Mae Ann
21-01-2013 om 15:55
De letter L
Hoi, heeft hier iemand ervaring? Mijn zoon is ruim vier-en-een-half en kan nog steeds de letter L niet uitspreken. Aan het begin van het woord wordt het een 'j', op andere plekken meer een 'r'. Hij is tweetalig maar doet dit in beide talen. Het is reuze schattig, maar moet ik hier ondertussen wat mee? Hij praatte als peuter al vroeg en goed, het is echt alleen die L. Hier op school (woon in het buitenland) lijken de meningen verdeeld. Iemand hier advies? Bij voorbaat dank!

Leen13
21-01-2013 om 16:49
Uit het archief
http://www.ouders.nl/taal/ltkk0141.htm
Waarom het voor kinderen tot 4 jaar moeilijk is om de L uit te spreken. Misschien kun je nog even geduld hebben, het kan zomaar wel lukken.

Vertigo
21-01-2013 om 17:17
Welke 2e taal?
Vind ik wel interessant want hier een half-frans- verstaande 4 jarig die ook de l als een j uitspreekt en zo nog wat dingen..

herfst
21-01-2013 om 22:59
Wij ook
Wij ook hier tweetalige zoon van 4,5 die de L niet goed uitspreekt nog. Ze hebben nog tijd begreep ik hier. Toch maak ik me zorgen want er zijn nog een paar klanken die niet goed gaan, en zijn we deze week met logopedie gestart. De dame gaat vrijdag de eerste test doen en ben heel benieuwd naar haar advies.
We hebben een tweetalige logopedist gevonden, ben erg benieuwd!
Succès in elk geval...
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Sukran
22-01-2013 om 00:48
Andere letter
Hier tweetalig Engels-Nederlands. Zoon kon heel lang de 'k' niet zeggen, maakte daar een 't' van en hoorde dit zelf niet. Dus als hij z'n toffer ging pakken, en ik zei dan, je gaat je Koffer pakken, dan was het antwoord: dat zei ik oot! Rond z'n vierde ging ineens een bepaalde combinatie wel goed (de k-r, als kruid) en in liedjes en zomaar op een dag, hij was toen ver 4, was het zo goed als over. Net zoals de uitspraak van 'warm' (wammer) en 'arm' (ammer) en nog een paar van die dingen. Werd af en toe best moe van de verschillende meningen uit verschillende kampen. Wat is wijsheid? Geen idee. Omdat hier alle andere dingen wel gewoon goed gingen (zinsopbouw, beginnend lezen, etc) heb ik het vrij lang aangezien en me er niet echt zorgen over gemaakt. Gelukkig maar, maar de keus is moeilijk, ik weet het. Succes

Hanne.
22-01-2013 om 09:49
Zelf niet horen
Ik heb me door de logopediste van mijn dochter laten vertellen dat kinderen die moeite hebben met een letter wel degelijk het verschil horen. Maar, ze hebben min of meer den extra letter aangeleerd.
Hier werd ook de K door een T vervangen. Volgens de logopediste maakte mijn dochter daardoor het verschil tussen een T en een Tk (K dus). Verbeteren heeft dan ook geen zin en roept vooral frustratie op. Het kind heeft nl al het idee dat het het goed doet.
Hier zijn we wel al voor het 4e jaar met logopedie begonnen. Motivatie was vooral dat het kind gefrustreerd raakte als andere kinderen haar niet konden verstaan. Op zich is op die leeftijd een aantal letters nog niet helemaal goed zeggen niet alarmerend.

Mae Ann
27-01-2013 om 19:09
Dank
Dank voor jullie reacties. Zoon is Engels/Nederlandstalig, en we wonen in een land waar de voertaal geen van beide is. Hij hoort zelf het verschil wel (snapt waarom we soms moeten lachen om zijn uitspraak)
Heb ondertussen gelukkig wel een logopediste gevonden die Engelstalig is, en ga haar om advies vragen. Ik maak me zelf niet zoveel zorgen maar wil ook niet dat straks als hij vijf is ze dan zeggen 'je had veel eerder moeten komen'. Nogmaals dank