Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Dochter (7) moet afvallen

Jorni schreef op 19-04-2025 om 19:27:

[..]

Dat zou denk ik niet per se moeten, maar ik kan me wel wat opmerkingen vanuit de omgeving (zoals familie ofzo) voorstellen als er flink wat overgewicht is bij een kind.

Maar als de ouders het zelf maar een beetje spekkig of mollig vinden, komt dat niet aan.

Toen mijn oudste op zwemles zat, zat er op hetzelfde uur een kind met twee broertjes van toen een jaar of 3. De moeder zat in de kleedkamer verontwaardigd te vertellen dat iemand (CB, huisarts, zoiets) ze een beetje dik vond. Dat waren ze écht niet, vond zij. Fast forward 2 jaar later naar toen mijn jongste op hetzelfde uur op zwemles zat met die tweeling: toen waren ze nog veel dikker.

Tuinfluiter schreef op 19-04-2025 om 19:32:

[..]

Je vraagt het aan Miss Holmes

Maar ik houd van bloemkool, courgette en pompoen vind het zelfs heerlijk maar bloemkoolrijst, courgettespaghetti en pompoenlasagna waarom voor een kind van 7.

Deze voedingsmiddelen begrijp ik als je een onderliggende ziekte als diabetes hebt maar voor gezonde mensen met een paar kilo's te veel of een normaal gewicht zie ik het als een rare strenge voedingshype.

Paar kilo’s te veel is al niet goed. Dat is mooie start om al wat te doen aan je eetgedrag 

Dwaze-Opa schreef op 19-04-2025 om 19:28:

[..]

Laten we beginnen dat dik zijn niet gezond is. Dus ja, huisarts mag dan wel wat eerder ingrijpen.

En waarom zou een leraar het niet zeggen? Of een naaste? Je doet er niemand kwaad mee, je helpt er een ander mee.

Ten eerste weer de gezondheid. Daarnaast pesterijen. Dat zijn dingen wat je wel kan voorkomen

Geen slechter advies dan ongevraagd advies. In Nederland is het heel moeilijk om iets negatiefs over andermans kind te benoemen.  Van een arts wordt het wellicht nog geaccepteerd.  Van een leerkracht worden zulke dingen al moeilijker geaccepteerd en van de buurvrouw helemaal niet. 

De (groot)ouders zou nog kunnen dat hun opmerkingen geaccepteerd worden maar als ik lees wat TO kreeg toen ze jong was dan twijfel ik of zij het zien en er iets van zeggen. 

Dwaze-Opa schreef op 19-04-2025 om 19:28:

[..]

Laten we beginnen dat dik zijn niet gezond is. Dus ja, huisarts mag dan wel wat eerder ingrijpen.

En waarom zou een leraar het niet zeggen? Of een naaste? Je doet er niemand kwaad mee, je helpt er een ander mee.

Ten eerste weer de gezondheid. Daarnaast pesterijen. Dat zijn dingen wat je wel kan voorkomen

Hoe kan een huisarts eerder ingrijpen als zij jaren niet bij de huisarts is geweest?

En als leraar moet je zeker voorzichtig zijn met dit soort uitspraken of leef jij in een wereld dat dit soort uitspraken meteen worden opgepakt als “je bedoelt het goed”?

Dit klinkt misschien niet zo vriendelijk maar laten we eerlijk zijn. Als je kind overgewicht heeft is dat een vorm van verwaarlozing. Dus ja, als je dat als leraar ziet dan mag je er wat van zeggen. En dan wel op zo goed mogelijke manier. Het uitleggen dat het niet goed voor het kind is. Daarnaast zou er een meldplicht moeten komen voor zulke dingen. En dan wel nadat je de ouders de kans hebt gegeven om er wat aan te doen. 

Marty1984 schreef op 19-04-2025 om 19:17:

[..]

Waarom zou er iets moeten gezegd worden als kind daarbuiten gezond is? En de huisarts dus nagenoeg nooit ziet?

Waarom zou school iets moeten zeggen als er geen vraag is vanuit de ouders? Het is niet dat er een weegschaal in de klas staat, neem ik aan.

Waarom moeten bekenden gaan zitten hakken op de ouders over het uiterlijk van een 7-jarige?

Ongevraagd advies geven werkt ook meestal niet. Maar bijvoorbeeld je bezorgdheid uitspreken omdat je bijvoorbeeld ziet als leerkracht dat een kind moeizaam meekomt bij bv gym of buitenspelen en telkens moe is, vind ik wat anders dan " hakken op het uiterlijk". Het gaat hier om de gezondheid van een jong kind, niet om het uiterlijk. 

