Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Cappuccino voor 10 jarige?

Van mijn vriend mag 10 jarige stiefzoon voortaan een kopje cappuccino in het weekend en dan eventueel beide dagen. Ook mag hij in het weekend en in de vakanties cola. De cola vind ik geen probleem, want over het algemeen drinkt hij dan per dag 1 a 2 glazen, maar die cappuccino zit mij wel dwars, omdat ik dacht dat dat iets voor een latere leeftijd (zoals vanaf 14 a 15 jaar) was en ik ook 'bang' ben dat hij straks ook snel aan de 'echte' koffie gaat. Hij is qua geestelijke ontwikkeling erg snel (een volwassene in een kinderlichaam noemde iemand hem laatst) maar de lichamelijke ontwikkeling blijft natuurlijk gaan zoals bij iedereen. Dus ook een reden waarom ik er zelf geen fan van ben. Hoe denken jullie over cappuccino of andere soorten koffie bij kinderen? Ik zelf zal het sowieso niet aanbieden aan hem. We hebben nu trouwens die cappuccino poeder van de Lidl die je aan moet maken met water.


Angela67

Angela67

22-09-2020 om 19:32

googlen

ik zou het gewoon uitzoeken via internet.
Zoek uit hoeveel caffeine er in cola en espresso zit en lees kritisch en vorm dan je oordeel.
Je kunt ook gewoon caffeïnevrije cola en koffie kopen!
gr Angela

Tine Winkel

Tine Winkel

22-09-2020 om 19:33

Suiker of cafeine

Waarom maak je je zorgen? Om de hoeveelheid cafeïne? Of om de suikers?

Mams

Mams

22-09-2020 om 19:35

Hier cafeïnevrij

Kind van 13 drinkt al een jaartje of twee met enige regelmaat een cafeïnevrije cappuccino. Jongste is net 11 geworden en mag dat nu ook. Mét cafeïne is een grote uitzondering, bijvoorbeeld een keer een ijskoffie ofzo. Jongste mag dat nog niet, oudste wel...

ElenaH

ElenaH

22-09-2020 om 19:48

En?

Stel dat iedereen nu roept dat het slecht is, wat dan?

Pirata

Pirata

22-09-2020 om 19:50

Bah

Geef hem liever een echte cappuccino...

Saar

Saar

22-09-2020 om 19:55

Cappuccino ja

Cola, daar zou ik veel meer moeite mee hebben.
Incidenteel, in vakanties, feestjes ofzo, prima. Maar ieder weekend, daarmee kweek je een wel heel ongezonde gewoonte.

Pirata

Pirata

22-09-2020 om 19:57

Saar

Die oploscappuccino, wel eens gekeken wat daar in zit?

Kopzorg

Kopzorg

22-09-2020 om 19:58

Het is niet jouw kind

Dus hoezo is jouw mening/oordeel/ wijze raad dan van belang?
Hier mochten ze vanaf een jaar of 10 cola, eerst incidenteel tijdens een feestje later ook in het weekend.
Jongste lust ook sinds die tijd koffie, oudste niet.
In het begin mocht hij 1 koffie of glas cola in het weekend. Nu hebben ze samen 1 liter cola in het weekend en dat gaat lang niet altijd op.
Wij (ouders en pubers) zijn hier bezorgder over de suiker en de koolzuur in cola dan over de cafeïne.

Jongste drinkt nu, 5 jaar later, zo'n 8 koppen koffie per week en dat mag van ons.........

Isella

Isella

22-09-2020 om 19:59

cappuccinopoeder van de Lidl

Dat heeft toch helemaal niks met koffie te maken? Dat is gewoon melk, water, chemische stoffen, veel suiker en smaakstoffen? Niet druk om maken. Hoewel, ik zou niemand dit namaakspul geven, maar gewoon thee.

Saar

Saar

22-09-2020 om 20:07

Pirata

Niet gelezen dat het om oplos ging..
Nee, idd, niet doen, dan echte.
Maar, een keertje oplos kan geen kwaad en van daaruit kun je ook makkelijk over naar echt.
Eenmaal vast aan cola zit je vast aan cola.
Super verslavend spul en killing voor je gezondheid.

