Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

cito tijd (m8)


Floria

Floria

30-01-2019 om 13:56

advies

Ergens in oktober hebben we nog een advies gehad. Geen idee of dat als definitief gold voor iedereen, maar de leerkracht zei dat het bij mijn kind zo zou blijven.
Grasspriet, als jouw kind in deze klas zat, zou het dus ook niet afhangen van die eenmalige II, denk ik zo.

Mijn zoon is al een paar maanden klaar met het rekenen van groep 8. Het zou wel gek zijn als hij dan op de toets een paar foutjes maakt omdat hij al een hele tijd ander rekenwerk zit te doen dan wat op de toets getoetst wordt. Overigens doen zij geen cito, maar een andere toets. En hij weet niet wanneer. Ik ook niet.

Lotte

Lotte

30-01-2019 om 18:14

advies

Het advies moet voor 1 maart worden vastgesteld. Zie ook de link https://www.onderwijsinspectie.nl/onderwerpen/overgang
Dus voor die tijd heb je het advies.

Na de landelijke eindtoets in april kan het nog omhoog worden bijgesteld.

grasspriet1980

grasspriet1980

30-01-2019 om 19:27 Topicstarter

aanvulling

Zoon vroeg aan juf na het horen van die hoge II voor rekenen of hij nog wel naar het vwo kon. Juf zei dat het wel erg laag was voor vwo. Ik ben dus bang dat het havo/vwo gaat worden en daarmee is de deur naar gymnasium dicht. Zou ik toch vreemd vinden hoor. Groep 6 en 7 overal I of I+. groep 8 alles I of I+, alleen rekenen een hele hoge II
Maar zoon is dus erg verdrietig want juf heeft gezegd dat...

Ad Hombre

Ad Hombre

30-01-2019 om 19:42

vlinder

"Cito scores zijn niet heilig en mogen wat mij betreft NOOIT bepalen waar een kind naar toe gaat gelukkig wonen wij in een regio waar scholen ook niet moeilijk doen."

Ik krijg de indruk dat er ook een aanzienlijke groep ouders is die geneigd is hun kinderen op een lager schooltype te doen omdat ze de indruk hebben dat Havo/VWO te moeilijk is. Mogelijk omdat ze zelf een lagere opleiding hebben doorlopen. Ik ben dat hier ook wel eens tegen gekomen, een moeder die dacht dat VWO heel *zwaar* was (nou, in mijn ervaring/tijd zeker niet).

In dat soort gevallen kan het wel degelijk beter voor het kind zijn als het advies gevolgd wordt.

Dees

Dees

30-01-2019 om 21:27

Advies

Misschien heeft de juf in kwestie wel meer redenen om geen vwo advies te willen geven. Ik zou gewoon het advies afwachten.

Marianna

Marianna

31-01-2019 om 08:38

Mijn dochter doet HAVO en school heeft aangegeven dat ze best naar het VWO zou kunnen. Wij zijn van mening dat dit niet kan, wij zijn onze dochter zo'n drie uur per dag huiswerk maken en in vakanties voor tentamenperiodes maakt ze zeer lange dagen. Om uiterlijk zeven uur beginnen met leren en vervolgens een strak schema van leren, even pauze en verder leren tot zeker tien uur 's avonds. Wij zien hoe hard ze moet werken en zijn van mening dat het VWO het niet is voor haar. Het VWO vraagt andere vaardigheden, is wat analytischer en je moet verbanden kunnen leggen. Precies waar kind niet goed in is.
Ander kind heeft gymnasium gedaan. Deed amper zijn huiswerk, voor tentamens sloeg hij even een boek open en dat was het dan. Allebei de kinderen hebben prachtige cijfers.
Het heeft niet (altijd) te maken met wat ouders denken, maar zeker ook hoe kinderen zijn. Als een kind nauwelijks tijd heeft voor vrienden en sport door het schoolwerk en dat is iets wat de ouders kunnen observeren, is een niveautje omhoog geen goed idee.

