Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Cadeautje als je niet naar verjaardag gaat.

Als jullie uitgenodigd worden voor een kinderverjaardag, maar je kunt niet. Geven jullie dan alsnog later een cadeautje?


Anouk1234

Anouk1234

28-10-2023 om 06:51 Topicstarter

Tjilp schreef op 27-10-2023 om 22:25:

TO heeft vast een reden voor deze vraag . Vertel!

Zie mijn reactie van 27-10-2023 om 19.40.

Anouk1234 schreef op 27-10-2023 om 19:40:

Familie doe ik inderdaad ook (nog), maar vraag me een beetje af tot welke leeftijd je dat doet. Doe je dat bv ook bij een 18 jarige nog?

Dat ligt hier een beetje aan de band die je met elkaar hebt. Is er wederzijds veel contact en een fijne band dan doen wij het wel. 

18 jaar was voor mij bij drie kinderen in de familie de grens waarop ik geen cadeautje meer gaf als ik niet op de verjaardag kon zijn. Een kaartje stuurde ik wel.

Mijn zus is nogal makkelijk in het niet vieren van de verjaardagen van haarzelf en de kinderen. 
Inmiddels ben ik ook makkelijk, geen verjaardag, geen cadeau. 

Anouk1234

Anouk1234

28-10-2023 om 17:44 Topicstarter

Evaluna schreef op 28-10-2023 om 17:31:

Mijn zus is nogal makkelijk in het niet vieren van de verjaardagen van haarzelf en de kinderen.
Inmiddels ben ik ook makkelijk, geen verjaardag, geen cadeau.

In dit geval zou ik ook geen cadeau geven.

Evaluna schreef op 28-10-2023 om 17:31:

Mijn zus is nogal makkelijk in het niet vieren van de verjaardagen van haarzelf en de kinderen.
Inmiddels ben ik ook makkelijk, geen verjaardag, geen cadeau.

Maar bij niet vieren doe je toch sowieso geen cadeau? Deed je dat wel dan?

Ik zou dat echt alleen doen als ik moest afzeggen, en dan alleen bij een jong kind met een zusje of broertje dat iets later jarig is.

Ik vier zelf ook nooit meer. Ik zou het dan raar vinden als iemand me dan op een ander moment een cadeau zou geven.

Anouk1234 schreef op 27-10-2023 om 19:40:

Familie doe ik inderdaad ook (nog), maar vraag me een beetje af tot welke leeftijd je dat doet. Doe je dat bv ook bij een 18 jarige nog?

Nee maar als je het over een 18jarige hebt zou je het dan wel in de rubriek basisschool moeten zetten? 

Valeria schreef op 28-10-2023 om 18:14:

[..]

Maar bij niet vieren doe je toch sowieso geen cadeau? Deed je dat wel dan?

Ik zou dat echt alleen doen als ik moest afzeggen, en dan alleen bij een jong kind met een zusje of broertje dat iets later jarig is.

Ik vier zelf ook nooit meer. Ik zou het dan raar vinden als iemand me dan op een ander moment een cadeau zou geven.

Voor de kinderen (onder de 10) vond ik het eerst wel sneu en dan gaf ik alsnog wat, maar dat x 4 en een oja bedankt van mijn zus vond ik nogal karig. Als zij geen zin heeft in verjaardagen (per gratie mogen opa en oma komen) dan is het spijtig voor de kinderen.

Als iemand niks viert geen cadeau.
Als we uitgenodigd zijn maar niet kunnen, dan wel een cadeau bij kinderen van familie tot 18 jaar. Dat krijgen ze dan later en bij pubers is geld ook prima.
Bij een kinderfeestje kopen we geen cadeautje als dochter niet kan komen. Alleen als er op het laatste moment iets tussen komt, ziekte of zo, dan wel. Dan hebben we het toch ook al gekocht. 

Evaluna schreef op 28-10-2023 om 21:49:

[..]

