FruitMoeder
18-04-2025 om 13:31
Dochter (7) moet afvallen
Ik was pas bij de huisarts omdat mijn dochter weinig uithoudingsvermogen heeft en ze raakt snel buiten adem. Gelukkig is alles goed met haar longen en hart. Het enige wat de huisarts zei was dat ze moest afvallen. Ze is namelijk een goede 15 kilo te zwaar voor haar lengte en leeftijd. Dit heeft die alleen tegen mij verteld en niet tegen mijn dochter. Ik schrok hier best van. Want mijn dochter is misshien een beetje mollig, maar je ziet niet dat ze overgewicht heeft. Maar hoe pak ik dit aan? Ik wil een afspraak maken met de dietiste, maar ik wil ook niet dat mijn dochter een eetstoornis aangepraat krijgt.

HS26
23-04-2025 om 14:40
MamaE schreef op 23-04-2025 om 12:40:
Fruitmoeder, ik vind het heel goed dat je hiermee aan de slag gaat. Jij hebt nooit geleerd wat 'normaal' is, maar bent wel bereid om dat nu wel te gaan leren in het belang van je dochter.
Kinderen zijn echt niet dom, maar je kunt best uitleggen dat jullie niet goed wisten wat gezond en normaal is, en dat jullie dat nu gaan leren. En daarom bijvoorbeeld meer met de fiets of lopend gaan doen, niet meer elke dag chips en taart, maar bijvoorbeeld een bakje yoghurt na het eten.
Precies dit. Er is weer een flink zijspoor aan het ontstaan maar Fruitmoeder stelt zich heel open en kwetsbaar op en gaat ermee aan de slag. Bewonderingswaardig en ook de kern van dit forum. Veel succes!!

Dwaze-Opa
23-04-2025 om 14:42
Mick87 schreef op 23-04-2025 om 14:05:
[..]
Obesitas wordt wetenschappelijk wel degelijk als een ziekte gezien. Want het verhoogt de kans op aandoeningen als diabetes (er lopen een miljoen mensen in ons land rond met prediabetes), hart- en vaatziekten, kanker en schade aan organen. Het aantal levertransplantatie in ons land is verzevenvoudigd was onlangs nog in het nieuws. Oorzaak: leververvetting door overgewicht en daardoor leverfalen.
Fruitmoeder valt niets aan te rekenen. Het is de maatschappij waarin we leven. We worden continu verleid tot het maken van ongezonde keuzes mede mogelijk gemaakt door de voedselindustrie die ten koste van onze gezondheid miljardenwinst maakt. Tel daarbij op dat we met zijn allen minder bewegen dan een paar decennia geleden.
De maatschappij maak je niet vet. Sorry, anders hadden we allemaal dik geweest. Waarom kan de 1 het wel laten staan en de ander niet? Kwestie van ruggengraat. En kan je nagaan hoe krom de wetenschap is. Roken is een verslaving en dik zijn is een ziekte. Bij beiden verhoog je de kans op ziektes.

Meesje
23-04-2025 om 17:14
Dwaze-Opa schreef op 23-04-2025 om 14:42:
[..]
De maatschappij maak je niet vet. Sorry, anders hadden we allemaal dik geweest. Waarom kan de 1 het wel laten staan en de ander niet? Kwestie van ruggengraat. En kan je nagaan hoe krom de wetenschap is. Roken is een verslaving en dik zijn is een ziekte. Bij beiden verhoog je de kans op ziektes.
Hou je vergelijkingen zuiver; roken is idd geen ziekte, maar eten is ook geen ziekte. Longkanker is wel een ziekte, copd ook. En obesitas ook.

Dwaze-Opa
23-04-2025 om 17:19
Meesje schreef op 23-04-2025 om 17:14:
[..]
Hou je vergelijkingen zuiver; roken is idd geen ziekte, maar eten is ook geen ziekte. Longkanker is wel een ziekte, copd ook. En obesitas ook.
Meesje blijf gewoon roepen dat obesitas een ziekte is. Maar de vergelijking is gewoon een verslaving. Zo blijven de mensen zich verschuilen achter dik zijn. Want ze kunnen er niks aan doen. En echt een heel klein percentage zou er misschien echt niks aan kunnen doen.

