Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Heirthe

Heirthe

01-10-2009 om 22:52

Dat lust ik niet (brutale vriendinnetjes)


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Maylise

Maylise

03-10-2009 om 15:10

Niet druk om maken

Ik heb eigenlijk altijd veel verschillende soorten koekjes, lekkers, zoete en hartige versnaperingen in huis naast een ruime keuze aan drinken. Kinderen die hier komen spelen bied ik altijd een versnapering + drinken naar keuze aan. Meestal zit er wel iets bij wat ze lekker vinden. Heel soms is er een kind wat persé alleen een bepaald soort koekjes of drinken wil wat ik net toevallig niet heb. Dan gaat het over. Ik bied ze de keuze uit wat we in huis hebben en dat is echt veel. Maar als net dat ene er niet bij zit dan maar niet. Ik ga er niet speciaal voor naar de winkel en ik erger me er verder ook niet aan.

Het zijn niet mijn kinderen. Ik hoef ze niet op te voeden en bovendien weet ik helemaal niet of ze zich thuis ook zo gedragen. Maar het maakt mij niet zoveel uit eigenlijk.

Ik vind het ook niet brutaal als kinderen netjes om een snoepje, wat te eten of wat te drinken vragen. Ik vind het ook niet erg als ze aan mijn kinderen vragen om het aan mij te vragen. Ik snap namelijk dat het misschien wat eng kan zijn om zoiets rechtstreeks aan een relatief vreemde volwassene te vragen.

Eindeloos doorzeuren vind ik daarentegen wel vervelend. Als we iets niet hebben dan hebben we het niet in huis en dan wil ik daar verder niet eindeloos over gaan discussiëren. Dus dan kap ik het wel af. Uiteraard wel vriendelijk maar duidelijk.

Speciaal iets in huis halen voor vriendjes doe ik soms. Een vriendje van mijn zoon bijvoorbeeld die hier in de buurt woont en regelmatig langskomt is dol op een bepaald soort koekjes met chocolade er op. Als ik boodschappen doe en er aan denk neem ik die vaak mee.
Bij vriendjes die minder vaak komen weet ik zelf ook niet waar hun voorkeur naar uitgaat dus daar koop ik niks speciaals voor. Bovendien ga ik voor een kind wat 1x in de twee weken of nog minder vaak hier komt niet speciaal van alles kopen. We hebben echt genoeg keuze in huis en anders maar niet.

Maylise

Hanne.

Hanne.

04-10-2009 om 09:02

Snoep niet lusten

Maar het is toch helemaal niet erg als kinderen geen snoep lusten.

Mijn ervaring is dat dat kinderen die zeggen dat ze het snoep niet lusten vaak ook eigenlijk helemaal geen zin/trek hebben in iets lekkers. Het zijn nl ook vaak de kinderen waarbij, als ik een alternatief heb, het alternatief ook half opgegeten blijft liggen.

Zegegn dat je iets niet lust vind ik niet onbeleefd. Vragen om speciale koekjes zit wel erg op het randje, maar waarschijnlijk zou je mij ook van de vloer moeten vegen van het lachen als een kind dat zou doen

katriend

katriend

04-10-2009 om 11:42

Vragen

Als een kind zegt dat hij iets niet lust, dan vind ik dat prima maar verwacht dan geen actie van mij. Soms heb ik een alternatief voor handen, vaak niet en dan is het een geval van jammer dan. Meestal vraag ik trouwens: "Hebben jullie zin in ...?" dan voorkom je het "lust ik niet" verhaal, althans wat snoep en koek en drinken betreft. Wat brood betreft, wij hebben dat brood en dat beleg en daar moet men het mee doen, daar zit eigenlijk altijd wel wat bij.
Een ander verhaal vind ik als kinderen gaan vragen: "Heb je niet dit?" of alleen maar "ik heb dorst" (nou en?). Dan hebben ze een verkeerde aan mij. Het bontste dat ik ooit heb meegemaakt is een kind dat vroeg: "Heb je geen roomboter want ik eet nooit margarine" en de keer daarop vroeg zij: "Hebben jullie geen calve mayonaise want het merk dat jullie hebben lust ik niet." Mijn antwoord was nee en of het daardoor komt, het kind is nooit meer bij ons geweest.

