Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Bezorgd

Bezorgd

19-11-2012 om 10:30

Dochter van 7 ongelukkig

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
lc

lc

22-11-2012 om 15:15

De 7 uitdagingen

Heel veel van wat je zegt klikt als hoogbegaafdheid: gevoeligheid, steeds meer problemen in sociale contacten, rechtvaardigheidsgevoel (schuldig tov onschuldig babybroertje) en het gebrek aan uitdaging op school om maar eens wat te noemen.

De meeste mensen zien hoogbegaafdheid als iets heel moois, maar helaas is er met het huidige leersysteem vaak niets dan minder waar. Het is dan ook echt belangrijk om uit te zoeken of je dochter hoogbegaafd is.
Extra uitdaging op school alleen is zelden genoeg.

Een boek waar jij én school veel aan kunnen hebben is 'De 7 uitdagingen' van Tijl Koenderink. Dit is verder een link naar filmpjes van Tijl waar jij en school ook veel aan kunnen hebben: http://www.7uitdagingendvd.nl/fe/7972-7-uitdagingen.

Heel veel succes

mijn zoon wilde het liefst dood, maar is intussen blij, gelukkig én heel creatief

Fred de Velde

Fred de Velde

22-11-2012 om 18:23

Sleur.

Een depressie had ik als kind niet. Wel hing er een soort 'grauwsluier' over mijn leven. Ik dacht dat dat normaal was.

Dat het dagelijks leven een soort sleur was, geregeerd door verveling en een 'is dit alles' gevoel. Vakantie, feestjes en dagjes uit waren dan vooral leuk omdat ze een ontsnapping uit de sleur waren.

Pas toen ik in mijn master mijn hersens moest laten kraken, besefte ik dat het gewone leven ook leuk kon zijn, dat het niet een sleur hoefde te zijn.

Dus, uitdaging kan veel verschil maken!

Maar kijk vooral ook in andere richtingen dan hb, er kunnen meer dingen in een leven spelen dan een gebrek aan cognitieve uitdagingen.

Mamvantwee

Mamvantwee

22-11-2012 om 20:25

Precies

Ik heb het helaas beladen label 'hoogbegaafd' niet gebruikt in mijn post hierboven, maar dat is wel waarop ik mijn bijdrage (en ervaring) baseer....

groet, Mamvantwee

Bezorgd

Bezorgd

23-11-2012 om 09:02

Reactie

Wederom bedankt voor alle bijdragen. Wat is dit forum toch een fijne plek om je licht op te steken!

Janna3, de Melatonine die zij heeft gekregen is ook van het merk Sleepzz. De dosering was een tip van de huisarts (klein beginnen en eventueel opbouwen). Ze heeft nu 2 nachten goed geslapen met een 0,2mg dosering. Wellicht ook een beetje een placebo-effect bij haar.