Bij een huisarts of gesprek op school is het natuurlijk ook maar net waar het over gaat. Als je naar de huisarts gaat voor iets heel anders, dan ligt commentaar op gewicht best gevoelig bij veel mensen. Net als op school; veel mensen zijn toch van mening dat een docent les moet geven en niks hoeft te vinden van hoe een kind eruit ziet. 
Neemt niet weg dat je bepaalde dingen wel moet signaleren en benoemen. Bijvoorbeeld dat een kind niet meekomt met gymles en dat je merkt dat het kind er last van heeft snel moe te zijn in sport en spelsituaties.

Jorni schreef op 19-04-2025 om 19:03:

[..]

Wat versta je zoal onder die veel te strenge voedingshypes?

Zie reactie Bakblik

Ik zou het inmiddels wel heel fijn vinden wat Fruitmoeder van alle reacties vindt en aan welke reacties ze wat heeft. We kunnen hier wel allemaal onze visie geven op gezonde voeding voor kinderen, maar uiteindelijk moet het niet nog verwarrender worden. 

https://www.kenniscentrumsportenbewegen.nl/interventies/interventie/leff/

Misschien dat er zoiets is bij haar in de buurt. Heeft ze meer aan dan onze wijsheden 

Zo ingewikkeld is het niet: wie meer calorieën eet dan verbrandt, komt aan. En het vervelende is dat eten dat lekker is vaak veel calorieën bevat en weinig volume. Zo bevat 100 gram chips (halve zak dacht ik) zo'n 570 cal en 100 gram gekookte aardappels 75.
Ik geloof dat je zo'n 9000 calorieën teveel moet eten om een kilo aan te komen.

Als je eens een week echt eerlijk alles bijhoudt wat je eet, zou je nog wel eens verbaasd kunnen staan over de hoeveelheid calorieën die je binnenkrijgt. Met name in vruchtensap, taart en snoep zitten veel loze calorieën. Maar ook in pindakaas en noten, op zich best gezonde voedingsmiddelen, maar niet als je er teveel van eet. 

Ik las laatst een advies van een huisarts over het vevo-principe, oftewel vezels, eiwitten, vitamines en onverzadigde vetten. Als dat de hoofdmoot is van wat je binnenkrijgt dan eet je gezond en ben je sneller vol. En dan kan af en toe iets lekkers best wel. 

Dat advies van een diëtist vind ik een goeie, vaak is dat echt een eyeopener. Je denkt dat je gezond eet, maar er kan dan nog veel verbeterd worden.

Ademes schreef op 19-04-2025 om 21:03:

Zo ingewikkeld is het niet: wie meer calorieën eet dan verbrandt, komt aan. En het vervelende is dat eten dat lekker is vaak veel calorieën bevat en weinig volume. Zo bevat 100 gram chips (halve zak dacht ik) zo'n 570 cal en 100 gram gekookte aardappels 75.

Als je eens een week echt eerlijk alles bijhoudt wat je eet, zou je nog wel eens verbaasd kunnen staan over de hoeveelheid calorieën die je binnenkrijgt. Met name in vruchtensap, taart en snoep zitten veel loze calorieën. Maar ook in pindakaas en noten, op zich best gezonde voedingsmiddelen, maar niet als je er teveel van eet.

Ik las laatst een advies van een huisarts over het vevo-principe, oftewel vezels, eiwitten, vitamines en onverzadigde vetten. Als dat de hoofdmoot is van wat je binnenkrijgt dan eet je gezond en ben je sneller vol. En dan kan af en toe iets lekkers best wel.

Dat advies van een diëtist vind ik een goeie, vaak is dat echt een eyeopener. Je denkt dat je gezond eet, maar er kan dan nog veel verbeterd worden.

Je mist hier even dat het over een kind van 7 gaat. Die hoeft echt niet zelf in de gaten te houden wat ze zou kunnen eten. Net een jaar geen kleuter meer. 

Daarnaast is ook het probleem dat de vetcellen groeien bij overgewicht, wat sneller een honger gevoel geeft. En dat bij een kind van 7 is het knap lastig om alles weg te halen. 

Citroengraag schreef op 19-04-2025 om 21:06:

[..]

Je mist hier even dat het over een kind van 7 gaat. Die hoeft echt niet zelf in de gaten te houden wat ze zou kunnen eten. Net een jaar geen kleuter meer.

Kind niet natuurlijk, ouders wel

Ademes schreef op 19-04-2025 om 21:03:

En dan zelfs voor een volwassenen is het iets wat rustig af moet bouwen. Je kunt wel een week of 2 op een wortel gaan zitten knabbelen. En denken dat je hoop vet kwijt bent maar dat voor de grootste gedeelte glycogeen(zo schrijf je het geloof ik)en vocht is wat kwijt bent. Bij derde week vreet je heel de kast leeg. En alles is weer bij bijgevuld in je lichaam en ben je weer bij begin af.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.