Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Monique

Monique

14-05-2009 om 11:25

Dochter 8 jaar heeft geld van me gestolen

Mijn dochter van net 8 jaar heeft geld van me gestolen. Ze heeft (afgelopen weekend waarschijnlijk)geld uit het kleingeldpotje gehaald en in de binnenzak van haar bodywarmer, die ze nooit aan heeft en gewoon aan de kapstok hangt, gestopt. Een hele handvol kleingeld. Ze had maandag met andere kinderen uit de buurt al chips en snoep gekocht bij de buurtsupermarkt en gisterenmiddag wou ze weer wat geld uit de binnenzak halen. Ze heeft al wel eerder geld van het aanrecht gepakt en ook al een keer van mijn nachtkastje. Ze koopt er telkens snoep van en deelt het ook altijd met anderen. Ze zegt dan tegen die andere kinderen dat ze geld van haar vader heeft gekregen of dat het geld uit haar portemonnee is of dat ze het gevonden heeft. Ik weet niet hoe ik haar duidelijk kan maken dat dit absoluut niet kan. Ze moet natuurlijk het geld terug betalen maar hoe kan ik ervoor zorgen dat ze gewoon niet meer steelt? Ze is er dus stiekem genoeg voor en ze kan dus ook goed liegen heb ik nu wel in de gaten. Dus hoe kan ik ervoor zorgen dat ze een geweten krijgt?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jade

Jade

14-05-2009 om 14:14

Monique,

sowieso het geld achter slot en grendel zetten, zodat ze er niet bij kan. Als het `open en bloot` op het aanrecht of nachtkastje ligt of er ligt geld in het potje, waar ze zo bij kan, dan is de verleiding heel erg groot om het te pakken.

Ik bedoel natuurlijk niet te zeggen dat ik het oke vind, dat moge duidelijk zijn

Voor de rest heb ik helaas geen tips voor je. Gezien haar leeftijd krijg ik niet het idee dat ze geen geweten heeft, maar ik ben dan ook geen expert op dat gebied.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

14-05-2009 om 17:06

Straf?

"Ik weet niet hoe ik haar duidelijk kan maken dat dit absoluut niet kan. Ze moet natuurlijk het geld terug betalen maar hoe kan ik ervoor zorgen dat ze gewoon niet meer steelt?"

Ze krijgt er dus geen straf voor?

Monique

Monique

14-05-2009 om 22:50

Geen straf

Nee, ze heeft geen straf gehad. Ik was zo overdonderd dat ik haar naar haar kamer heb gestuurd. Ze heeft daar niet lang gezeten omdat ik precies wou weten hoe en wanneer ze aan dat geld kwam. Ze heeft geld van haar zelf in het potje gedaan en beloofd dat ze het nu echt nooit meer zou doen. Ik heb haar gezegd dat ik dat niet meer kan geloven omdat ze dat al eerder had beloofd toen ze het geld van het nachtkastje en aanrecht had gehaald. Wat ik haar voor een straf moet geven zou ik echt niet weten.
Het geld ligt nu goed opgeborgen dus ze kan er niet meer zomaar bij, moet ik er nog wel goed opletten dat als ik van broek wissel, ik het kleingeld uit mijn zak niet zomaar overal meer neer kan leggen. Dat ga ik natuurlijk wel een keer vergeten en dan wil ik eigenlijk gewoon dat ze er afblijft omdat het nou eenmaal niet van haar is. Maar hoe bereik ik dat?

