Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Mari

Mari

31-08-2011 om 11:52

Dochter (8 jaar) eenzaam in de klas

Moet even mn hart luchten, want ik ben een beetje verdrietig voor dochter. Vorig jaar is ze nieuw gekomen in de klas. Ze is de allerjongste van de groep.
En ze hoort er niet bij. De kinderen in de klas zijn niet onaardig tegen haar, ze wordt niet gepest ofzo, maar ze heeft ook geen vriendinnen. Ze doet wel haar best, maar t wil niet lukken. Misschien omdat ze wat stil is van zichzelf, of komt t omdat ze een bril heeft? Ik weet t niet, ze is toch een leuke meid.
Met gymlessen als er teams gekozen worden, wordt ze steevast als laatste gekozen. Wie heeft dit verzonnen om dat zo te doen! Is lekker voor je zelfvertrouwen. In de klas worden er vaak dingen samen gedaan, moet je in tweetallen gaan werken. Zij blijft over, en mag dan met een ander kind dat ook altijd over blijft omdat niemand met ze wil. Mijn hart bloed als ik eraan denk hoe eenzaam ze zich soms moet voelen.
Het is lastig voor haar om zich in deze klas te integreren, ze is vorig jaar halverwege het jaar erbij gekomen. Ze probeert af te spreken met meisjes, maar die hebben dan altijd al iemand. En ze is niet een superhip meisje, maar gewoon gewoon. Ik weet niet zo goed hoe ik haar kan helpen. Iemand tips of herkenning?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Wat vind je dochter zelf

Wat zegt je dochter er zelf van? Heeft ze er zelf ook zo'n last van.

Mijn dochter (7) is ook niet zo een meisje die veel met klasgenoten heeft, maar heeft er zelf totaal geen last van. Ze gaat vrolijk naar school en heeft er echt geen last van.

Is je dochter al jarig geweest in deze klas? Heeft ze al een kinderfeestje gehad in deze klas? Hoe ging dat.

Groetjes Pham

Merel

Merel

31-08-2011 om 12:08

Vragen aan de juf

Ik zou een gesprekje met de juf aangaan, daar hoeft je dochter (nog) niets van te weten en vragen hoe je dochter overkomt in de klas. Heeft ze het naar haar zin, of zit ze er dan ook heel alleen en verloren bij?
Verder zou ik het voorval van gym eens aankaarten, inderdaad gebeurde deze verdeling vroeger bij ons op de lagere school ook heel vaak, met als gevolg dat je precies wist wie de minst populaire was, maar later werden de teams toch eerlijker verdeeld, je kent dat wel, iedereen werd geteld jij bent 1, jij bent 2, jij bent 1, jij bent 2 (door de meester) en dan werd er dus een team 1 en een team 2 gemaakt.
Ik vroeg het net aan zoon (13) en bij hem wordt het zelf kiezen dus echt nooit gedaan op school

liora

liora

31-08-2011 om 15:02

Mari

Hoi Mari,

Wat ontzettend naar voor je dochter! En dat kiezen bij gym is toch nergens goed voor inderdaad? Overigens hoeft als laatste gekozen worden niet te betekenen dat je niet populair bent, want het kan ook zijn dat je gewoon niet goed bent in sport.
Neemt niet weg dat het een rotgevoel is om als laatste te worden gekozen, ik kan erover meepraten!

Ik zou inderdaad met de juf praten. En verder zou je ook kunnen overwegen om eens een moeder aan te spreken van een kindje waar jouw dochter graag mee speelt en de situatie uitleggen. Dat jouw dochter graag met haar dochter speelt, maar dat het niet zo lukt. Dat ze nog niet echt haar plek heeft gevonden. Grote kans dat die moeder er positief op reageert!
Kan me voorstellen dat dat moeilijk is, maar voor je dochter zou ik het toch doen!

Veel sterkte ermee!

Liora

Mari

Mari

01-09-2011 om 08:44

Reactie

Dochter zelf vindt het vervelend. Ik ben allang blij dat ze met me hierover praat, want vroeger hield ze altijd haar mond. Het is niet zo dat ze er iedere dag last van heeft, maar ze zei zelf gisteren: mamma, ik zit nu al een half jaar in de klas, ik denk dat het nu niet meer lukt om vriendinnetjes te krijgen. Ze is overigens vorig jaar van groep vier versneld doorgegaan naar groep 5, vandaar dat ze daar halverwege het jaar binnenkwam, en nu dus in groep 6 zit.