Op school is alles in een stroomversnelling geraakt. Het gesprek met de IB'er en haar juf leverde op dat dochter in elk geval als zeer bijdehand bestempeld mag worden. Met 1 keer instructie heeft ze de lesstof door, en de herhaling van de stof verveelt haar vreselijk. De juf had ook een groot verschil in haar doen en laten opgemerkt en heeft haar dus al meerdere malen gevraagd of ze bepaalde andere werkjes leuk vond. Dochter antwoordde altijd heel snel 'ja hoor juf'. Bang om lastig gevonden te worden. Pas toen de juf haar vertelde dat ze er eerst over moest nadenken en dat ze 5 minuutjes later zou komen vragen wat haar antwoord was, bleek dat ze het eigenlijk niet uitdagend genoeg vond.
Ze is de afgelopen week doorgetoetst, met als resultaat dat ze volgende week gaat meedraaien in groep 5. Alleen bepaalde sommen (aftrekken boven de 10tallen) vond ze nog lastig, maar met een beetje oefenen heeft ze dat volgens de juf binnen een paar dagen onder de knie. Als blijkt dat ze het leuk vindt in groep 5, en ze kan de stof aan, dan mag ze "officieel" over.
We hebben ook samen met dochter en de huidige juf en de juf van groep 5 gesproken. Dochter lichtte helemaal op toen haar werd gevraagd of ze het leuk zou vinden om het eens in groep 5 te gaan proberen. Na thuiskomst danste ze door de kamer van blijdschap en riep "nu mag ik eindelijk echt moeilijkere werkjes gaan doen!"
De juf en de IB'er zijn echter beiden 'bang' dat de situatie zich weleens zou kunnen gaan herhalen. De eerste weken in groep 5 zal ze hard moeten werken om het gat in de leerstof goed te maken (dat is geen probleem denk ik, want dat vindt ze juist leuk). Maar als ze eenmaal 'bij' is, zou het goed kunnen dat ze zich weer gaat vervelen (door de herhaling van nieuwe stof). Ze houden een grote vinger aan de pols bij haar.
Er werd aangeraden om half december weer om de tafel te gaan en eventueel toch een test bij haar af te nemen om te zien of er sprake is van hoogbegaafdheid. Mijn argumenten van "ik vind het niet nodig om er een stempel op te zetten" enzovoort werden van tafel geveegd. Het gaat er de school met name om dat ze weten of ze het goed aanpakken door haar alleen te laten versnellen, of dat er toch ook aanvullend verdiepende leerstof aangeboden moet worden. Ze willen absoluut niet dat zij zich nog een keeer dermate rot gaat voelen, en willen er dus alles aan doen om te zorgen dat zij voldoende uitdaging krijgt en school leuk blijft vinden.
Kortom, er is een hoop gebeurd in een week tijd. Ik hoop dat ons grietje haar draai gauw vindt in de nieuwe groep en dat ze er zou enthousiast overblijft als ze momenteel is.

Grt van inmiddels iets minder Bezorgd

Bezorgd

Bezorgd

23-11-2012 om 09:07

Oeps

Ik bedoelde Jamilla ipv Janna3 wat betreft de melatonine.
Daarnaast staan er wat foutjes in mijn tekst (letters teveel en spaties te weinig). Sorry!

Bezorgd

Bezorgd

23-11-2012 om 09:30

De 7 uitdagingen

Lc,

Ik heb het filmpje bekeken. Een mooie, heldere uitleg van dingen waar wij ook tegen aan (zijn) (ge)lopen.

Vooral het stuk over hiaten, daar ligt mijn vrees wat betreft het versnellen. Dochter mist immers nu ruim een half jaar groep 4 onderwijs. Nu zal ze de stof die in groep 5 wordt aangeboden heus wel oppikken, maar misschien mist ze toch de goede basis voor deze stof. Wat ik begreep van de juf, wordt er in groep 5 immers een start gemaakt van het toepassen van de vaardigheden die kinderen in groep 3 en 4 aanleren...
Ik ga het goed in de gaten houden en zal haar af en toe ook eens 'terugpesten' door het vragen "waarom"? Waarom is de uitkomst van die som dan zo, waarom schrijf je dat woord dan met dubbel T? Hopelijk wordt ze op school ook goed begeleid waardoor ze toch een goede basis krijgt in alle vaardigheden.

Bedankt voor het plaatsen van de link!

Grt. Bezorgd

Mamvantwee

Mamvantwee

23-11-2012 om 09:59

Versnellen alleen is vaak niet voldoende

Mooi dat er actie wordt ondernomen en natuurlijk fijn voor je dochter dat ze blij is. Maar let op: een klas versnellen is - vind ik - eigenlijk de laatste stap die je moet overwegen. Nadat je compacten en verrijken hebt toegepast. Alleen maar versnellen lost tijdelijk het probleem op, maar omdat je dochter nieuwe stof snel doorheeft en dus het tempo in de klas te laag vindt, zal ze al gauw tegen dezelfde problemen aanlopen als nu. Dan is versnellen minder voor de hand liggend omdat dan toch ook haar leeftijd (ontwikkeling) gaat meespelen.

