Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

De oppas


Rondstruiner schreef op 11-10-2021 om 09:02:

[..]

Er zijn ook echt maar heel weinig mannen die als oppas werken natuurlijk, dus die vergelijking gaat niet op.

Klopt. En cijfers over dit onderwerp zijn onvolledig en daardoor onbetrouwbaar. Zeker als je op microniveau kijkt naar “oppas”. Maar ik lees hier meerdere keren dat men vertrouwt op kansberekening of iets in die trant en dat slaat net zo min ergens op (logisch gezien). 

En als iemand een tijdje oppast, wordt het toch ook gewoon een bekende? Mannen die met kinderen werken gaan regelmatig de fout in.


Wat is regelmatig? Hoe regelmatig? Heb jij daar cijfers over? Ik vind het echt bizar om te insinueren dat alle mannen die met kinderen “werken” verdacht zijn. En verdrietig vind ik het ook. Vind het een bizar soort seksisme. 


 Dat zijn natuurlijk ook ideale banen vanuit oogpunt van zo'n kwaadwillende man.

Ik word juist verdrietig als ik lees hoe ontzettend veel kinderen misbruikt worden 


ik ook en ik ben 1 van die kinderen geweest. Maar het gaat me echt veel te ver om dan alle mannen die tijd met kinderen door willen brengen te verdenken. Alleen omdat ze man zijn. Zoals hierboven iemand schrijft, er zijn veel meer ernstige risico’s en ook vrouwen maken zich schuldig aan laakbaar gedrag.

Ben blij dat ik geen man ben en mensen me (dus?) vertrouwen met hun kinderen. 
Daarbij; heel veel kinderen in basisschoolleeftijd worden het grootste gedeelte van hun tijd omringd door vrouwen. Het is juist goed voor de meeste kinderen als daar wat meer balans in komt. Dat ontneem je ze ook met deze denkwijze. En sportcoaches? Leraren? Leer je je kinderen zo dat mannen niet te vertrouwen zijn? Of dat tijd met kinderen doorbrengen een vrouwentaak is?

ieder zijn eigen keuzes, gelukkig mogen we die zelf maken. Maar ik schrok echt een beetje van de hoeveelheid mensen die instemmen met de partner vanTO. Het maakt me echt verdrietig. 

Rondstruiner schreef op 11-10-2021 om 09:12:

[..]

Het lijkt me voor een kind makkelijker om aan te geven dat de oppas niet lief of niet aardig is, dan dat er misbruik plaats vind door een verder lieve en aardige oppas. Ik had een afschuwelijke juf op de lagere school die inderdaad negeerde of vals en gemeen was zodra de ouders weg waren, maar daar heb ik toch geen vergelijkbaar trauma van als van misbruik. Maar ik zei niet voor niks dat ik me regelmatig afvraag waar kinderen eigenlijk wel veilig zijn.

Ik ga er van uit dat het kindje oud genoeg is om te praten, anders zou ik sowieso camera's willen.

Afhankelijk van de leeftijd denk ik dat je dat overschat. Kinderen ontwikkelen al snel een loyaliteit naar een zorgverlener. En lichamelijke/psychische mishandeling kan ook heel geraffineerd plaatsvinden.

Ik denk dat kinderen overal risico lopen. Zelfs op een school of bij gekwalificeerde opvang. Maar als er een 4-ogenprincipe is neemt de kans wel enorm af denk ik. Dan is het een stuk moeilijker voor een individu om nare dingen uit te halen.

Hoe vreselijk misbruik ook is, je kunt je kind er nooit 100% tegen beschermen. Tenzij je je kind nooit ook maar één moment alleen laat met een ander. Maar dat is vrijwel onmogelijk tenzij je niet werkt, thuisonderwijs geeft, je kind niet op clubjes gaat en je nooit zonder je kind wat leuks gaat doen. Dat lijkt me ook allerminst gezond.
En inderdaad is het vaak wel iemand uit de vertrouwde omgeving.
Iemand die je niet vertrouwt, moet je niet op je kinderen laten passen. Maar dan is de vraag of je wel een meisje op je kind moet laten passen.