Citroengraag
23-04-2025 om 17:33
Zouden jullie hier geen eigen topic over kunnen openen? Dit gaat over een meisje van zeven en een moeder die al hulp heeft gezocht. Dit lijkt me zo demotiverend voor Fruitmoeder!

bieb1963
23-04-2025 om 18:29
Dwaze-Opa schreef op 23-04-2025 om 17:19:
[..]
Meesje blijf gewoon roepen dat obesitas een ziekte is. Maar de vergelijking is gewoon een verslaving. Zo blijven de mensen zich verschuilen achter dik zijn. Want ze kunnen er niks aan doen. En echt een heel klein percentage zou er misschien echt niks aan kunnen doen.
Obesitas kán een ziekte zijn, absoluut, maar (veel) te dik zijn is zeker niet altijd een ziekte. Dat is echt onzin. En een jong kind dat veel te veel en te zoet/vet voedsel voorgeschoteld krijgt, heeft een grote kans (veel) te dik te zijn , maar is dan natuurlijk niet persé ziek in de zin van een eetstoornis. Ook dat is onzin.

Temet
23-04-2025 om 18:50
Fruitmoeder, je moet het natuurlijk helemaal zelf weten, maar ik hoop dat je over een paar maanden hier terug wilt komen om te vertellen welke tips de diëtiste gegeven heeft en hoe het jullie is vergaan. Of het mee- of tegenvalt en wat je dochter ervan vindt.
Heel veel succes!

Jorni
23-04-2025 om 18:52
[..]
Meesje blijf gewoon roepen dat obesitas een ziekte is. Maar de vergelijking is gewoon een verslaving. Zo blijven de mensen zich verschuilen achter dik zijn. Want ze kunnen er niks aan doen. En echt een heel klein percentage zou er misschien echt niks aan kunnen doen
Het gevoelig zijn voor verslavingen zoals eet(suiker)verslaving. Daar kun je niet zomaar wat aan doen. Je bent daar gevoelig voor of niet en het wordt aangewakkerd of niet. Als je er gevoelig voor bent en het wordt aangewakkerd(oa dankzij deze maatschappij waar je dood gegooid wordt met troep overal en veel mensen al kampen met overgewicht) dan kun je al de klos zijn. In dat geval blijf je gewoon moeilijker (maar zeker niet onmogelijk met wat inzet) op gewicht en is het lastiger maat houden. Het is dan ook pech hebben, want eten kun je niet mee stoppen om in leven te blijven. De een kan makkelijk iedere dag een klein stukje chocolade pakken, verder gezond eten en slank blijven, terwijl bij de ander de hele reep chocolade opgaat, daarna nog een grote zak chips er achteraan gaat en alleen maar zin heeft in dat soort eten. De eerste persoon zal op gewicht blijven zien als iets wat met beetje discipline makkelijk zou moeten zijn terwijl de andere persoon er meer moeite mee zal hebben.

Jorni
23-04-2025 om 18:54
Temet schreef op 23-04-2025 om 18:50:
Fruitmoeder, je moet het natuurlijk helemaal zelf weten, maar ik hoop dat je over een paar maanden hier terug wilt komen om te vertellen welke tips de diëtiste gegeven heeft en hoe het jullie is vergaan. Of het mee- of tegenvalt en wat je dochter ervan vindt.
Heel veel succes!
En dit. Ik ben ook heel benieuwd. Goed en moedig van TO dat ze wat eraan gaan doen. Het is niet makkelijk. Succes TO!