Kijk eens goed naar hoe de school haar lesgeeft. Onze oude school stelde ook versnellen voor. Wij voorzagen bovenvermeld probleem. We zijn van school veranderd en zoon zit nu in zijn normale groep vier, met een totaal andere vorm van lesgeven (leonardo). Hij is helemaal opgebloeid.

groet, Mamvantwee

Bezorgd

Bezorgd

23-11-2012 om 10:13

Mamvantwee

Hoi Mamvantwee,

Jij voorziet hetzelfde probleem als haar huidige juf en de IB'er. Dat zodra ze eenmaal 'bij' is qua stof, ze zich toch weer gaat vervelen.

Ik moet er bij melden dat ze op het sociale gebied denk ik beter op haar plek zit in groep 5. Ze speelt graag met oudere kinderen en vindt weinig aansluiting bij kinderen van haar eigen leeftijd. Hun spel vindt ze al gauw kinderachtig. Ze doet wel mee (bang om de andere kinderen te kwetsen), maar zodra het speelafspraakje voorbij is, is ze een soort van opgelucht dat ze weer haar eigen dingen kan gaan doen.

Versnellen is wat betreft de school een eerste stap. Ze gaan kijken hoe ze dit oppakt en hoe ze meedraait. Zoals gemeld staat er voor over een paar weken weer een gesprek gepland met de betrokken juffen en de IB'er om een en ander door te spreken en om eventueel toch een test af te nemen. We willen allemaal voorkomen dat ze nogmaals in zo'n negatieve spiraal terecht komt.

Ze kreeg in groep 4 ook al compactere en verrijkte lesstof aangeboden om haar honger naar leren te stillen. Dat vond ze enerzijds leuk (want ze wordt geprikkeld), anderzijds niet, omdat ze dan 'anders' was dan de andere kinderen. Als alle kinderen aan taalwerk begonnen, ging zij een project doen achter de pc. Als de kinderen gingen rekenen, kreeg zij een ander rekenboek enzovoort.

Ik weet ook niet of het versnellen een goede en uiteindelijke cq defintieve oplossing is. Ze wordt gelukkig goed in de gaten gehouden op school en ook op het thuisfront zijn we nu extra alert op de signalen. Mocht op termijn blijken dat ook groep 5 niet leuk is voor haar, gaan we andere oplossingen verzinnen. Verder versnellen zie ik helemaal niet zitten, want dan zit ze straks met 10 jaar op de middelbare school.

Bedankt voor je nuttige bijdragen! Er spreekt duidelijk uit dat jij al met eenzelfde bijltje hebt gehakt. Fijn om te lezen!

Grt. Bezorgd

Annet

Annet

23-11-2012 om 10:18

Eens met mamvantwee

Hoewel mijn jongste ook versneld is in de herfst van groep 4 naar groep 5.
Behalve zijn iq en zijn voorsprong (doorgetoetst) had hij ook een sociaal emotionele voorsprong (vastgesteld door psycholoog). Hij voelt zich nog steeds beter bij kinderen van een jaar ouder, of ze nou hoogbegaafd zijn of niet. Wat ook meespeelde is dat onze ervaring op die school met verdieping en verbreding erg slecht waren. Het stelde veel te weinig voor.

In jouw geval heeft school goed begrepen dat ze meer moeten doen dan versnellen. Je zou daarom eerst andere acties kunnen uitproberen. Maar aangezien je dochter al zo blij is met groep 5, zal dat lastig zijn.
Heeft zij contact met de kinderen van groep 5? Scheelt ze veel in leeftijd?

Kijk eens op www.hb-kind-forum.nl Daar vind je veel ervaringen met versnellen, verdiepingsstof, wel/niet testen, etc.
Je kind hoeft niet getest te zijn om daar mee te praten.

Annet

Annet

23-11-2012 om 10:21

Gelijk getypt

Je beantwoordt mijn vragen al.
Als ze sociaal beter bij groep 5 zit, dan lijkt me dat een prima keus.
Op het VO trekt het leeftijdsverschil weer wat recht omdat (aangenomen dat ze op VWO-niveau terechtkomt) daar meer relatief jongere kinderen in de brugklas zitten.

