FruitMoeder
18-04-2025 om 13:31
Dochter (7) moet afvallen
Ik was pas bij de huisarts omdat mijn dochter weinig uithoudingsvermogen heeft en ze raakt snel buiten adem. Gelukkig is alles goed met haar longen en hart. Het enige wat de huisarts zei was dat ze moest afvallen. Ze is namelijk een goede 15 kilo te zwaar voor haar lengte en leeftijd. Dit heeft die alleen tegen mij verteld en niet tegen mijn dochter. Ik schrok hier best van. Want mijn dochter is misshien een beetje mollig, maar je ziet niet dat ze overgewicht heeft. Maar hoe pak ik dit aan? Ik wil een afspraak maken met de dietiste, maar ik wil ook niet dat mijn dochter een eetstoornis aangepraat krijgt.

Nick90
03-05-2025 om 19:05
Joris12 schreef op 03-05-2025 om 16:22:
[..]
Omdat? Dus eten op regelmatige tijden levert een eetstoornis op?
Hangt ervan wat je eet, als jij je tijdens de uren dat je wel mag eten je volpropt met ongezond voedsel kun je vasten wat je wil maar levert het weinig op, buiten dat is vasten ook niet heel goed voor kinderen in de groei. En bij een kind die gewend is om allerlei lekkers te eten lijkt het mij een prima recept voor eetstoornis. Ik neem aan dat het kind nu ook op regelmatige tijden eet maar niet het juiste voedsel.

TwoThirds
03-05-2025 om 19:29
Joris12 schreef op 03-05-2025 om 16:07:
[..]
Ja, dat zou kunnen. Maar dan doe je 14:10 nog een keer. En dat is helemaal perfect want 3 uur voor slapen moet je geen maaltijd meer eten.
Hoe bedoel je 'nog een keer'?

Joris12
03-05-2025 om 19:43
Nick90 schreef op 03-05-2025 om 19:05:
[..]
Hangt ervan wat je eet, als jij je tijdens de uren dat je wel mag eten je volpropt met ongezond voedsel kun je vasten wat je wil maar levert het weinig op, buiten dat is vasten ook niet heel goed voor kinderen in de groei. En bij een kind die gewend is om allerlei lekkers te eten lijkt het mij een prima recept voor eetstoornis. Ik neem aan dat het kind nu ook op regelmatige tijden eet maar niet het juiste voedsel.
Ik betwijfel het bij wat ik lees. En denk niet dat het snel het eten zou zijn maar de aanvulling. Met 16:8 heb je gelijk dat het niet goed zou zijn. Had het ook even nagekeken toen het werd gezegd. 14:10 lijkt mij weinig tot geen verschil met een normaal gezond eetpatroon. En als ik eerlijk mag zijn dan is de kans vrij groot dat het kind een eetstoornis krijgt met overgewicht/obesitas met al het social media gebeuren waar er te veel een ideaal beeld wordt vertoond. Eerlijk te zijn niet alleen voor dikke mensen maar voor iedereen.

Nick90
03-05-2025 om 19:59
Joris12 schreef op 03-05-2025 om 19:43:
[..]
Ik betwijfel het bij wat ik lees. En denk niet dat het snel het eten zou zijn maar de aanvulling. Met 16:8 heb je gelijk dat het niet goed zou zijn. Had het ook even nagekeken toen het werd gezegd. 14:10 lijkt mij weinig tot geen verschil met een normaal gezond eetpatroon. En als ik eerlijk mag zijn dan is de kans vrij groot dat het kind een eetstoornis krijgt met overgewicht/obesitas met al het social media gebeuren waar er te veel een ideaal beeld wordt vertoond. Eerlijk te zijn niet alleen voor dikke mensen maar voor iedereen.
Tja als ik lees dagelijks taart als nagerecht, elke dag chips veronderstel ik dat er wel regelmaat in de eetmomenten is maar het eten wat kind krijgt is gewoon dikmakend, dus eerst leren wat gezond eten is en dat toepassen lijkt mij bij een kind veel haalbaarder dan zeggen dat het nu niet mag eten omdat het vastenuren zijn . Ik zou liever voorkomen dat kind zich vol gaat vreten tijdens de wel eet uren zodat het lichaam daarop kan teren tijdens het vasten. En laten we wel wezen, ons reptielenbrein denkt nog steeds dat we ons vol moeten vreten als er eten is want over een week is er miss niks meer te eten dus leg maar vast een goeie bodem aan voor slechtere tijden.

