Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Moms

Moms

04-07-2019 om 20:02

Cito score E groep 6

Hoi, graag even het volgende.

Mijn dochter heeft voor haar Cito begrijpend lezen toets in groep 6 een E gehaald. Dit vinden wij erg laag ten opzichte van haar vorige score “ B” wat kan ik doen om mijn dochter op haar oude nivo te krijgen? Wat kan school voor haar nog hierin betekenen, school zegt ze had vast haar dag niet. Wij zelf vinden een E score ver ondergemiddelde. Graag jullie tips en adviezen, alvast bedankt

Bo

Bo

04-07-2019 om 20:33

overdoen?

Als deze score echt heel erg afwijkt van wat ze normaal laat zien, zou ik vragen of ze het over mocht doen.

Mijn zoon verpestte ooit een BL toets door gewoon niet geconcentreerd te werken. Hij kreeg een IV en vond het heel erg. Van de juf mocht hij het toen eenmalig overdoen. Het was volgens haar nl ook een score die totaal niet pastte. Ik hoefde het niet eens te vragen.

Vraag je dochter waarom het deze keer niet lukte?

school heeft gelijk

De school heeft gelijk: jouw kind had haar dag niet. Die uitslag zegt niets over haar echte niveau.

Kinderen gaan niet achteruit (tenzij ze hersentrauma oplopen). Als ze op de E5 een B had, had ze al een vaardigheid van minimaal 162. Zelfs als ze een jaar lang niets nieuws geleerd had, had ze met die vaardigheid nu een zeer hoge D / lage C moeten halen.

Dus die score klopt gewoon niet.

Als je dochter er verder niet echt mee bezig is, zou ik het hierbij laten.

Als je dochter er erg mee zit, kun je vragen of een leerkracht met je dochter de toets mondeling kan doornemen om te kijken wat er fout gegaan is. Misschien dat daar iets van valt te leren voor je dochter over nauwkeurig werken, antwoorden bij de juiste vraag invullen, etc.

Nakijken

Heeft de leerkracht, jij of je kind een idee waar en waarom het fout is gegaan? Heeft een opvallend groot deel van de klas onder niveau gepresteerd? Had ze last van hitte, geluid etc. Hoe doet ze het op de methodetoetsen?

Je zou kunnen vragen of ze de toets met haar willen bespreken, zodat er gekeken kan worden of ze de vraagstelling heeft begrepen. Van fouten kun je leren.

Guera

Guera

05-07-2019 om 19:28

Wat zegt je kind

Dochter hier had wisselende scores in groep 6. Ze zei: weet je wel hoe saai die teksten zijn. Die ga ik echt niet lezen.....dussss

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.