Ik ga binnenkort idd eens met de juf praten. Ik wilde dat niet gelijk na de eerste 2 weken doen, iedereen moet na de zomervakantie weer wennen enzo, maar volgende week ga ik eens een gesprekje aan, om te zien hoe juf haar ziet in de klas. En om haar te vragen welke pedagogische gedachte er zit achter het kiezen van teams

Een andere moeder aanspreken, dat weet ik niet. Het moet toch van de kinderen zelf komen, een moeder kan haar dochter wel aansporen om ook eens met maridochter te spelen, maarja, het moet toch vanuit het kind komen, vind ik.
Gister zag ik ook weer dat mn dochter echt haar best wel doet. Ze liep op een groepje kinderen van haar klas af, die bij elkaar stonden. De groep nam amper notie van haar, heel even ging de kring iets open voor haar, maar snel sloot ie zich weer en stond ze er buiten. Triest om te zien, dat koppie van haar dan.
Ik heb haar wel nogmaals aangespoord om volgende week woensdag iemand uit te nodigen om te spelen, hopelijk lukt het.

Op volleybal, waar ze op zit, doet ze ook maar gewoon een beetje mee, maar hoort ze er niet echt bij. Ze heeft haar lengte dan ook nog eens niet echt mee..
Toch vindt ze de sport leuk genoeg om erop te blijven, ook omdat ze net als de rest graag 'ergens op zit' en het verder anders ook niet weet.

Ik hoop dat een gesprekje met de juf misschien net een iets positiever zetje de goede kant op kan geven.

Snuggle's

Snuggle's

01-09-2011 om 09:10

Gym

Wat rot voor haar zeg. Heeft ze nog wel vriendinnen uit haar vorige klas waar ze na school mee af kan spreken?

Het kiezen bij gym ben ik echt een beetje geschokt van dat dit vandaag de dag nog gebeurt. Het is ondertussen wel bekend dat dit een vreselijke manier is. Ik zou hier dan ook zeker op school over gaan praten. Het zou voor mij zelfs een reden zijn om doe school niet te kiezen als ik het van te voren zou weten. Het geeft toch een bepaalde (gebrek aan) visie weer.

Snuggle's

billie

billie

01-09-2011 om 09:34

Wel mengen

Het ligt zeker niet aan de bril van je dochter. (en bij volleybal ligt het niet aan haar lengte) Wel denk ik dat haar stille aard mee kan spelen.
Hier twee uitersten op dit gebied in huis, is soms leuk want ik kan goed de verschillende partijen bekijken. Bij oudste speelt hier denk ik ook mee dat hij stil op school is. Onbekend maakt ongeliefd. Bij stille kinderen weet je niet wat je eraan hebt, en weet je dus ook niet of ze leuk zijn. Zijn beste vriend nu is min of meer gearrangeerd door ons ouders. Uiteraard de vriendschap niet, maar als wij niets geregeld hadden hadden ze elkaar niet eens leren kennen. Kinderen moeten meestal eerst hier thuis komen, om erachter te komen hoe leuk zoon is
Maar ik weet het, ook voor mij is het altijd een dilemma geweest en blijft dat. (want zoon is ook versneld en vindt ook geen aansluiting bij groepsgenoten) Ik houd mezelf geregeld voor dat andere ouders net zo goed vanalles regelen, alleen vaak vanzelf. Omdat ze bijv het zelf goed met elkaar kunnen vinden, en kinderen elkaar daarom al veel zien. Daar komen net zo goed vriendschappen uit voort. Ik zie dat iig bij ons op school veel. Ik kan je alleen maar aanraden je zoveel mogelijk te mengen, liefst natuurlijk zo onopvallend mogelijk. (want ik ken ook ouders die echt gingen leuren met hun kind; begrijpelijk, maar ik ben blij dat ik het nooit gedaan heb want ik hoor de weerstand van andere ouders hierover nog jaren later terug.) Samen met leerkracht liefst, die kan misschien nog meer betekenen zelfs. Want wat je niet moet hebben is dat je dochter zichzelf in een hokje duwt van 'het lukt toch niet', de kans is dan veel kleiner dat ze daar nog uit komt. Succeservaringen heeft ze hard nodig. (maar da's gelijk een groot verschil tussen de kinderen hier in huis; één faalervaring en het is gelijk weer bal bij oudste, terwijl jongste juist veel meer faalervaringen heeft want die gaat meer risico's aan, maar die laat het allemaal makkelijker van zich afglijden.

