troelahoep
31-10-2013 om 10:09
buschauffeur zet kleuters uit de bus
wat vinden jullie van deze dan.....

Tango
31-10-2013 om 10:25
Hmm
Wat vind je zelf, Mamahippie?
Ik begrijp die chauffeur eigenlijk wel, al heeft hij misschien wat overtrokken gereageerd en er ook andere mensen mee gedupeerd in dit geval. Maar die man kan toch ook zo zijn werk niet doen als de kinderen bij elke halte op het knopje drukken. Hij weet dan niet of hij moet stoppen of niet.
Ik snap eigenlijk niet dat je met 35 kleuters en 1 meester in een gewone bus gaat zitten. Natuurlijk is het OV voor iedereen maar in zo'n geval kun je beter een bus huren. Je kunt het die kleuters niet kwalijk nemen dat ze aan het knopje zitten en ze ook niet allemaal corrigeren omdat het er zoveel zijn. In een gehuurde bus heb je dat probleem niet, al kan je dan nog steeds een horkerige chauffeur treffen.

Rafelkap
31-10-2013 om 11:19
vol
Dat is nu 1 van die dingen waarom ik niet met de bus kan met een van mijn kinderen. De knopjes hebben een magische aantrekkingskracht.
Ik snap alleen niet dat die buschauffeur elke keer stopt. Met 35 kinderen en begeleiding (???) zit die bus toch zowat vol? De chauffeur had beter kunnen omroepen dat als iemand anders wil uitstappen hij even naar voren moet lopen om hem te waarschuwen.

Jaina
31-10-2013 om 13:00
Omgekeerde wereld
De kinderen misdragen zich, de leerkrachten hebben niet de capaciteit om in te grijpen en zij klagen vervolgens de busmaatschappij aan. Dat is dus echt de omgekeerde wereld. In plaats van dat de school eens goed bij zichzelf te raden gaat hoe het komt dat de meester zo weinig overwicht heeft dat de kinderen niet meer naar hem luisteren. De kinderen kan je niks kwalijk nemen. Die zijn klein en moeten alles nog leren. Maar helaas ontbreekt het de school aan gezag en overwicht en lukt het ze blijkbaar niet om een groep kleine kinderen een simpele regel te leren.
De leraar had zelf met de kinderen uit moeten stappen en ze laten lopen als straf of het uitje afbreken en terug naar de school gaan want kinderen die zich niet netjes gedragen mogen geen uitje.
Beetje ruggegraat tonen.

Jaina
31-10-2013 om 13:03
Terugweg
Ze waren op de terugweg dus het uitje afbreken kon niet. Wel hadden ze gewoon uit kunnen stappen en dan kunnen lopen. Je legt de kinderen dat ze op het knopje hebben gedrukt en nu moeten we dus het laatste stuk lopen. Dat is de consequentie van ongehoorzaam gedrag.

troelahoep
31-10-2013 om 13:41
wat ik ervan vindt...Tango
ik snap die buschauffeur ook wel. Of hij nou zo handig heeft gehandeld, dat is de vraag (Rafelkaps suggestie is wel een goeie), maar dat de directrice hem aanklaagt vind ik te ver gaan. De fout zit in beginsel bij de school, lijkt mij. Kennelijk ging het om een gewone lijnbus en je kunt het niet maken om die te overvallen met 35 personen. Ik snap dat knopjes aantrekkelijk zijn, je kunt kinderen ook wel zo opvoeden dat ze eraf blijven, maar 30 kinderen in de gaten houden is gewoon te lastig lijkt me. En dat geven ze zelf toe, want met een hele kleuterklas over straat lopen vindt de school ook te gevaarlijk.

Dalarna
31-10-2013 om 13:42
Tja
Als de leerkracht wel was uitgestapt had je hier weer een draadje gehad van een ouder die verontwaardigd is omdat de hele klas gestraft werd omdat Piet en Kees niet van de knopjes af kunnen blijven en haar lieve Charlene nooit wat doet

Rafelkap
31-10-2013 om 13:54
aanklagen
Aanklagen is natuurlijk idioot, opvoedkundig gezien had de meester hebben moeten uitstappen, jammer dan van de Charleentjes. Goed voor de beweging.
Waarschijnlijk was er ook niet genoeg begeleiding, maar dat valt niet uit het stukje op te maken. Wat dat betreft zou de chauffeur de school weer kunnen aanklagen
Ik snap alleen niet dat een chauffeur elke keer stopt als er op het knopje wordt gedrukt, met 35 kleuters, dan weet hij bijvoorbaat al dat hij voor niks stopt. En dat hij dat na 1x stoppen ook nog niet doorheeft. Best knap. Hij heeft kennelijk geen kinderen of alleen Charleentjes

troelahoep
31-10-2013 om 14:51
er zaten ook nog andere mensen in de bus
waarschijnlijk, die ook ergens moeten uitstappen en potentieel op het knopje hadden kunnen drukken. Hij had beter bij elke halte even kunnen vragen of er iemand uit moest, voordat hij ging stoppen. Misschien was het niet zo'n slimme chauffeur...