Terpi

Terpi

15-05-2009 om 09:38

Knap van je om geen straf te geven

Straf is tenslotte iets waar een kind weinig tot niets van leert. Ik probeer me altijd af te vragen wat ik wil dat ze *wel leert* in plaats van hoe ik mijn kinderen kan straffen voor hun misstappen. Daarnaast ga ik ervanuit dat mijn kinderen geen 'foute dingen' doen om mij te treiteren maar omdat ze niet weten hoe ze het goed moeten aanpakken.
In dit geval zou ik me dus gaan afvragen waarom zij de noodzaak voelt dit te doen. Voelt ze zich niet in staat om vriendschap te maken zonder de vriendschap te kopen met snoep, wil ze testen of er ook grenzen zijn? Staat ze onder druk, heeft ze het gevoel dat ze minder heeft/krijgt dan anderen? Heeft ze zo weinig vertrouwen in haar eigen mogelijkheden om dingen voor elkaar te krijgen zonder het stiekem te doen?
Ik denk dat jouw dochter een voor haar heel logische reden heeft om dit te doen, de vraag is natuurlijk of je hier samen met haar achter kan komen. Daarna is het aan ouders om samen met het kind te bepalen wat je wil dat ze wel doet en daar je energie in steken. Dus je wil de aandacht voor 'eerlijk zijn' in plaats van voor 'niet liegen'. Het is voor een kind altijd makkelijker om een opdracht uit te voeren als het positief geformuleerd is, alles wat je 'niet moet doen' is veel moeilijker dan wat je 'wel moet doen'.
Groet Terpi

Ellen Wouters

Ellen Wouters

15-05-2009 om 09:40

Dan zou ik daar maar eens mee beginnen

"Dat ga ik natuurlijk wel een keer vergeten en dan wil ik eigenlijk gewoon dat ze er afblijft omdat het nou eenmaal niet van haar is. Maar hoe bereik ik dat?"

Gewetensontwikkeling gaat niet vanzelf. Het is niet zoiets als tanden krijgen, dat als je de natuur op z'n beloop laat dat het dan vanzelf wel komt.

Goed gedrag belonen en slecht gedrag straffen is daar onderdeel van. Straf maakt duidelijk dat er écht een grens overschreden is.

Kijk eens wat voor "risico-analyse" op haar van toepassing is. In het beste geval heeft ze zomaar extra geld. In het ergste geval wordt ze gepakt en moet ze het gestolene teruggeven en heeft ze hetzelfde bereikt als wanneer ze niet zou stelen.
Nou, dan heeft ze weinig te verliezen, nietwaar?

En je hebt geen idee wat voor straf je haar zou moeten geven? Heeft ze nog nooit eerder in haar leven straf gehad dan? Pff, het lijkt me dat er dan een boel in te halen is.

Wat dacht je van extra karweitjes moeten opknappen, geen tv of computertijd, niet wegmogen na schooltijd, privileges inhouden, een tijd op een ongezellige plek moeten zitten (niet op haar kamer dus met alle leuke dingen om zich heen), een opstel voor jou moeten maken en voorlezen over diefstal, er zijn vast nog wel meer straffen te verzinnen.

Ik vind dat bij herhaalde diefstal straf hoort. Laat je dat achterwege, dan geef je het signaal af dat ze net zo goed haar gang kan gaan.

Guinevere

Guinevere

15-05-2009 om 10:59

Eens met terpi

Zoals je het beschrijft lijkt het er op dat je dochter met de snoep en het lekkers vriendschappen koopt. Nog los van het feit van het geld pikken, lijkt het me dat dát het punt is dat hier het meeste aandacht nodig heeft. Heeft ze vriendjes? Hoe ligt ze in de klas? Hoe is het met haar zelfvertrouwen gesteld?
Het pikken op zich zou ik wel bestraffen, bijvoorbeeld zoveel keer geen zakgeld, extra karweitjes opknappen, geen computertijd....

Terpi

Terpi

15-05-2009 om 11:12

Logisch gevolg vs straf

Ik vergeet 1 aspect te benoemen, namelijk dat ik dus niet zo kiezen voor straf maar wel voor het logische gevolg... Dus de consequenties hier in huis zijn dan ook logische gevolgen van de acties van de kinderen. Geld stelen zou dus inderdaad zijn geld terugbetalen, en of dat nou is door zakgeld in te houden, door klusjes te doen of door een combinatie van beiden wordt overlegd met het kind in kwestie. Daarmee wil ik mijn kinderen leren dat gedrag altijd gevolg heeft, gewenst gedrag heeft positief gevolg (oftewel belonen in de vorm van complimenten, extra aandacht) en negatief gedrag heeft negatief gevolg. Wat zou de meerwaarde kunnen zijn van straf in de vorm van op je kamer zitten? Hoe heeft dat een leerzaam effect voor wat betreft de 'overtreding'?
Groet Terpi

Ellen Wouters

Ellen Wouters

15-05-2009 om 11:48

Terpi

"Geld stelen zou dus inderdaad zijn geld terugbetalen, en of dat nou is door zakgeld in te houden, door klusjes te doen of door een combinatie van beiden wordt overlegd met het kind in kwestie."