Ad Hombre

Ad Hombre

31-01-2019 om 09:08

Marianne

Klinkt doordacht. Aan de andere kant groeien kinderen ook en misschien is het na het behalen van het HAVO diploma alsnog een optie om er twee jaartjes VWO aan te plakken.

VWO geeft zoveel meer mogelijkheden...

Marianne

Marianne

31-01-2019 om 11:18

In dit geval niet . Kind gaat eerst een tussenjaar doen, dan een MBO want kind wil graag met de handen werken. Daarna waarschijnlijk weer een tussenjaar om te reizen en een HBO. Of niet. Kind is 16 als ze slaagt voor de HAVO, behalve dat dit erg jong is, wordt ze ook voor dingen die ze zou willen of erg leuk vindt niet aangenomen ivm haar leeftijd. Ze wil twee richtingen: iets ambachtelijks en iets met sport/politie/defensie/zorg. Exact vakkenpakket met twee profielen, dus wat dat aangaat ligt de wereld aan haar voeten. Het tussenjaar én dat wij als ouders een HBO niet verplicht stellen haalt voor haar dermate de druk eraf dat ze waarschijnlijk wel een HBO gaat doen. Door een MBO-opleiding heeft ze altijd iets om op terug te vallen. Een beroepsopleiding is wel verplicht, al onze kinderen weten dat het doel is dat je economisch zelfstandig moet worden.
Ik ben in een ander jaargetijde dan mijn kinderen jarig en heb hierdoor lang gekleuterd. Toen nog een keer blijven zitten en een tussenjaar gehad. Wanneer dochter aan een HBO-opleiding begint, is ze even oud als ik destijds. Helemaal prima.
Jongste gaat van VMBO naar HAVO. Ook zo piepjong en ik ga een 15-jarige die niet weet wat hij wil niet naar een MBO sturen.
Ik merk bij mijn kinderen dat de druk erg hoog is, zeker met een aantal jaar geleden en zeker vergeleken met mijn middelbare schooltijd.

En voor TO: de leerkracht baseert haar oordeel echt niet op één enkele cito-toets. Ik vind het eigenlijk wel zielig dat jouw kind na één relatief slechte score denkt dat bepaalde dingen niet meer mogelijk zijn. De cito's vanaf groep 6 worden meegewogen, net als de methodetoetsen en de observaties in de klas. Dan is er ook nog een Cito-entreetoets in groep 7 geweest (of iets vergelijkbaars).

grasspriet1980

grasspriet1980

31-01-2019 om 12:04 Topicstarter

geen entreetoets

Er is hier in groep 7 geen entreetoets geweest. In groep 7 einde van het jaar vwo advies met daarbij het advies gymnasium te gaan doen. Ik zou het dan toch vreemd vinden als daar in groep 8 ineens vanaf geweken wordt zonder ooit een gesprek aan te zijn gegaan met ons. Ik verwacht dat het dus vwo blijft maar zoon zit in de piepzak vanwege de opmerking van juf.

rekenen

HAVO en VWO hebben dezelfde eindtermen voor rekenen (met het verschil dat de VWO'ers er langer over mogen doen om die doelen te bereiken).

Wiskunde is een vak apart. De CITO rekenen zegt daar niet zo veel over. De niveauverschillen binnen een schooltype zijn gigantisch groot, zo groot dat wiskunde is opgesplitst in maar liefst 4 verschillende varianten (A, B, C en D). De verschillen tussen die varianten onderling zijn vele malen groter dan de verschillen tussen HAVO en VWO.

Ik zou zeker juf even hierover aanspreken om alvast je eigen wensen/verwachtingen duidelijk te maken VOOR dat adviesgesprek. Zo van: "Kindlief kwam helemaal van streek thuis. Hij dacht dat jij gezegd had dat... Ik hoop dat hij dit verkeerd begrepen heeft. Wij verwachten dat... want ..." Niet proberen ter plekke een reactie bij de juf uit te lokken (dan heb je kans dat ze in de verdediging schiet), maar wel even je eigen verwachtingen bij juf neerleggen. Als juf het niet met je eens is, dan weet ze nu dat ze dat tijdig en met voldoende argumenten moet gaan bespreken.

