Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Dochter (7) moet afvallen

Auwereel schreef op 04-05-2025 om 16:48:

[..]

Verandering van spijs doet eten. Als ik tussen allemaal verschillende dingen kan kiezen, ben ik veel meer geneigd om het dan ook daadwerkelijk uit te proberen. En gezien die zegswijze, ben ik niet de enige daarin. (Gelukkig ben ik vegetariër, dat scheelt de helft).

Heel eerlijk gezegd heb ik dat precies andersom. Keuzestress…… 

bieb1963 schreef op 04-05-2025 om 16:36:

[..]

Maar wat maakt de keuze nou uit?

Hoe meer keus, hoe groter de kans dat er iets tussen zit waar je  gek op bent en voor zwicht en vervolgens iets koopt. 

Auwereel schreef op 04-05-2025 om 17:07:

Ben toch wel benieuwd wie er dan koopt bij al die tentjes, als iedereen kennelijk zo'n zelfbeheersing heeft.

Toen ik nog student was regelmatig op vrijdag zodra ik weer uitstapte op station voor ik de bus in ging. Tegenwoordig kom ik zeer zelden op een station.

Gingergirl schreef op 04-05-2025 om 17:15:

[..]

Hoe meer keus, hoe groter de kans dat er iets tussen zit waar je gek op bent en voor zwicht en vervolgens iets koopt.

Denk dat echt anders is. Iedereen vond (vindt) een frietje of broodje kroket heerlijk, of kaassoufflé enz. En als je trek in chips had, dan voldeden naturel of paprika prima (of wokkels, nibbits, frietstickjes enz enz). En als je zin had in zoet, dan vond (vindt) iedereen een mars, milkeyway, nuts of een gewone reep chocola ook helemaal heerlijk. En dan heb ik het nog niet eens over allerlei soorten snoep die er waren. 

Auwereel schreef op 04-05-2025 om 17:07:

Ben toch wel benieuwd wie er dan koopt bij al die tentjes, als iedereen kennelijk zo'n zelfbeheersing heeft.

Kennelijk is de vraag groot, want zonder vraag geen aanbod. 

Als niemand ooit wat koopt op het station dan verdienen die tentjes niks en gaan ze failliet en slinkt het aanbod. 

Ik heb echt heus weekend iets gekocht onderweg toen het hele ov op zijn kop stond maar niet op regelmatige basis. 

MMcGonagall schreef op 04-05-2025 om 17:10:

Ik bedacht laatst dat ik nog nooit een loempia heb gegeten van zo’n loempiatentje. Laatst wel voor het eerst churro’s gegeten, die zijn echt heel erg lekker. Sinds ik op 1300 calorieën per dag zit, heb ik niet zoveel ruimte meer voor iets lekkers. Dat tikt ook zo hard aan.

Vroeger aten we alles wat los en vast zat. Vaak op zaterdag een halve rookworst bij de HEMA, of een oliebol als de kraam er stond. Mijn ouders waren niet zo van de broodjes mee, dus bij dagjes uit hadden we ook altijd patat of iets anders slechts. Thuis was er altijd snoep en koek. Chips wel alleen in het weekend. Op donderdagavond patat en een snack van de snackbar, op zondag zelfgebakken patat met kip uit de grill (een apparaat dat echt alleen kon grillen, met een draaispit, zo lekker krijg je kip niet op een andere manier). Met het gezin van vier aten we dan zo’n hele kip op. Ik was een kind met ondergewicht (flink ook), mijn zus is haar hele leven te zwaar geweest.

Nou dát dus. Zo heb ik het ook meegemaakt.

bieb1963 schreef op 04-05-2025 om 17:18:

[..]

Denk dat echt anders is. Iedereen vond (vindt) een frietje of broodje kroket heerlijk, of kaassoufflé enz. En als je trek in chips had, dan voldeden naturel of paprika prima (of wokkels, nibbits, frietstickjes enz enz). En als je zin had in zoet, dan vond (vindt) iedereen een mars, milkeyway, nuts of een gewone reep chocola ook helemaal heerlijk. En dan heb ik het nog niet eens over allerlei soorten snoep die er waren.

Mag je denken maar dat is toch echt niet zo. Waarom denk je dat er zoveel keuze bijgekomen is? Juist, omdat die behoefte er is, anders was het bv op een station wel bij de kiosk en snackbar gebleven als dat voldoende vraag en aanbod was. De dingen die jij noemt kon ik makkelijker laten liggen dan de keuzes die er nu zijn. Die friet en snacks bv kon ik een stuk makkelijker weerstaan dan het assortiment van de 8 andere eettentjes die er nu zitten. 

Ik kan me gelukkig goed beheersen en neem eigenlijk altijd iets van huis mee, maar ik zie om me heen dat het voor velen nu veel moeilijker is, want nu is er altijd wel iets te krijgen wat je lekker vindt, vroeger niet omdat de keuze veel beperkter was. Mijn oom is tankstationeigenaar en verkocht vroeger voornamelijk kauwgum en wat rolletjes snoep en een enkele reep chocola. Dat moest je dan maar net lustten. Nu is het een halve supermarkt/ snoepwinkel/ snackbar., koffie- gebak bar.  Grotere keus dus grotere kans dat de klant iets van zn gading vindt en koopt.

Valeria schreef op 04-05-2025 om 17:03:

[..]

