Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Dochter (7) moet afvallen

Gingergirl schreef op 05-05-2025 om 07:52:

[..]

Maar Bieb1963; dat het bij jouw zwembad zo ging in die jaren, wil toch niet zeggen dat het overal zo ging.

Ik ben van 1977 dus mijn kindertijd/ basisschooltijd was de jaren 80. Het zwembad waar ik over schreef ( ook binnen en buitenbad) bestaat sinds de jaren 50. Mijn ouders kwamen er als kind al. Dit zwembad verkocht dus niks in die jaren waardoor er voor bezoekers dus ook geen verleidingen waren. Er is pas in deze eeuw een restauratie met veel keus gekomen. Idem bij het tankstation waar ik overschreef. Jij gaat er teveel van uit dat als er ergens " iets lekkers" werd verkocht dat de verleiding voor de gemiddelde lekkerbek net zo groot was als anno nu met veel grotere assortimenten. Alsof mensen elk ding even lekker vinden. Dat is natuurlijk niet zo. De kans dat er nu iets te koop is wat je lekker vindt is veel groter. Ik kan me gelukkig goed beheersen maar neem bv het station; die kiosk met koeken en mars/ snickers kon ik vroeger makkelijker negeren ook al lust ik best graag koek en chocola. Nu ze ook Cote d'or en toblerone verkopen en er ook nog een Leonidas zit wordt de chocjunk in mij toch echt eerder wakker en beginnen die lekkernijen mij toch echt te roepen; Ginger koop mij!!! Ik woon mijn hele leven al in een van de grootste steden maar de keus is echt enorm toegenomen. Veel winkels verdwijnen en er komen eet/ snaaitentjes voor terug waardoor ook de hele eet - cultuur in de loop der jaren veranderd is; mensen gaan vaker uit eten, koken is veranderd ten opzichte van het AVGtje van vroeger mede door de vele keuzes en mogelijkheden. Mijn moeders en tantes waren altijd aan de lijn zodra de gevreesde maat 40 in zicht kwam. Nu beseffen veel mensen niet meer dat ze overgewicht hebben bij maat 46, het is normaal geworden omdat zovelen het hebben.

Dit Bieb1963!  Er was toen geen internet dus wat jij zag was toen jouw waarheid. Jij zag een zwembad waar ze frites verkochten. Ik zag zwembaden waar dat niet zo was. Dat was mijn waarheid. 

Als wij je nu vertellen dat toen niet in ieder zwembad frites te koop was dan kan je dat toch aannemen? Jouw waarheid blijkt niet helemaal waar, soit. Geef het toe zonder steeds te blijven vertellen dat wij "gek" zijn. 

Ik ben van 1965 en hier in het zwembad was er zowel een snoepwinkel als een cafetaria maar ik kreeg zelden geld mee om wat te kopen. Dat deed ik van mijn zakgeld. Ik was geen snoeper maar wel erg ondeugend. In de snoepwinkel verkochten ze zelfs losse sigaretten en die verkochten ze ook aan kinderen. Nu is dat niet meer voor te stellen.

bieb1963 schreef op 04-05-2025 om 19:32:

[..]

Heb ik ergens gezegd dat het makkelijk is om verleidingen te weerstaan? Integendeel. Heb ook aangegeven dat ik een lekkerbek ben en het ook lastig vind om niet tevaak verkeerde keuzes te maken. Het enige wat ik zeg, is dat dat in de jaren 70 net zo lastig was, dus dat er andere redenen zijn, dat we nu gemiddeld dikker zijn. Heb ik al van alles over gezegd.

Nee, dat was dus niet net zo lastig. Er zijn nu veel meer triggers rondom eten en dus ook veel meer kansen om de mist in te gaan. 

Ergens in de jaren 70 namen opa en oma mijn ouders en ons mee naar Madurodam. Voor de ingang stond een haringkar. Opa trakteerde op haring. Ik bliefde geen haring dus ik had niks. De man had ook uitjes en zuur voor bij de haring maar ja dat eet je niet los. Later in de week thuis kreeg ik van oma nog een ijsje.  Ze vond het toch wel zielig dat iedereen haring had en ik helemaal niks. 

Mevrouw75 schreef op 05-05-2025 om 08:17:

[..]

Mijn zwembad was 1 van de 2 zwembaden in een stad, tegen de Randstad aan, om die discussie alvast voor te zijn

Maar ook in de grote steden is het aanbod echt verveelvuldigd.

Beetje zoals tv en TikTok nu. Er was zat aanbod tv, maar nu is het overdaad.

Zeker is er nu overdaad. Maar toen was er meer dan genoeg en geen enkele moeite om iets lekkers te kopen.

watertoren schreef op 05-05-2025 om 08:52:

Ik ben van 1965 en hier in het zwembad was er zowel een snoepwinkel als een cafetaria maar ik kreeg zelden geld mee om wat te kopen. Dat deed ik van mijn zakgeld. Ik was geen snoeper maar wel erg ondeugend. In de snoepwinkel verkochten ze zelfs losse sigaretten en die verkochten ze ook aan kinderen. Nu is dat niet meer voor te stellen.

Dat kinderen verhoudingsgewijs meer zakgeld krijgen is logisch. Maar de producten zijn méér dan verhoudingsgewijs duurder.

bieb1963 schreef op 05-05-2025 om 09:07:

[..]

Dat kinderen verhoudingsgewijs meer zakgeld krijgen is logisch. Maar de producten zijn méér dan verhoudingsgewijs duurder.

