Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Diefstal

mijn dochter was met 2 vriendjes spelen en na winkel gegaan. 1 kind zeg ga way drinken kopen en ze loop mee naar binnen. Dat jongetje ren weg en blijkbaar blikje cola in zijn zak wat ze niet gezien had. Politie erbij gesprek gehad met mijn ex erbij. Maar nu kan ik niet vinden wat de Politie kan. Zitten Google staat er zorgmelding doen ze dat echt bij de eerste keer gelijk? En wat kan ik verwachten. Ze zijn 11 dus niet naar halt 

 Reken inderdaad maar op die zorgmelding, juist omdat er niets anders gedaan kan worden bij kinderen onder de 12.

Patries85

Patries85

24-04-2023 om 18:16 Topicstarter

ook als ze zelf niets gedaan heeft. Wat politie ook aan gaf en wat verwacht je van zo.iets

Met elf hoor je te weten dat je dingen in een winkel moet afrekenen.
Als de politie van mening is dat jouw dochter onschuldig was en ze doen geen zorgmelding, dan komen jullie er mee weg. Als ze dat wel doen, dan hoor je dat vanzelf.

Ik zou met je dochter een gesprek voeren over wat hier gebeurde en wat ze kan doen om dit te voorkomen. Zijn dit leuke vrienden, die je met dit soort zaken opzadelen?

Kinderen onder de twaalf kunnen niet zelf vervolgd worden, maar over niet al te lange tijd wordt ze twaalf. En dan, heeft ze zin in haltbezoekjes vanwege jattende vrienden? Hoe denkt ze over stelen en stelende mensen in het algemeen?

je dochter heeft niks gedaan toch?

Patries85

Patries85

24-04-2023 om 19:28 Topicstarter

mijn dochter heeft idd niets gedaan eg politie na beelden en de winkel eigenaar ook. En ze vindt dit echt niet tof en wil zeker niet meer met het kind omgaan. En ze is zelf ook erg geschrokken, boos en verdrietig 

Patries85

Patries85

24-04-2023 om 19:36 Topicstarter

Kikki39 schreef op 24-04-2023 om 18:25:

je dochter heeft niks gedaan toch?

Nee heeft niets gedaan. Daarom vraag ik mezelf af wat wij nog kunnen verwachten. En met dat kind wil ze niet omgaan meer en is onderste boven van. Goede gesprekken gevoerd. Maar toch als je via internet zoek kan je veel vinden over 12 plus maar eronder zeg 1 verhaal zorgmelding andere weer niet 

Patries85 schreef op 24-04-2023 om 19:36:

[..]

Nee heeft niets gedaan. Daarom vraag ik mezelf af wat wij nog kunnen verwachten. En met dat kind wil ze niet omgaan meer en is onderste boven van. Goede gesprekken gevoerd. Maar toch als je via internet zoek kan je veel vinden over 12 plus maar eronder zeg 1 verhaal zorgmelding andere weer niet

Groepsaansprakelijkheid speelt nog een rol.

Decembermamma schreef op 24-04-2023 om 19:55:

[..]

Groepsaansprakelijkheid speelt nog een rol.

Welnee, niet bij zulke jonge kinderen. 

Ts, met 1 zo'n melding hoef je je geen zorgen te maken. Als er meer meldingen komen dan kun je wel actie verwachten. 

Als de politie op de beelden heeft gezien dat zij niks gedaan heeft, kan het best zo zijn dat ze geen zorgmelding doen, maar alleen voor het andere kind. Ik mag hopen dat jeugdzorg meer te doen heeft dan alle vriendjes van kinderen die iets flikken ook gaan monitoren.
Kijk, als je ergens inbreekt en de ander loopt met de ipad naar buiten, dan ben je echt wel medeplichtig, want ook jij was daar illegaal en het ding is groot genoeg om zichtbaar te zijn. 