Lente

Lente

31-01-2019 om 18:15

Syboor

Toch even twee reacties op jouw tekst:

'HAVO en VWO hebben dezelfde eindtermen voor rekenen (met het verschil dat de VWO'ers er langer over mogen doen om die doelen te bereiken).'
In theorie klopt dat. In de praktijk beginnen ze op het VWO gewoon later aan het vak rekenen. Vaak helemaal niet. Ze doen een oefentoets begin klas 5 (soms eind klas 4). Aan de hand van de uitslag bekijken ze wie er moet oefenen. En dan doen ze eind klas 5 de rekentoets. Die overigens al niet meer meetelt voor het eindexamen.

'Wiskunde is een vak apart. ...De niveauverschillen binnen een schooltype zijn gigantisch groot, zo groot dat wiskunde is opgesplitst in maar liefst 4 verschillende varianten (A, B, C en D)'
Er zijn drie varianten. A, B en C. Wiskunde D is een keuzevak, bovenop wiskunde B.

Yanea

Yanea

31-01-2019 om 19:44

Syboor

Wiskunde A, B en C worden altijd aangeboden, en D ook (als verdieping van . Dat heeft niets met niveauverschillen op jullie school te maken.

Yanea

Yanea

31-01-2019 om 19:46

Nog niet klaar

En wiskunde A is niet moeilijker (of makkelijker) dan B, het is anders (kansberekening in plaats van formules bijvoorberld)

Groot verschil tussen rekenen en BL

Wil graag eens horen wat jullie denken over nog te krijgen advies voor mijn zoon in groep 7; Hij heeft tot en met groep 6 altijd II en III scores gehaald voor BL, de cito van M7 is een AII score geworden (goede 2 score dus). Echter voor rekenen is de score altijd rond V en IV. Score M7 was DV. En dat ondanks dat we best veel oefenen. BL en rekenen liggen dus best ver uit elkaar. Z'n werkhouding is wel altijd goed en levert altijd keurig z'n huiswerk in. Andere Cito onderdelen zoals lezen en spelling zijn rond II en III scores. Wij zijn erg benieuwd naar het voorlopig advies, zou graag eens horen hoe jullie het inschatten?

Wel makkelijker

Er is geen enkele opleiding waar je niet naar toe mag omdat je Wiskunde B hebt gehad ipv Wiskunde A (of C). Wiskunde B leerlingen worden zijn in staat de gemiste stof als vanzelf op te pikken tijdens het vervolgonderwijs. Andersom niet, er zijn heel veel opleidingen waar Wiskunde B voor vereist is, waar je met Wiskunde A niet toegelaten wordt.

Er is ook geen enkele middelbare school die dwingende adviezen geeft in de 3e klas dat leerlingen geen Wiskunde A mogen doen terwijl ze WEL Wiskunde B mogen doen. Er zijn wel heel veel scholen die dwingende adviezen geven dat leerlingen geen Wiskunde B mogen doen terwijl ze wel Wiskunde A mogen doen.

De relatie tussen Wiskunde A en B is niet anders dan de relatie tussen VMBO en HAVO. Op VMBO leer je vaardigheden die je op de HAVO niet leert. Maar toch kun je met een HAVO diploma alles wat je met een VMBO kunt, en kun je je met een HAVO advies inschrijven op het VMBO.

Anyway, die verschillende wiskunde varianten, dat is een goede zaak. Het is goed dat we leerlingen met wat minder aanleg voor wiskunde, die verder wel prima kunnen leren, dat we die leerlingen niet uitsluiten van HAVO/VWO, maar dat we zo alleen uitsluiten van specifieke HBO/WO vervolgopleidingen.

Op HAVO/VWO niveau zou Begrijpend Lezen echt belangrijker moeten zijn dan Rekenen.