Als je weet dat je je niet kunt beheersen en dat je honger gaat krijgen, neem je dus iets van huis mee voor na je werk.

Ik zie die opties puur voor als ik zelf geen eten mee heb, omdat ik later ben dan verwacht, omdat ik mijn brood al op heb, dat soort dingen. Ik moest gisteravond een paar keer overstappen, maar automaten en kiosken kan ik zo voorbij lopen hoor. De meeste mensen in de treinen konden dat trouwens; er zat niemand te eten. Het is echt niet zo dat ze allemaal met snacks de trein in komen omdat ze een saucijzenbroodje hebben geroken. Maar goed, als iemand die gedachte nodig heeft om zichzelf wijs te maken dat dat normaal gedrag is voor iedereen en dat dat de schuld is van een eettentje....

Ja stom, dat is ook zo: gewoon je gesmeerde boterham en pakje sultana's mee en dan heb je nooit meer trek in iets anders. Misschien kunnen Bieb en jij een boek uitbrengen met deze baanbrekende inzichten? 

Gingergirl schreef op 04-05-2025 om 17:31:

[..]

Mag je denken maar dat is toch echt niet zo. Waarom denk je dat er zoveel keuze bijgekomen is? Juist, omdat die behoefte er is, anders was het bv op een station wel bij de kiosk en snackbar gebleven als dat voldoende vraag en aanbod was. 

Er is veel keuze bijgekomen ook omdat we meer te besteden hebben. Én omdat er door dergelijke bedrijven flink verdient wordt aan onze van nature aangeboden snaaidrang. Station is een uitgelezen plek wat dat betreft om mensen te verleiden tot iets kopen. 

Ik kan me heel goed voorstellen dat wanneer je laat met de trein aankomt vanuit je werk, het zoveel makkelijker is om even snel iets te eten op het station, in plaats van braaf eerst naar huis te gaan en dan nog het fornuis aan te slingeren om een gezonde en voedzame maaltijd te bereiden. 
Je moet wel heel sterk in je schoenen staan om dan toch maar braaf je geplette banaan uit je tas te pakken, om alvast iets gezonds in je maag te hebben en dan thuis nog aan de slag.

felija schreef op 04-05-2025 om 17:49:

Ik kan me heel goed voorstellen dat wanneer je laat met de trein aankomt vanuit je werk, het zoveel makkelijker is om even snel iets te eten op het station, in plaats van braaf eerst naar huis te gaan en dan nog het fornuis aan te slingeren om een gezonde en voedzame maaltijd te bereiden.
Je moet wel heel sterk in je schoenen staan om dan toch maar braaf je geplette banaan uit je tas te pakken, om alvast iets gezonds in je maag te hebben en dan thuis nog aan de slag.

Nee, het is gewoon een kwestie van je eigen beslissingen serieus nemen en je niet van de wijs laten brengen doordat toegeven aan een tijdelijke voorbijgaande verleiding, plotseling belangrijker schijnt. Je eigen gedrag in soortgelijke omstandigheden hadden je kunnen waarschuwen dat je instabiel kan worden.

DeOnbekende schreef op 04-05-2025 om 17:33:

[..]

Ja stom, dat is ook zo: gewoon je gesmeerde boterham en pakje sultana's mee en dan heb je nooit meer trek in iets anders. Misschien kunnen Bieb en jij een boek uitbrengen met deze baanbrekende inzichten?

Tja, ik had gisteren dus inderdaad zelf brood mee. En ik heb geen idee over Bieb, maar ik heb in ieder geval geen overgewicht. 

Het is inderdaad niet zo heel moeilijk en dat weet iedereen zelf ook wel.

Bakblik schreef op 04-05-2025 om 17:19:

[..]

Ik heb echt heus weekend iets gekocht onderweg toen het hele ov op zijn kop stond maar niet op regelmatige basis.

Maar kijk eens goed als je in de buurt van zo'n kioskje staat. Stel er staan 50 mensen in de buurt, dan is er misschien 1 die iets koopt (en dan nog 2 die alleen koffie halen).  En of die dat dan dagelijks of wekelijks doet, dat weet je niet eens. 
Blijkbaar is het de moeite waard om open te zijn voor 20 mensen per uur of zo.

bieb1963 schreef op 04-05-2025 om 16:36:

[..]

Maar wat maakt de keuze nou uit?

Heel veel. 

En de enorme zee waar je je doorheen moet ploegen. Nu moet je vooral heel erg je best doen om je níet te laten verleiden. 

Valeria schreef op 04-05-2025 om 17:03:

[..]

Als je weet dat je je niet kunt beheersen en dat je honger gaat krijgen, neem je dus iets van huis mee voor na je werk.

Ik zie die opties puur voor als ik zelf geen eten mee heb, omdat ik later ben dan verwacht, omdat ik mijn brood al op heb, dat soort dingen. Ik moest gisteravond een paar keer overstappen, maar automaten en kiosken kan ik zo voorbij lopen hoor. De meeste mensen in de treinen konden dat trouwens; er zat niemand te eten. Het is echt niet zo dat ze allemaal met snacks de trein in komen omdat ze een saucijzenbroodje hebben geroken. Maar goed, als iemand die gedachte nodig heeft om zichzelf wijs te maken dat dat normaal gedrag is voor iedereen en dat dat de schuld is van een eettentje....

Was iedereen maar zo verstandig. 
Wr wordt echt massaal gegeten op het station. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.