Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Dochter (7) moet afvallen

Dwaze-Opa schreef op 19-04-2025 om 21:09:

Daarnaast is ook het probleem dat de vetcellen groeien bij overgewicht, wat sneller een honger gevoel geeft. En dat bij een kind van 7 is het knap lastig om alles weg te halen.

Volgens mij wordt er bij kinderen met overgewicht meer de nadruk gelegd op gezond eten en niet verder aankomen (relatief gezien) dan daadwerkelijk afvallen. Met de lengtegroei komt alles dan steeds beter in evenwicht.

Ademes schreef op 19-04-2025 om 21:14:

[..]

Volgens mij wordt er bij kinderen met overgewicht meer de nadruk gelegd op gezond eten en niet verder aankomen (relatief gezien) dan daadwerkelijk afvallen. Met de lengtegroei komt alles dan steeds beter in evenwicht.

Dat is meestal wat je ziet. Dit is natuurlijk wel wat meer dan overgewicht. En wat is dan gezond? De calorieën wat ze nu binnen krijgt redt ze niet met “gezond” voedsel. 

Dwaze-Opa schreef op 19-04-2025 om 21:14:

[..]

En dan zelfs voor een volwassenen is het iets wat rustig af moet bouwen. Je kunt wel een week of 2 op een wortel gaan zitten knabbelen. En denken dat je hoop vet kwijt bent maar dat voor de grootste gedeelte glycogeen(zo schrijf je het geologie)en vocht is wat kwijt bent. Bij derde week vreet je heel de kast leeg. En alles is weer bij bijgevuld in je lichaam en ben je weer bij begin af.

Volgens mij schrijf ik dat niet. Dat lijkt me voor een volwassene al niet te doen, laat staan voor een kind.

Maar de aandacht leggen op gezond eten kan wel. En proberen om de gewichtstoename af te buigen.

Ademes schreef op 19-04-2025 om 21:17:

[..]

Volgens mij schrijf ik dat niet. Dat lijkt me voor een volwassene al niet te doen, laat staan voor een kind.

Maar de aandacht leggen op gezond eten kan wel. En proberen om de gewichtstoename af te buigen.

Waar ik het wel met je eens bent is dat ze een eetdagboek moet bijhouden. En eigenlijk alles in staat. Afgewogen gewicht van wat ze eet en al. Denk dat de diëtist daar heel blij mee zal zijn.

dan

dan

19-04-2025 om 22:04

Tuinfluiter schreef op 19-04-2025 om 19:32:

[..]

Je vraagt het aan Miss Holmes

Maar ik houd van bloemkool, courgette en pompoen vind het zelfs heerlijk maar bloemkoolrijst, courgettespaghetti en pompoenlasagna waarom voor een kind van 7.

Deze voedingsmiddelen begrijp ik als je een onderliggende ziekte als diabetes hebt maar voor gezonde mensen met een paar kilo's te veel of een normaal gewicht zie ik het als een rare strenge voedingshype.

Dit zijn voorbeelden van die pompoen of courgette lasagne en het hele gezin kan toch mee eten? En het gaat me hierbij vooral om het op deze manier toch (ongemerkt) meer groente binnen te krijgen, iets wat niet altijd lukt bij sommige kinderen. 

Ik zou inderdaad beginnen met het weglaten van chips, taart, frituur etc. Om het voor je dochter wel leuk te houden, kun je bijvoorbeeld alleen op zondag een (klein!) bakje chips geven (of 1 uitdeelzakje)
Na het avondeten een klein bakje yoghurt. 
En dan naar een diëtist voor professioneel advies op maat.

Een eetstoornis praat je niet zomaar aan. En laten we wel wezen, als je 15 kilo te zwaar bent als 7-jarige is je relatie met eten waarschijnlijk al verstoord, omdat je niet weet wat een gezond eetpatroon is. Zeg tegen dochter dat jullie nu gezond gaan eten. Want van teveel ongezond ga je je niet lekker voelen. 

Misschien gaat ze trouwens wel afkickverschijnselen gaat vertonen. Als je lichaam ineens geen vet en suiker meer binnen krijgt, moet het daar echt even aan wennen. Ook zal ze het zelf niet leuk vinden dat bepaald voedsel niet meer in huis is. Probeer je poot stijf te houden. Het is niet zielig als ze huilt omdat ze geen chips mag. Het is zielig voor haar als ze zo ongezond blijft.
Succes!