wizzer
31-10-2013 om 18:25
Ik snap hier niets van
Je kunt voor je met kleuters op weg gaat toch de regels doornemen. Ze duidelijk maken dat op knopjes drukken niet mag? Ik zou ze als buschauffeur er denk ik niet uitgezet hebben, maar wel overwegen om de betreffende school in het vervolg de toegang tot het OV te ontzeggen als dit vaker zou voorkomen.

Wilgenkatje-
31-10-2013 om 18:45
Het lijkt me dat je als leerkracht ter voorbereiding heel goed uitlegt wat de gang van zaken is in een lijnbus. Wat een onzin dat kinderen niet van stopknopjes zouden kunnen afblijven. Eerst een projectje openbaar vervoer
Verder lijkt het me sterk dat een leerkracht in zn eentje met 35 vierjarigen op pad is. Lijkt me knap onverantwoord.
Dat de buschauffeur er op gegeven moment geen raad meer mee wist snap ik best. Lastige passagiers van de uitgaansbus moeten ook verder lopen als ze zich irritant gedragen.
Maar ja, het is een krantenbericht, de werkelijkheid is allicht iets anders als wij nu denken.

Sannan
31-10-2013 om 19:03
niet zo snel oordelen
Niet zo snel oordelen.
De leerkracht was niet alleen op pad: er waren meer begeleiders bij.
"Kennelijk ging het om een gewone lijnbus en je kunt het niet maken om die te overvallen met 35 personen."
Welkom in de grote stad, waar ook veel extra lange bussen rijden en je gewoon met een grote groep kunt reizen. En past het niet, dan splits je op en wacht een deel op de volgende bus.
"Natuurlijk is het OV voor iedereen maar in zo'n geval kun je beter een bus huren."
Een bus huren voor een ritje in de stad, terwijl er volop OV is? Weet je wel wat een bus huren kost?
"De kinderen misdragen zich,"
Nou nou. Een kind heeft op het knopje gedrukt, te vroeg. Tjonge, is dat misdragen? Ze zaten blijkbaar gewoon keurig op hun plek en waren rustig, niets aan de hand. Ik reis veel met het OV en het gebeurt echt geregeld hoor, dat mensen (vaak niet eens expres) te vroeg op het knopje drukken. En in dit geval: de chauffeur moest toch stoppen, want er moesten mensen instappen.
Ik weet niet of de directeur overtrokken reageert. Maar draai het eens om: stel dat het jouw kleuter was geweest, die uit de bus was geweest. En dat je 's middags hoort dat je kind 45 minuten heeft moeten lopen vanwege een overspannen buschauffeur. Hoe zou je dat vinden?

Dalarna
31-10-2013 om 19:38
nou sannan
Jij oordeelt ook snel of je leest niet goed. De chauffeur had toen blijkbaar al vijf keer voor niets moeten stoppen. Niet 1x.
De kinderen werd het WEER verteld en WEER drukte er iemand op het knopje. Nou dat vind ik dan wel heel kort van geheugen hoor.

gonniegans
31-10-2013 om 20:46
verschil van inzicht
Ik vind dat hij wel snelle conclusies trekt, het was pas 5 keer gebeurd. Dat zal hem tijdens een rit met volwassenen toch ook geregeld overkomen. Kortom, overtrokken reactie van gestresste buschauffeur.

Fiorucci
31-10-2013 om 20:54
Waarom...
In grote steden is het heel normaal dat grote groepen met het ov reizen. Er zijn zelfs speciale reiskaarten voor. Groepen die echt wel meer opvallen dan een keer te vaak op het knopje drukken.
Ik zie regelmatig hele populaties van bijvoorbeeld kinderdagverblijven reizen met het ov.

Dalarna
01-11-2013 om 08:43
Gonniegans
Sorry maar jij vindt vijf keer nog normaal? Als een kind van jou vijf keer de tv uitzet waar jij naar zit te kijken accepteer je dat kalm? Ach het kind is gek op knopjes.... Als je kind vijf keer in de winkel een pak snoep openmaakt accepteer je dat kalm? Ach het is pas de vijfde keer....
Alles goed en wel maar als de buschauffeur na vijf keer vraagt of ze er mee willen stoppen en dat is nog te moeilijk vind ik dat de kleuters niet goed luisteren inderdaad. Ik zou het anders aangepakt hebben maar het is altijd zo simpel om achteraf te bedenken hoe je iets moet oplossen. Als je er middenin staat neemt iedereen wel eens in de haast de verkeerde beslissing.
Natuurlijk had hij kunnen omroepen dat als iemand er uit wil hij/zij even naar voren moet komen maar ik vind ook dat de leerkracht dit beter had kunnen aanpakken. Respect voor de buschauffeur is OOK iets wat kinderen moeten leren.

troelahoep
01-11-2013 om 09:47
grote stad vs. provincie
zal de chauffeur dan uit de provincie komen en niet gewend zijn aan stadse manieren, vraag ik mij af....