Marianna

Marianna

01-02-2019 om 11:02

Vraag het gewoon

Waarschijnlijk heb je binnenkort naar aanleiding van de toetsen een gesprek. De leerkracht kan vanuit het leerlingvolgsysteem zó een voorlopig schooladvies op basis van Cito printen. Het 'echte' schooladvies bestaat uit meer dan alleen Cito, het kan zijn dat je kind op de methodetoetsen heel anders scoort. De scores tussen die toetsen kunnen echt wel een niveau en soms twee uit elkaar liggen. Het LVS is enkel Cito.
Het hangt ook een beetje van zijn inzicht af, wiskunde is echt anders dan rekenen. Mijn kind staat nu gemiddeld een 9.6 voor wiskunde B in haar examenjaar en is net voor de vierde keer gezakt voor haar rekentoets.
Met BL is een stijgende lijn, als dat vastgehouden wordt zou het advies Havo kunnen zijn. Ik denk dat je je moet instellen op VMBO/HAVO, wellicht is er een school waar ze brugklassen hebben met dubbele niveaus.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

01-02-2019 om 11:09

Mijn dochter scoorde op de basisschool altijd rond de IV voor BL. Inmiddels zit ze in 2 vmbo-t, dat gaat goed maar op de brugklascito’s was BL een flinke uitschieter naar beneden (alles havo-niveau, BL krap kader). In de praktijk merken we dat eigenlijk alleen aan magere cijfers voor Nederlands. De zaakvakken gaan (gek genoeg?) gewoon prima.

@Andre1973

Vervelend, zo'n groot verschil. Basisscholen neigen steeds meer er naar toe om de laagste score te nemen van Begrijpend Lezen en Rekenen. Dan zou je met een IV op vmbo-kader komen, met een V op basis. Rekenen op de basisschool sluit niet heel goed aan op de middelbare school, maar sinds dat de NIO is afgekeurd als eindtoets is Rekenen de "beste" schatting van IQ die we hebben. Daardoor is het nog eens extra belangrijk geworden bij de advisering.

Als ouder zou ik me vooral afvragen of die lage scores op rekenen, of die komen door een gebrek aan abstractievermogen, of dat er toch ergens een "hiaat" zit waar het kind op vastgelopen is. Ik zou een Remedial Teacher inhuren om eventuele hiaten op te sporen en weg te werken.

Ik denk dat veel leerkrachten bij zulke uiteenlopende scores nog wel openstaan voor een capaciteitentest als "extra" gegeven. Dat is iets om met de school te bespreken. Als ze er niet voor open staan, heeft het geen zin.

Verschil rekenen en BL

@Syboor,
dat zou wel een tegenvaller zijn, dat hij straks met BL A2 niveau op Kader of Basis niveau moet instromen. Hij hoeft van ons heus niet naar de Havo maar VMBO TL zou toch wel prettig zijn en beter passen volgens mij. Op de school waar z'n zus zit begreep ik dat er ook kinderen Mavo doen welke zijn ingestroomd met een Rekenen E5 score. Dus kennelijk zitten Basisschool en VO daarover ook niet op 1 lijn.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

01-02-2019 om 11:51

Probeer dat te voorkomen

Je hebt het niet helemaal in de hand, maar met de rest van zijn scores hoort hij echt niet op kader thuis. Ik zou dus gaan oefenen met eindcito’s en goed proberen uit te vinden waar hij punten mist. Ik heb dat ook gedaan met mijn dochter waardoor ze de eindcito wel goed scoorde. Daarna is dat weer een beetje weg gezakt maar ze heeft er in ieder geval een vmbo-t advies door gekregen.

Yanea

Yanea

01-02-2019 om 12:28

Nee Syboor

Dat sommige opleidingen specifiek vragen om wiskunde B, komt omdat daar statistiek behandeld wordt. Niet omdat het moeilijker is.