Eerlijk gezegd denk ik niet dat het alleen de zoetigheid is wat ze eet. Heel de eetpatroon is waarschijnlijk fout. Denk aan te grote porties. Wat dacht je van vlees. Een normale volwassene heeft maar 70gr nodig. Dus wat heeft een 7 jarige nodig? Voor de rest zijn de dierlijke vetten ook niet goed. En dan kan ik nu wel schrijven eigenlijk raad ik aan om 2 keer in de week vlees te eten. 1 keer rood(rund, varken etc) en 1 keer wit vlees(kip of vis) en daarnaast zo veel plantaardig. Maar dat kun je niet in 1 dag. Net zo dat je niet in 1 dag al het snoepgoed van een kind weg kan trekken. Dat moet je afbouwen want anders is het wel zielig. 

dan schreef op 19-04-2025 om 22:04:

[..]

Dit zijn voorbeelden van die pompoen of courgette lasagne en het hele gezin kan toch mee eten? En het gaat me hierbij vooral om het op deze manier toch (ongemerkt) meer groente binnen te krijgen, iets wat niet altijd lukt bij sommige kinderen.

Fruitmoeder vertelt dat haar dochter groente eet dus het hoeft niet verborgen aangeboden te worden.

Het meisje eet dagelijks een veel te calorierijk toetje elke week een zak chips en uit de frituur. Het eerste wat je dan aanpakt is toch dit veel minder vaak eten. 

Het tweede wat je doet is bij houden wat ze eet. Met deze gegevens ga je zeker voor een kind van 7 naar een diëtist. Die kan naar hoeveelheden van de gezonde dingen die ze eet kijken en daarin adviseren. 

Een diëtist gaat ook kijken of ze echt moet afvallen of op gewicht moet blijven de komende jaren en zo weer een goed gewicht krijgt.

Maar als de dagelijkse calorierijke toetjes worden vervangen door fruit of magere yochurt maak je al een hele slag en advies over portie grootte doet  waarschijnlijk de rest.

Het advies om pasta te vervangen door pompoen lasagne vind ik meer iets wat je geeft aan een 57 jarige vrouw die na de overgang wat moeite heeft om op gewicht te blijven en waar eerder andere methodes gefaald hebben.

De meeste gezonde mensen worden dik van tussendoortjes en niet van een normale portie pasta of rijst.

Dwaze-Opa schreef op 20-04-2025 om 08:35:

Eerlijk gezegd denk ik niet dat het alleen de zoetigheid is wat ze eet. Heel de eetpatroon is waarschijnlijk fout. Denk aan te grote porties. Wat dacht je van vlees. Een normale volwassene heeft maar 70gr nodig. Dus wat heeft een 7 jarige nodig? Voor de rest zijn de dierlijke vetten ook niet goed. En dan kan ik nu wel schrijven eigenlijk raad ik aan om 2 keer in de week vlees te eten. 1 keer rood(rund, varken etc) en 1 keer wit vlees(kip of vis) en daarnaast zo veel plantaardig. Maar dat kun je niet in 1 dag. Net zo dat je niet in 1 dag al het snoepgoed van een kind weg kan trekken. Dat moet je afbouwen want anders is het wel zielig.

Op de site van het voedingscentrum staan voorbeeld dagmenu's voor kinderen. Daar gaan ze uit van 50 g vlees.

50gr. Snel wordt er al het dubbele gegeven.  Dan wordt het door de meeste gehaald in de supermarkt waar het al vaak geen 100% vlees is maar 90% en de andere 10% toegevoegde troep is. 

Dwaze-Opa schreef op 20-04-2025 om 08:35:

Maakt ook niet uit waar je te veel van eet, overal waar je te veel van eet word je dik van. 

Verder zeg ik helemaal niet dat die koolhydraatvervangers ongezond zijn. Als je bijv. bloemkoolrijst gewoon heel lekker vindt, be my guest maar het is echt niet gezonder of beter voor de lijn dan zilvervliesrijst en het is een broodje aap verhaal dat koolhydraten  ongezond of dikmakend zijn. (Btw in groenten zitten ook koolhydraten; van de groep zetmeel. De andere groep koolhydraten zijn de suikers, hoeft niet gemeden te worden maar niet te veel)

Zalig pasen 🐣🐰

Dwaze-Opa schreef op 19-04-2025 om 19:37:

[..]