Rosa van der Zanden
01-11-2013 om 09:59
Hmm
Er staat nergens dat het dezelde kleuter is die vijf keer op het knopje drukt. In iedere klas heb je wel een paar stouterds zitten, als die allemaal een keer drukken.....
Los daarvan, vind ik dat de kinderen van tevoren uitleg over de bus zouden moeten hebben gehad en je zet natuurlijk begeleiding naast de grootste belhamels om dit soort uitwassen te voorkomen.

krin
01-11-2013 om 10:55
Ervaring
Ik ben een paar keer als begeleidend ouder met klassen met een lijnbus op stap geweest. De meeste chauffeurs trekken inderdaad wit weg bij het zien van de horde, de oudere mensen in de bus vinden het gezellig, pubers kijken niet op of om, en alles in pak (m/v) kijkt alsof ze poep ruiken.
Het is een opgave, maar wel te doen, en zoals meer mensen al hebben gezegd vooral een kwestie van voorbereiden en voorzorgsmaatregelen. Genoeg begeleiders, duidelijke regels en er bovenop zitten. De ene keer (oudste kleuters) dat een belhamel op het stopknopje drukte ondanks herhaalde waarschuwingen speelde de juf onder een hoedje met de chauffeur en heeft ze de jongen laten uitstappen (toen hij beteuterd op de stoep stond, mocht hij er weer in).
Je begeeft je in de openbare ruimte en hebt je dus te gedragen; deze kleuters gedroegen zich niet en de begeleiders hadden ze niet onder controle. De bus uitzetten is een hele stap, maar ik vind het begrijpelijk.

krin
01-11-2013 om 10:58
Overigens
De school van zoon is echt niet bijzonder strikt van de orde en tucht, maar ook in de touringcar naar het schoolkamp, waar we toch onder elkaar waren (groep 4/5), werd opgetreden tegen herrie en andere fratsen. Anders trek je het ook niet die hele reis.

krin
01-11-2013 om 10:59
en mamahippie
Alsjeblieft zegt. In de provincie wonen ook echte stoute kinderen, hoor.

gonniegans
01-11-2013 om 14:53
Dalarna
Het lijkt mij dat het niet elke keer dezelfde kleuter was die dit deed. Er waren er 35, dus er zaten 5 stoute kleutertjes bij. Schande!!
Het gebeurde volgens mij in Schiedam, dus niet op een provinciale buslijn die alleen maar bejaarden vervoert. Die buschauffeur zal heus wel eens ergere dingen hebben meegemaakt.
Meningen verschillen, maar ik vind het een erg overtrokken reactie.

Daantje50+
01-11-2013 om 17:30
Jups
RET, vervoersgebied Rotterdam en omstreken. 35 kleuters met begeleiders, chauffeur weigerde naar de excuses en het pleidooi van de begeleiding en aanwezige passagiers te luisteren. Bus werd stilgezet (ditmaal zonder knopje in te drukken) en er werd gewacht op versterking van de controleursgroep.
Les van deze case: ga niet met een kleutergroep op stap. Gewoon ophokken in de school.

Jasam
01-11-2013 om 18:30
Daantje50+
Les van deze case: ga niet met een kleutergroep op stap, tenzij je de kinderen onder controle hebt.

wizzer
01-11-2013 om 18:51
en dat is een waarheid als een koe
Want die niet luisterende kleuters hadden bijvoorbeeld ook zomaar de straat kunnen oversteken of onder een auto lopen. Als je een klas niet in de hand hebt, moet je niet op stap gaan.

Daantje50+
02-11-2013 om 01:12
Klopt hoor, maar..
Ter overweging: zit het gevaar voor de kleuters nu in het onnodig moeten stoppen van de bus voor de resterende 10 minuten of in 45 minuten lopen door Schiedam?
Echt niemand lijkt er na te denken over de consequenties. Ouders en leraar niet over hoe je zo'n grote groep rustig en veilig krijgt vervoerd. Of dat zelfs mogelijk is met kinderen die misschien voor het eerst in de stadsbus zitten. De chauffeur en het RET-team niet over een afweging van risico's.
Gewoon op school laten spelen, de leuke uitjes zijn nog steeds leuk als je in groep 4 zit en iets meer besef hebt van regels en gedrag in een groep.

wizzer
02-11-2013 om 09:54
dat ben ik met je eens
Ik schreef dan ook al eerder dat ik ze niet had laten uitstappen. Maar ik had wel een brief op poten gestuurd naar de school. Ik zou school hebben gewaarschuwd dat als zij hun kinderen niet in de hand hebben wij ze niet willen vervoeren.