Joris12
03-05-2025 om 20:11
Nick90 schreef op 03-05-2025 om 19:59:
[..]
Tja als ik lees dagelijks taart als nagerecht, elke dag chips veronderstel ik dat er wel regelmaat in de eetmomenten is maar het eten wat kind krijgt is gewoon dikmakend, dus eerst leren wat gezond eten is en dat toepassen lijkt mij bij een kind veel haalbaarder dan zeggen dat het nu niet mag eten omdat het vastenuren zijn . Ik zou liever voorkomen dat kind zich vol gaat vreten tijdens de wel eet uren zodat het lichaam daarop kan teren tijdens het vasten. En laten we wel wezen, ons reptielenbrein denkt nog steeds dat we ons vol moeten vreten als er eten is want over een week is er miss niks meer te eten dus leg maar vast een goeie bodem aan voor slechtere tijden.
Ik denk dat je het snackpatroon weg neemt als je na het eten stopt. We noemen het nu een vasturen. En jij en ik begrijpen ook wel dat een snoepje of een taartpuntje/toetje gewoon moet kunnen bij kinderen.
Het kind is 7 je wilt toch niet zeggen dat zij ipv een doos met speelgoed een doos met snoep heeft om vol te stouwen. Dus als je die 3 uur vast(er van uitgaand dat het kind 11 uur slaapt) neemt dat zeker calorieën weg.

Joris12
03-05-2025 om 20:12
Maar ondertussen zitten wij hier te discussiëren en is fruitmoeder al met dochter bij de diëtist geweest.

Nick90
03-05-2025 om 20:21
Joris12 schreef op 03-05-2025 om 20:11:
[..]
Ik denk dat je het snackpatroon weg neemt als je na het eten stopt. We noemen het nu een vasturen. En jij en ik begrijpen ook wel dat een snoepje of een taartpuntje/toetje gewoon moet kunnen bij kinderen.
Het kind is 7 je wilt toch niet zeggen dat zij ipv een doos met speelgoed een doos met snoep heeft om vol te stouwen. Dus als je die 3 uur vast(er van uitgaand dat het kind 11 uur slaapt) neemt dat zeker calorieën weg.
Wij begrijpen dat, maar de moeder/ouders van dit kind niet, mijn kinderen mogen ook vrij onbeperkt eten pakken als ze honger hebben, ze zijn 10 jaar en 20 maanden, het kleintje is uiteraard van ons afhankelijk maar zij krijgt vaak fruit of snackgroenten als ze iets wil eten of yoghurt/kwark zonder smaakjes maar met diepvriesfruit. Die van 10 kan wel zelf eten pakken maar kiest niet voor snoep maar eet liever druiven of bananen. Maar als je dat soort basics niet hebt en denk dat dagelijks taart en chips naast een keer groenten of fruit prima is gaat het daar al mis. Zeker in combinatie met weinig bewegen.

Nick90
03-05-2025 om 20:22
Joris12 schreef op 03-05-2025 om 20:12:
Maar ondertussen zitten wij hier te discussiëren en is fruitmoeder al met dochter bij de diëtist geweest.
En dat is ook de enige juiste oplossing in combinatie met meer bewegen

Annieniem
04-05-2025 om 06:38
interessant draadje dit, heb helaas veel affiniteit met ' te dik zijn'.
Ik ben zelf veel bezig met mijn gewicht. Ben een aantal jaar geleden (vóór de kinderen) tientallen kilo's afgevallen. Ik zat nog nooit zo lekker in mijn vel. Het afvallen ging automatisch met calorieën tellen, was super gemotiveerd.
Sinds de kinderen is die motivatie vaak maar een paar maandjes voor ik weer verval in snoepen. Die discipline ben ik snel kwijt. Van mijn 3 kinderen, is er in ieder geval eentje die ook van snoepen houdt. Als er iets op tafel staat, dan laten de andere 2 het staan, maar eet de derde het binnen no time op. En ze hebben toch echt dezelfde opvoeding gehad.
Ik ben thuis ook opgegroeid met veel eten. Mijn moeder haalde veel in huis. Zat zelf altijd aan de lijn, maar viel nooit af. En als ik dan teveel at, kreeg ik teleurgestelde blik en een: 'Dat het in huis staat, betekent niet dat alles op moet'-sneer.
Gaf me een enorm slecht gevoel. Achteraf denk ik: hoezo viel mijn moeder nooit af?
Ik heb als au pair in het buitenland gewerkt. Ik wist niet wat ik zag toen ik daar de kasten open trok: geen frisdrank, geen chips, niks van zoetigheid. Ik weet nog dat ik vol ongeloof vroeg: maar wat moet ik de kinderen aanbieden dan? Niet eens een sapje?
Ze keken me lachend aan: sapje? Suikerbommetje! Gewoon water en fruit.
Ik heb daar geleerd water te drinken. Erg eigenlijk, thuis lustte ik het nooit. Maarja, wij hadden altijd frisdrank en sapjes in huis.
Nu probeer ik dat zoveel mogelijk in te perken, maar het is lastig als je toenmalige wederhelft kan eten wat hij wil. Nu we gescheiden zijn, is het een stuk makkelijker, maar ook weer niet. Bij vader mogen ze van alles, bij mij staat er niks in huis. Vinden ze niet leuk.
Ik ben op zoek naar een goed boek over de psyche rondom voedsel. Ik merk zelf dat ik veel ga snaaien als ik minder lekker in mijn vel zit. Ik wil wat inzichten verkrijgen die me eventueel daarbij kunnen helpen. Heeft iemand een aanbeveling?