Het is goed dat ze geschrokken is en niet meer met het andere kind om wil gaan.
Dat is voor dat andere kind ook een sociale straf; stelen is niet cool en als je door je gedrag anderen in de problemen brengt dan mogen/willen ze niet meer met je omgaan. Dus beter gedraag je je gewoon.

Ik vind dit:

Het landelijk werkproces Vroegsignalering en Doorverwijzing van de politie vormt het uitgangpunt. De
politie maakt in de volgende gevallen een zorgmelding;
• bij (vermoedens van) kindermishandeling;
• als minderjarigen getuige zijn van huiselijk geweld;
• bij delict gedrag van jeugdige 12-minner;
• in overige gevallen waarin sprake is van zorg over een minderjarige;
• op basis van een ‘Prokid’-indicatie;
• in zorgelijke situaties waarbij sprake is van een nog ongeboren kind.
De politie informeert in de regel de ouder(s) over het opmaken van een zorgmelding, tenzij dit gezien
de aard of de omstandigheden niet gewenst is. In voorkomende gevallen wordt hier in het betreffende
5 CORV is de beveiligde digitale verbinding voor berichtenverkeer tussen het gemeentelijke en justitie domein
6 als bedoeld in hoofdstuk 6 van het VNG model Handelingsprotocol AMHK (Veilig Thuis)
12 Vereniging van Nederlandse Gemeenten
formulier aantekening van gemaakt. Als sprake is van partnerdoding informeert de politie terstond,
telefonisch, Veilig Thuis over de aanwezigheid van minderjarige kinderen. Het gestelde in 3.2.1 blijft
onverminderd van kracht.

--
https://vng.nl/files/vng/publicaties/2015/201509_model_voor_de_samenwerkingsafspraken.pdf

Ik zou het raar vinden als de politie een zorgmelding doet. Jullie kind heeft immers geen delictgedrag vertoond en dat weet de politie. De politie moet in principe de ouders informeren als ze een zorgmelding gaan doen, of een goede reden hebben om dat niet te doen (een goede reden zou zijn als de ouders het kind mishandeling). Het lijkt me dat zo'n gesprek met de politie een stukje standaard "nazorg" is na een staandehouding van een minderjarige, en niet noodzakelijkerwijs tot een zorgmelding leidt. 

Maar goed, als er een zorgmelding komt, dan moet daar dus in staan wat de "zorg" is. Is er zorg over de morele ontwikkeling van jullie kind? Is er zorg dat dat andere kind jullie kind onder druk zet? 
Als er een zorg is, dan is het het beste als jullie als ouders 
* aangeven dat jullie die zorg delen ("erkennen") 
* aangeven dat jullie iets gedaan hebben met die zorg
* aangeven dat jullie een plan hebben om er nog meer mee te doen
* aangeven dat dat tot nu toe allemaal prima lukt en dat jullie geen externe hulp nodig hebben

Veilig Thuis medewerkers willen een dossier een tijdje kunnen volgen en ze willen het gevoel hebben dat ze gezinnen helpen. Het is niet handig om te doen alsof het probleem al 100% is opgelost en afgehandeld. Het is handiger om te doen alsof er nog "iets" te doen valt. Zelfs als dat "iets doen" iets volstrekt onbenulligs als "we gaan af en toe aan kindlief vragen of kind X contact zoekt en hoe het lukt met het afhouden van dat contact". Als je het diplomatiek aanpakt, dan maak je samen met de Veilig Thuis medewerker "afspraken" over wat jullie gaan doen en hoe die Veilig Thuis medewerker dat later gaat "evalueren" om het dossier te kunnen afsluiten.

Patries85

Patries85

25-04-2023 om 14:11 Topicstarter

nee politie heeft niets aangegeven en ook geen zorgen geuit. Ook  nooit zorgen gehoord via school of wat dan ook. Maar schoot een beetje in de stress aangezien ik dat online vond en zelf zou ik ook wel erg overdreven vinden aangezien ze niet had gestolen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.