Tuurlijk wil ik niet dat mijn kind misbruikt wordt. Maar ik ben ook realistisch genoeg om te beseffen dat je het nooit 100% kunt voorkomen en ik vind het belangrijk dat mijn kind niet opgroeit met een diepgeworteld wantrouwen naar mensen in het algemeen en mannen in het bijzonder.

BeneficialJay65

BeneficialJay65

12-10-2021 om 17:23

Geen tips maar:
Wat sneu dat er zo over iemand gedacht wordt, enkel en alleen maar omdat het een jongen is. Hoe zou je man het vinden als er bij voorbaat zo over hem, of zijn eventuele zoon, gedacht zou worden?

Doemijdieglazenbol schreef op 11-10-2021 om 09:kinderen in basisschoolleeftijd worden het grootste gedeelte van hun tijd omringd door vrouwen. Het is juist goed voor de meeste kinderen als daar wat meer balans in komt. Dat ontneem je ze ook met deze denkwijze. En sportcoaches? Leraren? Leer je je kinderen zo dat mannen niet te vertrouwen zijn? Of dat tijd met kinderen doorbrengen een vrouwentaak is

ieder zijn eigen keuzes, gelukkig mogen we die zelf maken. Maar ik schrok echt een beetje van de hoeveelheid mensen die instemmen met de partner vanTO. Het maakt me echt verdrietig.

Weet je, daarom is het ook zo dubbel. Ik vind het zeker goed dat kinderen ook mannelijke leraren, sportleiders etc hebben. En mijn man is heel goed met kinderen, zijn neefjes en nichtjes zijn dol op hun oom. Allemaal heel waardevol. 

En toch zou ik door mijn eigen ervaringen niet rustig een avondje uit kunnen met een mannelijke oppas die ik nauwelijks ken, alleen in huis met een dochter. Urenlang, en dochter geen enkele mogelijkheid om er andere ogen bij te halen. Dat is anders dan een schoolmeester of sportleider.
Als het een vertrouwd iemand is waar ik helemaal een goed gevoel bij heb is het misschien nog wat anders. Maar niet iemand die ik één of twee keer gezien heb. Dan weegt de directe angst gewoon zwaarder dan de idealen over vertrouwen en rolmodellen, en de leuke verhalen over inbrekerswegjagende stoere jongens. 

Ik ben zelf gewoon teveel getekend door die ervaringen, het heeft mijn hele leven beïnvloed. En niemand hoeft te beweren dat die angst irreëel is. 

Onze buurjongen heeft lang bij ons opgepast. Ik heb nooit zelfs maar overwogen om hem af te serveren omdat het een jongen is. De kinderen vonden het geweldig. Inmiddels is hij op kamers, maar ze vragen nog steeds naar hem.

Onze zoon van 19 past ook weleens op. Ook bij meisjes van mensen die hij eerder niet kende. Dankbaar voor het vertrouwen 

Caramelzeezoutchocola schreef op 12-10-2021 om 17:25: 

Mannelijke leerkrachten mogen wel als je kind naar de basisschool gaat?

Wil je hier echt antwoord op?

Eén van mijn kleindochters had een man als oppas en een andere man als gastouder.
Nu zijn we 10jaar verder, ze komt die man (gastouder) nog regelmatig tegen en ze vliegt die man om de nek! Letterlijk dan omdat ze  heel leuke herinneringen aan hem overgehouden heeft. 

@TO: ik zou wel gaan voor die 19-jarige jongen maar om je een beter gevoel te geven hem nog mss een keertje uitnodigen met je dochtertje erbij? 
Zo kun je zien hoe hij met dochtertje omgaat voordat hij daadwerkelijk gaat oppassen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.