een bezorgde ouder
21-09-2014 om 19:14
dochter van 7 'wiebelt' veel
Onze dochter van 7 jaar heeft veel moeite met stilzitten. Ze houdt erg van 'wiebelen' en tegen knuffels aanrijen. Dit doet ze al in haar bedje sinds ze 1 jaar is. We hebben er nooit een probleem van gemaakt en hebben altijd gedacht dat het wel over zou gaan. We hebben wel altijd duidelijk aangegeven dat het niet gepast is in gezelschap.
Sinds ze 5 jaar is, doet ze het echter ook in de klas (!). Hoe spannender de tijd (sinterklaas, verjaardag, nieuwe klas, dat soort dingen) hoe meer er gewiebeld wordt op de stoel. Ze is dan echt even van de wereld en haar schoolwerk lijdt er inmiddels ook onder. We bespreken het geregeld heel open, ook met de school. We sluiten uit dat het is gelinkt met sexueel misbruik.
Ze geeft zelf aan dat ze het gewoon fijn vindt. En dat het erg moeilijk is om ermee te stoppen. Blijkbaar is de lichamelijke drang zeer sterk. De meester zet haar wel eens aan een apart tafeltje of haalt haar stoel weg. Dat helpt dan even, maar is natuurlijk symptoombestrijding. Hoe moeten we hiermee omgaan?

tante Sidonia
21-09-2014 om 19:34
lastig probleem...misschien
Toch echt strenger straffen?
En duidelijk aangeven wanneer wel ..... nooit op school dus?
Het is ws echt een manier om zich af te sluiten en misschien kun je daar iets mee. Dat je een andere manier van je even afsluiten kan aanbieden.

Mijntje
21-09-2014 om 19:34
wiebelkussen
Heeft ze al een wiebelkussen? Dit wordt vaak gegeven aan wiebelige kinderen en helpt de concentratie. Verder is het misschien meer wat voor een orthopedagoog of psycholoog.

ijsvogeltje
21-09-2014 om 19:41
google eens...
Google eens op sensorische integratie stoornis. Levert dat wellicht herkenning op?
Tips: wiebelkussen, zitbal, verzwaringsvestje oid. En een bezoekje aan de kinderfysiotherapeut, dat leverde ons destijds veel inzicht op.

een bezorgde ouder
21-09-2014 om 21:07
bedankt voor de tips.
Sensorische integratie is het probleem niet. Ze is motorisch juist heel erg vaardig.Het problem zit 'em echt in de concentratie. Strenger straffen lijkt me ook niet effectief, want het is iets dat ze onbewust doet. Ik zal met school het wiebelkussen (weer) eens bespreken. En misschien toch maar eens laten doorverwijzen. Bedankt voor de tips. Mochten er meer mensen ervaringen hebben, dan hou ik me aanbevolen.

Leen13
21-09-2014 om 21:34
Tja
Mijn dochter deed dat ook, in elk geval nog toen ze een jaar of zes was. Maar vanaf haar vijfde deed ze het nooit meer in de huiskamer.
En op school al helemaal niet.
Ik pakte haar op en zette haar op haar kamer als ze dat deed.
Ik zou maar uitkijken met doorverwijzen. Het wordt inderdaad gelinkt aan sexueel misbruik terwijl het normale kinderlijke sexualiteit is, we zijn niet allemaal hetzelfde.
Autisme wordt ook weleens in verband gebracht met een hoger testosteron gehalte, kan ook nog een verklaring zijn. En inderdaad integratiebehoefte, maar ook verveling, jezelf een fijn gevoel bezorgen.
Ex ging hier met dochter naar de huisarts want ze had vast wormen of een blaasontsteking of zoiets.
Ik zou het klein houden.
Uitleggen aan je dochter dat grote mensen dan aan 'sex' denken en dat is voor grote mensen iets dat je alleen in je slaapkamer doet.

Leen13
21-09-2014 om 21:40
De Vraagbaken
Onder Vraagbaken hier op OOL zijn diverse items over dit onderwerp.
Bijvoorbeeld deze.
http://www.ouders.nl/vraagbaken/dochter-6-lijkt-zichzelf-voortdurend-te-bevredigen-wat-te-doen
"Kortom: het is echt niet schadelijk voor de verdere ontwikkeling van het kind als het gevraagd wordt om op te houden met iets wat het lekker vindt. Vervelender is het voor een kind om hiermee gepest te worden door klasgenootjes."