Voor de kinderen (onder de 10) vond ik het eerst wel sneu en dan gaf ik alsnog wat, maar dat x 4 en een oja bedankt van mijn zus vond ik nogal karig. Als zij geen zin heeft in verjaardagen (per gratie mogen opa en oma komen) dan is het spijtig voor de kinderen.

Misschien willen ze wel geen cadeaus en vieren ze het daarom niet? (Maar ja, dan zouden ze dat wel kunnen zeggen.)

Ik ben gestopt met mijn verjaardag om te voorkomen dat opa en oma op die dag een berg cadeaus voor het kleinkind mee zouden nemen.

Anouk1234

Anouk1234

29-10-2023 om 14:02 Topicstarter

Valeria schreef op 29-10-2023 om 07:31:

[..]

Misschien willen ze wel geen cadeaus en vieren ze het daarom niet? (Maar ja, dan zouden ze dat wel kunnen zeggen.)

Ik ben gestopt met mijn verjaardag om te voorkomen dat opa en oma op die dag een berg cadeaus voor het kleinkind mee zouden nemen.

Oh vreselijk is dat. Maar wat als je nu zeg: "Ik vier mijn verjaardag dus geen cadeaus voor de kinderen."

Anouk1234 schreef op 29-10-2023 om 14:02:

[..]

Oh vreselijk is dat. Maar wat als je nu zeg: "Ik vier mijn verjaardag dus geen cadeaus voor de kinderen."

Ik heb zo vaak gevraagd om de kinderen niks te geven, ook op andere momenten, maar dat haalde niks uit.

Het is niet ingepakt = geen cadeau. Maar 5 dingen = niks. Ze hadden het nog liggen = geen cadeau. Speelgoed als cadeau voor de volwassen jarige = geen cadeau voor de kinderen.

Een van de twee is nu overleden en de ander kan niet bij ons langskomen. We zijn er nu van af.

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

29-10-2023 om 17:17

Anouk1234 schreef op 27-10-2023 om 19:40:

Familie doe ik inderdaad ook (nog), maar vraag me een beetje af tot welke leeftijd je dat doet. Doe je dat bv ook bij een 18 jarige nog?


Ik geef zelf cadeau's als ik dat leuk vind om te doen. Als mijn kinderen naar een verjaardagsfeestje gaan, zorg ik dat ze een cadeautje hebben om te geven. Gaan ze onverhoopt niet, maar heb ik wel iets gekocht? Dan geef ik (cq geven zij) het alsnog.

Bij kinderen die echt langdurige vrienden zijn of bij familieleden wil ik ook nog wel eens een cadeau geven als we helemaal niet naar het feestje gaan (alhoewel dat meer uitzondering is dan regel). 

Bij welke leeftijd stopt die geverij? Bij mijn moeder van 80+ geef ik heel weinig cadeau's, want ze geeft zelf aan om te komen in de spullen. Dus het wordt dan vaak een bloemetje of ik bak een taart. Maar ik zie 80 niet als grens.

Cadeau's meegeven aan puber-kinderen doe ik ook niet... dat regelen ze maar lekker zelf. En als ze besluiten dat het ook af kan met een cadeau-kaart of geld in een envelop dan doen ze dat maar.

Cadeau's achteraf geven kan ook als ze 18 zijn, ook als ze 34 zijn, ook als ze 6 zijn. Dat hangt er wat mij betreft van af hoe speciaal ik zo iemand vindt (cq hoe speciaal ze voor mijn kinderen zijn)

Als in: er is geen leeftijds-grens waarop je cadeau's kunt geven, of behoort te geven. Er is geen regel dat je cadeau's behoort te geven als je niet naar het feestje gaat, noch wanneer je wél gaat.

Kinderverjaardag - tot hoe oud? En welke kinderen? Dochters/zonen van goede vriendinnen? Neven/nichten (in de zin van 'oom- en tantezeggers)? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.