Angela67

Angela67

22-09-2020 om 20:14

saar

het is geen nicotine hè (en ik kan het weten). Overdrijven is ook een kunst.
gr Angela

Guera

Guera

22-09-2020 om 20:19

Babycino

Kregen ze hier.
Veel opgeschuimde melk met een flintertje espresso ZONDER suiker. In 1 Echte espresso zit minder cafeïne dan in 1 bak koffie of 2 glazen cola
Cola is slechter gezien de zuren en de suikers. Oplos helemaal troep.

Saar

Saar

22-09-2020 om 20:32

Angela

En nicotine is geen speed he. Overdrijven is idd een kunst.

Angela67

Angela67

22-09-2020 om 20:33

Saar je begrijpt me niet

Jij schrijft:
Eenmaal vast aan cola zit je vast aan cola.
Super verslavend spul en killing voor je gezondheid.

Cola drinken is niet verslavend. Nicotine wel.

gr Angela

Saar

Saar

22-09-2020 om 20:54

Dan kan wel zijn Angela

En ik weet dat dat officieel volgens de wetenschap ook zo wordt gezien, maar toch.
Cola is in no time een gewoonte, en wel een zeer ongezonde. Zonde voor een kind!
Ik ken toch wel veel mensen die 'gewoon zijn' cola te drinken, jij niet?
Het was bij mij iig een gewoonte die er vrij snel insloop. Ook wel weer makkelijk uit te komen, dat weer wel. Maar vaste gewoontes uit kindertijd kunnen snel inslijten.
(en over de al dan niet verslavende werking van suikers is vast nog lang niet het laatste woord gezegd)

Angela67

Angela67

22-09-2020 om 20:59

houd het simpel saar

en zuiver: verslavend gebruik je voor zaken zoals nicotine.
Iets erg lekker vinden en er niet vanaf kunnen blijven is wat anders.
gr Angela

Saar

Saar

22-09-2020 om 21:04

Hou het zelf zuiver

Ok, we gaan mierenneuken? Prima.
Natuurlijk is cola verslavend, alleen al vanwege de cafeïne erin.

(en het is echt super slecht voor je botten. En tanden natuurlijk. En je lijn.

hoeveelheid cafeïne

https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/cafeine.aspx

Ik zou d'r voorlopig niet aan beginnen (er zijn ontzettend veel lekkere kruidentheeën (niet veel groene of zwarte thee nemen dan, zit ook theïne = cafeine in), maar ik zou ook 1 à 2 glazen cola per dag niet zien zitten. Hier wordt cola nog steeds maar zeer beperkt verstrekt en dan in de zero-zero variant (geen suiker, geen cafeine). Dat is wellicht het andere uiterste, maar het gepuberte drinkt hier inmiddels wel koffie en dan wil ik de cafeïne-inname op andere fronten wat beperken.

Saar

Saar

22-09-2020 om 21:07

Jammer

dat het niet te krijgen is (vziw) zonder cafeïne maar met suiker.
Want ik ben niet dol op suiker maar nog minder op zoetstoffen, zeker bij kinderen.

Angela67

Angela67

22-09-2020 om 21:19

Saar

de kans dat je lichamelijk verslaafd raakt aan cola in de hoeveelheden die een gemiddeld mens drinkt is natuurlijk verwaarloosbaar in vergelijking met het starten met roken.
Ik vind dat je paniekerig en doemdenkerig doet en daarmee 'verdun' je de gevaren. Je gooit alles op dezelfde hoop en dat lijkt me niet een realistische opvoeding.
Voor kleine kinderen is het makkelijk om een bepaald voedingspatroon aan te houden maar als ze eenmaal ouder worden lijkt het me de bedoeling dat ze zelf ook snappen wat dingen met je lijf doen. En dan is het echt van een andere orde, nicotine of een fles cola in een weekend.
gr Angela

Saar

Saar

22-09-2020 om 21:38

Gelukkig mogen we van mening verschillen

Jij komt met nicotine aan, ik had er nog niet aan gedacht mijn 10 jarige daaraan te laten wennen.

We vinden cola vrij gewoon, maar alleen omdat we dat met z'n allen zo veel drinken. Het is echter een verre van onschuldig drankje. (ja mijn mening)
Niet iets om ieder weekend te geven vind ik.

Zouden mijn oudere kinderen het willen drinken zou ik daar verder niet erg moeilijk over doen overigens en het incidenteel ook wel voor ze kopen. Willen ze het ieder weekend dan kopen ze het maar zelf.