Huh? Ze heeft het toch niet over dat kinderen nu meer zakgeld krijgen? 

bieb1963 schreef op 05-05-2025 om 09:05:

[..]

Zeker is er nu overdaad. Maar toen was er meer dan genoeg en geen enkele moeite om iets lekkers te kopen.

En daar twijfel ik dus aan. Zie mijn post over die haringkar net hierboven. Voor iemand die geen haring bliefde was er op de parking dus niks te krijgen.

De frietkraam die nu iedere dag bij de parking van het pretpark in de berm parkeert heeft een veel diverser assortiment.  Frites, snacks,  ijs en drinken, alleen frites verkopen heeft het risico dat mensen niet komen, omdat Pietje geen frites lust en Marietje eigenlijk ook wat wil drinken. Nu is het dus makkelijker om voor de hele groep wat te kopen. 

bieb1963 schreef op 05-05-2025 om 09:05:

[..]

Vroeger kon je alleen contant betalen en hing het er vanaf of je geld bij je had of je iets kon kopen. Tegenwoordig kun je met je pinpas eindeloos door kopen. Dus dat frietje met wordt sneller opgevolgd door een kroket of frikadel speciaal. 

Poezie schreef op 05-05-2025 om 09:15:

[..]

Vroeger kon je alleen contant betalen en hing het er vanaf of je geld bij je had of je iets kon kopen. Tegenwoordig kun je met je pinpas eindeloos door kopen. Dus dat frietje met wordt sneller opgevolgd door een kroket of frikadel speciaal.

Dit zeker ook.  Kreeg ik een rijksdaalder mee om de toegang tot het zwembad te betalen.  Toegang was 2gulden25 dan had ik 25 cent over daar kon ik een trekdrop voor kopen maar geen ijsje. 

NB: Als ouders erg krap zaten dan moest dat kwartje terug. 😜 En was er helemaal geen snack anders dan de meegebrachte beker limo en mariakaakjes.

Annaniem2023 schreef op 05-05-2025 om 00:11:

[..]

Wat voor bron geef jij nou weer? The Epoch Times is a far-right international multi-language newspaper and media company affiliated with the Falun Gong new religious movement. The newspaper, based in New York City, is part of the Epoch Media Group, which also operates New Tang Dynasty (NTD) Television.

Oeps! Verontschuldiging! Tussendoir geglipt. Ander bronnen zijn wel goed.

wat we ook vergeten is dat relatief gezien de inkomens in de periode 1970-2000 veel sneller stegen dan dat van voeding. De relatieve prijs van voeding ging omlaag, er was en is meer ruimte om buiten de basisvoeding te kopen en dat doen we massaal, het aanbod is er op aangepast. 
Via Chat:

• 1970–2000: Inkomens groeiden sterk door economische groei, terwijl voedsel relatief goedkoper werd (onder andere door schaalvergroting en globalisering).

• 2000–2020: De inkomens bleven stijgen, maar langzamer. Voedselprijzen bleven redelijk stabiel, met enige stijgingen.

• 2021–2023: Door inflatie, oorlog in Oekraïne en verstoringen in de keten zijn voedselprijzen relatief harder gestegen dan inkomens in korte tijd.

MMcGonagall schreef op 05-05-2025 om 07:27:

[..]

Bij het openluchtzwembad in Haarlem kon je gewoon patat, snacks en snoep kopen. Dat hoorde ook wel bij een dagje zwemmen.

Dat is natuurlijk ook iets wat mensen zichzelf aanleren en aanpraten, dat iets erbij " hoort". Ga je een keer ( incidenteel) een dagje daarheen is dat ook geen probleem. Maar ga je er wekelijks heen kun je je die gewoonte beter niet aanleren. Daar zit ook het probleem van To; zij eten veel ongezonde dingen uit een aangeleerde gewoonte en van huis uit meegekregen. Zoals wekelijks taart echt niet nodig is en je ook echt niet bij elk uitje als zwemmen iets hoeft te kopen.

Mevrouw75 schreef op 05-05-2025 om 08:16:

[..]

Dat hoor ik van iedereen, dat patat bij het zwembad hoorde.
Ik ben zo ongeveer opgegroeid in het zwembad en daar werd geen patat verkocht. Naar mijn weten ook geen drinken. Wel zo’n snoepkraam waar je snoep per stuk kon kopen.

Bij het binnenbad waar we later (met mijn eigen kinderen) partijtjes vierden, was het nog erger. In schoolvakanties kocht je een kaartje inclusief patat, limonade en dan ook nog een grote zak snoep. Niet formaat gummieertjes maar echt 100/150 gram.

Gingergirl schreef op 05-05-2025 om 10:00:

[..]

Dat is natuurlijk ook iets wat mensen zichzelf aanleren en aanpraten, dat iets erbij " hoort". Ga je een keer ( incidenteel) een dagje daarheen is dat ook geen probleem. Maar ga je er wekelijks heen kun je je die gewoonte beter niet aanleren. Daar zit ook het probleem van To; zij eten veel ongezonde dingen uit een aangeleerde gewoonte en van huis uit meegekregen. Zoals wekelijks taart echt niet nodig is en je ook echt niet bij elk uitje als zwemmen iets hoeft te kopen.

Ik ging inderdaad elke dag naar het zwembad en had helemaal niks bij me. Mijn abonnement en een handdoek. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.