Maar zorra

Nu moet ik even reageren want ik voel me aangesproken
Ik heb zo'n kind dat niets lust waar pitjes op of in zitten, zelfs jus d'orange wordt argwanend bekeken vanwege de vezeltjes. En dat heeft bij ons thuis niet met de opvoeding te maken. Hij krijgt namelijk gewoon bruin brood mee naar school en ziet maar wat hij ermee doet, eten of laten liggen (het wordt natuurlijk meestal eten, anders heeft hij honger). We proberen het hem dus wel degelijk te leren! Wat betreft de hoofdmaaltijden dan. De tussendoortjes moeten lekker zijn, dus alleen wat ze lusten. Na school krijgen ze fruit en wat lekkers (en koekje meestal, ik geef niet zo graag snoep).
Overigens komen er ook wel eens kinderen waarvan ik weet dat ze een allergie hebben. Soms haal ik dan wel iets lekkers speciaal in huis (rijstwafels met chocolade bv), maar als ik dat niet heb gedaan, dan blijft het bij een stuk fruit en dan vind ik dat mijn kinderen er maar rekening mee moeten houden dat hun vriendinnetje/vriendje iets niet kan eten en zij dan ook maar een keertje moeten overslaan. Gek genoeg is dat nooit een probleem, ik denk omdat ze te druk zijn met spelen
En ik houd ook niet ervan als kinderen zeuren om iets, maar zoals iemand al opperde: ze proberen het gewoon. Dat is kind eigen denk ik. Ach ja. ( En ik hoooop dat de mijne het niet doen, zoals ik ze heb proberen aan te leren)

Clo

Tja, misschien is dat iets te makkelijk van mij gezegd, dat dingen lusten etc met opvoeding te maken heeft. Jij geeft zelf aan dat je een geboren niet-pitjes-luster in huis hebt. Zou kunnen dat sommige kinderen van nature moeilijker zijn in die dingen. Maar je geeft ook aan dat je toch bruin brood meegeeft. Dat betekend dus dat je kind niet alles op eetgebied kan bepalen. En bij sommige kinderen die hier over de vloer komen is dat wel zo. M.i. is het toch ook een verantwoordelijkheid om kinderen verschillende dingen te leren eten, bijvoorbeeld niet alleen wit brood. Ik vind het bij de algemene ontwikkeling horen. Ik heb ooit een volwassen man ontmoet die alleen cola lustte, als ik toevallig geen cola in huis had was hij diep ongelukkig en dronk niets. Zoiets vind ik stuitend.
Daarbij vind ik dat kinderen moeten leren dat ze het soms maar moeten doen met wat er is en daarmee tevreden moeten leren zijn.

Zeuren

daar houdt ik ook neit van. we hebben in het begin een paar vriendjes gehad die steeds om snoep zeurden etc. Dat vind ik niet leuk, maar als ze iets niet lusten ja dan hebben ze meestal gewoon pech. Ik bied de snoeptrommel aan en als daar helemaal niks van hun gading in zit( en er zit echt vanalles in)...ja jammer dan.
Ik heb er wel altijd iets van een klein verpakt koekje of zo in zitten omdat 1 vriendje echt helemaal geen snoep lust. ik vind het geen probleem om dat te doen. Zoon lust ook veel snoep/koek/gebak/taart en drinken niet. Dan zei ik hem altijd gewoon bedanken en zeggen dat hij niet hoeft. Soms krijgt hij wat anders, soms niet. Drinken pakt hij het liefste water want dan weet hij zeker dat hij het lust.

Inderdaad zorra

Ik ben het met je eens. Ik troost me overigens met het volgende: ik heb een vriendin die nooit iets lustte. Hoe dat thuis bij haar ging weet ik niet, maar als ze bij ons was at ze vrijwel niets. Toen ze ging samenwonen was het nog steeds zo, bleef ik bij haar eten dan was het in de sfeer van friet met appelmoes. Nu is het één en ander veranderd. Ze eet graag uit en kookt graag, dan vaak exotische dingen ook nog, voor een groep mensen. Koken is een hobby geworden. Het duurt wel langer, maar ook met mijn anti-pittenman komt het vast goed

Elisa Gemani

Elisa Gemani

06-10-2009 om 14:42

Brutaal?

Mwah, ik zie er geen probleem in. Smaken verschillen en ook volwassenen lusten niet alles. En kinderen zijn kinderen dus vragen om (meer) snoep of chips lijkt mij heel gewoon. Ik ben niet van dat "wie vraagt wordt overgeslagen"; vragen staat vrij. Onder "brutaal" versta ik hele andere dingen. Ik bied kinderen altijd wat aan; lusten ze het niet, jammer dan. Ik haal niet speciaal iets in huis. Wij hebben ook geen limonade want wij drinken altijd gewoon water dus ik bied ze altijd water aan. Willen ze niet, dan niet. Geen probleem. Komt er iemand eten, vraag ik wat ze echt niet lusten zodat ik daar rekening mee kan houden maar ik ga me niet uitsloven. Wat regels in huis betreft: ik zeg ze altijd vantevoren dat ik een paar dingen niet wil hebben zoals schreeuwen, schelden, vloeken, slaan en op het meubilair springen; doen ze die dingen wel dan krijgen ze een waarschuwing en bij de tweede keer bel ik hun ouders op om ze te komen halen. Ik heb nog nooit toestanden gehad Gewoon een beetje relaxed met de dingen omgaan; er zijn zat ergere dingen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.