Karmijn
21-09-2014 om 21:52
wiebelkussen
Het is het handigste om een wiebelkussen gewoon zelf te kopen en (na een korte uitleg) op school neer te leggen. Onze ervaring is, dat het anders een heel gedoe is. Dan denkt de school dat het heel ingewikkeld en duur is, zo'n kussen. Als het helemaal via de school geregeld moet worden, duurt het maanden.
Zo'n kussen kost geloof ik nog geen dertig euro.https://www.google.nl/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=balkussen&tbm=shop
Het is trouwens erg goed voor wiebelige kinderen, om op een balkussen te zitten. Het bevordert de concentratie. Kinderen gaan wiebelen om zichzelf te prikkelen. 'Wakker te houden.'
Sensorische integratie heeft trouwens niet per se met motoriek te maken. Het gaat om de manier waarop een kind prikkels verwerkt. http://www.sensomotorische-integratie.nl/Sensomotorische-integratie.htm
Ik zou trouwens ook niet straffen. Het kan wel helpen om met de leerkracht en je kind een subtiele reminder af te spreken. Een woord of een gebaar, wat betekent: 'He, je heb het zelf niet door, maar je doet het weer, probeer er mee te stoppen.' Het is belangrijk dat dit een positief, onopvallend dingetje is. Het kan trouwens ook een voorwerp zijn. Bijvoorbeeld een Tangle, waar het kind dan mee kan gaan friemelen, of een stukje kneedgum, wat de leerkracht dan aan haar geeft.
Het is altijd makkelijker om iets anders te gaan doen, dan om 'te stoppen'.

ijsvogeltje
21-09-2014 om 22:18
zo'n zitbal
Onze zoon heeft jaren op zo'n bal gezeten:
http://www.alprovi.nl/zit-oefenballen/grote-zit-en-oefenballen/sit-n-gym-bal-met-pootjes-45-cm
Juiste maat is wel van belang.
Hebben we ook gewoon zelf gekocht, kost nog geen 20 euro. Wiebelkussen heeft hij ook gehad, maar een bal doet wat 'meer'.
En wat Karmijn zegt: sensorische integratie gaat niet (persé) over wel/niet motorisch vaardig, maar over de wijze waarop een kind prikkels verwerkt.

Flanagan
22-09-2014 om 10:36
Nog meer schuifelen?
Leidt zo'n kussen dan niet tot nog meer schuifelen omdat het een prettig gevoel geeft. Ik vrees dat het schuifelen juist toeneemt omdat het door een wiebelkussen juist kan/mag omdat anderen er dan geen last van hebben. Maar ondertussen zien ze haar dan juist vaker "schuren" en leidt dat sneller tot praatjes.
Ze is te jong om te beseffen hoe zoiets overkomt. Verbieden werkt niet, maar sturing dat ze dat niet doet als mensen haar kan zien. Al is het maar een fase, vertel wel hoe dit bij anderen kan overkomen.

ijsvogeltje
22-09-2014 om 13:59
praatjes
"Leidt zo'n kussen dan niet tot nog meer schuifelen omdat het een prettig gevoel geeft. Ik vrees dat het schuifelen juist toeneemt omdat het door een wiebelkussen juist kan/mag omdat anderen er dan geen last van hebben. Maar ondertussen zien ze haar dan juist vaker "schuren" en leidt dat sneller tot praatjes."
Als het 'alleen maar om een lekker gevoel' gaat, kan ik mij dit wel voorstellen. Heeft het kind echter een probleem met prikkelverwerking, dan is juist dat extra bewegen noodzakelijk om 'in balans' te zijn. Ik kan dat uit het bericht niet opmaken. Gaat het nu vooral om de behoefte aan beweging (= spierspanning verhogen) of om een soort sexuele bevrediging? Met dat laatste heb ik geen ervaring, met het eerste wel, en daar zijn mijn suggesties dan ook op gebaseerd.
En dat daar wel eens praatjes van komen? Misschien wel. Maar daar ligt een schone taak voor de leerkracht.

Mijntje
22-09-2014 om 14:05
kinderoefentherapeut
Wat ijsvogeltje zegt, volgens mij kan je met deze vraag het beste naar een kinderoefentherapeut. Hoeft geen orthopedagoog oid wat ik eerst dacht. Kinderfysiotherapeuten weten idd alles over prikkelverwerking etc.

een bezorgde ouder
23-09-2014 om 09:23
fijn om te zien
dat jullie met me mee willen denken. En dat mijn dochter niet de enige is. Ik ga deze tips met de leerkracht bespreken. We gaan sowieso een bal of wiebelkussen proberen. Bedankt voor jullie tips!

dc
23-09-2014 om 18:36
staan
Ik heb een zoon die duidelijk bij het kleine percentage kynestetische leerders hoort. Hoe meer hij wiebelt, hoe meer hij zich concentreert. Zijn juf vorig jaar geloofde het eerst niet, totdat ze hem een paar keer ondervroeg nadat zij dacht dat hij helemaal niet op zat te letten. Hij kon alles navertellen.
Hij werkt vaak staand, dat helpt hem. En als hij stil moet zitten, dan heeft hij een bal van blue-tack (dat spul om posters mee op te hangen), waar hij mee friemelt.
Maar hij wiebelt echt duidelijk om te bewegen, niet zozeer om er een fijn gevoel van te krijgen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.