ik de ouders een mail gestuurd met excuses voor het pesten, wat vervelend voor uw dochter, zo hoort dat niet, dat wij met ons kind gingen praten, het zou niet maar 1 gesprek zijn, en dat de ouders mij zouden laten weten of het pesten was gestopt. Wat mij verbaasde was dat ouders en school heel verbaast waren. Dit meisje bleek al veel langer gepest te worden in de klas (ook voordat zoon op school kwam) en nog nooit had iemand contact gezocht met haar ouders. Als ouder van de pester heb je de gepeste en die ouders nodig om dit te bespreken met je kind.

Het is niet zo dat ze gepest wordt, maar het zijn die vervelende macht spelletjes en buitensluiten daardoor in deze situaties. Daar heeft ze last van. Is dat pesten?

Het is een grootste deel van de klas, de helft, die in de app zit en het grootste deel met kinderen waar zij apart ook mee omgaat. Die spreken af met een grotere groep, en als zij daarin mee wil doen kan dat niet omdat ze niet in whatsapp zit. Het afspreken met ze 4e en dat ze dan niet mee mag omdat ze met ze 4e willem is niet leuk, maar dat gebeurd idd.

zelf ben ik ook bang dat whatsapp aanmaken niet de oplossing is. Maar haar niet 'mee laten doen'  met haar vriendjes/klasgenoten is dan weer jammer...lastig punt. 

MarH schreef op 26-01-2023 om 19:22:

[..]

Het is niet zo dat ze gepest wordt, maar het zijn die vervelende macht spelletjes en buitensluiten daardoor in deze situaties. Daar heeft ze last van. Is dat pesten?

Het is een grootste deel van de klas, de helft, die in de app zit en het grootste deel met kinderen waar zij apart ook mee omgaat. Die spreken af met een grotere groep, en als zij daarin mee wil doen kan dat niet omdat ze niet in whatsapp zit. Het afspreken met ze 4e en dat ze dan niet mee mag omdat ze met ze 4e willem is niet leuk, maar dat gebeurd idd.

zelf ben ik ook bang dat whatsapp aanmaken niet de oplossing is. Maar haar niet 'mee laten doen' met haar vriendjes/klasgenoten is dan weer jammer...lastig punt.

Als ze afspraken misloopt omdat ze  geen whatsapp heeft en daardoor de afspraakmomenten mist, dan is het, het overwegen waard dit wel te regelen voor haar. Dat maakt afspreken misschien laagdrempeliger.

Dat sommige kinderen ( ook als je met ze omgaat) ook weleens samen met een groepje iets gaan doen zonder jou, dat hou je denk ik niet helemaal tegen. Als je iets plant ben je niet verplicht iedereen waarmee je omgaat altijd te vragen. Jouw dochter ziet hun als bffs maar zien zij haar ook zo? 

MarH schreef op 26-01-2023 om 19:22:

[..]

Het is niet zo dat ze gepest wordt, maar het zijn die vervelende macht spelletjes en buitensluiten daardoor in deze situaties. Daar heeft ze last van. Is dat pesten?

Dat is ook pesten. Als ze genegeerd wordt ook (dat kan zelfs erger zijn). Ga anders eens op zoek naar vormen van pestgedrag. 

Scholen hebben, verplicht, een pestprotocol maar zijn niet verplicht die uit de kast te halen. Doorgaans wil een school dat ook niet want dan komt school in een statistiek te staan en dat is niet zo gunstig voor school. Dat is hoe het lekker geregeld is in Nederland. 

Het pesten van mijn zoon is één van de twee redenen geweest om een andere basisschool te zoeken. De leerkracht vond het een goed idee om het pesten tussen dader en slachtoffer uit te laten praten op de gang, zonder volwassenen erbij. Daarmee versterk je het overwicht van de pester en zeg je, in de ogen van de gepeste, dat het de goedkeuring van de juf heeft. Dat snapte zij niet alleen niet, ook de directeur ontging het.

Tot de conclusie weg te gaan kwam ik pas nadat ik mij verdiept had in wat pesten inhoudt en wat de uitwerking was. Die basisschool was een, in mijn ogen, een zeer zwakke school. 

Pestgedrag is (en hoe er mee omgegaan wordt), vind ik, eigenlijk het lakmoespapiertje voor scholen. 

Kan je contact leggen met de MR? Ik zou daar toch even vragen of er een beleid is op school dat iets zegt over hoe je met elkaar omgaat. En dan zou ik daar eens opperen (en eventueel aanbieden om in een tijdelijke commissie te zitten) dat er een whatapp beleid nodig is, in geest van het beleid van school met eventueel aanvullende regels.. regels die niet te specifiek zijn, maar duidelijke genoeg, afspraak tussen ouders, kinderen en in de lijn van school. Liefst positief gestelde regels.

Je dochter is 10, zit in groep 6 en tussen nu en groep 8 krijg je soms te maken met de zogenaamde queen Bee in de klas. Mijn zoon had daar niet zo‘n last van maar als hij een meisje was geweest deste meer. Natuurlijk gaat je kind een keer op whatsapp maar het zou mij er om gaan hoe dat op whatsapp gaat.

En als laatste, je kan je heel afhankelijk maken van de grillen van een viertal op whatsapp maar je kan ook (een deel van) alle kinderen die niet op die app zitten uitnodigen en iets leuks mee doen. 

Nee, natuurlijk hoef je niet altijd iedereen waar je wel eens mee omgaat uit te nodigen. Wel vind ik het niet netjes om in een groepsapp met 20 mensen met zijn vieren iets af te spreken. App elkaar dan apart.
Blijkbaar krijgt de dochter van TS wel degelijk mee dat er afgesproken wordt. Als ze vraagt of ze ook mee mag, is het antwoord 'nee, want je hebt geen whatsapp'. Ik vind dat nogal een grote voorwaardelijkheid aan vriendschap. Het is overigens niet verboden als zij toevallig die dag ook naar de speeltuin of het zwembad gaat.
Wat ze wel kan doen is apart een keer een paar vriendinnen vragen om iets dergelijks te ondernemen.

Desondanks vind ik het wel zorgelijk dat er één of twee 'coole kids' lijken te bepalen wie er wel en niet mee mag op uitjes. Dat geeft die kinderen een bepaalde macht en status die hen niet toebehoort. Dit gedrag hoeft niet genormaliseerd te worden en kinderen horen ook te leren hoe ze whatsapp en groepsapps moeten gebruiken.

Ik ben zelf nooit echt gepest op de basisschool, maar ik ben behept met het talent om altijd buiten groepen te vallen. Dan zaten bijvoorbeeld in de pauze alle meisjes op het klimrek en dan was er voor mij zogenaamd 'geen plek'. Ik mocht dan wel beneden staan zodat ze hun afval naar beneden konden gooien zodat ik dat weg kon gooien. Ik was zo gek dat ik dat nog deed ook.
Of dat ik 'even weg moest' omdat er 'iets geheims' werd besproken, wat dan bijna iedereen mocht weten, maar ik niet. Dat ik dacht 'ga lekker na school afspreken en de hele middag geheime dingen bespreken i.p.v. elke dag in de pauze/tijdens buitenspelen'. Dat gevoel dat er geen plek voor je is of eigenlijk geen plek voor jou wordt gemaakt, dat je 'teveel' bent, dat kan vrij diep gaan zitten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.