Versnellen

Versnellen hoeft geen sociaal-emorionele problemen te geven. Veel mensen zijn daar altijd erg huiverig voor en natuurlijk is het belangrijk om heel goed naar een kind te kijken, om te zien waar het 'past'.
Hier een zoon die 2x is versnelt en nu eindelijk op zijn plek zit. Niet cognitief, want dan zou hij zo nog een keer kunnen versnellen maar juist wel sociaal emotioneel. Hij heeft nu namelijk eindelijk wel aansluiting gevonden, veel vrienden in zijn klas, die weliswaar minstens 2 jaar ouder zijn, maar die qua belevingswereld veel beter bij hem passen. Deze vriendschappen zijn echt gelijkwaardig.
De uitdaging op schoolgebied moet voor hem nog steeds komen uit verrijkingsmateriaal en de plusklas enz, en dan nog blijft het behelpen, maar toch zijn de versnellingen hier absoluut de juiste keuze geweest.
Onze oudste zoon is 1x versnelt en zit nu (met 11 jaar) en 1 gym. Dat gaat prima, en ook daar valt hij zeker niet buiten de groep. Tot nog toe zijn onze ervaringen goed dus.
Maar wat al eerder is gezegd hier is zeker waar: een versnelling alleen is nooit genoeg. Ook na een versnelling moet je blijven compacten en verrrijken!

Bezorgd

Bezorgd

26-11-2012 om 11:11

Vandaag proberen

Vandaag gaat dochter voor het eerst meedraaien in groep 5. Ze was er best zenuwachtig over (begrijpelijk), maar had er ook veel zin in. Ze ging vanochtend in elk geval weer eens enthousiast naar school.
Ik heb vanochtend even door het raam gespiekt, en wat vond ik haar weer even klein. Het is een combinatieklas 5/6, en daar zit dan mijn kleine meiske tussen de 'grote kinderen'. Gelukkig kent ze al wat kinderen uit de klas (van vorig jaar groep 3/4). Ik denk ook niet dat het op sociaal gebied een probleem gaat opleveren. Ze zal even haar plek moeten vinden en de 'rangen en standen' opnieuw bepalen, maar ik vermoed dat ze daarna niet meer zal onderdoen voor de oudere kinderen.
Vanmiddag hebben we nog een gesprekje met de juf over hoe de dag is gegaan. Ik ben zeer benieuwd!
Grt. Bezorgd

En?

Hoe is het gegaan?

Bezorgd

Bezorgd

27-11-2012 om 10:01

Loontje

Loontje, wat lief dat je ernaar vraagt.

Ze vond het heel erg leuk in de nieuwe groep. "Eindelijk" mocht ze moeilijkere rekentaken doen. Niet meer zomaar optellen, maar het "ging over kilometers en geld mama!"
Uit school kwam ze trots aangerend met huiswerk dat voor vrijdag af moest. Dit is uiteraard vandaag alweer keurig verzorgd mee teruggegaan Ze was blij dat het pas vrijdag af hoefde te zijn, want volgens haar betekent dat dat ze volgende week weer naar groep 5 mag. "Waarom zou ik anders het huiswerk pas vrijdag in hoeven te leveren?" Tja, daar is wat voor te zeggen natuurlijk.
Volgens de nieuwe juf paste ze op de eerste dag al leuk in de groep en had ze goed zelfstandig gewerkt, ondanks het aanbod om vragen te stellen. Haar antwoord voor de juf was dat ze dat heus niet nodig had. We moeten er maar op blijven hameren dat het niet erg is om hulp te vragen.
Ze was alleen een beetje teleurgesteld in de taalwerkjes. Die waren volgens haar niet zo lastig als ze had verwacht. Dat moeten we maar even in de gaten houden.
Vandaag ging ze weer met goede moed en frisse zin naar school. Vrijdag spreken we de week even door met de juf, en zullen we waarschijnlijk horen of het een officiele overstap wordt.
Ik ben benieuwd!
Grt. Bezorgd

Heerlijk

om weer een blij en enthousiast meisje naar school te kunnen brengen en ophalen...... hopelijk blijft het zo goed gaan. Maar blijf het wel in de gaten houden, laat haar inderdaad testen, want vaak is het maar een tijdelijke oplossing.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.