Groepjes

In iedere klas is wel zo`n kliekje kinderen die veel met elkaar omgaan, die bij elkaar thuis komen en elkaar automatisch uitnodigen op de verjaardag. Vaak kennen de ouders elkaar inderdaad ook redelijk goed.
Buiten dit groepje bestaat de klas uit nog veel meer kinderen. Als je dochter goed om zich heenkijkt zijn er vast meer kinderen die niet zo makkelijk aansluiting vinden.
Soms geeft het rust om niet meer persè erbij te willen horen, vooral als je dan niet meer jezelf kunt zijn. Er zijn vast meer kinderen in de klas waar ze nu niet veel aandacht aan geeft, maar waarmee ze juist leuke vriendschappen mee op kan bouwen.
Ze voelt alleen het buitensluiten van haarzelf, logisch. Maar vaak zijn er meer kinderen die niet in het "groepje" passen.

pubermama

pubermama

06-09-2011 om 14:53

Kiezen bij gym: gruwel!

Hoe verzinnen ze het in deze tijd nog op scholen om kinderen teams te laten kiezen bij gym! Het is pedagogisch zo ongelofelijk fout om het formeren van teams aan de klas over te laten, bah! Het zet je kind echt 'in de kijker' als 'de kneus die niks kan en niemand aardig vindt', walgelijk! Ik zou hier zeker een punt van maken op school!!

Voor het overige: ook mijn jongste dochter zit in zo'n situatie. De anderen hebben geen hekel aan haar, maar ze hoort er ook niet echt bij. Alle meisjes hebben groepjes gevormd waar volop speelafspraken worden gemaakt, en zij valt er steevast buiten. Op elk 10-minutengesprek was het weer een item, maar uiteindelijk komen we geen stap verder. We hebben al zo vaak kinderen thuis uitgenodigd, ze spelen dan echt leuk samen en vervolgens wordt onze jongste niet meer teruggevraagd. Zo sneu, je moederhart breekt!
Ik heb dus geen oplossing voor je. Het enige wat ik zou overwegen is een andere school, dat hebben wij ook vaak overwogen, maar jongste wou dat zelf niet.

elsje78

elsje78

09-09-2011 om 21:35

Gym

het is toch echt al 12 jaar geleden dat ik van de pabo kwam (dus ik heb de gymakte nog) en daar is me al geleerd nooit te laten kiezen, en als je het doet laat je juist degene die erbuiten staat kiezen! Zou ik zeker aankaarten!

Sterkte!

Tirza G.

Tirza G.

10-09-2011 om 11:14

Als er nog 4 of 6 kindjes over zijn, mogen die zélf kiezen bij welk team ze gaan.

Tirza

Monique D*

Monique D*

11-09-2011 om 15:39

Kiezen bij gym: not done!

"Hoe verzinnen ze het in deze tijd nog op scholen om kinderen teams te laten kiezen bij gym! Het is pedagogisch zo ongelofelijk fout om het formeren van teams aan de klas over te laten, bah! Het zet je kind echt \'in de kijker\' als \'de kneus die niks kan en niemand aardig vindt\', walgelijk!" Daar ben ik het helemaal mee eens!
Het voordeel van kiezen van partijen bij gym is: dat de meest populaire kinderen worden gekozen + de kinderen die goed zijn in sport. En wie blijft als laatste over? Juist, diegenen die niet zo in de groep ligt of die niet goed is in de sport. Belachelijk dat ze dit nog in deze tijd doen! In deze tijd dat er aandacht wordt besteed aan pesterijen! Toen ik nog op school was zat ik bijna elke keer als laatste op de bank. Ze hoefden mijn naam niet eens te noemen. En wat was ik blij dat op mijn vervolgonderwijs een gymleraar kregen die zelf de groepen samenstelde of als er een opdracht met 2 personen uitgevoerd moesten worden dat hij die mensen aanwees! Ook niet handig als er in de klas met groepen gewerkt moest worden. Jouw inbreng wordt niet gewaardeerd/niet gehoord als ze je "niet moeten". Negeren of niet geaccepteerd worden door de groep is ook een vorm van pesterij. En daar zouden de leraren wel op moeten letten, zeker in deze tijd dat men bewust is wat pesterij je kan aandoen.
Ik heb net mijn dochter gevraagd of ze ook bij haar op school partijen kiezen bij gym. Ja, zei ze, ze wordt meestal als tweede gekozen. En blijven altijd dezelfde kinderen over? Ja, dat klopt. Ik ben wel blij dat mijn kinderen daar geen last van hebben, maar heb alvast medelijden met diegene die dat weer moet ondergaan!

Merel

Merel

11-09-2011 om 21:19

Monique

Monique, misschien is het toch een goed idee om het toch eens te zeggen tegen jullie gymleraar? Het zal je kind maar zijn die dat moet ondergaan, toch. En wellicht is het makkelijker dat een ouder dit meldt van een kind wat er op dit moment dan wel geen last van heeft misschien.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.