Ysenda
04-05-2025 om 07:36
Annieniem schreef op 04-05-2025 om 06:38:
interessant draadje dit, heb helaas veel affini
Ik ben op zoek naar een goed boek over de psyche rondom voedsel. Ik merk zelf dat ik veel ga snaaien als ik minder lekker in mijn vel zit. Ik wil wat inzichten verkrijgen die me eventueel daarbij kunnen helpen. Heeft iemand een aanbeveling?
'Breek met hoe je eet' zou iets kunnen zijn. Dit is een recensie
https://www.buitenhetboekje.nl/breek-met-hoe-je-eet-hella-van-laer/

Mevrouw75
04-05-2025 om 08:00
bieb1963 schreef op 03-05-2025 om 09:30:
[..]
Joh, een normaal denkende ouder geeft een kin helemaal geen mars neme naar school. En het is ook verre van gebruikelijk dat een kind tig koekjes op een dag krijgt.
Kinderen krijgen echt meer dan één Maria-kaakje op een dag. Ook meer dan de 2 die wij vroeger kregen.

Mevrouw75
04-05-2025 om 08:01
bieb1963 schreef op 03-05-2025 om 09:32:
[..]
Ik begrijp dat best van die noten. Maar sowieso waren noten vroeger altijd gezouten. Dus waarom zou je daar nu meer van dooreten dan vroeger?
Het k denk dat jij in een héle andere omgeving leefde dan ik, want bij alles wat je beweert denk ik: dat ik pertinent niet waar!

Flupke
04-05-2025 om 08:09
FruitMoeder schreef op 18-04-2025 om 13:55:
Mijn eigen BMI (heb het net opgezocht) zit net op de grens geel\groen en dan op het geel. Dus misschien kunnen erbij mij ook wel een paar kilo af. Ik dacht niet dat ze erg ongezond at. Vrijdag frituur bijvoorbeeld, denk dat ze 1 zak chips in de week eet. Wel chocola, taart of cake als toetje. Voor de rest veel pasta en rijst. Vlees en groente ook. Maar ik at als kind precies dezelfde soort dingen, dus ik dacht dat het wel goed zat.
Oei, dit klinkt niet als een gezond eetpatroon. Ik dat er zeker eer te behalen valt bij een gezonder eetgedrag. Een goede dietist kan hier zeker bij helpen.

Mevrouw75
04-05-2025 om 08:10
Ysenda schreef op 03-05-2025 om 09:42:
[..]
Daar vergis je je in, in een hoger opgeleide bubbel klopt dit.
Ik zou je de eerste 6 jaar van zoons basisschool carrière gelijk hebben gegeven.
Toen ging hij naar een andere school met een heel ander publiek, ik schrok me wild idd van de verhalen van zoon en wat hij dus nu ook mee wilde. 6 jaar intens tevreden met een fles water en fruit, ik ben het bij de meester gaan vragen en idd candy bars, frisdrank of op zijn minst limonade was voor 60% van de klas normaal.
Ik heb er niet aan toegegeven, zoon bleek het ook niet echt lekker te vinden maar vond het prima om de vergaarbak van de schoolgruiten te zijn.
Ook in de hoger opgeleide bubbel is het niet helemaal waar.
Ik leef in zo’n degelijk hoog-opgeleid dorp, elk kind, elk gezin keurig ook nog, en elk kind heel netjes binnen de bmi (ik denk wel ietsjes hoger dan vroeger), maar ook hier wordt er echt meer dan 1 Maria-kaakje gegeten als kinderen uit school komen. Ook veel bakjes snoeptomaatjes later op de dag hoor.
Naar school wordt wel heel braaf een appel in stukjes gesneden, de boterhambakjes braaf gevuld (wel af en toe leerlingen die bifiworstjes erbij hebben) en water erbij.
Toch wordt ook hier meer extra gegeten dan wij vroeger gewend waren. Veel minder buitengespeeld, maar wel veel meer gesport.

Mevrouw75
04-05-2025 om 08:36
Moederkareltje schreef op 03-05-2025 om 16:46:
[..]
Juist geen eetstoornis. Waarom moet iemand zich vlak voor bedttijd nog volvreten. Zouden volwassenen ook mee moeten stoppen. Dat vind ik pas een stoornis in eetgedrag, al die koek en chips voor de tv.
Nou ja zeg, niet iedereen eet z’n avondmaal om 17.00. Het is dat ik nu studeer en wat minder werk, maar wij zaten om 1700 allebei nog op het werk.
Wij eten nu tussen 7 en half 8, dan is het jeugdjournaal in de herhaling en dan naar bed. Zonder kind was dat gerust 9 uur.
Er is bij ons niet eens tijd voor koek en chips.