Bo

Bo

01-02-2019 om 13:40

Andre

Als je zegt dat jullie zelf al veel oefenen met rekenen en het heeft niet het gewenst resultaat, dan zou ik toch bijles inschakelen. Misschien dat zo'n leraar het net iets beter uitlegt of goede tips/strategieen heeft. Daar zal je zoon veel profijt van hebben!

Ad Hombre

Ad Hombre

01-02-2019 om 14:07

Basis

Op de basisschool van mijn zoontje gaat er helemaal niemand naar het VMBO (tenminste als de voorafgaande een betrouwbare indicatie zijn).

Mamamia

Mamamia

01-02-2019 om 16:39

Niemand naar vmbo?

Als het waar is dat er scholen zijn waar niemand uitstroomt naar vmbo, dan vind ik dat bizar! Op de basisschool van mijn kinderen stroomt 70% van de leerlingen uit richting havo/vwo en 30% richting vmbo. Vind ik ook al erg wonderlijk, zou redelijkerwijs ongeveer 50/50 moeten zijn, toch?

Mijn eigen kind is (in onze ogen) een echt vmbo kind: hekel aan theoretisch leren, graag bezig en een sterke voorkeur voor leren door te doen. School geeft nu (in groep 7) voorlopig TL/havo advies, als hij wat minder wisselend gaat presteren kan dat nog een havo advies worden werd ons verteld. Wij denken dat ons kind op vmbo (en later op mbo) prima op zn plek is en via deze route prima zn plekje kan vinden in de maatschappij. Dus vinden het ook best als het geen havo advies wordt.

Persoonlijk vind ik het namelijk niet perse een goede zaak als kinderen structureel op de top van hun kunnen moeten presteren. Ik denk dat er best veel kinderen zijn die zich veel gelukkiger voelen als ze zonder extreem veel moeite/bijles/andere hulp hun middelbare schooltijd kunnen doorlopen. En naast school nog tijd overhouden voor sport en hobby’s. Ontwikkeling van een kind is in mijn ogen breder dan alleen de cognitieve ontwikkeling, en een zo hoog mogelijk schoolniveau halen is niet zaligmakend. Vind ik dan...

Ad Hombre

Ad Hombre

01-02-2019 om 17:30

Yep

Waarschijnlijk een combinatie van goed onderwijs en (zelf)selectie van de populatie.

Ik bekijk het meer als het vervullen van je potentieel.

Yanea

Yanea

01-02-2019 om 19:35

Ad Hombre

misschien noemen ze het bij jullie nog mavo?

Ad Hombre

Ad Hombre

02-02-2019 om 10:31

Yanea

Zulke hyperintelligente kinderen heb ik niet hoor. De oudste zit nu in de brugklas en lijkt op vwo af te gaan. Hij heeft een aantal flinke talenten maar ook zo z'n zwakke punten. Ik ben al blij dat hij best goed z'n huiswerk doet, daar was ik destijds een stuk moeilijker in.

De jongste moet misschien nog wel wat harder werken maar dat doet hij ook enthousiast. Toevallig zit er een heel goede school in de buurt die dus alleen havo/vwo kinderen aflevert en we hadden mazzel dat er een plekje vrij was en dat ze hem wilden hebben want er zit vast wel een zekere selectie bij.

Dees

Dees

02-02-2019 om 10:44

Nare school

Brrrr wat kijkt dat mij een nare school, waar kinderen alleen mogen komen als ze kleine havistjes en vwo-ers in Spee zijn. Nogal prestatiegericht.

Ad Hombre

Ad Hombre

02-02-2019 om 11:01

Dees

Maar het tegendeel is waar. Het is een hele leuke kleinschalige school. En naast de cito-vakken krijgen ze nog een heleboel vakken die niet op cito resultaat gericht zijn. Daarnaast zijn de klassen heel klein. Kost wel wat natuurlijk...

grasspriet1980

grasspriet1980

15-02-2019 om 19:35 Topicstarter

VWO

Vandaag definitieve advies gekregen. Toch gewoon VWO. Zoon is opgelucht.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.