Dwaze-Opa
23-04-2025 om 19:43
Jorni schreef op 23-04-2025 om 18:52:
[..]
Het gevoelig zijn voor verslavingen zoals eet(suiker)verslaving. Daar kun je niet zomaar wat aan doen. Je bent daar gevoelig voor of niet en het wordt aangewakkerd of niet. Als je er gevoelig voor bent en het wordt aangewakkerd(oa dankzij deze maatschappij waar je dood gegooid wordt met troep overal en veel mensen al kampen met overgewicht) dan kun je al de klos zijn. In dat geval blijf je gewoon moeilijker (maar zeker niet onmogelijk met wat inzet) op gewicht en is het lastiger maat houden. Het is dan ook pech hebben, want eten kun je niet mee stoppen om in leven te blijven. De een kan makkelijk iedere dag een klein stukje chocolade pakken, verder gezond eten en slank blijven, terwijl bij de ander de hele reep chocolade opgaat, daarna nog een grote zak chips er achteraan gaat en alleen maar zin heeft in dat soort eten. De eerste persoon zal op gewicht blijven zien als iets wat met beetje discipline makkelijk zou moeten zijn terwijl de andere persoon er meer moeite mee zal hebben.
Ik heb het wel tig keer hier geschreven dat de maatschappij er mede schuldig aan is. Uitspraken gedaan dat ze met snoep en dergelijke net als tabak moeten doen afgeschermd en alleen in zaken er voor. Om mensen niet in de verleiding te brengen.

Dwaze-Opa
23-04-2025 om 19:45
En natuurlijk hoop ik ook voor to dat ze gezonder gaat leven en met behulp van een diëtist op gezond gewicht komt. En daarna verder begeleid wordt om het vol te houden.

bieb1963
23-04-2025 om 20:58
Dwaze-Opa schreef op 23-04-2025 om 19:43:
[..]
Ik heb het wel tig keer hier geschreven dat de maatschappij er mede schuldig aan is. Uitspraken gedaan dat ze met snoep en dergelijke net als tabak moeten doen afgeschermd en alleen in zaken er voor. Om mensen niet in de verleiding te brengen.
De maatschappij is dan een maatschappij die al heel heel heel lang in wezen hetzelfde is. Al jaaaaren de supermarkt, maar ook al jaaaaaren daarvoor: de bakker, de kruidenier, de drogist, de lunchroom enz enz. Er is, maar er wás ook overal lekkers te koop. Wat dat betreft weinig nieuws. Dat je nu 10 soorten chips hebt, maar 40 jaar geleden alleen naturel en paprika, maakt natuurlijk geen ‘zak’ uit.

TwoThirds
24-04-2025 om 14:24
Mick87 schreef op 23-04-2025 om 14:05:
[..]
Fruitmoeder valt niets aan te rekenen. Het is de maatschappij waarin we leven. We worden continu verleid tot het maken van ongezonde keuzes mede mogelijk gemaakt door de voedselindustrie die ten koste van onze gezondheid miljardenwinst maakt. Tel daarbij op dat we met zijn allen minder bewegen dan een paar decennia geleden.
Ik kan het boek 'De mens is een plofkip' aanraden. Dat gaat mooi in op hoe de voedingsindustrie ons ziek maakt en hoe moeilijk het is daar bestand tegen te zijn (zeker als je het niet weet).

Zakdoek
24-04-2025 om 18:00
[..]
Hier maak je een denkfout. Obesitas is een ziekte maar dat betekent natuurlijk niet dat je er niets aan kunt doen.
Het lijkt erop dat je denkt dat als mensen een ziekte hebben, ze vinden dat ze er niks mee hoeven? Denk je dat bij iedere ziekte of alleen bij obesitas?
Kanker is ook een ziekte, daar gaan mensen voor in behandeling. Sommigen genezen, sommigen overlijden eraan en bij sommige mensen wordt het een soort chronische ziekte waarbij ze iedere keer weer opnieuw behandelingen ondergaan.
Net zoals mensen zich niet 'achter kanker verschuilen', verschuilen mensen zich ook niet achter obesitas.

Grietje2
24-04-2025 om 18:24
Succes bij de diëtiste.
Wij liepen ook bij de diëtiste met onze dochter rond die leeftijd.
Het doel was om haar niet te laten aankomen.
Vooral stabiel te houden en door de groei de ze had in de lengte haar lichaam in betere balans te krijgen.
Tuurlijk was het fijn als ze wat afgevallen was maar dat stond niet boven aan.
Mijn dochter vond het niet vervelend om er naar toe te gaan.
Thuis stond ze nooit op een weegschaal dat hielden we goed gescheiden.