Nils
02-11-2013 om 10:02
Tjonge
Mijn pedagogische kwaliteiten blijken weer eens ernstig te kort te schieten: ik ben niet zo gewend aan vierjarigen die, totaal geobsedeerd door knopjes oid, direct naar me luisteren. De buschauffeur heeft toch totaal overspannen gereageerd? Als je 35 kleutertjes een bus uitzet, omdat je wat extra hebt moeten stoppen (toch een onderdeel van je werk), dan is het tijd voor een bezoekje aan de bedrijfsarts. Wel eens als volwassene mee geweest op schoolreis? Niets zorgt voor meer chaos in een bus als een wat overspannen chauffeur die om de twee minuten zijn zeer lange lijst aan regels met schrille stem verkondigt. Er is geen supermoeder of superjuf die de sfeer van baldadigheid die dan ontstaan helemaal onder controle krijgt. Als je vindt dat je pas met een groep kinderen op pad mag als je stricte orde kunt garanderen, is de consequentie dat de arme schapen nooit meer buiten komen.
En wie zegt trouwens dat Piet, Kees of zelfs Charlene en niet oma Mientje de chauffeur aan het jennen was?

Dalarna
02-11-2013 om 11:15
Nils
Je kunt het een gewone chauffeur niet kwalijk nemen dat hij niet weet om te gaan met een schoolklas kinderen als zelfs de leerkracht blijkbaar niet met deze klas kan omgaan. Daar heeft hij toch geen opleiding voor gehad?
Als er al vijf keer gestopt is had de leerkracht veel eerder moeten ingrijpen, hij ziet dat er voor niets gestopt wordt en nee stoppen zonder reden hoort niet bij zijn taak. Als hij te laat komt kan dat problemen geven.
Dat hij ze eruit zet daar valt over te discussieren maar de fout zit toch echt eerst bij de leerkrachten die duidelijk niet weten hoe ze een groep kleuters onder de duim moeten houden. Ik geloof niet dat dit soort onzin voorkomt bij een groep belgische kleuters en net zoals bij het overblijven: waarom zijn nederlandse kinderen anders dan belgische en vooral: waarom kijken we allemaal de buschauffeur er op aan? Heeft die een opleiding met kinderen gehad?

Nils
02-11-2013 om 11:42
Competenties
Een buschauffeur moet toch tenminste met mensen om kunnen gaan, het lijkt me een van de belangrijkste competenties. En... kleuters zijn ook mensen. Ik vind dat er zo negatief gedaan wordt over die meester. Wat we zeker weten over deze man is dat hij een club kleuters een leuke dag heeft willen bezorgen en dat hij niet heeft kunnen voorkomen dat een paar belhamels (of oma Mientje) op een knopje drukte. Zo erg is dat toch niet? Ik kon al niet altijd voorkomen dat mijn ene kleutertje zoiets deed, laat staan 35 stuks. Een beetje tolerantie voor onze kleine medemens, met wat ondeugend gedrag, kunnen we toch nog wel opbrengen?

Sannan
02-11-2013 om 11:53
Dalarna
Dalarna, het heeft volgens mij niet zoveel zin om nu te gaan speculeren over Nederlandse en Belgische kinderen. Je probeert er nu algemeenheden van te maken, maar niet alles past in hokjes.
Een chauffeur hoeft trouwens helemaal niet met die kinderen om te kunnen gaan. Hij hoeft ook helemaal niet in te grijpen. Hij hoeft alleen maar te rijden, van bushalte naar bushalte. Ik maak echt geregeld mee dat er iemand op het knopje drukt terwijl hij/zij er niet uit hoeft. Nou ja, dat gebeurt dus gewoon. Daar kan je je als chauffeur druk over maken, maar dat levert alleen maar stress op. Wat ik uit de berichtgeving begrijp, is dat de chauffeur helemaal niet (steeds) voor niets stopte, want er moesten wel mensen instappen. En dan nog… tjonge, wat is nu werkelijk het probleem? Waar hebben we het over? Even stoppen bij een bushalte! Dat is zijn werk toch…
De kinderen waren niet alleen in de bus; er kan dus ook nog een ander lolbroek in de bus hebben gezeten die op een knopje heeft gedrukt. Of gewoon toevallig iemand die zich in de halte heeft vergist.
(Ik zit dus vaak in volle stadsbussen, vaak met grote groepen studenten ook, en daarom kan ik mij dus helemaal niets voorstellen bij de reactie van de chauffeur)
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.