Maar Hangkous je hebt gelijk, ts is niet de moeder dus daar vrij weinig over te vinden.

Angela67

Angela67

22-09-2020 om 21:40

feiten en meningen

het is heel handig, ook richting je kinderen, om feiten en meningen niet op een hoop te gooien.
gr Angela

Saar

Saar

22-09-2020 om 21:42

Overigens vind ik

echt dat je erg makkelijk doet over cola.
Frisdranken worden sterk gelinkt aan obesitas (in z'n algemeenheid) en we zijn de tijd dat we onbekommerd strooien met suikers, zeker aan kinderen, toch wel voorbij hoop ik.

Saar

Saar

22-09-2020 om 21:43

Angela

Als jij je kinderen wil opvoeden met louter feiten is dat jouw goed recht.
Ik doe het anders, ok?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

22-09-2020 om 23:59

Vanaf 12

Vanaf 12 jaar mogen ze hier koffie, maar ze lusten het allebei niet. Cappuccino zou met 10 wel gemogen hebben, met veel melk. Cola mag ook, al sinds ze een jaar of 8 zijn. Ik heb altijd gewone koffie in huis, en alle frisdranken in de light variant. Niemand is te dik en onze gebitten zijn ook prima.

Angela67

Angela67

23-09-2020 om 00:11

Saar

Als je zelf in staat bent en ook nastreeft om het verschil te blijven zien tussen feiten en meningen is er niets aan de hand. Ik krijg de indruk dat je feiten een beetje eng vindt en ook dat je denkt dat ik geen mening heb. Ik dreig mezelf te herhalen maar het lijkt mij niet handig om kinderen onwetend te houden vanaf zekere leeftijd - je kunt prima uitleggen dat jij geen cola in huis haalt omdat het jou een slechte gewoonte lijkt. Maar ga het niet overdrijven door het verslavend te noemen. Ze lachen je dan op een gegeven moment uit en weg is je kans op opvoeden.
Gr Angela

ElenaH

ElenaH

23-09-2020 om 07:07

Saar

'Als jij je kinderen wil opvoeden met louter feiten is dat jouw goed recht.
Ik doe het anders, ok?'

Euh, rare vraag misschien, maar waarom zou je je kinderen NIET willen opvoeden met feiten?

Jo

Jo

23-09-2020 om 07:37

suiker

zat net dit draadje te lezen en vervolgens onderstaand artikel:

https://www.ad.nl/koken-en-eten/nieuwe-inzichten-over-kanker-boosdoeners-zijn-suiker-bewerkt-voedsel-en-stress~abf7e1c8/

Als u naar suiker verwijst, schrijft u: ‘Je kind een glas of blikje fris per dag geven is net zo kankerverwekkend als je kind een sigaret laten opsteken’. Dat klinkt heftig.
,,We weten al langer dat als je dieren voedt met suiker en industrieel bewerkte voeding, ze snel meer kanker krijgen. Intussen weten we uit onderzoek bij mensen ook dat hoe hoger ons bloedsuiker is, des te vaker we kanker krijgen. Als we dat eenmaal hebben, groeien de kankercellen ook nog eens agressiever dankzij die verhoogde concentratie van glucose en insuline in ons bloed. En de prognose wordt daarmee slechter. Het blijkt dat de bloedspiegel vooral sterk wordt verhoogd door het drinken van frisdranken.’’

Saar

Saar

23-09-2020 om 08:10

ElenaH

Ik had het over 'niet alleen maar feiten'. We zijn natuurlijk veel meer dan dat en 'feiten' zijn vaak meer rekbaar dan soms gedacht wordt.
Zoals in dit draadje: mijn 'feit', dat cola verslavend is en schadelijk wordt afgedaan als een vrij hysterische mening. En dat zou dan meer feitelijk zijn?? Zal wel aan mij liggen.

Mijntje

Mijntje

23-09-2020 om 08:36

kind van je vriend

Kind van je vriend, normaal valt daar iedereen over hier. Het is zeker nog vroeg Als de vader dat goed vindt moet je hier niet moeilijk over doen. Koffie is geen drugs, sigaretten, tatoeages, energydrinks, late feestjes, er komen nog genoeg dilemma's
Poedertjes kopen is niet nodig en minder lekker. Gewoon koffie met opgeklopte melk. Zonder suiker. Stukken beter voor het glazuur en de lijn dan cola dus.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.