Dat betekent dus dat stelen loont. Als je betrapt wordt ben je hooguit de buit kwijt en speel je dus quitte, als je niet betrapt wordt heb je winst.

"Wat zou de meerwaarde kunnen zijn van straf in de vorm van op je kamer zitten? Hoe heeft dat een leerzaam effect voor wat betreft de \'overtreding\'? "

Ik heb een hele reeks mogelijke straffen opgenoemd. Op je kamer zitten zat daar niet bij. Maar het mogelijke leerzame effect van straffen is duidelijk maken dat er een grens overschreden is.

En klusjes doen als straf voor geld stelen (één van de opties die ik noemde) vind ik heel leerzaam. Het leert een kind dat geld niet vanzelf komt, dat er voor gewerkt moet worden en daarna kun je uitleggen dat het dus heel lullig is als iemand jou dat zuurverdiende geld afpakt.
Dat lijkt me een prima pedagogische maatregel.

Het geld moeten terugbetalen is géén logische consequentie van stelen. Het kost een kind geen moeite, het hoeft er niets voor te doen of te laten, alleen maar het gestolene uit de zak te halen.

Monique

Monique

15-05-2009 om 13:04

Opstel

Ik vind het moeilijk om erachter te komen waarom ze het geld gestolen heeft. Toen ik het aan haar vroeg gaf ze als antwoord dat ze snoep wou kopen. Dus hoe kom ik daar nu verder mee zonder haar woorden in de mond te leggen? Ze vindt wel vaak dat ze ongelijk behandeld wordt in vergelijking met haar broer. Ik let daar zelf altijd wel op dat dit niet het geval is. Verder heeft ze het naar haar zin op school, heeft vriendinnetjes en genoeg zelfvertrouwen. Ze wil wel altijd graag wat voor juf meenemen, spulletjes die wij niet meer gebruiken thuis maar waar juf heel erg blij mee zou zijn. Misschien voor extra aandacht? Of doet elk kind dat wel?

Ik moet wel toegeven dat ze inderdaad eigenlijk haast nooit straf krijgt. Verder dan naar je kamer of de gang ben ik nooit gekomen. Ik vind dat opstel over diefstal wel een goed idee maar dat zal wel een te softe straf zijn want ze wil later graag schrijfster worden. Dus dat is dan een te leuke straf. De andere straf ideeën spreken mij niet zo aan. Ik vind inderdaad ook dat de straf te maken moet hebben met hetgeen ze gedaan heeft. Klusjes doet ze sowieso en niet voor geld, dat wou ik graag zou houden. Dus dan toch maar het opstel denk ik.

Terpi

Terpi

15-05-2009 om 15:19

Overtuigen?

Ik zal niet proberen jullie te overtuigen want daar zie ik het nut niet van in. Wat ik wel graag wil melden is dat de uitspraak 'zachte heelmeesters' mij naar mijn gevoel wat te kort doet. Deze aanpak, ook wel bekend als oplossingsgericht opvoeden, boekt zeer goede resultaten. Naast het feit dat ik het toepas in mijn eigen situatie werk ik ook op een behandelgroep voor pubers met 'opvoedingsmoeilijkheden' alwaar we professioneel met deze methode werken. En... *tromgeroffel*... het werk heel goed. Menig puber komt vanaf de criminaliteit, of stuurloos zijn in de thuissituatie weer op het rechte pad door middel van onze aanpak van niet straffen maar wel het gewenste gedrag aanleren.
Als dat betekent dat ik een zachte heelmeester ben prima, maar stinkende wonden maak ik niet
Groet Terpi

Monique

Monique

19-05-2009 om 11:03

Oké

Ze heeft het geld terug betaald, een opstel geschreven en beloofd dat ze het nooit weer zal doen. Voorlopig laat ik het hier maar bij. Ze had gisteren een springtouw gevonden op het schoolplein, je kon zien dat het ding er al even gelegen had, maar ik heb haar gezegd dat ik nu dus niet wist of ze hem echt gevonden had of van iemand had gestolen. Ik hoop dat ze zich op deze manier gaat realiseren dat oneerlijk zijn veel gevolgen heeft en dat ze op deze manier haar geweten ontwikkeld.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.