Paar kilo’s te veel is al niet goed. Dat is mooie start om al wat te doen aan je eetgedrag

Inderdaad want veel minder heftig dan wanneer je veel overgewicht hebt. Mooie gelegenheid om je levenstijl aan te passen zodat het niet uit de hand loopt.

MissHolmes schreef op 20-04-2025 om 10:25:

[..]

Maakt ook niet uit waar je te veel van eet, overal waar je te veel van eet word je dik van.

Verder zeg ik helemaal niet dat die koolhydraatvervangers ongezond zijn. Als je bijv. bloemkoolrijst gewoon heel lekker vindt, be my guest maar het is echt niet gezonder of beter voor de lijn dan zilvervliesrijst en het is een broodje aap verhaal dat koolhydraten ongezond of dikmakend zijn. (Btw in groenten zitten ook koolhydraten; van de groep zetmeel. De andere groep koolhydraten zijn de suikers, hoeft niet gemeden te worden maar niet te veel)

Zalig pasen 🐣🐰

Ik denk dat er hier bedoeld wordt dat 100 gr bloemkool rijst veel minder calorieën is dan 100 gr rijst. Daarnaast maakt het voor het lichaam niet uit wat je er in stopt. Een calorie is een calorie. Ja, eet je rotzooi voel je rot maar voor de verbranding maakt het niet uit. Daarnaast koolhydraten vermijden lijkt mij al niet zo goed idee. 1gr koolhydraat heeft de zelfde calorieën als 1 gr eiwit: 4 calorieën. Je moet zorgen dat je macro’s goed zijn. Als ik het goed heb is het 50-30-20. 50% koolhydraat, 30% eiwit en 20% vet. 

Dwaze-Opa schreef op 20-04-2025 om 10:35:

[..]

Ik denk dat er hier bedoeld wordt dat 100 gr bloemkool rijst veel minder calorieën is dan 100 gr rijst. Daarnaast maakt het voor het lichaam niet uit wat je er in stopt. Een calorie is een calorie. Ja, eet je rotzooi voel je rot maar voor de verbranding maakt het niet uit. Daarnaast koolhydraten vermijden lijkt mij al niet zo goed idee. 1gr koolhydraat heeft de zelfde calorieën als 1 gr eiwit: 4 calorieën. Je moet zorgen dat je macro’s goed zijn. Als ik het goed heb is het 50-30-20. 50% koolhydraat, 30% eiwit en 20% vet.

50-55% koolhydraten

20-25% eiwit

25-30% vet

Berekend vanuit de hoeveelheid energie die de macronutriënten leveren. 

50-55 % van je totale energieinname mag geleverd worden door koolhydraten. Voor normale volwassenen zonder ziektes of speciale omstandigheden. Denk aan topsporters. Die gaan vaak naar de 70 % koolhydraten.

Hetzelfde geldt dan voor eiwitten en vetten. 

Bakblik schreef op 20-04-2025 om 10:49:

[..]

50-55% koolhydraten

20-25% eiwit

25-30% vet

Berekend vanuit de hoeveelheid energie die de macronutriënten leveren.

50-55 % van je totale energieinname mag geleverd worden door koolhydraten. Voor normale volwassenen zonder ziektes of speciale omstandigheden. Denk aan topsporters. Die gaan vaak naar de 70 % koolhydraten.

Hetzelfde geldt dan voor eiwitten en vetten.

Bakblik, denk dat topsporters meer voor een hogere percentage eiwit inname gaan. Ligt natuurlijk ook aan de sport. Maar uiteindelijk blijven de macro’s gelijk vanwege een topsporter een grotere energiebehoefte nodig heeft. 

Doe mijn denken aan een voorbeeld wat Arie Boomsma gaf over de beste keuzes voor voeding. En dat ging over broccoli en een snicker. In de meeste gevallen is broccoli de beste keuze maar als je een marathon rent is de snicker op het moment de beste keuze. 

Ook met jou eens van een goed eetpatroon moet je aanleren. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.